mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
" Miksi Englantilaiset juovat oluensa lämpiminä ? Koska Lucas valmistaa myös kylmälaitteita"
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Viikonloppuna tein kaverin kans S2 Audiin jakopään. Edellinen asentaja oli sotkenu kampuran pultin kierrelukitteella. Tähän asti IKH:n 1300 Nm (tota luokkaa, joku merkkikone IKH:n brändillä) paineilmamutterikone on avannu kaikki pultit, mutta nyt tuli seinä vastaan. 1300 Nm tietty laski alaspäin ohut pitkä letku ja huono 12-kulmanen hylsy... Ja tietty kampuraa ei lukittu, vaikka senki olis voinu tehdä, eli osansa seki söi.
Naapuri toi saman kokoluokan (siis 1300 Nm, ei 800 Nm) akku-Milwaukeen kunnon 6-kulmasella hylsyllä hätäavuksi ja hyvin se aukes. Ja löi ranteellekki ehkä inan vähemmän mitä toi paineilmakone. Tai ainaki isku oli sellasta nakuttavampaa kun taas toi paineilmakone hakkaa. Toki molempia silti käyttää iisisti yhdellä kädellä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_wrench
Tulipahan taas fiksuutettua itseään noiden mutterivääntimien sisällä tapahtuvista taikatempuista, samalla tuli vahingossa selvitettyä toinen mieltä pitkään askarruttanut kysymys, eli mihin momenttivarsien toiminta perustuu. Rannevoiman puute on siis korvattu ihan oikealla insinööritieteellä
Tulipahan taas fiksuutettua itseään noiden mutterivääntimien sisällä tapahtuvista taikatempuista, samalla tuli vahingossa selvitettyä toinen mieltä pitkään askarruttanut kysymys, eli mihin momenttivarsien toiminta perustuu. Rannevoiman puute on siis korvattu ihan oikealla insinööritieteellä

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^ Jeps. Mulla on joku yli 400Nm pystyvä paineilmapyssy ja siihen kaverina 120Nm momenttivarsi. Noilla papattanut mm. autojen pyöränpultit kiinni parikymmentä vuotta.
Oli vähän koominen tilanne kun naapuri kyseli eikös ne mene liian tiukkaan. Työnsin vehkeet kouraan että kokeile, kun oli samoissa renkaanvaihtohommissa. Vetäisi kiinni, kokeili omilla työkaluilla kiristää ja tuumasi etteihän nämä ole edes kiinni. Väänsi sitten käsipelissä puolikierrosta lisää metrinen vääntövarsi kaarella
Oli vähän koominen tilanne kun naapuri kyseli eikös ne mene liian tiukkaan. Työnsin vehkeet kouraan että kokeile, kun oli samoissa renkaanvaihtohommissa. Vetäisi kiinni, kokeili omilla työkaluilla kiristää ja tuumasi etteihän nämä ole edes kiinni. Väänsi sitten käsipelissä puolikierrosta lisää metrinen vääntövarsi kaarella

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^ toi 120 Nm tulee aika luotaisesti ristikko avaimella. Irvistämättä ku vääntää, niin on aika kohillaan. Oon pistänyt momenttiavaimella ensin kiinni, ja jälki tarkastukset ristikkoavaimella.
Rengasliikkeessä kerran mainaisi, että tarkistetaan vielä momenttiavaimella. Perk.. aivan idea katoaa, kun ensin pulttipyssyllä lyöty kiinni
Rengasliikkeessä kerran mainaisi, että tarkistetaan vielä momenttiavaimella. Perk.. aivan idea katoaa, kun ensin pulttipyssyllä lyöty kiinni

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Mulla on pari kertaa käyny niin et kun momenttivarrel lyöny kiinni niin jäänyt löysälle, ilmeisesti kierre vähä tahmannu tai jotain.
Mut se jää silloin iha selkeästi löysäl eikä vaa vähä vajaaksi, muutaman kerran oon kokeillut momenttiavaimel mut oon nykyään vaa kokeillut räikän mittasel vääntimel et ovat kiristyneet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Itellä momenttivarsi toiminut parhaiten paineilmapyssyn kanssa. Akkukoneella momenttivarren kanssa pultit menneet jostain syystä liiankin tiukalle, syytä tähän en tiedä. Timcon akkupyssyssä ei ole enempää vääntöäkään kuin ilmakoneessa, se on eri asia jos olis ollut joku Milwaukeen mahtipyssy käytössä.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^Syy on se, että momenttivarsi toimii nimen omaan vain pulttipyssyllä, jonka vääntömomentin tuottaminen perustuu mekanismiin, jolla ei saada vääntövoimaa joustavaan kuormaan. Momenttiavain on valmistettu sitten speksillä jossa tietyllä väöntövoimalla varressa alkaa juuri tietynlainen jousto, jonka vuoksi pulttimopo lopettaa vääntämisen kyseisellä momentilla. Tämän opin kun lueskelin tuota yllä mainitun linkin takana olevaa Wikipedia-artikkelia pulttimopoista.
Jos siis vääntää porakoneella tai vaikka käsin momenttivarren välityksellä mutteria, niin se momenttivarsi toimii siinä enemmän kuin jatkovarsi, eikä rajoita momenttia oikein.
Itselläni on tapana kiristää pultit käsin ristikkoavaimella just sellaseen luontaseen irvistämättömään momenttiin ja sitten tsekata momenttiavaimella onko momentti oikein. Ja kyllä se käsimomentti tosiaan aika usein on siinä 110-120Nm kintailla eikä sillä momenttiavaimella ole ollut tarvetta juurikaan kiristellä, toisaalta ei myöskään olla oltu juurikaan yli oikean momentin.
Jos siis vääntää porakoneella tai vaikka käsin momenttivarren välityksellä mutteria, niin se momenttivarsi toimii siinä enemmän kuin jatkovarsi, eikä rajoita momenttia oikein.
Ei siinä välttämättä ole mitään typerää katsoa momenttiavaimella varmistaakseen. Pulttipyssyllä voi käydä tietyissä tilanteissa niin että pultit jää löysälle, esim. just jos väännettävässä pultissa on elastisuutta. Tästäkin löytyy tietoa tuolta ylempänä olevasta linkistä.Numba kirjoitti: ↑To Heinä 18, 2024 15:05^ toi 120 Nm tulee aika luotaisesti ristikko avaimella. Irvistämättä ku vääntää, niin on aika kohillaan. Oon pistänyt momenttiavaimella ensin kiinni, ja jälki tarkastukset ristikkoavaimella.
Rengasliikkeessä kerran mainaisi, että tarkistetaan vielä momenttiavaimella. Perk.. aivan idea katoaa, kun ensin pulttipyssyllä lyöty kiinni![]()
Itselläni on tapana kiristää pultit käsin ristikkoavaimella just sellaseen luontaseen irvistämättömään momenttiin ja sitten tsekata momenttiavaimella onko momentti oikein. Ja kyllä se käsimomentti tosiaan aika usein on siinä 110-120Nm kintailla eikä sillä momenttiavaimella ole ollut tarvetta juurikaan kiristellä, toisaalta ei myöskään olla oltu juurikaan yli oikean momentin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^ lähinnä ajattelin lepo- ja liikekitkan eroa. Minusta momenttiavain ei saa oikeaa momenttia aikaiseksi jos kiristys tehdään lähellä oikeaa. Eli sen mutterin pitää liikua, kunnes naksahtaa.
mut mut, nää on näitä
mut mut, nää on näitä
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Arvon seuran sen ja sen puheenjohtaja, jossa ton mölyapina-isän kakara pelaa.
Sinä seuran puheenjohtajana menet itse tuomarin luo ja sanot seuraavaa: minä (paska)seuran sen ja sen puheenjohtajana pyydän anteeksi pelaajamme isän idioottimaista ja täysin sopimatonta käytöstä. Sitten soitat Iltalehteen ja kerrot että olet pyytänyt anteeksi, kuin reilu urheilumies.
https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/d ... 426e37ea7e
Hiivatin pakoileva tollo puheenjohtaja. Aikuinen mies mutta jälkikäteen vasta pyytelee muodon vuoksi sori kun joutui julkisuuteen
Mutta lopputulos kuten piti ollakin.
Ja joutaa potkia "joku" pois saurasta lopullisesti. Pojasta kun polvi paranee ja se on taivahan tosi.
Sinä seuran puheenjohtajana menet itse tuomarin luo ja sanot seuraavaa: minä (paska)seuran sen ja sen puheenjohtajana pyydän anteeksi pelaajamme isän idioottimaista ja täysin sopimatonta käytöstä. Sitten soitat Iltalehteen ja kerrot että olet pyytänyt anteeksi, kuin reilu urheilumies.
https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/d ... 426e37ea7e
Hiivatin pakoileva tollo puheenjohtaja. Aikuinen mies mutta jälkikäteen vasta pyytelee muodon vuoksi sori kun joutui julkisuuteen

Ja joutaa potkia "joku" pois saurasta lopullisesti. Pojasta kun polvi paranee ja se on taivahan tosi.
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Iltahendelle esklaloitu tämä paperi-gateVKe kirjoitti: ↑Pe Huhti 26, 2024 16:50Paskapaperi-gate eskaloitui![]()
Vaihdoin paperin K-menu-tuotteeseen, kun se kotimaistakin oli. No perse, nyt huomasin että keskon paskapäät ovat ohentaneet sen 3-kerroksisesta 2-kerroksiseksi
Nyt menee sormi paperin lapi persereikään kun pyyhkii. Pitää laittaa triplakerros.
![]()

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... bc51e84dbd
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Iltalehti puhuu vastineesta rahalle, mutta lopulta keskittyy käytännössä palan yksikköhintaan. Jos paperi kuitenkin on ohutta ja sitä tarvii taitella useampi päällekäin kuin toista, niin niitä paloja kuluu enemmän. Kaikki, jotka ovat kokeilleet yleisövessojen tehopaperit ymmärtänevät tämän.
Lisäksi ns. perstuntuma on ainakin minusta hyvinkin merkittävä tekijä, eikä sitä pysty millään laskukaavalla toteamaan, se on vain kokeiltava. Kaikki, jotka ovat joskus kokeilleet Serlan keltaista hiomapaperia ymmärtänevät tämän.
Lisäksi ns. perstuntuma on ainakin minusta hyvinkin merkittävä tekijä, eikä sitä pysty millään laskukaavalla toteamaan, se on vain kokeiltava. Kaikki, jotka ovat joskus kokeilleet Serlan keltaista hiomapaperia ymmärtänevät tämän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ja itse varmistan aina että paperi on kotimaista , Suomessa valmistettua, vielä tärkeämpi kuin perstuntuma 

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Itse pyyhin mirkan 240:llä
Ei vainen mut kattelin ton saman lööpin aamusesta ja pyörittelin päätä. ei 30 arkkia enemmän lohduta jos joutuu 2 päällekäin joka kerta laittaa. Mulle kanssa kotimaisuus tulee aina ekana. Vielä ei toisin ole tarttenu lähtee arpomaan mikä on halvin wc paperi jotta sais säästöjä...

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Koiruus piti lopettaa toissa lauantaina ja työpirkka hajosi viime lauantaina niin ettei kannata korjata enää. Jännityksellä venttailtava mitä ensi lauantaina vastaan tulee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01