99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja anv »

Minäkin tappelin aikanaan tuon vesipumpun ja sen version kanssa. Jouluaatonaattona oli pakko alkaa vaihtamaan, kun vuoti aivan järjettömästi. Joulukirkkoon piti sillä päästä. Arvatkaapas oliko pumppu oikea? No ei ollut. Myivät MY76:een väärän pumpun, ja muistaakseni sen piti olla MY75:n pumppu lopulta. Hirveän purkamisen jälkeen ahtaassa tallissa kilometrin päässä kotoa... Serkkupojan ja Aineen varaosapäällikön avustuksella saatiin oikea pumppu linja-autolla kotipaikkakunnalle ja auto kasaan. Ja kun sanon että talli oli ahdas, tarkoittaa sitä että peruuttamalla mahtui tallin ovi kiinni, kun vetokoukku oli hyllytolppien välissä hyllyn alla. Sivusuunnassa mahtui oviaukosta sisään kun käänsi molemmat peilit autoonpäin mahdollisimman paljon. Ja tietysti vielä vasemmalla puolen autoa oli seinä vastassa, eli siellä oli vatsasisään tilanne. Ja kummalta puolelta se vesipumppuremppa pitikään valtaosiltaan tehdä :)

Olisipa tuolloin ollut sun kuvien mukaiset tilat :oops:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Muistatko millä kikottelit pumpun ylös :facepalm_man:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

pela kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 13:40
Saanko kysyä oliko sulla käytössä hommaan tarkoitettu ulos/sisääntyöntäjä vai menikö ihan liukavasarahommina tms?
Tottakai saa kysyä ja mielelläni jaan havaintoni myös muille. Ei tule olla ammattisalaisuuksia varjeltavana harrastajapiireissä.

Moottorin purki eri henkilö, jonka piti se myös kasata. Harmillisten sattumien kautta hän ei kuitenkaan kyennyt nyt hommaa jatkamaan. Siispä sain laatikoihin pakattuja osia ja tuon loppuunsaattaminen sekä kasaaminen tuli minun tehtäväkseni. Eli purkuvaiheessa käytetyistä työkaluista tai työskentelyjärjestyksestä en tiedä.
Kasaan laittaessa vesipumppu meni paikalleen ihan kivuttomasti ilman erioistyökjaluja. Toinen käsi pyöritteli apuakselia ympäri (jakopäästä katsoen myötäpäivään) samalla kun toinen käsi naputteli messinkikuppia paikoilleen kumivasaran puukahvalla. Ehkä liiankin varovaisesti tuo tuli kasattua, mutta ei se vara venettä kaada. Näin jälkeen päin uskallan arvella, että tuon vesipumpun asennuksessa tai iroittamisessa ei voi tehdä vahinkoa vaikka kuinka yrittäisi silloin kun jakopää on purettu, eikä apuakselilla ole mitään muutakaan kuormaa (joku järki tietenkin on oltava tekemisessä mukana). Silloin kun apuakseli pyörii vapaana, niin vesipumpun turbiinista jaksaa ihan sormivoimin pyöritellä akselia ympäri. Tilanne on sanomattakin selvästi toinen jos jakopää on pumppua irottaessa/kasatessa nipussa.



Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Nii yleensähän akseli pasahtaa kun väkisin irroittaa
Viimeksi muokannut mestari, To Loka 03, 2024 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja anv »

mestari kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 21:01
Muistatko millä kikottelit pumpun ylös :facepalm_man:
Joo, ensin yritin väännellä meisselien avustuksella, mutta nousi lopulta ylös ihan hampaiden varassa kääntämällä. Jälkeenpäin säikähdin, kun kuulin tuota hampaiden rikkoutumisongelmasta. Eli tuuria oli pirusti matkassa!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

anv kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 18:22
Olisipa tuolloin ollut sun kuvien mukaiset tilat :oops:
Ahtaissa tiloissa se loppuviimein on tämäkin projekti edennyt. Just ja just on mahtunut aina kamppeen ympäri kävelemään, mutta Kertaakaan ei ole ollut tilaa siirtämättä ovia irroittaa tai laittaa paikalleen.

Kuva

Kaikkeen sitä kuitenkin sopeutuu ja onhan tuo parempi kuin pihalla tehdä. Hyvähän se olisi jos olisi sellainen 3,5–4 metriä auton ympärillä tyhjää tilaa, mutta aina ei voi kaikkea saada.

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Pitäähän se vähän sovitella ajanmukaista tuuninkia.

Kuva

Kuva

185/65 15 lienee passeli kumi Ronaldien päälle.

Janne
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Numba »

Miten lie ollut ollut niin leveitä siihen aikaan :wink:
Minulla oli 99:ssä tuollaisissa vanteissa 165 renkaat. Ne näytti ihan mukavilta viinipunaisessa autossa. Yks syy oli ohjaustehottomuus, toinen vesihiihto. Kaverilla oli 185 ja se kyllä näytti mukavan muhkealta. Perskuta, kerrankos sitä eletään, ääni 185:lle :mrgreen:
Oon muuten nähnyt tuon auton liikenteessä viime vuosisadalla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kerran 99 mukana tuli vanteilla 1756515 Nokia rollsterit :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Numba kirjoitti:
To Loka 10, 2024 22:07
Miten lie ollut ollut niin leveitä siihen aikaan :wink:
Minulla oli 99:ssä tuollaisissa vanteissa 165 renkaat. Ne näytti ihan mukavilta viinipunaisessa autossa. Yks syy oli ohjaustehottomuus, toinen vesihiihto. Kaverilla oli 185 ja se kyllä näytti mukavan muhkealta. Perskuta, kerrankos sitä eletään, ääni 185:lle :mrgreen:
Oon muuten nähnyt tuon auton liikenteessä viime vuosisadalla
165 täyskorkeahan noissa on alun perin. Se vaan tulee äkkiä sellainen "bemmin gummi-look" jos laittaa liika kapean renkaan vanteeseen nähden.

Tuo on tosiaan liikkunut edellisen kerran viime vuosituhannella. Mistä sen vielä tunnistat samaksi? Runkonumero vai talli? Eiköhän se taas ensi vuonna liiku uudestaan.

Janne
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Numba »

lepidus kirjoitti:
To Loka 10, 2024 23:10
Se vaan tulee äkkiä sellainen "bemmin gummi-look" jos laittaa liika kapean renkaan vanteeseen nähden.

Tuo on tosiaan liikkunut edellisen kerran viime vuosituhannella. Mistä sen vielä tunnistat samaksi? Runkonumero vai talli?
Bemmi. Mähän olin aikaa edellä, kun Mini ei vielä tiennyt bmwcstä mitään ja mulla oli leveässä peltivanteessa 145 nastarenkaat.

En kyllä tunnistaisi mistään, mutta 1. sivulla on kuva tutusta vanteesta. Rengastukseen liittyy hauska muisto. Autossa oli ylikapeat nastarenkaat. Oisko ollut jotain 145 luokkaa, ja lumessa eteneminen oli taattu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Joskus kuupassa oli 1358015 jotkut rättärin gummit :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva
Muistaakseni mulla oli tuossa avossa just 185/65-15:Set. Noihan taitaa olla leveämmät kuin peltivanteet
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Niistä pulteista jossa on NS. Rikka valmiina on muovisen suojan 3 ruuvia kytkimen suojassa.mutta mistähän on irroitettu 2 kiinnitypulttia pit n 30mm kanta 13 mm. Osa kierre.
Viimeksi muokannut mestari, Su Loka 13, 2024 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos muistan oikein, 5-vaihteisissa Ysiyseissä mv. 82-84 oli 185/65 SR15 Nokia Rollsterit peltivanteilla ihan vakiona. Eli oikein hyvin sopii 185:set Ysiysiin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin