9-3 OG Turbo Jubilee
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Juu niin oli ajatuksena. Ja ilmeisesti OPRV (Oil Pressure Relief Valve) kannattaa myör purkaa ja katsoa että on kunnossa kun jakopään kantta & öljypohjaa irrottelee?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Commodore 64:seen tarkoitettu DIN-RCA-kaapeli saapui viimein postissa, joten pääsin virittelemään ovikajarit ja niiden vahvarin toimintaan. Ja kylläpä parani kokonaissoundi melkoisesti, voi kyllä suositella kaikille joilla ei vielä ole ovikajareita, ero on oikeasti iso. Valkkaamani vahvari on sen verran maltillisen tehoinen että toimii näköjään hyvin vakiovahvarin remote-virralla ja virransyötöllä, mitä nyt pieni napsaus kuuluu kun soittimen sammuttaa. Täytyy vielä jossain vaiheessa tilata Saabauxin Bluetooth tuohon niin kelpaa orkkismankalla paukutella menemään iloisesti.
Pyörittelin koneen yläkuolokohtaan ja irroitin taas kerran jakoketjun kiristimen, ja sehän on tosiaan orkkikset sijaan BGA:n tekele sekin, olisiko sitten niin huonolaatuinen että aiheuttaa noin nopeaa ketjun venymistä? Imusarjasta on vielä pari hankalinta pulttia irroittamatta, mutta kokeilin silti jo löysätä kansipultteja. Hemmetin tiukassa nekin, naksuvat auki melko väkivaltaisen kuuloisesti, mutta se lienee suht normaalia. Olisikohan niitäkin jossain vaiheessa kiristelty vaikka kansipahvi lieneekin alkuperäinen, mene ja tiedä.
Pyörittelin koneen yläkuolokohtaan ja irroitin taas kerran jakoketjun kiristimen, ja sehän on tosiaan orkkikset sijaan BGA:n tekele sekin, olisiko sitten niin huonolaatuinen että aiheuttaa noin nopeaa ketjun venymistä? Imusarjasta on vielä pari hankalinta pulttia irroittamatta, mutta kokeilin silti jo löysätä kansipultteja. Hemmetin tiukassa nekin, naksuvat auki melko väkivaltaisen kuuloisesti, mutta se lienee suht normaalia. Olisikohan niitäkin jossain vaiheessa kiristelty vaikka kansipahvi lieneekin alkuperäinen, mene ja tiedä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Ehkä ihan tyhmä kysymys mutta mistä tiedät, että se ketju on venynyt?
Janne
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Siitä että kiristin on työntynyt ”ulos” kulumisrajalleen asti?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Voisiko olla niin, että se kiristin on viallinen (tai valmistusvikainen)?
Saabista taaskaan en mitään tiedä, mutta yleensä hammasrattaista ja ketjuista näkee silmämääräisesti, ovatko ne kuluneet / liiaksi venyneet.
Janne
Saabista taaskaan en mitään tiedä, mutta yleensä hammasrattaista ja ketjuista näkee silmämääräisesti, ovatko ne kuluneet / liiaksi venyneet.
Janne
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Ne bga:n tuotteet pitää jättää väliin, ihan luokatonta p...aa, työn ja kokemuksen kautta tiedän, samoin scan techin kiristin huono myös, hampaat pettää, jakomerkit kohilleen, ketju varoiksi nokkapyöriin kiinni nippusiteillä, alkuperäinen kiristin, vaikka käytetty ja matka jatkuu..
Edit:
Ja voi se bga ketjukin olla venynyt, varsinkin jos kiristin antanut löysiä, alkuperäinen kiristin paikalleen ja pyörittelet konetta käsin muutaman kierroksen, merkit
Kohilleen taas, ja kiristimestä keskitulppa ja jousi sisältä
Pois niin näet paljonko kiristimen tappi ulkona ja jos
Tulee enää yhden napsun ulos, niin ketju kaput, ja varmasti laahaimetkin...
Edit:
Ja voi se bga ketjukin olla venynyt, varsinkin jos kiristin antanut löysiä, alkuperäinen kiristin paikalleen ja pyörittelet konetta käsin muutaman kierroksen, merkit
Kohilleen taas, ja kiristimestä keskitulppa ja jousi sisältä
Pois niin näet paljonko kiristimen tappi ulkona ja jos
Tulee enää yhden napsun ulos, niin ketju kaput, ja varmasti laahaimetkin...
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Taidan kyllä laittaa sinne orkkisketjun ja kiristimen nyt ainakin, nokkien rattaat ovat näköjään nekin BGA:ta mutta ne ehkä nyt välttävät.
Kansi tuli jumpattua irti, tältä näyttää tilanne nyt:

Täytyy vähän koittaa putsailla noita, mutta ei tuo nyt omaan silmään kovin pahalta näytä? Mielenkiintoisesti ykköspytyn pakovenat olivat mustan väriset mutta muissa pytyissä sitten suht valkoiset.
Suuttimissa sitten taas ykkösen ja nelosen tummat ja kakkosen & kolmosen suht puhtaat.
Kannen ajattelin käyttää Kansisetillä tsekattavana, tuskin sitä plaanata tarvitsee mutta venttiilivarren kumit olisi varmaan ihan paikallaan uusia..

Kansi tuli jumpattua irti, tältä näyttää tilanne nyt:

Täytyy vähän koittaa putsailla noita, mutta ei tuo nyt omaan silmään kovin pahalta näytä? Mielenkiintoisesti ykköspytyn pakovenat olivat mustan väriset mutta muissa pytyissä sitten suht valkoiset.

Kannen ajattelin käyttää Kansisetillä tsekattavana, tuskin sitä plaanata tarvitsee mutta venttiilivarren kumit olisi varmaan ihan paikallaan uusia..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Vie Jampalle terveisiä. T. Hayabusassa Kansiset kansi. 

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Päädyin nyt sitten kuitenkin tekemään kansihommatkin itse kun ei tuota kantta näköjään ole tarvetta plaanata. Tuli jo hommattua venttiilivarren kumien vaihtoa varten DIY-työkalukin.
Olihan työmaa jakopään kannen irroittamisessa, kuten jo totesinkin aiemmin niin edellinen remppaajahessu oli vetänyt torxit kiinni apinan raivolla, ja yksi tietenkin mährääntyi. No aukesi lopulta sekin kun leikkasi Dremelillä loven kantaan ja meisseli&moska -yhdistelmällä riittävän pitkään takoi.
Nyt sitten pitäisi konetta työntää vähän akkua kohti että jakopään kannen saa hivutettua ulos, kokeillaan ensin riittäisikö pelkän apukuskin puoleisen moottorikannakkeen irroittaminen..
Edit. No tulihan se kansi sieltä pois ilman että konetta tarvitsi pönkätä. Ja seuraava edellisen turaajan taidonnäyte löytyi, sen lisäksi että mustia silikonimatoja on ihan joka paikassa niin tasapainoakselin apurattaan torx on tietenkin mähritty sekin.
No sitä suuremmalla syyllä paikallaan deletoida koko ketju, akselit saavat jäädä toistaiseksi paikoilleen kun ei niitä kuitenkaan saa mahtumaan ulos kone autossa.
Olihan työmaa jakopään kannen irroittamisessa, kuten jo totesinkin aiemmin niin edellinen remppaajahessu oli vetänyt torxit kiinni apinan raivolla, ja yksi tietenkin mährääntyi. No aukesi lopulta sekin kun leikkasi Dremelillä loven kantaan ja meisseli&moska -yhdistelmällä riittävän pitkään takoi.

Nyt sitten pitäisi konetta työntää vähän akkua kohti että jakopään kannen saa hivutettua ulos, kokeillaan ensin riittäisikö pelkän apukuskin puoleisen moottorikannakkeen irroittaminen..
Edit. No tulihan se kansi sieltä pois ilman että konetta tarvitsi pönkätä. Ja seuraava edellisen turaajan taidonnäyte löytyi, sen lisäksi että mustia silikonimatoja on ihan joka paikassa niin tasapainoakselin apurattaan torx on tietenkin mähritty sekin.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Nyt kun kerran kansi irti, niin suosittelen myös vaihtaan
männänrenkaat, säästyt öljynlisäyksiltä, sinisiltä aamusavuilta, ja pahimmassa tapauksessa pakoventtiili vaurioilta, samalla tarkistat alakerran laakerit. Itse käyttäisin kannen koneistamolla tasohionnassa ja venttiilityössä, huollat koneen kerralla kuntoon.
Hieno malli tuo kolmiovinen, niihin itsekkin hurahtanut
männänrenkaat, säästyt öljynlisäyksiltä, sinisiltä aamusavuilta, ja pahimmassa tapauksessa pakoventtiili vaurioilta, samalla tarkistat alakerran laakerit. Itse käyttäisin kannen koneistamolla tasohionnassa ja venttiilityössä, huollat koneen kerralla kuntoon.
Hieno malli tuo kolmiovinen, niihin itsekkin hurahtanut

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Tämä ei kyllä pöläyttele yhtään sinistä, joten uskoisin että männänrenkaat ovat vielä hyvässä iskussa. Öljynkulutus selittynee pitkälti ihan tuolla ylettömällä silikonin kanssa läträämisellä, moottori oli joka puolelta melkoisen öljyinen eli jostain vuotaa ihan reilusti.
UKSaabilta löytyi tähän mennessä paras ketju tasapainokilkkeiden deletoinnista, uutena asiana itselleni mm. ketjuohjurin modifiointi: https://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=78937
Laturi kun piti irroittaa tätä remppaa varten niin tuli samalla todettua että sen laakeri on ihan valmis, lataa kyllä ihan hyvin mutta silti uusiminen lienee paikallaan. Huutelinkin jo tuonne OG 9-3 -osastolle pikkukysymyksiin aiheesta.
Tuli syyslomalla käytyä Keski-Suomessa paria purkuautoa katsomassa, mukaan tarttui orkkis jakoketjunkiristin, Talmun ulommat takaumpiot ja suht hyvässä kuosissa olevat orkkis Valeon sumarit. Moottorin ilmanotosta tuli deletoitua ylimääräistä putkea ja se resonaattori, pitänee jostain löytää sopivaa putkenpätkää niin että moottori ottaa jatkossa ilmansa jostain vilkun tai ajovalon takaa. Erikoinen ratkaisu se vakio kun ottaa ilman lokarin sisältä "umpikujasta" ja vielä niin korkealta, tuntuu vähän hätävarjelun liioittelulta?
UKSaabilta löytyi tähän mennessä paras ketju tasapainokilkkeiden deletoinnista, uutena asiana itselleni mm. ketjuohjurin modifiointi: https://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=78937
Laturi kun piti irroittaa tätä remppaa varten niin tuli samalla todettua että sen laakeri on ihan valmis, lataa kyllä ihan hyvin mutta silti uusiminen lienee paikallaan. Huutelinkin jo tuonne OG 9-3 -osastolle pikkukysymyksiin aiheesta.
Tuli syyslomalla käytyä Keski-Suomessa paria purkuautoa katsomassa, mukaan tarttui orkkis jakoketjunkiristin, Talmun ulommat takaumpiot ja suht hyvässä kuosissa olevat orkkis Valeon sumarit. Moottorin ilmanotosta tuli deletoitua ylimääräistä putkea ja se resonaattori, pitänee jostain löytää sopivaa putkenpätkää niin että moottori ottaa jatkossa ilmansa jostain vilkun tai ajovalon takaa. Erikoinen ratkaisu se vakio kun ottaa ilman lokarin sisältä "umpikujasta" ja vielä niin korkealta, tuntuu vähän hätävarjelun liioittelulta?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Lieneekö tämä koko koneen rengassarja ->
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/32000441
Tuo entinen hinta ainakin vaikuttaa siltä. Tuohon hintaan niitä ei ainakaan kannata jättää vaihtamatta
Eski
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/32000441
Tuo entinen hinta ainakin vaikuttaa siltä. Tuohon hintaan niitä ei ainakaan kannata jättää vaihtamatta

Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Luulen kyllä että on yhden männän sarja, no käytännössä ilmainen silti.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Sikäli vähän epäilyttää, kun ennenkin satasella sai koko satsin ja uudet männät renkaineen on 50€ kipale...
Eski
Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Olipa viimein aikaa sen verran että sain öljypohjan auki. Aika perinteinen näky, sihti lähes tukossa mustaa silikonimujua, ja kaiken kruunuksi edellinen hessu oli jättänyt kaikki kolme o-rengasta vaihtamatta, ne luonnollisesti murenivat käsiin irrottaessa. No muuten koneen alakerta näyttää ihan hyvältä sentään.
Öljypohja täytyy vaihtaa ehjään, tyhjennyspropun kierteestä puuttuu alusta puoli kierrosta, ei ihme että ei tiivistynyt ja tiputteli.
Samoin öljyn imusihdin varteen on jotenkin onnistuttu saamaan iso lommo, uusiksi sekin siis. Seuraavaksi sitten varmaan täytyy irrotella moottorin takatuki, dieselmallin kumia vakion tilalle. Samaan syssyyn täytyy tutkia saisiko nuo etuvakaajan sisemmät puslat jotenkin vaihdettua ilman että apurunko tarvitsee pudottaa pois paikoiltaan kokonaan.
Edit. Niinjoo DIY venttiilijousityökalu olikin sellainen joka toimii vain kun kansi on koneessa paikoillaan, eli piti käydä ostamassa paikallisesta perinteinen c-mallinen puristin. Eihän sekään tietenkään suoriltaan sovellu kun tässä B2x5-kannessa jouset ovat niin syvällä poterossaan, eli hitsuutella täytyy työkaluun vähän syvempi ”jousenpainin”..
Öljypohja täytyy vaihtaa ehjään, tyhjennyspropun kierteestä puuttuu alusta puoli kierrosta, ei ihme että ei tiivistynyt ja tiputteli.

Edit. Niinjoo DIY venttiilijousityökalu olikin sellainen joka toimii vain kun kansi on koneessa paikoillaan, eli piti käydä ostamassa paikallisesta perinteinen c-mallinen puristin. Eihän sekään tietenkään suoriltaan sovellu kun tässä B2x5-kannessa jouset ovat niin syvällä poterossaan, eli hitsuutella täytyy työkaluun vähän syvempi ”jousenpainin”..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA