The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Joo kyllähän se tämmöisen aikanaan jenkkilässä ultra luxury -määritelmän täyttäneen vekottimen ylläpito on aika edullista ollut.

Jos omistajan oma ropaaminen ja vaivannäkö lasketaan ulos, ainakin pari syytä tälle hahmotan:

- mallin erikoisemmat kuorrutteet on hyvin pitkälti rakennettu perusässän päälle joka taas melko pitkälti pohjautuu perus taksimersuun soveltuvin osin eli varmaan saksalaisella nuukuudella kaikkinensa myös valmistajalle kalliiden erikoisosien määrä on melko vähäinen
- näitäkin AMG-malleja on maailmanlaajuisesti myyty aikoinaan kymmeniä tuhansia, joten myös erikoisempien varaosien saatavuuden on oltava jonkinlainen ja ropaamistaitoa löytyy monessa kylässä
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viimeaikoina ei tämän kanssa sen kummempia. Ajoa on viimeisen parin kuukauden aikana tullut joitakin satoja kilsoja ja auto on toiminut hyvin. Tuon sähkön kanssa liikkuessa saa mennä aika omia aikojaan, mutta tällä liikkeellä ollessa ei voi olla huomaamatta sen vaikutusta joihinkin kanssakulkijoihin. Viime perjantain pidemmältä kruisailulta mieleen jäivät poikkeuksellisesti useampi uudehko "tehokas" hybridi, joiden kuljettajilla oli hauskoja tarviksia roikkua kontissa tai ohittaa keulaa viistäen. Vissiin tämä joitakin huomioita herättää :)

Katsastus meni huomautuksitta:
Kuva

Ensi kerralle kannattaa herkistellä seisontajarrua.

Tein hakemuksen OP:lle harrasteajoneuvovakuutuksesta. Sen voi hakea 20-vuotiaalle autolle. Vuosihinta menisi noin puoleen perus superkaskon hintaan verrattuna ja arvo määritetään vakuutushinnan perusteeksi. Myös harrastevakuutuksen saa seisontaan.

Alla muutama hakemuksessa käytetty kuva ei mitenkään erityisesti puunatusta autosta:

Kuva

Kuva

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja mikan »

Hyvät jarrulukemat! Mitäs herkistelyä "käsijarru" muka vaatii???
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Käytännössäkin ihan hyvin hidastuu ja pysähtyy.

Taitaa noilla lukemilla olla jo rajoilla kokonaismassaan ja 16 %:n sääntöön nähden.

Tätä olen jo alustavasti selannut:

https://w220.wiki/Parking_brake
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mitenkähän noi numerot oikein menee. Katsoin oman auton katsastuslappua:

Etuakseli 3,2 ja 2,9
Taka-akseli 1,6 ja 1,4
Seisontajarru 2,3 ja 2,4

Kokonaisjarruvoima 4,7 kN / 4,0 kN

Kokonaisjarruvoima siis isompi vaikka etu- ja takajarrut numerot pienemmät kuin sun mersussa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

En ole niin perehtynyt, mutta koskeeko kokonaisjarruvoima vain seisontajarrua?
Silloin tuo 2,3+2,4=4,7 per vaadittu 4 toimisi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
spade
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja spade »

Kokonaisjarruvoima on käsijarrut yhteensä ja pitää olla se 16% auton painosta, eli 0,16*9,81*auton paino
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Hyvä niin, kiitti.

Toinen juttu.
Muistaakseni viime vuonna vielä oli merkitty päästötiedot numeroilla. Jos on yleinen uudistus, niin huonoon suuntaan. Vaikken kyllä muistaisi tietoa oikein koskaan mihinkään konkreettiseen käyttäneenikään yhtä Saabia lukuun ottamatta, jossa runsas ilma kertoi pakoputken vuodosta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin