Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vanha akku voi olla täynnä ja näyttää latauksen jälkeen pitkäänkin hyvää lepojännitettä, mutta ikänsä vuoksi akun kapasiteetista on hävinnyt suurin osa. Ihan samalla tavalla kuin kännykän ja muiden vehkeiden akut, niin jos vaikka akku ei hajoaisikaan iän myötä, siinä voi silti olla kapasiteettia vain murto-osa uuden akun kapasiteetista. Sitä vajumaa ei täydestä kuormittamattomasta akusta oikein mistään pysty mittaamaan, vaan se onnistuu vasta kun akkua käyttää.
Autoissa kun ei ole 12V akun varaustason mittaria, niin ei sitä vajumaa käyttäjä mistään suoraa näe. Oireilu on sitten sekalaista sähkösekoilua tai ihan vaan yksinkertaisesti käy niin että vaikka akku on täyteen ladattu, niin se kyykkää pian kun sitä alkaa purkamaan, vaikkapa jo ekalla starttiyrityksellä.
Kännykästähän tuon huomaa siitä että kun irrotat laturin täyteenlataamisen jälkeen, on hetken päästä ruudussa prosentit vajuneet jo aika nopsaan ja koko vehje voi sammua siinä kohtaa kun ruudussa on vielä kymmeniä prosentteja jäljellä.
Ja toki akun hajoamistapoja on todella monia erilaisia. On tullut sellainenkin vastaan että lepojännite oli jatkuvasti ok tasolla, ja kun kuormitti akkua pienillä virroilla kaikki näytti toimivan hyvin ja jännite pysyi hyvänä. Sitten kun kuormaa kasvatti esim starttia pyörittämällä, niin yksi kenno kyykkäsi kokonaan, jolloin jännite putosi n. 10 volttiin mutta ei siitä enää juurikaan alemmas, koska muut kennot oli vielä kunnossa
Ne älylaturit ei kaikessa älykkyydessään voi havaita näitä kaikkia vanhojen akkujen ongelmia, esim tuon kapasiteetin osalta se laturi ei voi tarkkaan tietää paljonko sen kytketyn akun kapasiteetin pitäisi olla. Käytännössähän se laturi pystyy mittaamaan akun navoilta jännitettä ja latausvirran perusteella akun sisäistä resistanssia, ja niiden avulla laturin pitäisi sitten tietää minkälainen, miten täysi ja missä kunnossa kytketty akku oikeasti on.
Autoissa kun ei ole 12V akun varaustason mittaria, niin ei sitä vajumaa käyttäjä mistään suoraa näe. Oireilu on sitten sekalaista sähkösekoilua tai ihan vaan yksinkertaisesti käy niin että vaikka akku on täyteen ladattu, niin se kyykkää pian kun sitä alkaa purkamaan, vaikkapa jo ekalla starttiyrityksellä.
Kännykästähän tuon huomaa siitä että kun irrotat laturin täyteenlataamisen jälkeen, on hetken päästä ruudussa prosentit vajuneet jo aika nopsaan ja koko vehje voi sammua siinä kohtaa kun ruudussa on vielä kymmeniä prosentteja jäljellä.
Ja toki akun hajoamistapoja on todella monia erilaisia. On tullut sellainenkin vastaan että lepojännite oli jatkuvasti ok tasolla, ja kun kuormitti akkua pienillä virroilla kaikki näytti toimivan hyvin ja jännite pysyi hyvänä. Sitten kun kuormaa kasvatti esim starttia pyörittämällä, niin yksi kenno kyykkäsi kokonaan, jolloin jännite putosi n. 10 volttiin mutta ei siitä enää juurikaan alemmas, koska muut kennot oli vielä kunnossa
Ne älylaturit ei kaikessa älykkyydessään voi havaita näitä kaikkia vanhojen akkujen ongelmia, esim tuon kapasiteetin osalta se laturi ei voi tarkkaan tietää paljonko sen kytketyn akun kapasiteetin pitäisi olla. Käytännössähän se laturi pystyy mittaamaan akun navoilta jännitettä ja latausvirran perusteella akun sisäistä resistanssia, ja niiden avulla laturin pitäisi sitten tietää minkälainen, miten täysi ja missä kunnossa kytketty akku oikeasti on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Kiitos, ymmärrettävästi selitetty. Tuo Defan älylaturihan on rakennettu niin, että se mittaa ensin akun ja sitten sen perusteella hoitelee latauksen. Jos tuossa Accordin vanhassa akussa oli enää osa kapasiteetista jäljellä, niin älylaturi hoiteli sen "täyteen", mutta koska on jo ehtoopuolella, niin hyytyy, kuten pari kertaa teki. Tuon logiikan minäkin ymmärrän.
Äsken nautiskelin kolme tuntia erittäin mainiosta kesäkelistä, mereltä puhalsi suht voimakas ja raikas tuuli, niin ei tullut touhutessa liian kuuma, kun pesin ja puunailin nuo "erimunaiset kaksoset".

Äsken nautiskelin kolme tuntia erittäin mainiosta kesäkelistä, mereltä puhalsi suht voimakas ja raikas tuuli, niin ei tullut touhutessa liian kuuma, kun pesin ja puunailin nuo "erimunaiset kaksoset".

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kaveri tosiaan osti samanlaisen Accordin vuosimallia 2010 ja ratkaisi samalla minun "matto-ongelmani". Autoaan tänään ihaillessani tuli puhetta, että hänen Honda-kaukalomattojensa alla oli uudenveroiset alkuperäiset kangasmatot joita ei tarvitse, joten suoritin lähisiirron omaan autooni ja pulitin niistä 40 euroa. Kuskin matossa minulla oli reikä ja muutkin olivat aika kärsineet, arvatenkin alusta lähtien autossa kun olivat olleet.
Jospa näillä menisi seuraavat 400 tkm ?

Mahtavassa kunnossa n. 200 tkm ajettuna on kaverin auto, jos sattuisi muutaman vuoden sisällä siitä luopumaan, niin varasin etuosto-oikeuden itselleni. Mustat nahat ja kiva metalli-beige väri. Siinä jutellessa muistin, etten ole vielä puhelinta liittänyt autoon, kaveri oli jo siihenkin tutustunut ja puheohjauksella kuulemma hoituu, oli joutunut ohjekirjaa vähän tavaamaan. Pitää tutustua myös, niin saa handsfreen käyttöön, kun siinä kerran sellainen on.
Jospa näillä menisi seuraavat 400 tkm ?

Mahtavassa kunnossa n. 200 tkm ajettuna on kaverin auto, jos sattuisi muutaman vuoden sisällä siitä luopumaan, niin varasin etuosto-oikeuden itselleni. Mustat nahat ja kiva metalli-beige väri. Siinä jutellessa muistin, etten ole vielä puhelinta liittänyt autoon, kaveri oli jo siihenkin tutustunut ja puheohjauksella kuulemma hoituu, oli joutunut ohjekirjaa vähän tavaamaan. Pitää tutustua myös, niin saa handsfreen käyttöön, kun siinä kerran sellainen on.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kevyt 7.5 euron kasvojenkohotus, 6.6 tilasin uuden etukilven ja eilen tuli ilmoitus, että on saapunut. Tänään hain ja laitoin paikoilleen. Uusi kilpi, edelleen vanha auto.

Ja mitäs muuta. En tiedä, pitäisikö olla hyvillään vai pahoillaan, mutta päällimmäinen ajatus lienee kuitenkin "BUSTED"-tyyppinen. Autossa on ollut testeri obd-porttiin kytkettynä 24/7 uuden akun asennuksesta lähtien ja olen sitä ajellessa pitänyt silmällä. Aika tarkkaan 2.5 kaupunkireissua auto lataili kuten pitää, eli laturi heräsi heti ilman ylimääräisiä ääniä ja mittari näytti 13.4-13.8V lukemia ajossa ja reilut 14V heti käynnistyksen jälkeen vähän aikaa.
Mutta, tänään kotimatkalla katsastuskonttori ja ruokakauppa-pysähdysten jälkeen, pari km jälkimmäisen jälkeen ajettuani, alkoivat lukemat laskemaan. Useampi kilometri mentiin alle 12 voltin, tuossa 11.7V taulussa normaalissa 60-70 km/h maantieajossa.

Muutaman kilometrin jälkeen alkoi lukema heilua 12.5-13.5V välissä vähän moottorin kierrosten mukaan ja kotipihassa taas tyhjäkäynnillä talliin ajaessa, n. 11.7-11.8V.

Jos en ihan väärin kuullut, niin lukeman ollessa noin alhaisen, kuului laturin suunnalta myös kevyt vihellys jälleen, jota ei pariin päivään kuulunut kun lukemat olivat normaalit. Kyllä se nyt taitaa olla niin, että hiilet ovat kalkkiviivoilla ja välillä yhteys katkeaa. Eipä ihme, että akku kyykkää, jos laturi hyytyy välillä, eikä jaksa pienemmillä kierroksilla ladata ja on tehnyt tuota säännöllisesti silloin tällöin.
Vähän vaati sitkeyttä löytää juurisyy, mutta lopussa kiitos seisoo. Laturi vaihtoon, josko tämä episodi olisi sitten siinä. Jonkun verran jäänee ruuvattavaa/ruuvautettavaa senkin jälkeen

Ja mitäs muuta. En tiedä, pitäisikö olla hyvillään vai pahoillaan, mutta päällimmäinen ajatus lienee kuitenkin "BUSTED"-tyyppinen. Autossa on ollut testeri obd-porttiin kytkettynä 24/7 uuden akun asennuksesta lähtien ja olen sitä ajellessa pitänyt silmällä. Aika tarkkaan 2.5 kaupunkireissua auto lataili kuten pitää, eli laturi heräsi heti ilman ylimääräisiä ääniä ja mittari näytti 13.4-13.8V lukemia ajossa ja reilut 14V heti käynnistyksen jälkeen vähän aikaa.
Mutta, tänään kotimatkalla katsastuskonttori ja ruokakauppa-pysähdysten jälkeen, pari km jälkimmäisen jälkeen ajettuani, alkoivat lukemat laskemaan. Useampi kilometri mentiin alle 12 voltin, tuossa 11.7V taulussa normaalissa 60-70 km/h maantieajossa.

Muutaman kilometrin jälkeen alkoi lukema heilua 12.5-13.5V välissä vähän moottorin kierrosten mukaan ja kotipihassa taas tyhjäkäynnillä talliin ajaessa, n. 11.7-11.8V.

Jos en ihan väärin kuullut, niin lukeman ollessa noin alhaisen, kuului laturin suunnalta myös kevyt vihellys jälleen, jota ei pariin päivään kuulunut kun lukemat olivat normaalit. Kyllä se nyt taitaa olla niin, että hiilet ovat kalkkiviivoilla ja välillä yhteys katkeaa. Eipä ihme, että akku kyykkää, jos laturi hyytyy välillä, eikä jaksa pienemmillä kierroksilla ladata ja on tehnyt tuota säännöllisesti silloin tällöin.
Vähän vaati sitkeyttä löytää juurisyy, mutta lopussa kiitos seisoo. Laturi vaihtoon, josko tämä episodi olisi sitten siinä. Jonkun verran jäänee ruuvattavaa/ruuvautettavaa senkin jälkeen

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vielä kun olisi metriä lyhempi kilventausta 

Juur näin - ja jatkuvasti vajaana oleminen tappaa akun, joten jos auto on tehnyt tuota pidempään, niin vanhan akun kuolema johtuu siitä. Loistava esimerkki siitä, että aina ei kannata luottaa siihen kun saa oireet kuriin ensimmäisen kerran, vaan välillä kannattaa selvittää syvemmälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ettei vain olisi laturin nk. vapaakytkin pettämässä, jos tässä sellainen on, kuten oletan.IC1970 kirjoitti: ↑Ti Kesä 25, 2024 17:47
Jos en ihan väärin kuullut, niin lukeman ollessa noin alhaisen, kuului laturin suunnalta myös kevyt vihellys jälleen, jota ei pariin päivään kuulunut kun lukemat olivat normaalit. Kyllä se nyt taitaa olla niin, että hiilet ovat kalkkiviivoilla ja välillä yhteys katkeaa. Eipä ihme, että akku kyykkää, jos laturi hyytyy välillä, eikä jaksa pienemmillä kierroksilla ladata ja on tehnyt tuota säännöllisesti silloin tällöin.
No, silti sama oli hiilissä, vapaakytkimessä tai muualla vikaa, kun laturi menee kuitenkin vaihtoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^No näin, oli mitä oli, niin uusi latausmötikkä kehiin ja kovvoo ajjoo.
Mä oon tässä taas kattellut piikkiskootteria, Hondaa luonnollisesti. Kyllä nää kelit huokuttelisi ajamaan tuota työmatkaa jollain muulla kuin autolla aina kun mahdollista, polkupyöräily ei kiinnosta. Samaten voisi ajella nuo muutamat sukulaisreissut vuodessa vaihtoehtoisia teitä pitkin = vältellä moottoritietä, leppoista max. 80-90 km/h:n matkavauhtia.
Hondan PCX:llä voisi harjoitella ja haistella, että jääkö koukkuun ja sitten jos/kun jää, niin vaihtaa jossain vaiheessa isompaan. Ehdoton vaatimus on variaattori ja automaatti, ketjut ja kuusilovinen peruslaatikko ei kiinnosta pätkääkään.
On mulla hakuvahti päällä myös automaatti-Hiacesta edelleen, mutta sen suhteen en pidätä hengitystä, niin vähäistä on tarjonta ja vaatimus korkealla, että nykyinen vaihtuu.
Ettei tässä nyt ihan olla passivoiduttu, jos sattuisi SE Hiace löytymään, niin sujuvasti lähtee kumpikin nykyinen pois alta.
Mä oon tässä taas kattellut piikkiskootteria, Hondaa luonnollisesti. Kyllä nää kelit huokuttelisi ajamaan tuota työmatkaa jollain muulla kuin autolla aina kun mahdollista, polkupyöräily ei kiinnosta. Samaten voisi ajella nuo muutamat sukulaisreissut vuodessa vaihtoehtoisia teitä pitkin = vältellä moottoritietä, leppoista max. 80-90 km/h:n matkavauhtia.
Hondan PCX:llä voisi harjoitella ja haistella, että jääkö koukkuun ja sitten jos/kun jää, niin vaihtaa jossain vaiheessa isompaan. Ehdoton vaatimus on variaattori ja automaatti, ketjut ja kuusilovinen peruslaatikko ei kiinnosta pätkääkään.
On mulla hakuvahti päällä myös automaatti-Hiacesta edelleen, mutta sen suhteen en pidätä hengitystä, niin vähäistä on tarjonta ja vaatimus korkealla, että nykyinen vaihtuu.
Ettei tässä nyt ihan olla passivoiduttu, jos sattuisi SE Hiace löytymään, niin sujuvasti lähtee kumpikin nykyinen pois alta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään oli vuorossa kiauskivien vaihto. Paitsi, että se muuttui koko kiukaan vaihdoksi... Sen verran kuulsi valo läpi kun altapäin lediä näytettiin, ettei kannattanut enää elvyttää. Siispä vm. 1987 Misa ulos talosta.


Appiukko Hiaceen mukaan ja uutta kiuasta metsästämään. K-Raudasta ei tärpännyt, siellä oli vaan Harviaa ja ne olivat liian matalia tuliputken osalta. Erinomainen asiakaspalvelija tiesi, että kilpaileva paikallinen Simolin myy Misaa, soitti sinne kollegalle ja varastosta löytyy. Olisi kuulemma mielellään jotain myynyt, mutta sanoi, että näin hän itse tekisi. Me oltiin ihan
, että tuommoisiakin myyjiä vielä löytyy. Ei kiinnostanut alkaa kikkailemaan minkään lattiarakennelman kanssa.
Sieltäpä Simolinilta löytyi Misa, eipä tarvinnut sitä pahemmin Hiaceen asetella, on se kätevä.

Kokka kotia kohti 600 euroa köyhempänä.
Kurkistelin tulipesään ennen asennusta, rosteria siellä oli ja sen verta paksua, ettei tuntunut pelliltä. Katsotaan mitä nykypäivän Misa kestää vs. vanha.

Siinäpä uusi on paikallaan. Selvästi kapeampi kuin edellinen kun ei ole vesitilaa. Lattian puhdistus on seuraava projekti, ihan jonkun verran pinttynyttä nokea oli vanhan alla, irtopaskat otin pois ja perusaineilla pesaisin, mutta ei lähtenyt juuri mitään. Takaseinäkin pitää jossain vaiheessa siistiä jne., mutta homma kerrallaan.

Vanha kiuas on lastattu Hiaceen ja heittelin mukaan rikkoutunutta tuolia, mikroaaltouunia, tuuletinta, leivänpaahdinta sun muuta mitä on kertynyt kellarin nurkkiin viime vuosina. Huomenna keikka kaatopaikalle, siis.


Appiukko Hiaceen mukaan ja uutta kiuasta metsästämään. K-Raudasta ei tärpännyt, siellä oli vaan Harviaa ja ne olivat liian matalia tuliputken osalta. Erinomainen asiakaspalvelija tiesi, että kilpaileva paikallinen Simolin myy Misaa, soitti sinne kollegalle ja varastosta löytyy. Olisi kuulemma mielellään jotain myynyt, mutta sanoi, että näin hän itse tekisi. Me oltiin ihan

Sieltäpä Simolinilta löytyi Misa, eipä tarvinnut sitä pahemmin Hiaceen asetella, on se kätevä.

Kokka kotia kohti 600 euroa köyhempänä.
Kurkistelin tulipesään ennen asennusta, rosteria siellä oli ja sen verta paksua, ettei tuntunut pelliltä. Katsotaan mitä nykypäivän Misa kestää vs. vanha.

Siinäpä uusi on paikallaan. Selvästi kapeampi kuin edellinen kun ei ole vesitilaa. Lattian puhdistus on seuraava projekti, ihan jonkun verran pinttynyttä nokea oli vanhan alla, irtopaskat otin pois ja perusaineilla pesaisin, mutta ei lähtenyt juuri mitään. Takaseinäkin pitää jossain vaiheessa siistiä jne., mutta homma kerrallaan.

Vanha kiuas on lastattu Hiaceen ja heittelin mukaan rikkoutunutta tuolia, mikroaaltouunia, tuuletinta, leivänpaahdinta sun muuta mitä on kertynyt kellarin nurkkiin viime vuosina. Huomenna keikka kaatopaikalle, siis.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvännäköinen on uusi kiuas ja propsit K-raudan myyjälle asiakaspalvelusta. Tuolla tavalla koitan itsekin aina neuvoa, jos ei pysty omakohtaisesti jossain asiassa auttamaan.
Haluan kyllä uskoa, että nykyaikainen kiuas on sen verran paremmin suunniteltu, että puut palaa paremmin ja energiatehokkaammin ja sitä kautta on hyötyä päivittää, toki jos peräpellissä on reikä niin ei varmaan vedä kauhean optimaalisesti muutenkaan.
Odottavan aika on pitkä. Avensis on ollut yli viikon maalarilla. Kuulemma tukkurilta perussävy loppu ja kammion edessä jo jonoa, no jos se tällä viikolla etenisi.

Haluan kyllä uskoa, että nykyaikainen kiuas on sen verran paremmin suunniteltu, että puut palaa paremmin ja energiatehokkaammin ja sitä kautta on hyötyä päivittää, toki jos peräpellissä on reikä niin ei varmaan vedä kauhean optimaalisesti muutenkaan.
Odottavan aika on pitkä. Avensis on ollut yli viikon maalarilla. Kuulemma tukkurilta perussävy loppu ja kammion edessä jo jonoa, no jos se tällä viikolla etenisi.

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tässä justiinsa saunaoluita nautin löylyjen jälkeen, olen tyytyväinen. Kiva katsella näin 16 vuoden umpinaisen luukun jälkeen liveliekkiä lauteilla köllötellessä !

Ekan kerran jälkeen voi jo sanoa, että puun kulutus tulee pienenemään ainakin kolmanneksella, kun ei ole vettä lämmitettävänä. Hyvä veto ja syttyi kuin itsestään, nopeasti lämpeni ja löyly oli vähän eri mallista, eli sihisi pidempään ja tuli tasainen löyly ilman piikkejä. 600 euroa hyvin käytetty

Ekan kerran jälkeen voi jo sanoa, että puun kulutus tulee pienenemään ainakin kolmanneksella, kun ei ole vettä lämmitettävänä. Hyvä veto ja syttyi kuin itsestään, nopeasti lämpeni ja löyly oli vähän eri mallista, eli sihisi pidempään ja tuli tasainen löyly ilman piikkejä. 600 euroa hyvin käytetty

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^^Aika jämerän näköistä tekoa on Misan tulipesä
, yhtäkkiä sanoisin että saattaa olla aika lailla pitkäikäisempi kuin Hrvian peltiheikit.

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jämyn näköinen on misa, kyllä se siinä saunoes hinta viel unohtuu
MP skootteri on kyl omalla tavallaan hauska, pikku teillä mukava kattella maisemia ku ajaminen niin helppoa.
Liikennevaloissa helposti yllättää lähdössä oikeen MP:n
Kannattaa vähä kattoo vakuutusten hintojaki ja siirtyy suosiolla vähä isommalla koneella oleviin
Nimimerkillä tuos 250cc liikennevakuutus joku 130e vuosi kun moposkootterissa reilu 200e

MP skootteri on kyl omalla tavallaan hauska, pikku teillä mukava kattella maisemia ku ajaminen niin helppoa.
Liikennevaloissa helposti yllättää lähdössä oikeen MP:n

Kannattaa vähä kattoo vakuutusten hintojaki ja siirtyy suosiolla vähä isommalla koneella oleviin

Nimimerkillä tuos 250cc liikennevakuutus joku 130e vuosi kun moposkootterissa reilu 200e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No joo, ehkä käännöskukkanen, kun puhuttiin appiukon kanssa ruotsia, hän käyttää tuota rosteri-sanaa korostaakseen sitä, että on jämerämpää tavaraa kuin fakiirin mainitsema Harvian pelti

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä tulenkestävät teräkset on "rosteria", korkealla kromipitoisuudella taistellaan hapettumista vastaan niin kosteissa kuin kuumissa olosuhteissa. Toki eri olosuhteisiin käytetään eri seosaineita eri suhteissa eli esim. haponkestävää tulenkestävä ei välttämättä ole vaikka "rostereita" ovat kummatkin.
Näyttää kyllä kiukaaksi ihan hyvin toteutetulta, ainakin teoriassa toisioilman saantiakin on mietitty toisin kun tuolla valtamerkillä millä ainakin osassa malleista kaikki ilma tulee arinan läpi.
Ex:Saab 90i -86