Ylläpitoriemua: OG900i my88

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pyöreä mittarilukema 300000 lähestyy, nyt mennään jo viimeistä satasta. Eilen tuli ajeltua noin 70km, siitä 5km viisiovisen kohtalotoverin peesissä. Kunnollista!

Tänään kävin nappaamassa Motonetistä ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen matkaan ja vaihdoin. Vanha ilmansuodatin ei ollut karmiva, mutta edellisestä vaihdosta on pitkä aika. Raitisilmasuodatin muuttikin aika paljon olomuotoaan, kun vanhan kangassuodattimen tilalle tuli paperinen.

Tällä viikolla pitää saada päästölappu hankittua, sitten vuosi eteenpäin ajoaikaa. Löytyi sopiva paikallinen paja, johon voi ajella ilman erillistä ajanvarausta ja katsovat lapun kuntoon ja k-jetin säätöihin.

Mainostavat muuten myös TECH2-laitetta, tosin nyttemmin ovat lähinnä mersuihin erikoistuneita.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

…ja tänään tuli ajoaikaa 20.8.2025 saakka :saab:

Vahva suositus Loimaalla sijaitsevalle Loimaan Autokunnostukselle katsastuspalvelusta!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Juhlapäivä oli eilen, Saab lienee nyt virallisesti Aikuinen. Kakkua pöytään ja kynttilät sammuksiin.

Kuva

Kyllähän tuolla kelpaa kruisia, kun on hienot ilmat ja Saab on nyt niin kunnossa kuin tuolta voi parhaimmillaan odottaa ilman perusteellista läpikäyntiä.

Kuva

Tässä on hieman kypsynyt sellainen ajatus, että tekisi laajemman käyttötestin ja dokumentoisi sitä sopivasti - fiilisten, auton (ja kuskin) kunnon ja kunnostusten ja kulujen osalta. Kaikkia ajoja en tähän kuitenkaan kaataisi, niin tavoiteaika olisi vuosi. Mietin vielä syyskuun alkuun saakka ja jos lähtee, niin 1.9.2024 - 31.8.2025 pidetään Saab liikenteessä ja kunnossa ja tavoitellaan 10 000 000 uutta metriä auton mittariin. Tuohon väliin mahtuu yksi katsastuskin!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kannatettava ajatus. Ei täällä yhtään liikaa ole ajopäiväkirjamaisia sepustuksia Saabeista. "Kymppitonni Käytetyllä, :saab: illa".
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täältä kanssa kannatusta idealle. Auto tykkää, että sillä ajetaan. :D

Tossahan todennäköisesti käy niin, että auto herkistyy ja kulku paranee ja samalla myös orastavat viat ja hauraudet tulee esiin.

Tätä kirjoittaessa muistan hyvin, että oma :saab: ei ole liikkunut kuin satoja metrejä tänä kesänä. Prkl:een mökkiremontti söi kaikki harrastusmahdollisuudet tältä kesältä ja suunniteltu kansiremppa on edelleen tekemättä. :evil:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Cona kirjoitti:
Pe Elo 23, 2024 10:49

Tossahan todennäköisesti käy niin, että auto herkistyy ja kulku paranee ja samalla myös orastavat viat ja hauraudet tulee esiin.
No tämä. Pohdinnassa on kyse kahdesta asiasta: kuluista ja turvallisuudesta. Nykyhetken käyttöautot eivät kuitenkaan ole poistumassa. Omissa ajoissa on tällä hetkellä usein turvavyöistuimessa istuvat lapset kyydissä, eikä turvallisuutta oikein pysty vertailemaan 2010-luvun autojen kanssa. Kuluissa jo polttoainekulut sähköön verrattuna ovat reippaat, varaosa- ja korjauskuluista puhumattakaan.

Jos harjoitus realisoituu, niin kyse on lähinnä omista lähityömatkoista/kauppareissuista ja harrastuksiin kulkemisista. Sen jälkeen on hyvä kysymys, että saako siitä vuoteen 10000 kilometriä. Ei se välttämättä kaukana ole.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lepidus »

lauriolio kirjoitti:
La Elo 24, 2024 06:36
Pohdinnassa on kyse kahdesta asiasta: kuluista ja turvallisuudesta. Nykyhetken käyttöautot eivät kuitenkaan ole poistumassa. Omissa ajoissa on tällä hetkellä usein turvavyöistuimessa istuvat lapset kyydissä, eikä turvallisuutta oikein pysty vertailemaan 2010-luvun autojen kanssa. Kuluissa jo polttoainekulut sähköön verrattuna ovat reippaat, varaosa- ja korjauskuluista puhumattakaan.
Turvallisuus edellä tottakai. Se turvallisuuden suurin tekijä, passiivisten turvallisuusjärjestelminen yläpuolella, Istuu kuitenkin siinä penkin ja ratin välissä. Jos lähdetään laskemaan käyttökustanuksiin mukaan ajoneuvon arvonalenemaa ja sidotun pääoman kustannuksia, niin en ole ihan varma onko "vanhalla romulla" ajaminen kallista.

Ei muuta kun yrität rohkeasti ajaa kaikki ajot tuolla sauraavan vuoden ympäri ja raportoit miten toimii. Onhan noilla ennenkin joku pärjännyt.

Janne
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja aero »

lepidus kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:18
Se turvallisuuden suurin tekijä, passiivisten turvallisuusjärjestelminen yläpuolella, Istuu kuitenkin siinä penkin ja ratin välissä.
Ja seuraava löytyy sitten vanteen ja maanpinnan välistä. Kunnon renkaat alla, niin se auttaa paljon, etenkin täydellisiä heikommissa ajo-olosuhteissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lepidus »

aero kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:36
lepidus kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:18
Se turvallisuuden suurin tekijä, passiivisten turvallisuusjärjestelminen yläpuolella, Istuu kuitenkin siinä penkin ja ratin välissä.
Ja seuraava löytyy sitten vanteen ja maanpinnan välistä. Kunnon renkaat alla, niin se auttaa paljon, etenkin täydellisiä heikommissa ajo-olosuhteissa.
Tämähän on juuri se miten autoa lähdetään virittämään:
Renkaat, jarrut ja alusta. Niiden jälkeen mietitään ylimääräinen paino pois ja vasta sitten tehoja :)

Janne
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

lepidus kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:18
Se turvallisuuden suurin tekijä, passiivisten turvallisuusjärjestelminen yläpuolella, Istuu kuitenkin siinä penkin ja ratin välissä.
Olet täysin oikeassa, ennakoinnilla ja fiksulla ajotavalla on suurin vaikutus niistä asioista, joihin voi vaikuttaa.

Sitten on ne asiat, joihin ei voi liikenteessä liikkuessaan vaikuttaa ja valitettavasti näistä suurin arvoitus ovat muut tienkäyttäjät. Passiivisella turvallisuudella on niissä tilanteissa iso vaikutus.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:
La Elo 24, 2024 22:36
Kunnon renkaat alla, niin se auttaa paljon, etenkin täydellisiä heikommissa ajo-olosuhteissa.
Juuri näin. Tässä on myös yksi kulutekijä, koska ainakin riittävän hyviin nastarenkaisiin pitää laittaa panosta, sanotaan nyt vaikkapa 400 euroa. Jäättömän ajan renkaiksi nyt alla olevat 2017 paistetut nokialaiset menevät vielä, loppusyksyn keleille alle vaihtuisi varastossa olevat Savan hyväkuntoiset kitkat.

Muista kuluista polttoainekulut ovat merkittävästi suurin tekijä. Epäreilusti pihalla olevaan sähköautoon verrattuna vuoden aikana pitäisi harrastukseen panostaa energiamaksua reilu 1500 euroa, polttoaineiden ja sähkön hintatason erosta riippuen.

Erittäin nopeasti laskettu jatkuva kokonaiskuukausikulu tälle harjoitukselle on noin 200-250e/kk. Omalla kululeikkurilla toki voisi todeta, että 200e/kk eli 2400e/vuosi olisi kattohinta - tätä täytyy laskea vielä paremmin, että budjetti on edes nykyhintaisiin polttoaineisiin riittävä. Lähtötilanne olisi nykytilanne, eli 1.9. mennessä syntyneitä kuluja ei lasketa - auto on siinä kunnossa kuin se ns. pihaan tullessa olisi.

Pääomakulujen laskenta tällaisessa harjoituksessa ei kovin mielekästä, lähtötilanteen ja lopputilanteen arvon voinee olettaa samaksi. Toisaalta noin 1500 eurolle ei saa vuoden aikana hirvittävää tuottoa ilman suurta riskiä - vähintään sama riski olisi sijoittaa se ”toimivaan autoon”, joka ei vuoden päästä välttämättä toimi ilman merkittävää panostusta :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos voit yhden käyttökulkineen tuupata liikennekäytöstä pois istuessasi satkun ratin takana, voit laskea säästyneen ajoneuveveron ja vakuutuskulun plussaksi laskelmassa. Se todennäköisesti helpottaa hintaeroa, koska satkussa on perinteisesti ollut melko kohtuulliset vakuutuskulut ja vanhana ja kevyenä autona siinä on todennäköisesti melko maltillinen ajoneuvovero.

Jos kaikki normaalit käyttöautot pitää kuitenkin pitää ajossa satkustelusta huolimatta, niin sitten tuo ei tietenkään helpota.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin