Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

mike kirjoitti:
Ma Syys 09, 2024 20:15
Samaa katellu itekkin, että 20k€ ja allekin alkaa saamaan jo varsin tuoretta pieniakkuista sähköautoa siedettävillä kilsoilla.

Stellantiksen autojen hyviä puolia Leafiin verrattuna on huomattavasti parempi matkantekokyky pidemmillä matkoilla - CCS, parempi akun lämmönhallinta ja yleensä vielä 3-vaihelaturikin.

Miinuspuolelle menee sitten tuo auton sisäinen laturi joita on ilmeisesti mennyt kohtuu paljon. Saa nähä milloin vaiva iskee meidän autoon. Toivottavasti ennen takuun umpeutumista.
Joo, mikä sitten on parempi, en tiedä. Jos venyttää budjettia vaikka 22-23 tonniin, niin alkaa tulla vastaan jo Konaa ja Niroa 64 kilon akulla, jolloin rangekin on jo 300-450 kilometriä eikä enää ahdista, samaten löytyy jo Volkkarin ID kolmosta jne. Halvin upouusi Leaf näyttää olevan nyt 22900 euroa mikä on tarjolla. Se on ihan millaiseen ajoprofiiliin tulee, samalla hinnalla saa 5v vanhan Kia Niron tai upouuden Leafin... Esimerkiksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

tetammi kirjoitti:
Ti Syys 10, 2024 09:53
Aika turhaa taitaa olla corsaaki tyrkyttää vaihdos mihinkään et emännän auto on päivitettävä jos sikseen tulee :facepalm_man:

Ootko citikasta kurkannu kumpi laturi?
Joo kyllä tuota kattelin jo aikasemmin ja 20/7/21 valmistettu Mahlen laturi on meidän autossa.

Jotenkin sitä uskois valmistajan tekevän korjaavia toimenpiteitä asian suhteen kun väkisinkin tulee aika kalliiksi vaihdella noita latureita kovin paljon takuuseen. Ja auton takuuajan jälkeen asiakkaan piikkiin uusituilla alkuperäisosillakin on 2v/100tkm takuu.

Mielenkiintoista nähä sekin mihin latureiden varaosahinta asettuu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nythän autobassadonella olisi kasa mm. vähän ajettuja 3008 sähkösöpöttejä liisinkiin.

https://www.autobassadone.fi/melkeinuus ... =MinPrices
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Tobbana kirjoitti:
To Syys 12, 2024 23:16
Nythän autobassadonella olisi kasa mm. vähän ajettuja 3008 sähkösöpöttejä liisinkiin.

https://www.autobassadone.fi/melkeinuus ... =MinPrices
Hullupösöjä ainakin pukannu nyt markkinoille nyt aika paljon. Tosin jolla tarve oli, niin varmaan ihan fiksua oli jatkaa sopparia samalla hinnalla.

Tuo Zoe on jotenkin ylihintanen E-2008:n verrattuna.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tobbana kirjoitti:
To Syys 12, 2024 23:16
Nythän autobassadonella olisi kasa mm. vähän ajettuja 3008 sähkösöpöttejä liisinkiin.

https://www.autobassadone.fi/melkeinuus ... =MinPrices
No nythän noissa hinnoissa alkaa olla taas järkeä. Tuohan on aika edullinen jo suhteessa 279e/kk ja huollot kaupan päälle. Pikkuakkuinen Konakin lähtee 299e/kk. Aika nopeasti noi hinnat tasottuu, kun korkotaso vähän laskee. Periaatteessa tommonen Pökö voisi olla ihan ok, kaippa sillä sen +150 km ajelee kovassa talvipakkasessakin ? Sen verran pitäisi päästä, että kelpaa tohon Porvoo-Helsinki-Porvoo liikennöintiin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

IC1970 kirjoitti:
Pe Syys 13, 2024 17:50
No nythän noissa hinnoissa alkaa olla taas järkeä.
Niin alkaa olla, mutta "onneksi" kesäkuussa ei ollut noita tarjolla, niin päädyin uuteen Astmaan. Bensakrematorio, mutta oli kampanjassa hinta juuri omassa budjetissa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei aja E-2008 pösöllä välttämättä kelissä kuin kelissä 150 km matkaa.

Citikassa Car Scanner näytti -1 asteiselle täyteen ladatulle akulle 36 kWh kapasiteettia. Siihen kun laitetaan 25-30 pakkanen, niin kulutus on helposti 25 kWh/100 km jos haluaa lämpimässä istua.

Mutta aika poikkeustapaus toki ettei pääsis tuota 150 matkaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Joo, ei aja 150km, ei. Viimetalvenahan oli yks tollanen laina-autona muutaman viikon juurikin noilla tulipalopakkasilla. Ladattava oli joka ilta ->100%, jos halusi olla varma että emännys pääsi töihin ja takaisin 2x18km. Toki ilman kaapelia esilämmitys työpaikalta lähtiessä. Ja tuon kamppeen "range" on sitten erittäin viitteellinen. Noilla pakkasilla se juoksi alaspäin n. 3 kertaa sen mitä kilometrejä lisääntyi mittariin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös nää Stellantiksen vehkeet näytä aina akku täynnä ruudussa WLTP-kantamaa, ja sitten kun lähtee ajelemaan niin näyttämä tarkentuu ja alkaa olla realistinen joskus puolessa akussa? Ei mikään ihme jos numerot ruudussa vilisee alkumatkasta silloin kun kulutus poikkeaa merkittävästi laboratorio-olosuhteista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suurinpiirtein joo. Joku vaihtelu lämpötilan mukaan on, kesäl noin 360km ja koval pakkasel 300km.

Toi on vähä samanlaine ku joku tonnarin ajotietokone jos olit nollannu sen illal parkkiin tulles ja aamul antoi käydä kymmenen minuuttia et lasit sulaa niin ei senkään rangeen tai kulutus mittariin voinu luottaa kuin vasta parinkymmenen kilsan jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei jatkoon siis. Eikä oikein muutenkaan, justiinhan mä pääsin eroon "liisarista", ajattelin vähän niinpäin, että jos jotain ns. pätkällä ostan, niin sitten ostan ihan omaksi ja mieluiten sellaisen, jota voisi pitää vähän pidempään. Tässä kun kaikenlaista kremppaa on nyt siunaantunut, niin on alkanut miettiä elämän rajallisuutta ja olen alkanut katsella Kia Stingeriä, Ford Mustangia, Lexus LS:ää jne...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

AZP kirjoitti:
La Syys 14, 2024 11:27
Eikös nää Stellantiksen vehkeet näytä aina akku täynnä ruudussa WLTP-kantamaa, ja sitten kun lähtee ajelemaan niin näyttämä tarkentuu ja alkaa olla realistinen joskus puolessa akussa? Ei mikään ihme jos numerot ruudussa vilisee alkumatkasta silloin kun kulutus poikkeaa merkittävästi laboratorio-olosuhteista.
Ennenkin oon tainnu tämän sanoa, mutta omien havaintojen mukaan Citikan rangenäyttö näyttää täynnä ylioptimistisesti ja siirtyy puolen akun realismin kautta pessimismiin mikä aiheuttaa helposti pahaa rangeahdistusta.

Tyhmästi toteutettu systeemi, mutta itellä ei niin haittaa kun tulee kateltua kuitenkin pitemmällä matkalla keskikulutusta ja sen perusteellapa sitä laskee äkkiää hyvinkin tarkasti turvallisen ja realistisen rangen.

OBD pulikalla ja maksullisilla sovelluksillahan laskutoimitukset saa automatisoitua helposti ja todellinen range näkyy luotettavasti.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja tturku »

MG5 Longrange Luxyryä taitaa nyt saada alle 28k€ "uutena". Sillä pääsee sen 200km talvella paukkupakkasillakin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Citikka kävi 75 tkm huollossa. Ohjelmassa oli tarkastuksia ja lisätyönä olisi ollut raitisilmasuodattimen vaihto, mutta sen vaihdan ite.

147,59€. Autossa ei ollut kuulemma mitään vikaa. 1h 13 min kuluttua varatusta ajasta tuli viesti auton valmistumisesta..

Huollon jälkeen olivat laittaneet lataukseen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mike kirjoitti:
To Syys 19, 2024 08:10
Citikka kävi 75 tkm huollossa. Ohjelmassa oli tarkastuksia ja lisätyönä olisi ollut raitisilmasuodattimen vaihto, mutta sen vaihdan ite.

147,59€. Autossa ei ollut kuulemma mitään vikaa. 1h 13 min kuluttua varatusta ajasta tuli viesti auton valmistumisesta..

Huollon jälkeen olivat laittaneet lataukseen.
On nää Sitikan huollot vähän järkevämmässä hintaluokassa kuin Mersun. Kävin juuri päivittämässä softat ja kyselin samalla huollon hintaa, kun sekin on parin kk päästä edessä. Valohoito+raikkarin vaihto oli vain 742e 8O
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin