Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oli rahat tiukalla. Käytin satasen kansiremppaan. Niin ja ei kansi tosiaan välttämättä väänny, jos kone ei ole keittänyt. Tietysti kun on käytetyn auton ostanut, voihan se olla jo keittänyt kerran aikaisemmalla omistajalla. Miulla on koneistettu kansi, tiivisteet ja uudet venttiilit jne. valmiina ollut odottamassa seitsemän vuotta kansipahvin uutta palamista, mutta hyvin on toiminut. Kaipa siinä käy niin, että auto ei sitä kansiremppaa kaipaa vielä. Kaikkineen kolmesta T7 - koneesta olen vaihtanut pelkän kannentiivisteen oikaisematta kantta. Mutta silleen ei kuulemma voi tehdä. Muilla ajettiin yli 100tkm per auto tempun jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mertmi kirjoitti:
Su Heinä 14, 2024 07:45
Kaikkineen kolmesta T7 - koneesta olen vaihtanut pelkän kannentiivisteen oikaisematta kantta. Mutta silleen ei kuulemma voi tehdä.
Mä nyt jankutan taas, missään ei sanota että kannesta on työstettävä tasopinta jos kannentiiviste vaihdetaan. Tottakai firma sen tekee jos sellainen halutaan. Ja ikäväkseni moni firma tekee sen ilman pyyntöäkin. Tehtaan ohjeen mukaan se mitataan ja jos mitat poikkeaa annetuista arvoista niin silloin se työstetään EI muuten.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"ikäväkseni moni firma tekee sen ilman pyyntöäkin"
Korjaamo antaa syystä takuun jos se tehdän kerralla kunnolla.
Moni kirjaa kuittiin "asiakkaan vaatimuksesta" jos jätetään joku asia tekemättä, ei tarvii lukea asiakkaan nillitystä somessa miten ala-arvoinen korjaamo kun ei ota vastuuta.
Jokainen tekee omalle omaisuudelleen mitä haluaa, mutta muistettava neuvoa antaessa ettei kaikki ymmärrä tai halua ymmärtää neuvoa oikein.

Mulla ois mahtava tarina yhdenmiehen merkkikorjaamoyrittäjästä tai oikeastaan parikin kun oiotaan mutkia ja kosahtaa paska tuulettimeen.

Ps.ite käytän kolmea paperiarkkia vaikka kaksikin riittää.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Selviskö mikäs tässä loppupeleissä oli vikana ja/tai aiheuttaja?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja tturku »

ketjusta siivottu viimeisimmät asiattomat viestit, jotka eivät liittyneet asiaan. Jatketaan asiassa asialinjalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan tonnarista meni kansipahvi, niin kyllä se koneistamolla oikaisiin ja ohjurit ja venttiilit vaihdettiin samalla.
Vielä sanoisin että, ei kannata starttailla pahemmin jos palotilaan on päässyt vettä.Vesi kun ei painu kasaan...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Elo 07, 2024 05:15
Aikoinaan tonnarista meni kansipahvi, niin kyllä se koneistamolla oikaisiin ja ohjurit ja venttiilit vaihdettiin samalla.
Vielä sanoisin että, ei kannata starttailla pahemmin jos palotilaan on päässyt vettä.Vesi kun ei painu kasaan...
Tulpat pois - ja tuloksena on iloinen suihkulähde :lol:

Ja saa ne enimmät vedet pois sylinteristä samalla...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Riippuu autosta mistä kohtaa pahvi vuotaa ja miten paljon, tuleeko tulpan reiästä nestettä ja hojottaako mitään, omalle kohdalle ei ole vielä sattunut T7:ssa tämmöstä.
Parikin tullu korjattua korjaamon diagnosin jälkeen joka ollut ihan muuta kuin kansipahvi.
Yksi pytty pätki tyhjäkäynnillä ja kierroksilla toimi normaalisti.
Tulpan reiistä ei vettä ruiskunnut missään vaiheessa ainoastaan aamulla vuotavan männän päällinen reilun kostea ja puhdas muissa kuivan karstaiset.
Putkestä ei erottanut syksyaamuna mitään poikkeavaa, iltapäivällä mieto makea haju pisti nenään.
Nestettä ei kulunu litrasotalla eikä paisarissa porissu.
Autolla oli ajeltu mitä ajeltu oli omistajaa ruvenny ärsyttämään huonohko tyhjäkäynti.
Vuoto voi olla pitkäaikainenkin ja tästä syystä jos rahaa löytyy remppaan kannattaa se muutama kympi uhrata ja otta hippa kannesta.
Kahteen kertaan kansiremppakin on tullu tehtyä samoin kuin koneremppakin.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tehdä sama remppa kahdesti kun yks "kaveri sanoi ettei tarvii ja varmasti on osa kunnossa" , se on hyvä jos jollain on toiminut, mutta se ei tarkoita että aina toimii.

Niin ja näitä juttuja lukee muutkin kuin aktiivifoorumilaiset joilla enemmän tietoa tai ei se aktiivisuus takaa tietoa siksi se oikea tieto olisi näillekkin tärkeä välittää muissakin asioissa kuin tässä.
Kuullu useasti sanottavan"kun foorumilla luki".
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä tonnarissa huomasi mistä oli kyse,oli meinaan sellainen harmaa höyrypilvi,jopa perässä tulijat pysähtyivät.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Saanko jatkaa tähän samaan ketjuun niin ei tarvitse uutta aloittaa.
Eli minulla '03 Aero 9-5 jossa myös kannentiivisteeseen viittaavaa oiretta. Auton mittarissa 350tkm, mutta moottorille tehty iso remontti edellisellä omistajalla 6 vuotta / 50tkm sitten. Moottoriin vaihdettu toinen lohko joka laakeroitu ja rengastettu pienessä saab "merkki"korjaamossa pohjois-pohjanmaalla. Samalla vaihdettu myös kansi ja tehty öljypohja & tasapainoakseli temput siinä samalla. Samalla olivat asentaneet huohotinpäivityksen letkusarjan.
Autossa oli alkukesästä missfire ongelmaa, jolloin moottorivalo syttyi ja antoi missfire koodeja. Opensid ei ole aktivoitu. Tämä hoitui syttykasetin vaihdolla, entinen oli kiinalainen tarvike, nyt oem käytetty saab.
Viikko sitten alkoi aluksi syömään öljyä aika reilusti ja vähän myöhemmin alkoi kamala vaalea savutus. Tyhjäkäynti ei ole ihan puhdasta mutta käy kuitenkin neljällä. Välillä joukossa vähän sinertävää savuakin, mutta pääasiassa sellaista paksua höyryn tapaista. Pakoputken päästä roiskuttaa vettä/nestettä jota ei ole aiemmin tehnyt. Savu haisee enemmän palaneelle kytkimelle kuin öljylle. Ei tule vikakoodeja eikä missfire koodeja.
Tänään käytettiin venttiilikopan kansi irti ja tehtiin kannenpulttien kiristys saabin ohjeen mukaan; step 1 löysytys/kiristys 40Nm yksi kerrallaan, step 2 60Nm, step 3 +90 astetta. No eipä auttanut sekään. Seuraavaksi mittailtiin puristukset. Startattiin vielä ennen mittausta ilman tulppia, mitään ei tullut ulos rei-istä. Mittarina oli halpa puuilon kumipäämittari. Luotettavuudesta en tiedä, mutta sain kolmelle sylinterille lukemat 14-15bar. Kakkossylinteristä löytyi vain 6,5bar. Vaikka unohdetaan nuo numerot niin sellaisen havainnon tein että tuossa kakkossylinterissä mittari pysyi tiiviinä kun sitä painoi tulpanreikää vasten. Muissa sylintereissä paine oli niin kova että meinasi paukkua kumipään välistä ulos. Tästä päätellen kakkosessa täytyy olla pienempi paine. Mutta minne se paine karkaa? Se on mystistä. Paisariin ei tule yhtään painetta vaikka kone kuuma. Ei edes suhahda kun korkin avaa. Autossa lämppärin letkussa vielä se kalvoventtiili joka vuotaa hieman.
Huohotus systeemiäkin tarkasteltiin samalla. Luin foorumilta että ehjäkin turbo päästää öljyt putkeen jos tuo systeemi on tukossa. Putki irti venttiilikopasta ja suulla puhallus putkeen. Kuului pulputusta ikäänkuin olisi hajulukkoon puhaltanut, tai vaikka hesen juomaan pillin läpi. Ilma kulki pulputuksen kera, mutta ei täysin esteettömästi. Ilmavirta tuntui kädellä turbon imuputkesta irroitetusta banjosta. Seuraavaksi tarkasteltiin venttiilikopan kannen pillejä. Se lähempänä ketjua oleva pilli oli ehkä auki, ainakin rautalanka meni läpi. Paineilmaa ei ollut saatavilla kun auto oli kaupungilla parkkiksella. Toinen pilli oli niin tukossa etten saanut edes migin lankaa vielä siitä läpi. Miten nuo pillit saa puhdistettua ja se rasia pillien alla myös? Näytti olevan niiteillä kiinni. Ilmeisesti jotain kuitenkin pääsee kannesta läpi kun huohottaa kun ottaa letkun irti koneen käydessä.
Mistä kannattaisi seuraavaksi alkaa vikaa etsimään?
Kansipahvi koska vaaleaa savua?
Mäntä/männänrenkaat koska öljyä palaa ja pieni paine kakkossylinterissä?
Tuskin pakoventtiili kuitenkaan palanut koska käy neljällä eikä liity savutukseen?
Kannentiivisteen vaihto onnistuu kyllä omassa tallissa kunhan saan auton kotiin kaupungilta. Saabeja olen rassannut yli 20 vuotta joten en mielestäni ole kuitenkaan noviisi näiden kanssa vaikka kyselenkin. Tarkoitus olisi vain saada auto ajoon pian ja halvalla. En vain millään haluaisi uskoa että sylintereissä olisi vikaa koska vasta rempattu ja ihan vakiovehje. Turbo olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta ensin haluaisin varmistaa että huohotus toimii oikein.
Tämmönen stoori keskiviikkoiltaan. Hyvää illanjatkoa kollegat.

-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eipä siinä paljoa ole vaihtoehtoja, jos purrit on hukassa niin joko vena tai mäntä (renkaat). endoskoopilla kattelua tai paineilmalla testaus. Ei se rikkoontuminen km katso, jos on esim suutin tukossa tai kerään syystä tai toisesta nakuja niin kyl se vahingon tekee km huolimatta (syitä voi olla tietty muitakin).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hattu pois vaan, niin mie tekisin. Siinä 2-sylinterissä on jotain nyt vialla. Melkoisesti puuttuu puristuksia. Voihan sitä vielä endoskoopilla tulpan reiästä kurkata ja verrata näkymää viereiseen sylinteriin, jos sattuu tuttavapiirissä löytymään. Ei monivikaantuminenkaan ole mahdotonta, eli kansipahvi ja turbo samalla rytinällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Alota ilmaisista ja helpoimmista testeistä ennen kannen purkua.

"Pakoputken päästä roiskuttaa vettä/nestettä jota ei ole aiemmin tehnyt. Savu haisee enemmän palaneelle kytkimelle kuin öljylle."

Seokset sekasin, rempassa jos ei ole käytetty oikeita "lukkomuttereita"
Turbon ja pakosarjan välissä on mutterit löystynyt ja tästä syystä imasee enemmän ilmaa sisään kuin ulos, ei pärise vaikka kuuntelet vieressä=kokeile kiristää mutterit tai pultit kummalla laitettu kiinni.
Tämä savu jää leijjumaan, öljyinen painuu maahan tyynellä.
1.lambdan rikkoontuminen tekee vastaavaa, mutta tumman sinertävää harmahtavaa savua tuleekin enemmän.

Vesihöyry normaalia varsinkin jos ei nestettä hävitä.
Vedenpoistoreikä änkkärissä voi olla tukossa ja tästä syystä kerää vettä ja puhaltelee kerralla enemmän ulos.
Syksyisin kosteilla kylmillä huomaa selvästi.
Öljyn hukkumiseen voi olla syypää öljyloukon o-rengas joka ei välttämättä jätä lätäkköä alle riippuen pyyhkiikö ajoviima vuotavat pois.
Samaa piilovuotoa tekee vuotava venakopan tiiviste.
Jos näkyy koneen etupuolella venakopan sauman yläpuolella väriä harmaaseen koppaan tarttuneena niin tiiviste vuotaa.
Keulan läpi tunkeva viima hävittää näkyvät valumat, koneen takapuolella pyörre värjää kopan alareunaa ja lisäksi myös lohkon yläreunaa, ei jätä lätäkköä, ei huomaa muuten kuin katoavasta öljystä.

"Seuraavaksi mittailtiin puristukset. Startattiin vielä ennen mittausta ilman tulppia, mitään ei tullut ulos rei-istä. Mittarina oli halpa puuilon kumipäämittari. Luotettavuudesta en tiedä, mutta sain kolmelle sylinterille lukemat 14-15bar. Kakkossylinteristä löytyi vain 6,5bar"

Merkkiliikkeen korjaamossa oli testailtu yhtä autoa ja saatu samanlaista heittoa, kone entinen väitettiin.
Mittasin itse kotona ja sain samat paineet.
Vika oli muualla ja autolla ajettu tämän jälkeen normaallisti=oli liimaventtiili tai joku muu syy miksi venttiili jäi auki(ei femma)

"Miten nuo pillit saa puhdistettua ja se rasia pillien alla myös?"
Jos siellä on iso karstakikkare niin voi irrota paineilmanpuhalluksesta ja hakeutua sopivasti johonkin laahaimen päälle ja tehdä laahaimeen jälkiä tai hajota varsinkin jos on vanhat ja kovat laahaimet, sulla ei tätä vaaraa oletettavasti ole koska uudet hilut.
Koppa pöydälle ja pillistä kuumaa pilliin/laatikkoon ja pilliin tökkäät vaikka evapista pätkän isompaa silikonitetkua minkä kautta puhallat viimesetkin mössöt ulos.
Pikku letku ei mene ulkopuolelle pilliä.

Nämä on minun omia kokemuksia.
Muokkasin tekstiä koska aina kun löydän johonkin vikaan korjauksen, kirjaan sen muistiin puhelimeen mistä kopioi/liitä teksti jollekkin tarvitsevalle.
Sana muodot ei näin ollen ole aina sopivat.
Suosittelen muillekkin niin ei tarvitse samaan vikaan etsiä aina korjausneuvoa.
Otsikoi vika koodina tai vika kuvauksella.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos imu tai pakoventtiili jää auki, niin eikös se polta silloin imusarjassa/pakosarjassa.
Eli pata "yskii"...
Kakkossylinteristä löytyi vain 6,5bar"
Luulisi tuollaisen ohivuodon olevan jo huomattava huohotuksen suhteen, tuossa joutuu jo kampiakselin stefat koville.
Omassa og kolkissa aamuiset siniset savupilvet aiheutti 2 x garretin sysipaska turbo.
Viinakäyttössä tuo harmaa hussakka oli joka aamuinen ilmiö ( pakkasella ) ja sitä on ilmassa niin että huomaa.
Todella mahtava savupilvi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Mulla minkä korjaamo diagnosoi ei käynnistynyt muun vian takia ollenkaan.
Vian korjauksen jälkeen pyöri normaallisti.
Siksi myös ehdotin muita toimenpiteitä ennen kannen aukasua.
Vastaa Viestiin