Pieni savutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 273
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Moikka tommost olisin kysässyt. Kun ilmat ovat viilentyneet
on ysi vitononen -06 käynistäessä, on ruvennut
aamuisin tupruttelemaan sinistä sauhua, ei paljon mutta
kesäisin ei tuota tupruttelua tapahdu. Olisiko joku
tunnistin joka säätää lisä polttoainetta ulkoilman mukaan vähän
liikaakin? Hyvin lähtee kovillakin pakkasilla käyntiin
eikä ole ollut talvisin johdon päässä. Neuvoja Kiitos.
Jartsi
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Ahdin tai männänrenkaat 99% varmuudella. Jos T7
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 273
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Ahdin ei varmaankaan tällä ahtimella ajettu alta 3000 km.
Jos kattoo puristukset antaako mitään tietoa
männänrenkaista? Voiko olla että kesäkelillä
ei pölläytä savua eikä nyt kylmällä ilmalla
kun käyn kaupassa 2 km päässä ja lähden sieltä
kotiin niin ei pölläytä.
Jartsi
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

No sit renkaat. Puristusmittaus tuskin kertoo. Tekee just tuota. Kokeile laittaa lohkolämppäriin 2h, ei pitäis kylmästartis savuttaa jos kyseessä renkaat.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja Termos »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Loka 16, 2024 21:57
No sit renkaat. Puristusmittaus tuskin kertoo. Tekee just tuota. Kokeile laittaa lohkolämppäriin 2h, ei pitäis kylmästartis savuttaa jos kyseessä renkaat.
Juurikin näin, ihan oman kokemuksen perusteella.

Ja syynä on:

1) T7 moottorin matalakitkamäntien renkaiden väsyminen.
2) ko. renkaiden karstoittuminen uriinsa.

Kohtaan 1 auttaa vain motin purku ja uudet osat.
Kohtaan 2 saattaa auttaa moottorin lioutushoito, kokemuksia löytyy foorumilta.

Mustangin alumiinia syövyttävä grillinpuhdistusaine toimi hetken, mutta ei se elvyttänyt väsyneitä männänrenkaita 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Oma -98 on tehnyt kans jokusen vuoden, nimen omaan kylmällä koneella/kun seisonut pidempään. Haitta on lähinnä kosmeettinen. Öljyn kulutus on maltillinen vaikka mittarissa jo 497tkm.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Just vähän aikaa sitten tein omaani nuo männänrenkaiden vaihdon ja samalla tuli huollettua kansi ja tietysti laitettua alakerran laakerit kaikki kun oli kone auki.
Koko homma lähti siitä kun piti kannentiiviste vaihtaa ja tehdä samalla vaivalla muutakin kun oli just tuota pientä sinistä saavutusta aamuisin kylmällä koneella ihan vähän aikaa ja nytte sisäänajo menossa ja nuo ongelmat loppuivat siihen, mutta heti pukkas uutta ongelmaa automaatti lootan kans P0743 ja limp tilassa, että oi tätä ihanuutta 😆

Autona siis vuoden 2002 9-5 2.3 t ja vasta 203 000 km ajettuna, kone ei kuitenkaan ollut yhtään karstasen näköinen sisältä, mitä nytte männän renkaat tuntuivat hieman kuoleentuneilta ja niin samalla vaihdettiin kanteen uudet ohjurin kumet ja venttiilit, sekä niiten ohjurit tarkastettiin.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Uudet venttiilit, olivatko vanhat jo niin loppu? Oliko kallis paukku uusia kaikki? Siksi kyselen kun itsellänikin on B205 (ajettu 250tkm) levällään kansi irti parhaillaan ja olin ajatellut selviäväni pelkällä venttiilivarren kumien uusimisella ja seetien läppäämisellä.. Mulla ei tosin savuta yhtään sinistä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Wespa kirjoitti:
To Loka 17, 2024 12:55
Uudet venttiilit, olivatko vanhat jo niin loppu? Oliko kallis paukku uusia kaikki? Siksi kyselen kun itsellänikin on B205 (ajettu 250tkm) levällään kansi irti parhaillaan ja olin ajatellut selviäväni pelkällä venttiilivarren kumien uusimisella ja seetien läppäämisellä.. Mulla ei tosin savuta yhtään sinistä.
Sen verran vielä tarkennusta että taidettiin vain tarkistaa venttiilit ja niiden ohjurit ja joissakin pakoventtiileissä oli hieman ollut karstaa joten ne huollettiin, mutta ei vaihdettu, toki venttiili varsien kumet uusittiin ja kansi plaanattiin.
Hintaa kansi työlle tuli muistaakseni jotain 200 € tai vähän alle.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Uusia venttiilejä ostaessa kannattaa kysyä hintaa, sillä B2X5R-mallin venttiilit (9179219) ovat melko arvokkaita, n. 80€/kpl ja toisaalta jostain syystä vuoden 2007 B235E-moottorin pakovenaa (55557222) saanyt tarjoushinnalla 17€/kpl Oreon verkkokaupasta.

Joskus on tullut vastaan yläpäästään tyssäytynyt venttiili, eli se ei tullut läpi ohjurista. Katkaisin sen ja laitoin uuden tilalle. Kantta askarrellessa kannattaa käydä nostajat läpi, niitä saa yleensä putsailla ja liotella jonkun hetken.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisko vinkkiä mistä löytyisi uudet venttiilin jouset?

Alkuperäiselle kysyjälle voisin vastata, että sään viiletessä näkyy paremmin pakokaasut vrt. lämmin sää. Kuluuko öljyä mittatikussa havaittavissa määrin? Omissa projekteissa kipupiste on ollut litra/1000km. Silloin alkaa jo savuaminen näkyä ja aiheuttaa huoltakin, kun pitää tikkua vahtia joka kerta kun tankkaa.

PS. Oma ennätys on 1litra/300km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja Termos »

ippe kirjoitti:
To Loka 17, 2024 20:12
Uusia venttiilejä ostaessa kannattaa kysyä hintaa, sillä B2X5R-mallin venttiilit (9179219) ovat melko arvokkaita, n. 80€/kpl ja toisaalta jostain syystä vuoden 2007 B235E-moottorin pakovenaa (55557222) saanyt tarjoushinnalla 17€/kpl Oreon verkkokaupasta.
Pienenä selvennyksenä tähän kaiken varalta, sinähän tämän kyllä tiesitkin:

B2X5R-mallin pakoventtiilit (eli Aeron) ovat Nimonic -täytteiset, eli venan varsi on täytetty paremmin lämpöä johtavalla aineella. Siksi maksavat maltaita, käytännön hyödyistä arkiajossa ei minulla ainakaan ole tietoa :D

Itellä on paha taipumus korjata autot OEM+ tasoon, eli pikkaisen orggisosia parempaa, jos löytyy.
80€ venttiilistä en siltikään suostuisi maksamaan, toivottavasti viiruAeron venttiilit nytkyttävät jatkossakin ongelmitta :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Paljolti riippuu onko alkiperäinen kone kiinni alkuperäisillä osilla.
Turhaan heti alottelet koneremppaa tekemään jos kone muutaman vuoden vanha tai remppa tehty vasta.
Enemmän mustasavu on rikkaalla pyörivästä, haistat kyllä raa-an polttoaineen savupilvestä.
Öljynvaihto jos edessä ja teet itse niin 1-2dl löpöä männän päälle männän ollessa ala-asennossa jos suhahtaa melkein heti öljypohjaan on männänrenkaat kuoleutunu.
Jos et tiedä mitä ja miten tehdä, älä tee koska valumaton löpö on saatava pois ruutalla, ei startilla tulpan reiästä jota jotkut tekee.
Löpö hajottaa ainakin katin ja lambdat.
VPP
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja VPP »

Itselläni on jo ihan jonkinlainen savutus aamuisin. Päivällä ja lämpimänä ei savuta lainkaan. Ahdin on vaihdettu mutta käytettyyn edellisen omistajan mukaan. Viriahdin kiinnostaisi vaihtaa muutenkin, pitäisikö ensin hankkia se ja tutkia myöhemmin mikäli savutus ei vähene?

Hyviä vinkkejä uudeksi ahtimeksi, kone B235R ja vakioahdin.
9-5 Aero
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Pieni savutus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

VPP kirjoitti:
To Loka 24, 2024 17:47
Itselläni on jo ihan jonkinlainen savutus aamuisin. Päivällä ja lämpimänä ei savuta lainkaan. Ahdin on vaihdettu mutta käytettyyn edellisen omistajan mukaan. Viriahdin kiinnostaisi vaihtaa muutenkin, pitäisikö ensin hankkia se ja tutkia myöhemmin mikäli savutus ei vähene?

Hyviä vinkkejä uudeksi ahtimeksi, kone B235R ja vakioahdin.
Lue ylempää syyt myös sinun savutukseen :)
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Vastaa Viestiin