Saabien laatu
Saabien laatu
Huomasin Iltalehdessä jutun viime kesältä ja löysinkin.
GM:n pomot olivat halunneet tasapäistää Saabin laatua eli toisin sanoen laskea. Lyötiin kerralla poikki heidän osaltaan.
Nevs ei saanut oikein mitään konkreettista aikaiseksi.
Minulla oli erehdysostoksena Toyota Hilux ennen nykyistä Mitsua. En pitänyt siitä autosta yhtään oikeastaan. Mitsun ajomukavuus ja kestävyys ovat vastaavaa Toijotaa parempi, nimimerkillä kokemusta. Kummallakin ajoin n. 8-9 vuotta, mutta Mitsu on edelleen ja pysynee.
Ensimmäisinä autoina nuorena minulla oli Opel ja VW. Kumpaakaan en jäänyt kaipaamaan. Volkkarista siirtyminen Saabiin oli aivan uutta! Ei sillä VW on oikein ok, mutta pidin enemmän Saabeista - se laadun tunne oli selvä.
GM:n pomot olivat halunneet tasapäistää Saabin laatua eli toisin sanoen laskea. Lyötiin kerralla poikki heidän osaltaan.
Nevs ei saanut oikein mitään konkreettista aikaiseksi.
Minulla oli erehdysostoksena Toyota Hilux ennen nykyistä Mitsua. En pitänyt siitä autosta yhtään oikeastaan. Mitsun ajomukavuus ja kestävyys ovat vastaavaa Toijotaa parempi, nimimerkillä kokemusta. Kummallakin ajoin n. 8-9 vuotta, mutta Mitsu on edelleen ja pysynee.
Ensimmäisinä autoina nuorena minulla oli Opel ja VW. Kumpaakaan en jäänyt kaipaamaan. Volkkarista siirtyminen Saabiin oli aivan uutta! Ei sillä VW on oikein ok, mutta pidin enemmän Saabeista - se laadun tunne oli selvä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabien laatu
Kyllä Saab on laadukas auto ja huomaa kyllä, kun sillä ajaa. Tutut ketkä on ekaa kertaa kokeillut Saabia, niin jokainen on yllättynyt positiivisesti, ja osa myös siirtynyt Saabiin sen jälkeen.
Saab oli ja on edelleen ihan liian aliarvostettu automerkki.
Saab oli ja on edelleen ihan liian aliarvostettu automerkki.
9-3 SC 2.0t BioPower -07
Re: Saabien laatu
Sääliä taitaa Saabilla saada enemmän. Onhan nämä jo vanhentuneita uusiin autoihin verrattuna. Jos muuta väittää, on
- silmälaseissa liikaa vahvuutta. Oma saabismi alkoi siitä, kun ne oli verrattain halpoja suorituskykyynsä nähden. Muita merkkejä kun katsoi, Saabissa sai rahalle vastinetta enemmän.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saabien laatu
Toki varmasti asiaan vaikuttaa myös se että mitä ominaisuuksia autoonsa kaipaa. Perusautona esimerkiksi facelift ng9-3 on varsin pätevä peli edelleen, eikä ainakaan omaan silmään näytä erityisen vanhalta autolta 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saabien laatu
Hyvää keskustelua!
Itse tarkoitan tällä Saabin laadulla versus suunnilleen saman ikäiset autot.
Ja kyllä, NG9-3 vm. 2009 eteenpäin on tyylikäs kampe!
Tuo Emily GT olisi kiva nähdä joskus ihan livenä.

Itse tarkoitan tällä Saabin laadulla versus suunnilleen saman ikäiset autot.
Ja kyllä, NG9-3 vm. 2009 eteenpäin on tyylikäs kampe!
Tuo Emily GT olisi kiva nähdä joskus ihan livenä.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabien laatu
Kyllä, NG9-3FL on hyvä ja laadukas auto. Se on hyvä ajaa, lämmin ja mukava ja siinä on mm. hyvät valot. jos on ruksittu Bi-Xenonit keulalle.
Kyllä, se on myös auttamatta vanha auto. NG9-3 tuli markkinoille 21 vuotta sitten. Sisusta faceliftattiin 17 vuotta sitten (2007) ja ulkokuori 16 vuotta sitten (2008). Valmistus Saabin nimellä lopetetttiin muistaakseni 12 vuotta sitten (2012) ja viimeiset NEVSitkin pukattiin linjalta ulos 10 vuotta sitten (2014). Uusimmatkin Saabin logolla olevat yksilöt kolkuttelevat siis jo teini-ikää. Tämä osaltaan kertoo laadukkuudesta, kun vielä tässä iässä NG9-3 on oikeasti ihan hyvä auto
Ikä kuitenkin tekee omat tepposensa ja automaailmassa NG9-3 on auttamatta vanhanaikainen. Vaikka siinä on hyvät valot, siinä ei ole matriisiledejä, jotka vipeltävät ympäri kyliä riippuen siitä missä muut ajavat. Se ei soita lempilistaa Spotifystä eikä siinä ole isoa laajakuvatelkkaria näyttämässä soivan biisin levyn kantta. Se ei aja itsekseen ja vaikka siinä on ajonvakautus, niin se ei jarruta itsekseen nähdessään haamuja. Kehitys on mennyt eteenpäin ja 10 vuotta sitten jo toistamiseen lopetetussa automallissa (mikä muuten on meriitti sinänsä) ei luonnollisesti ole sen tuoreempia häpsvärkkejä.
Osaltaan vanhuus ja vanhanaikaisuus vähentää auton hyvyyttä autona. Esim. matriisivalot ja automaattiset hätäjarrutustoiminnot saattavat pelastaa henkiä, eikä niitä pidä haamujarrutuksista huolimatta liikaa vähätellä.
Toisaalta osaltaan vanhuus ja vanhanaikaisuus jopa parantaa auton hyvyyttä autona. NG9-3 on vielä sitä ikäluokkaa, joka ei yritä häiritä kuljettajaa ja viedä huomiota ajamisesta. Ihan jatkuvasti ei tarvitse sanoa bling, piip tai tööt. Kaistavahti, jota ei ole, ei estä väistämästä reikää ajouran asfaltissa. Persgrilliä ei tarvitse tökkiä kosketusnäytöltä. Laajakuvatelkkari, jota ei ole, ei valaise kabiinia ja häiritse silmän adaptoitumista hämärään, kun sitä ei ole. Päinvastoin, Night Panel -nappia törkkäämällä saa sisävaloja vähennettyä entisestään.
Kehitys kehittyy, mutta viime aikoina ainakin minun silmissäni yhä isompi osa autojen kehittymistä on keskittynyt jopa rattipaikalla matkustamiseen eikä ajamiseen, vaikkei niitä robottikuskeja vielä pahemmin olekaan.
Summa summarum: vanhanaikaisuudestaan huolimatta ja osittain jopa sen takia, NG9-3(FL) on edelleen hyvä ja laadukas auto, kunhan yksilö ei ole kaltoinkohdeltu.
Kyllä, se on myös auttamatta vanha auto. NG9-3 tuli markkinoille 21 vuotta sitten. Sisusta faceliftattiin 17 vuotta sitten (2007) ja ulkokuori 16 vuotta sitten (2008). Valmistus Saabin nimellä lopetetttiin muistaakseni 12 vuotta sitten (2012) ja viimeiset NEVSitkin pukattiin linjalta ulos 10 vuotta sitten (2014). Uusimmatkin Saabin logolla olevat yksilöt kolkuttelevat siis jo teini-ikää. Tämä osaltaan kertoo laadukkuudesta, kun vielä tässä iässä NG9-3 on oikeasti ihan hyvä auto
Ikä kuitenkin tekee omat tepposensa ja automaailmassa NG9-3 on auttamatta vanhanaikainen. Vaikka siinä on hyvät valot, siinä ei ole matriisiledejä, jotka vipeltävät ympäri kyliä riippuen siitä missä muut ajavat. Se ei soita lempilistaa Spotifystä eikä siinä ole isoa laajakuvatelkkaria näyttämässä soivan biisin levyn kantta. Se ei aja itsekseen ja vaikka siinä on ajonvakautus, niin se ei jarruta itsekseen nähdessään haamuja. Kehitys on mennyt eteenpäin ja 10 vuotta sitten jo toistamiseen lopetetussa automallissa (mikä muuten on meriitti sinänsä) ei luonnollisesti ole sen tuoreempia häpsvärkkejä.
Osaltaan vanhuus ja vanhanaikaisuus vähentää auton hyvyyttä autona. Esim. matriisivalot ja automaattiset hätäjarrutustoiminnot saattavat pelastaa henkiä, eikä niitä pidä haamujarrutuksista huolimatta liikaa vähätellä.
Toisaalta osaltaan vanhuus ja vanhanaikaisuus jopa parantaa auton hyvyyttä autona. NG9-3 on vielä sitä ikäluokkaa, joka ei yritä häiritä kuljettajaa ja viedä huomiota ajamisesta. Ihan jatkuvasti ei tarvitse sanoa bling, piip tai tööt. Kaistavahti, jota ei ole, ei estä väistämästä reikää ajouran asfaltissa. Persgrilliä ei tarvitse tökkiä kosketusnäytöltä. Laajakuvatelkkari, jota ei ole, ei valaise kabiinia ja häiritse silmän adaptoitumista hämärään, kun sitä ei ole. Päinvastoin, Night Panel -nappia törkkäämällä saa sisävaloja vähennettyä entisestään.
Kehitys kehittyy, mutta viime aikoina ainakin minun silmissäni yhä isompi osa autojen kehittymistä on keskittynyt jopa rattipaikalla matkustamiseen eikä ajamiseen, vaikkei niitä robottikuskeja vielä pahemmin olekaan.
Summa summarum: vanhanaikaisuudestaan huolimatta ja osittain jopa sen takia, NG9-3(FL) on edelleen hyvä ja laadukas auto, kunhan yksilö ei ole kaltoinkohdeltu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabien laatu
Ikä tekee tepposet, sitä sina ajattelee että kaikesta on kulunut vähemmän aikaa kuin onkaan

NG9-3:n myynti alkoi syksyllä 2002 eli 22 vuotta sitten. Uudella sisustalla olevien MY2007-autojen toimitukset alkoivat syksyllä 2006 eli 18 vuotta sitten. Vuotta myöhemmin alettiin toimittamaan kenosilmäistä faceliftiä, eli siitäkin on siten jo 17 vuotta. Viimeinen Saab (vuosimallia 2012) ennen pankrottia valmistui 2011, koska konkurssiin Saab julistettiin 19.12.2011. Muistelisin että tuotanto seisahtui osien puutteeseen jo toukokuussa 2011 mutta en nyt ole varma. MY2012 valmistushan alkoi poikkeuksellisen aikaisin ja jäi todella lyhytikäiseksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabien laatu
Totta, Saab on tehnyt kaiken aina vähän etuajassa, joten pitää vuosiin lisätä tuo +1, etenkin kun ollaan jo nyt vuodessa niin pitkällä, että jos Saab tekisi autoja, pukkaisi Trollhättanin linja nyt ulos MY2025 -autoja.
Tuota tuotannon lopetusta mietin että menikö 2011 vai 2012 puolella, otin varman päälle koska ikääntymistä pohtiessa vähemmän on vähemmän.
Tuota tuotannon lopetusta mietin että menikö 2011 vai 2012 puolella, otin varman päälle koska ikääntymistä pohtiessa vähemmän on vähemmän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabien laatu
Ei se lopulta ole ollut yhtään sen aikaisemmin kuin muutkaan. Kyllä se on alan standardi että viimeistään syyskuussa tehtaalla stanssataan autoihin seuraavan vuosimallin runkonumerot ja jos vuosimalli tuo tullessaan teknisiä muutoksia, niin ne otetaan tuotantoon kesälomien jälkeen eikä vasta vuodenvaihteessa.
Esimerkkinä omasta autotallista oli muinoin MY1998 eli juuri faceliftattu W202 Mersu, joka oli kilvitetty 1997 syyskuussa, samoin kuin syyskuussa 2007 kilvitetty NG-kolkkini oli jo MY2008 faceliftiä. Sen sijaan töpselikärsä oli kilvitetty 10/2014, mutta oli silti MY2014. Auto olikin ollut esittelykäytössä keväästä 2014 saakka, muuten lähes poiikkeuksetta lokakuussa 2014 ensirekisteröidyt Mitsut onkin MY2015:ia.
Viime syksynä peruin myöhässä tulossa olleen Ioniq 5:n tilauksen. Kaupat oli tehty kesällä 2022 ja hinnasto oli MY2023:n mukainen. Auto meni myöhästyneenä laivaan vasta syyskuussa 2023 jolloin sain puhelun että auto olisi mulla marraskuussa 2023. Sain auton runkonumeron, ja sen mukaan tulossa oli ihan loogisesti MY2024 auto, joka siis olisi ensirekisteröity 11/2023.
Tämä touhu on ihan loogista, koska kesälomien aikana on järkevää implementoida vuosimallimuutokset, jos ne vaatii muutoksia tuotantoon. Ja myös sen takia että tehtaalta asiakasluovutukseen kestää kuitenkin usein viikkoja tai jopa kuukausia. Eikä kukaan myyjä halua tilannetta, jossa tammikuussa autonsa vastaanottava ostaja hoksaa saaneensa juuri edellisen vuosimallin auton. Tai vielä pahempaa: vain viikkoja vanha auto seisoo laanilla myymättä ja siihen täytyy alkaa laittaa punalappua, koska se on jo vanhaa vuosimallia.
Esimerkkinä omasta autotallista oli muinoin MY1998 eli juuri faceliftattu W202 Mersu, joka oli kilvitetty 1997 syyskuussa, samoin kuin syyskuussa 2007 kilvitetty NG-kolkkini oli jo MY2008 faceliftiä. Sen sijaan töpselikärsä oli kilvitetty 10/2014, mutta oli silti MY2014. Auto olikin ollut esittelykäytössä keväästä 2014 saakka, muuten lähes poiikkeuksetta lokakuussa 2014 ensirekisteröidyt Mitsut onkin MY2015:ia.
Viime syksynä peruin myöhässä tulossa olleen Ioniq 5:n tilauksen. Kaupat oli tehty kesällä 2022 ja hinnasto oli MY2023:n mukainen. Auto meni myöhästyneenä laivaan vasta syyskuussa 2023 jolloin sain puhelun että auto olisi mulla marraskuussa 2023. Sain auton runkonumeron, ja sen mukaan tulossa oli ihan loogisesti MY2024 auto, joka siis olisi ensirekisteröity 11/2023.
Tämä touhu on ihan loogista, koska kesälomien aikana on järkevää implementoida vuosimallimuutokset, jos ne vaatii muutoksia tuotantoon. Ja myös sen takia että tehtaalta asiakasluovutukseen kestää kuitenkin usein viikkoja tai jopa kuukausia. Eikä kukaan myyjä halua tilannetta, jossa tammikuussa autonsa vastaanottava ostaja hoksaa saaneensa juuri edellisen vuosimallin auton. Tai vielä pahempaa: vain viikkoja vanha auto seisoo laanilla myymättä ja siihen täytyy alkaa laittaa punalappua, koska se on jo vanhaa vuosimallia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabien laatu
Se, että muutkin tekee kaiken vähän etuajassa, ei poista faktaa että Saáb teki kaiken vähän etuajassa
. Mutta totta, samaa kaavaa ne muutkin noudattaa, ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole.

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabien laatu
Mulla on 2011 9-3 ja 2013 E-Mersu. Mersussa on led-matriisit, 360 näkymä, adaptiivinen vakkari, kaistavahti, hätäjarrutus, tuulettuvat penkit, näyttää spotifyn biisit ja levyt. Varmasti monta muutakin mitä saabissa ei ole, mutta hintakin on ollut uutena selvästi korkeampi. Mulla kritiikki omassa Saabissa kohdistuu nelivetoon ja sen ongelmiin. Lisäksi nahkapenkkien (onko edes 100% nahkaa) huonoon laatuun.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Saabien laatu
Pihas on myös NG9-3 ja on se kyllä kestänyt aikaa hyvin. Ei turhaa pimpottele ja on niin epäturvallinen, että saa käyntiinki vain avaimesta ilman jarrun polkemista eikä joka käynnistyksen jälkeen tartte rämpätä kaistasekotusta pois päältä tai jotain start&stoppia. Joku adaptiivinen cruise ja muut kotkotukset ovat turhia. Mutta noista valoista täytyy kyllä mainita, että töissä ajan mk4 Octavialla ja on nää matriisivalot vaan jotain, mikä saa kaikki ilman tommosia olevat tuntumaan ankeilta.


Okei, ei noikaan täydelliset ole. Rehdillä lumisateella sekoavat ja sumuisella kelillä häikivät siinä määrin, että vastaantulevat vilkuttavat pitkiään. Mutta 98 % ajosta ei ole mitään moitittavaa.
Eli jos saisi jonkun retrofit-sarjan vanhoihin autoihin, niin noitten kans NG9-3 olis aika täydellinen
Ei vaan tartte varmaan turhia spekuloida siitä, että olisko sellaset koskaan Suomes lailliset. Ja tietty valotehoaki sais olla sen mitä kunnon lisäpitkien kans olis, mutta ei noi Skodan ledit nyt huonot tollasenaankaan ole.
2017 kun tilasin uuden Opelin, olis matriisit saanu muutamalla satasella, mutta nuukuus iski. Pidin niitä turhana. Nyt kun sellasilla on ajanut vuoden, niin on myös omaan autoon kriteerinä jatkossa. Eli vähän kuin ilmastointi: pärjää ilmanki, kunnes kerran erehtyy koittamaan. Ja noita matriisillisia Opeleita saa käytettynä seittemällä tonnilla, niin alkaa noi oleen jo ihan duunareiden budjetissa
Okei, ei noikaan täydelliset ole. Rehdillä lumisateella sekoavat ja sumuisella kelillä häikivät siinä määrin, että vastaantulevat vilkuttavat pitkiään. Mutta 98 % ajosta ei ole mitään moitittavaa.
Eli jos saisi jonkun retrofit-sarjan vanhoihin autoihin, niin noitten kans NG9-3 olis aika täydellinen

2017 kun tilasin uuden Opelin, olis matriisit saanu muutamalla satasella, mutta nuukuus iski. Pidin niitä turhana. Nyt kun sellasilla on ajanut vuoden, niin on myös omaan autoon kriteerinä jatkossa. Eli vähän kuin ilmastointi: pärjää ilmanki, kunnes kerran erehtyy koittamaan. Ja noita matriisillisia Opeleita saa käytettynä seittemällä tonnilla, niin alkaa noi oleen jo ihan duunareiden budjetissa

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saabien laatu
No ilmankos joka toisen vastaantulevan auton valot häikii nykyään niin pahasti, että tollaset valot vois kieltää ihan turvallisuuden nimissä. Tarttee varmaan pätkiä surutta pitkät vaan päälle päin näköä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saabien laatu
Samaa ihmettelyä, katsuri pompauttaa jostain tarvikeledeistä, uusissa autoissa ei pala takavalot ja valoautomatiikat hoitaa homman päin peetä.
Tehty sonta lailliseksi, mutta kun yrittää tienviivat nähä syyssateilla vähä valkosemmilla ledeillä niin olet valtakunnanvihollinen nr1.
Tehty sonta lailliseksi, mutta kun yrittää tienviivat nähä syyssateilla vähä valkosemmilla ledeillä niin olet valtakunnanvihollinen nr1.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Saabien laatu
Taistelu on alkanut, luikautin heijastinumpioihin H7-ledit ja säädin korkeusäätöä puolikierrosta ylemmäksi. Jos matriisikuskit saa vilkutella koko talven niin tuskin haittaa jos muutama viaton heijastussäde lähtee rihlauksesta vastustajan puolelle. terveisin valopää




In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85