’86 turbo 16, siis ymmärtääkseni LH-Jetronicilla. Kuvittelen tekniikan olevan aivan vakio. Aina moottorijarrutuksessa pakoputkessa röpöttää komeasti. Johtopäätelmänä bensansyöttö ei siis katkea. Ominaisuus vai vika?
Vai ehkä mahdollisesti seuraus: auto on muutettu automaatista manuaaliksi.
Ekana tulee mieleen ettei automaatissa katkaistaisi polttoaineensyöttöä ollenkaan moottorijarrussa? Jos nyt en ihan väärin muista, niin lähellä kaasuläppää on mikrokytkin, joka kertoo ruiskulle koska kaasu on kokonaan ylhäällä. Ruisku sitten tuosta kytkimestä ja moottorin kierrosluvusta päättelee koska laitetaan "hanat kii".
Yo. on sitten puhdasta arvailua, kun muistikuvia on kovin vähän asiasta jäljellä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Tuon polttoainekatkaisun hoitaa polttoainepaineensäädin mikä romauttaa moottorijarrutuksessa paineen alas. se mikrokytkin kaasulapässä antaa vain tiedon moottorin ohjainlaitteelle, että kaasuläppä on kiinni ja tyhjäkäynninsäädin hoitaa käynninsäätelyn.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ovatko og 900 sedan ja viistoperä samanlaiset vetokoukun kiinnittämisen osalta? Eli että sedanista tai vaikka 90:stä purettu koukku sopii viistoperään?
Tuoreehko saabisti tässä kyselee pikku neuvoja. Harrastevälineenä k-jetillinen 900 GLE vm. 1983.
Oireet:
• käynnistyvyys vaihtelee: usein joutuu jonkin aikaa (muutaman vartin tai tunnin) seisseenä sahaamaan käyntiin, kylmänä lähtee yleensä kuin palmun alta, jos antaa olla ensin virtojen päällä n. 10 sekuntia.
• kun lähtee sahaten käyntiin, niin röpöttää niin, ettei tahdo aluksi pysyä käynnissä, ikään kuin bensanpaine olisi liian matala. Pysyy kyllä käynnissä kaasu pohjassa, kunnes alkaa napata kierroksia (muutama sekunti menee tässä).
• kylmänä kierrokset vaeltelevat hiukan
• tyhjäkäynnillä nypyttää välillä satunnaisesti, ikään kuin jättäisi iskuja välistä, ikään kuin uhkailee sammumisella
• tyhjäkäynti kylmänä matalampi kuin lämpimänä (kylmänä n. 750 rpm, lämpimänä n. 900).
Aikaisemmin kesällä rupesi nykimään moottoritiellä. Kurkkasin pellin alle ja yksi sytkänjohdoista löi kipinää. Motonetin osat vaihtuivat siinä äkkiä parempiin. Sen jäljiltä siis vaihdettu boschin osiin
• virranjakajan kansi
• pyörijä
• sytytysjohdot
ja tarvikeosina on paikoillaan uusi sytytyspuola ja virranjakajan kondensaattori.
Mainittakoon, että viimeksi, kun kurkkasin virranjakajan kannen alle, siellä oli aivan hentoinen hitunen öljyä.
Onko nämä käynnistysjutut ihan normisettiä 40+ v-laitteelle, pitääkö vaan oppia elämään niiden kanssa, vai ovatko esimakua siitä, että jotain on hajoamassa? Olen tähän mennessä epäillyt lähinnä sytytyksen säätöä, lisäilmaventtiiliä ("=tyhjäkäyntimoottori?”), katkojan kärkiä, painevaraajaa ja virranjakajaa. Mistä kannattaisi aloittaa?
Saabin viat sen kun pahenevat ja romutus uhkaa. Siis 1991 900 16V a ongelmana käynnissä pysyminen ja käynnistysongelmat. Talvella toimi pakkasella melko ok mutta plussan puolella alkoi sammumiset ja käynnistysongelmat. Nyt kesällä todella pahoja sammumisia ja nyt ei käynnisty lainkaan. Hörähtää jos laittaa starttiapua / bensaa alipaineletkujen aukoista. Bensaa tulee silmämääräisesti hieman heikommin paineensäätimestä ja siinä on reilusti ilmakuplia mitä ei joskus 2v sitten testauksessa ollut. Kipinää tulee joten nyt ei ole siitä kyse. Polttoainepumpun rele naksui aiemmin jatkuvasti - kuuluu hyvin kun pysyvästi on ecu/rele alue esillä jalkotilassa. Nyt ei ajossa ole juuri enää naksunut. Aiemmin kun oli näitä sammumisia niin ei ennen lähtenyt käymään ennen kun kuulin 10s ajan kun pumppu kävi virtojen ollessa pois. Autolla ajoi kauppareissut välillä ilman katjoja ja välillä 5km reissuun meni tuntikin tien sivussa seisoen.
Kattelin ekaa kertaa bensaletkujen liittimet takakontissa ja hölmönä en laittanut sitä poikkitukea takaisin kun kävin koestarttaamassa --> paine ampui sen valkoventtiilisen irti ja nopeasti oli 3dl bensaa siinä kannen päällä. Ilmaa menee mistä? suodattimesta? paineentasaajasta? Suodatin on 3,5v vanha ja korkeintaan 4000km ajettu. Nuo takaiskuventtiilit mietyttäneet? Sitten serkulla oli vastaavia ongelmia kun tankissa oli lisäainepullon korkin muovikakkaralevy joka aina sopivasti tukkimaan bensan imukohtaa.
Auto siis jäi tielle muutama vuosi sitten ja sammumispaikan läheinen ad korjaaja oli maadoittanut ECU violetin johdon jolloin pumppu sai virtaa. Tämän seurauksena siinä ei ole "turvamekanismia kolarin varalta" vaan pumppu käy koko ajan kun virta on päällä - ei siis vain sitä parin sekunnin paineistamista. Tämä on siis ollut ECU vika jo useampi vuosi sitten - siitä löytyi saabcentral.com viestiketju että ECU kun ei jostain syystä maadota pumppua niin sen voi itse maadoittaa juuri violetin johdon katkaisemalla ja maadoittamalla.
Kipinää on ja bensaa tulee mutta silti kuvittelisi käynnistyvän mutta ei lähde. En vielä kattonut aukeeko suuttimet lainkaan. Autosta laukesi edellisellä ajokerralla laturin jännitteensäädin ja auto kävi kuin kuolonkouristuksissa jännitteen ollessa akulla ja laturissa vain ~7V luokassa. Nyt laiton reulaattorin motonetin Tuotenumero: 11-3018 (oli vanha pdf printtaus motonetin sivustosta monen vuoden takaa sillä muuten ei haulla enää löydy jännitteensäädintä). Rikki menneen regulaattorin se "nappipariston" näköinen osa helisi sisältä - jotain mennyt palasiksi. Mittasin jännitteen sitten laturilta ja 12V oli startille menevässä johdossa. Sitten se toinen mihin tulee vihree/valkoinen johto ei ollutkaan virrat päällä kuin vähän yli 1V. Ymmärisin että siinäkin pitäisi olla avaimet virrat päällä 12V? Laturi pitäisi olla silloin rikki kun ei samoja jännitteitä? Ikinä ei ole viimeiseen 13 vuoteen akun varoitusvalo varoittanut kun akku on tyhjentynyt. Lamppu toimii ja on se 2W vihreäkantainen eli oikea. Tää laturi oli bonushajoaminen muun päälle. Tuo ECU epäilyttää että aukaiseeko suuttimet. Sitten näillä oireilla on myös viallisia releitä. Kun auto kulki oli se terhakka ja mutta sammui kuin leikaten mikä nyt tuntuu, että joku katkaisee polttoaineen tulon. Kampiakselin anturia epäilin mutta tuskin siinä on syy kun kipinääkin tulee.
kv saabbifoorumeita selannut nyt pidemmän aikaa ja vastaavia tapauksia löytyy mutta jokaiselle vähän eri ratkaisut, jos ovat kertoneet kun saivat toimivaksi. Viime kesänä laukesi lambda mutta jo nyt vain 1000km myöhemmin oli sen lämmityspiiri mennyt rikki mutta jännitettä tuottava puoli oli kunnossa? Pitää seuraavasti selvitellä tuota ecua onko mitään enää tehtävissä. apuva
Tuoreehko saabisti tässä kyselee pikku neuvoja. Harrastevälineenä k-jetillinen 900 GLE vm. 1983.
Aika laajasti kyselit tässä topickissa. Mutta lyhyesti tuo puolilämpimänä tulppien kastuminen on mielestäni ominaisuus, ei vika. Siihen auttaa tarkkaavaisuus. Eli kun huomaat että ei jysähtänyt heti käyntiin, älä höllää avainta starttausasennosta vaan paina kaasu pohjaan. Se ei tunnu loogiselta, mutta ruiskuautossa se käytännössä estää tulppien kastumisen ja kone lähtee käyntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuoreehko saabisti tässä kyselee pikku neuvoja. Harrastevälineenä k-jetillinen 900 GLE vm. 1983.
Oireet:
• kun lähtee sahaten käyntiin, niin röpöttää niin, ettei tahdo aluksi pysyä käynnissä, ikään kuin bensanpaine olisi liian matala. Pysyy kyllä käynnissä kaasu pohjassa, kunnes alkaa napata kierroksia (muutama sekunti menee tässä).
• kylmänä kierrokset vaeltelevat hiukan
• tyhjäkäynnillä nypyttää välillä satunnaisesti, ikään kuin jättäisi iskuja välistä, ikään kuin uhkailee sammumisella
Onpa hauska "sattuma", mulla 1989 k-jetillinen ysisata-ii ja mainitsemistasi oireista minulla osa (poimin ne lainaukseen)... Minulla vaan kylmänä joskus ei suostu käynnistyä nätisti ja sitten vasta saattaa lähteä kun sahaa ja antaa kaasua samalla... Lämpimänä tuppaa käynnistymään kuin palmun alta.
Tyhjäkäynnillä vähän röpöttää/nypyttää, mutta ei kuitenkaan ole ainakaan viime aikoina sammunut jos on lämmin kone.
Minulla on aiheesta viestiketju tällä alueella, johon viisaat saab-tietäjät ovat vastailleet, ehkä siellä olisi sinullekin hyödyllisiä neuvoja osaan vaivoista.
Kylmänä pelittää vaihteet hyvin, mutta kun vähän matkaa on taittanut matkaa alkaa vaihteet menemään huonosti sisään, rusahtaen. Lopulta sain vaihteen jäämään pakille enkä enää pois pakilta. Auto/laatikko kun on jäähtynyt niin vaihteet pelittää taas vähän aikaa.
-91 satku, 2.0i 16v ja manuaali.
Noniin, laatikkoon vaihdettu öljyt. Kytkinnesteet vaihdettu uusiin, vanha oli mustaa mönjää... Toiminta ei parantunut. Kylmänä menee vaihteet sisään, mutta muutama minuutti koneen käynnistyksestä alkaa takkuamaan... Mitäs seuraavaksi? Painelaakeri?
Jos vaihteet menee helposti moottori sammuksissa, silloin ongelma on kytkimessä. Mahdollinen klassinen ongelma voisi olla ihan vaan ilmaa kytkimessä tai sitten poljinsylinterin jousi sylinterin sisältä poikki. Se voi mennä pätkiksi, eli voi toimia huonosti ja ei siis lopeta täysin toimimista. Polkimen sylinteriin sai ainakin ennenvanhaan osia, en tiedä mikä on tämän hetken tilanne. Jos löydät tiivisteet ja jousen, niin ne vaihtaisin kerralla. Jalkatilasta käsin onnistuu notkealta kaverilta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ja näppärä kaveri vaihtaa jousen siinä samalla kun nyppää emännän ulos ja jousi kätevällä ranneliikkeellä kiinni kun toinen käsi on varattuna kun pitää sormea reiässä ettei nesut karkaa ja sit takaisin setti kahdella kädellä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,