OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

STP silveriä laitoin aikoinaan oman og93 etuoviin. Ovibassojen toisto parani huomattavasti, kun kaiutin alkoi liikuttaa ovipellin sijaan ilmaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ovipahvista jos haluaa elämättömän niin hölvää Kiilto Start Primeria pahvin sisäpintaan.
Ei ime enää kosteutta ja tekee pahvista kovan.
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tuli itsekin haettua pari kaistaletta tuota huopaa tarkoituksena laittaa sitä ovipahveihin kun ovat irti parhaillaan. Itse oveen ajattelin vain ruiskutella Noxudol-äänenvaimennusmassaa kun sitä on jäänyt hyllyyn edellisten projektien jäljiltä.

Ne takakylkien muovipussitetut superlonikaistaleet ovat kyllä aika huvittavat, kai sinne voisi tilalle jotain vähän toimivampaakin laittaa? Konttiin sinänsä olisi varmaan paikallaan laittaa vaimennusmattoa ihan reilusti, tosin sama hitsauskorjaus on ensin itselläkin edessä varapyöräkotelon osalta. Ajattelin kyllä hitsata umpeen kaikki reiät kerralla, mieluummin panostaa siihen että sinne koteloon ei enää mistään pääse vettä kun se sinne kuitenkin sitten jää muhimaan ja tuhoamaan paikkoja.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Temussa äänieristemattoa yms. halvalla.
Tarkistettava koko ennen tilausta ja arvostelut ettei pety.
Puuilon muovirouheeriste toimii hyvin ja tarttuu napakasti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ovipahviin yleensä laitetaan jotain huokosempaa matksua, kuten tuo eristehuopa. Niitä ei yleensä tarvitse kovettaa tai pelätä niiden kastumista. Jos on taipumusta ajaa autolla vedessä kylkilistaa myöten, niin noiden eristeiden kastuminen on hyvin vähäinen haitta, joka siitä voi aiheutua :twisted:

Temusta ei itse aio tilata mitään ja kaikki kiinakura on mustalla listalla niin kauan, kun on joku muu vaihtoehto tarjolla. Tuota STP:tä en myöskään enää ostaisi, koska se on ryssän tekemää...

Takakonttiin voisi vielä laittaa vaimennusta. Myös rykissä on sentään vähän pintaruostetta niiden varapyöräkotelon pohjareiken alueella, joten se pitäisi ensin korjata...

Eski
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Vettä menee muualtakin oven sisään kun järvestä.
Omista femmoista jokaisesta hölvännyt pahvit kun menee mössöksi veden vuotaessa ikkunan välistä.
Kolkeissa vähemmän tätä ongelmaa.
Ääni tulee läpi huokosesta, siksi rakennetaan tiivis kotelo jos meinaa bassoja saada maksimaallisen määrän.
Ovien peltien aukkoihin peltiä tai jotain läpäisemätöntä mattoa.
Elementin tahdissa liikkuva matto tai lerppa kotelo yleensäkkin vie bassoja pois.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Femman takaovissa taisi tosiaan olla tyyppivikana, että ovipahvit kastuu. Rykissä on etuna se, ettei siinä ole takaovia ja kaikki pahvit ovat aina olleet täysin kuivat 8)

Eipä ollut tavoitteenakaan tehdä rykistä mitään maksimiäänenpaine-bassojumputinta, vaan vaimentaa rengasääniä ja tiemelua. Rykin mukana tuli joku subbari, mutta luovuin siitä, koska se söi kontista liikaa tilaa...

Eski
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei mullakaan ole maksimaallista äänenpainetta haettu murkkuaikojen jälkeen vaikka 1-2kpl 15" aina varapyöräkotelossa onkin.
Kontin pohja on tasainen ja ainoastaan pari kolme senttiä normaalia korkeammalla riippuen onko ng9-3 vai og femma eikä ulospäin erota mistään muusta kuin ettei kontin matto ole orkkis.
Farkuissa vaimentaa hyvin renkaista ja tiestä tulevaa meteliä kotelon ja varapyöräkotelon välin kun täyttä uretanilla.
Tulee katko värinöille/resonoinneille ja palautettavissa orkkikseksi kun laittaa muovin ensin pohjalle.
Ovissa kotelointi äänien takia oltava tiivis, mutta silti vaimentava (ääni kulkeutuu peltiä pitkin) siksi käytän kahta eri materiaalia, puristemuovirouhelevy imee metelin itseensä bitumin tehdessä muovailtaville pinnoille huonosti ääntä läpäisevän pinnan jos mukana vielä alumiinikalvo.
Ensimmäiset ovi/kontti/alusta ulkoa päin vaimennukset tuli tehtyä saappiin 15-20v sitten, muihin ennen aitä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Myös rykissä on sentään vähän pintaruostetta niiden varapyöräkotelon pohjareiken alueella, joten se pitäisi ensin korjata...
Älä viivyttele tuon asian kanssa,vuodessa meni täällä homma hitsaus asteelle. Se pinta ruoste on vielä helppo korjata.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

^Jep, kontin sisäpuolelta tilanne on jo korjattu, mutta pitäisi vielä päästä auton alle ruosteenpoistoon...

Kuva

Myöskään iskarien vaihtoon ei ole vielä ehditty. Tuosta toisesta tolpasta löytyy tuo napa laakereineen ja hieman epäilyttää miten se lähtee irti tuosta tolpasta. Toiseen tolppaan ainakin pitäisi saada napa irti vanhasta tolpasta. Prässi kyllä löytyy, mutta eipä ole aikaisempaa kokemusta tästä hommasta. Uudet laakerit on jo hommattu, koska olen kuullut, että ne eivät välttämättä irtoa ehjänä ja onhan niillä jo melkein 400K ajettu...

Eski
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

-
Viimeksi muokannut A_K_O, Pe Elo 09, 2024 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Napa irtoaa laakerista ihan ottamalla tolppa kainaloon ja lyömällä 2kg hienosäätövasaralla. Vaatii hylsyn tms siihen navan ja vasaran väliin. Vanhanliiton seppä opetti. :lol:

Sitten laakerin voi prässätä irti olasta ja uuden laakerin ja navan asennus prässillä.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tetammi »

https://www.dropbox.com/scl/fi/v17kt818 ... lkf5y&dl=0

On siinä navan irrotuksessa melko säätöö ku missään ei suoraa pintaa :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Nonni, napa irtosi laakerista helposti kuvan 1250gr nuijalla ja 27mm hylsyllä... Tolppiin on nyt vedetty kokeeksi Sika Stone chip protection suihketta pintaan.

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä sain navat ja laakerit irti massa luisti vasaralla tms..eivät olleet tiukassakaan.
Luistivasara lienee oikea termi.
Ja laakerit pakastimeen yön yli, tolpalle lämpöä, ja ( FAG) laakerit meni paikalleen melkein pudottamalla. Ja maalaus tämän jälkeen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin