Terve taas!
Tässäpä käsitellään noita turbon eli turboahtimen putkia ja letkuja.
Toimiakseen turboahdin vaatii voitelua, sinne siis menee öljylinja metallisella putkella. Ja toki sieltä täytyy tulla öljyä poiskin, joten toinen putkin on ns. paluuputki.
Saabissa ysitonnisissa (alkupään tonnareita lukuunottamatta) on myös toteutettu turboahtimen jäähdytys jäähdytysnesteellä, toisin sanoen turbo on vesijäähdytteinen. Sinne menee siis letku--/putkilinja ja vastaavasti on myös paluulinja ahtimelta pois.
Noita putkia en ole päässyt vielä katselemaan niin tarkasti.
Ainakin moottoritilasta päältäpäin tarkastellessa näkyy selvästi kaksi eri putkea, jotka ovat metallisia. Näistä toisessa kiertää ainakin jäähdytinneste, koska omistamassani yksilössä liitos turboon (taikka putken liitos liitoskappaleeseensa) vuotaa hieman jostain syystä.
Kuinkas nämä putket ovat muilla kestäneet aikaa ja kilometrejä?
Onko ollut vuotoja? Ja mistä näitä putkia saisi uusia?
Ja onko ne kuinka hankala vaihtaa?
Turbon putket - 9000 M1998
Re: Turbon putket - 9000 M1998
Muistan että joku oli tehnyt kuparisesta vesiputkesta joskus ja juottanut kaasuliekillä sen putkenpäänliittimen kiinni putkeen. Ja se toimi!
Ajattelin vaan että jos ei meinaa valmiina löytyä mistään taikka tarvikkeena, niin voi joutua rakentelemaan.
Tulee noi öljyt ja jäähdytysnesteet niin pirun pienistä reiistä pihalle, että täytyy olla todella hyvät liitokset.
Ajattelin vaan että jos ei meinaa valmiina löytyä mistään taikka tarvikkeena, niin voi joutua rakentelemaan.
Tulee noi öljyt ja jäähdytysnesteet niin pirun pienistä reiistä pihalle, että täytyy olla todella hyvät liitokset.
SAAB
Re: Turbon putket - 9000 M1998
Voi olla että selitin vähän kompelösti mitä putkia siellä turbossa on kiinni.
Täytyy katella purkaamolta, ainakin yhdeltä joka on erikoistuut Saabeihin, taikka vois klubilaiset YV:täkin laittaa, jos sattuu näitä putkia oleen.
Siis minulla vuotaa ns. se ylin putki jossa kulkee jäähdytinnestettä. Vuoto on sellasta tihkumista että nestettä saa lisätä välillä, rupee kummikin sekin ajanoloon kyllästyttään.
Täytyy katella purkaamolta, ainakin yhdeltä joka on erikoistuut Saabeihin, taikka vois klubilaiset YV:täkin laittaa, jos sattuu näitä putkia oleen.
Siis minulla vuotaa ns. se ylin putki jossa kulkee jäähdytinnestettä. Vuoto on sellasta tihkumista että nestettä saa lisätä välillä, rupee kummikin sekin ajanoloon kyllästyttään.
SAAB
Re: Turbon putket - 9000 M1998
Hyvällä tuurilla vois selvitä jopa pelkillä uusilla kupariprikoilla jos se kerran liitoksesta vuotaa ettei ihan heti varmaan uusia putkia kannata miettiä. Ymmärtääkseni kuitenkin aika pitkälle kestävät, omat näyttää ainakin ihan hyviltä (jos ovat alkuperäisiä) pl. edellisten rakentajien lisätaitokset
Eivät ainakaan ajossa aikanaan vuotanut mitään mutta saa nähdä kun palapelin saa takas kasaan mitä sanoo.

Re: Turbon putket - 9000 M1998
juu, banjopultit ja tiivisteprikat uusiksi nyt alkuun. toki se putkikin voi syöpyä aikaa päälle, jos on vuotanut pitkään, mutta toisaalta niin voi syöpyä sieltä turbonkin puolelta, eli uusi putkikaan ei välttämättä pelasta, jos ei uudet tiivisteet.
Öljy ja vesilinjat menee kokolailla siten, että:
Öljykanavat ovat osapuilleen se ylin ja alin. Alimmainen (öljyn paluu) siis on ihan laipalla sielä alapuolella ja menee putkena suoraan lohkon kyljestä sisään.
vastapäätä sitä, eli osapuilleen ylöspäin on öljyn meno. putki tulee ihan metallisena öljykellon nurkilta.
Vesilinjat tulee karkeasti etu ja takapuolillle ahdinta. käsittääkseni paluulinja menee vesipumpulle ja menolinja tulee kannen päästä huohotinletkun sisällä, ikään kuin letkuna.. On siis ihan metalliputki, mutta kulkee huohotinletkun sisällä. (sulana pito huohottimelle)
Hope this helps.
Öljy ja vesilinjat menee kokolailla siten, että:
Öljykanavat ovat osapuilleen se ylin ja alin. Alimmainen (öljyn paluu) siis on ihan laipalla sielä alapuolella ja menee putkena suoraan lohkon kyljestä sisään.
vastapäätä sitä, eli osapuilleen ylöspäin on öljyn meno. putki tulee ihan metallisena öljykellon nurkilta.
Vesilinjat tulee karkeasti etu ja takapuolillle ahdinta. käsittääkseni paluulinja menee vesipumpulle ja menolinja tulee kannen päästä huohotinletkun sisällä, ikään kuin letkuna.. On siis ihan metalliputki, mutta kulkee huohotinletkun sisällä. (sulana pito huohottimelle)
Hope this helps.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Turbon putket - 9000 M1998
Onkohan näissäkin vuosimallieroja?
No tässä viestiketjussa käsitellään nyt vuosimallin 1998 autoa.
Ja onko turbon putkissa eroja sen mukaan onko Garret:in taikka Mitsubishi:n turboahdin?
No tässä viestiketjussa käsitellään nyt vuosimallin 1998 autoa.
Ja onko turbon putkissa eroja sen mukaan onko Garret:in taikka Mitsubishi:n turboahdin?
SAAB