Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

kimmoisa kirjoitti:
La Kesä 29, 2024 05:18
Kyllä lähti käymään ja ihan heti joka sylinterillä.

Ihan vähän aikaa kun odottaa alkaa taas se valkoinen savutus. Savua/höyryä tulee runsaasti ja pakokaasu haisee kovin pahalta.

Muuten kone pitää ihan normaalia ääntä ja vastaa kaasuun.
Jos pyörität koneen kuumaksi ja jätät yöksi seisomaan, aamulla kurkkaat pyttyyn niin näät mikä pytty vuotaa jos vuoto reilua.
Vuotava sylinteri saattaa antaa misfirejä jos sulla on opensid käytössä.
Pitäs näkyä jo paisarissa hävikki jos ei allensa tiputa eikä turbo laske läpi.

Jos työkalut pysyy kädessä eikä mahdollisuutta tehdä remppaa heti niin kiristä kannesta kulmapultti, oikasuun kansi menee joka tapauksessa jos teet itsellesi ajoauton, vuotaa kulmasta tod.näk.
Jäähärin hajun erotat kyllä makeaksi putken päästä haistaen.


Kaverukset tekee saman baariillan päätteeksi toisilleen tarkistaakseen vuotaako stefat jo.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tietääkseni opensid ei ole käytössä, mutta sellanen olis kyllä mielenkiintonen ja hyvä olla.

Kyllä tossa autossa ainakin öljyt ja vedet/jäähdytinnesteet pysyy erillään ja paisuntasäiliössä ei kupli.

Osia odotellessa ja vakuutusyhtiön kanssa asiaa selvitellessä ny mennään, ja sitten täytys vielä selvitellä asiaa sen myyjän kanssa.

Jos/kun sylinterikantta / kantta tasohiontaan, täytyy vain toivoa etteivät puristukset nouse liiaksi. Eikös niiden noususta ole ahdetuissa vain haittaa ja Saabeissa on muutenkin kovat puristukset.

Sitä en vielä tiedä täytyisikö kannen imu- ja/tai pakokanavia avartaa.

Oon kuulllut että T7-kannessa on imupuolella jotkut "lisäkkeet" jotka poistamalla kansi hengittäisi entistä paremmin.

Siis jos jotain kevyttä viriä tuon lastutuksen lisäksi ajattelisi.
SAAB
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten vakuutusyhtiö liittyy tähän?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Kyllä tossa autossa ainakin öljyt ja vedet/jäähdytinnesteet pysyy erillään ja paisuntasäiliössä ei kupli."

Jos sulla ei jäähäriä häviä eikä kone pätki niin ei sulla ole kanspahvi palanu.
Tyhjäkäynnillä rykii vähintään 3 pytyllä eikä lähe tulille ku kaasupohjassa ainakin noissa mistä kannen olen korjannut.
Joku pieni tihkuvuoto näkyy puristus/ohivuototestissä/jäähärinmerkkiaineella jos ei mäntä kastu yön yli.
Putkesta tuleva höyry voi olla ihan normaalia ja tumman höyryn näköinen seoksista johtuvaa tussauttelua tai öljyn syönnistä johtuvaa/turbo kaput.
Jos on ylimääräistä painetta vie ehdottomasti korjaamoon, muussa tapauksessa anna jonkun pätevän harrastajan katsoa onko oikeasti jotain vikaa.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

nalleolut kirjoitti:
Ti Heinä 02, 2024 12:02
miten vakuutusyhtiö liittyy tähän?
No vakuutusyhtiön kanssa neuvotellaan auton hinaamisesta korjaamolle taikka siitä syntyvistä kustannuksista ja matkakustannuksista joita tulee kun mä matkustan autoa hakemaan.
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo asiantuntija saa katsoa mikä siinä on vikana.

Mutta ei tuollainen höyryäminen ole normaalia, tyhjäkäynti oli siellä hajotessaan kuumana vähän vaivaista. Eli kyllä jostain menee vettä palotiloihin.

Jaa että vois olla joku muukin kuin kannentiivistevika?

Jotain sylinterikanteen ja kannentiivisteeseen liittyvää vahvasti kuitenkin epäilen, varmasti moottori pitää kuitenkin avata.

Kyllä "kyllästyttää" kun auto ehjänä minulle myytiin. Eikös myyjällä ole kuitenkin joku virhevastuu yksityishenkilöiden välisessä kaupassa?
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Jaa että sitä kantta ei välttämättä tarvitse oikaista, jos ei se ole kiero.

No moottorikoneistamo tuon mittailee ja sitten tasohioo/oikaisee jos tarpeellista.

Itse vaan pelkään että puristukset nousee liikaa, että olis parempi jättää hiomatta.
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Kävimpä tässä sattuneesta syystä vielä koettamassa autoa uudelleen käyntiin.

Kyllä käynnistyy nopeasti/normaalisti pätkimättä ja käy kaikilla sylintereillä.

Ensin sellainen pieni sininen savupöllähdys käynnistyessä ja sitten alkaa se voimakas valkoinen savutus.
SAAB
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

kimmoisa kirjoitti:
Ke Heinä 03, 2024 05:34
Kävimpä tässä sattuneesta syystä vielä koettamassa autoa uudelleen käyntiin.

Kyllä käynnistyy nopeasti/normaalisti pätkimättä ja käy kaikilla sylintereillä.

Ensin sellainen pieni sininen savupöllähdys käynnistyessä ja sitten alkaa se voimakas valkoinen savutus.
Otappa downpipe irti, jos pakosiipi märkä niin turbo rikki tai/ja akseli heiluu.
Tuolta:
https://www.turborebuild.co.uk/turbocharger-chra

Uus keskiö ja matka jatkuu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hitto mitä säätämistä. Jos vettä menee pyttyyn, niin tulpat pois ja starttia. Vesi lentää iloisesti, jos sitä oli pytyssä.
Mittaa puristukset. Se olis miun seuraava askel. Samalla kun on tulpat poissa, niin kurkkaa lampulla sylinteriin onko joku mäntä ihan puhdas ja muut ei? Vesihöyry pesee palotilan. Vertaa onko sytytystulpat sama homma eli puhdas vastaan likainen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos ei paisarista häviä nestettä tolkuttomasti, ei sieltä nestettä lennä tulpan reiästä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kysyjä kertoi lisänneensä vettä ekassa viestissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja anv »

Omassa 76-mallisessa 99:ssä halkesi kansi. Nestettä ei kulunut käytännössä yhtään, minkäänlaista lisäystarvetta ei ollut puolen vuoden aikana, vaikka ajelin satoja kilometrejä viikossa. Ainoa ongelma oli kylmäkäynnistyksessä kolmella sylinterillä käynti hetken aikaa. Sain vinkin tuosta sen aikaisesta tyyppiviasta ja eräs aamu ruuvasin tulpat pois ja kaveri starttaamaan. Iloisesti tärskähti vettä kartanolle kakkospytystä.

Joten, en kyllä ihan heti osta kansi/kansipahvivikaa jos kerran lähtee kaikilla käyntiin. Sen sijaan tuo mahdollinen turbovika kuulostaisi todennäköisemmälle. Eli se käry alkaa kun pakoputken alkupää kuumenee hetken käynnin jälkeen ja siellä majaileva öljy alkaa savuamaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla on mennyt pahvi kerran femmasta ja tuolla näille kaikille neuvojille tiedoksi teräsviivaimella katsoin suoruuden. Eli ei oikaistu. Uusi paffi paikalleen ja nyt olen ajanut 196000km sen jälkeen. Silloin vettä tuli sylinteristä, kun ilman tulppia starttasi.

Kerran meni turbo (GT17) laakista. Se meni vallan jumiin ja öljyä kului aivan karmeasti. Litra / 300km. Ic:ssä oli muuten monta desiä öljyä. Kannattaa se turbokin tutkia, eli dp irti.

PS. Kevennyksenä tähän. 99 turbosta meni kerran kansi halki ja käynnistyi kolmella. Kulutti vettäkin. Kaadoin ison pussin kanelia paisariin ja ajoin kaneli tuoksuen talven. Keväällä se sitten keitti oikein kunnolla ja piti vaihtaa ehjä kansi ja uusi kannentiiviste. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Miulla on mennyt pahvi kerran femmasta ja tuolla näille kaikille neuvojille tiedoksi teräsviivaimella katsoin suoruuden. Eli ei oikaistu. Uusi paffi paikalleen ja nyt olen ajanut 196000km sen jälkeen. Silloin vettä tuli sylinteristä, kun ilman tulppia starttasi."

Ja ohjeesi on, älä oikase kantta, right.
Jos pyyhit pepun yhdellä paperiliuskalla eikä sormi menee läpi, laitatko seuraavalla kerralla kaksi liuskaa vai kokeiletko vielä yhdellä.
Aika huono neuvo jos meinaa kannen tehdä kunnolla, ota puhdistuslastu niin tekee korjaamokin jos takuun haluat.

300tkm t7 kone, kannesta 0.15mm pois ajoa 60tkm, kannesta 0.15 pois eikä tietoa onko ennen näitä käytetty auki.
Molemmilla kerroilla keskeltä kupilla kansi ja tiivisteen jättämää poteroa valussa.
Miksi 60tkm välein auki, kaikki ei kestä rajua käsittelyä ei se sormikaan.
Vastaa Viestiin