
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Halvinta kuraa autodocista, olikohan jotain satasen tsipale mutta on niin huonoa muovia ettei tosikaan 

Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Selevä, jää nähtäväksi tarviiko koskaan hankkia, mikä loppuu ensin, auto, umpiot vai kenties kuski. Tulipa eilen tehtyä Note loppuun, ihan hyvä tuli ja asiakas oli tyytyväinen. Tänään oli lepopäivä ja huomenna klo 11 aikoihin Volvo työn alle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tässä kannustukseksi:


-
- "Turbo"
- Viestit: 249
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvin kiillottuivat...
Mitkäs tuossa olikaan työvaiheet ja vermeet?
Mitkäs tuossa olikaan työvaiheet ja vermeet?
-*-Elämä on-*-
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ Kiitos kannustuksesta, nuo eivät nähdäkseni edes ole alkujaan noin pahat, mutta kohta sen näkee ! Hienoa jälkeä tuli siellä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itse alotan tuollaisissa kunnolla sameissa ihan jostain p180 karkeuksista. Paljon nopemapaa poistaa pilalle palanut kerros karkeella ja sen jälkeen hiontajäljet vaiheittain kuin jyystää materiaalia pois jollain tonnisella. Suojaksi oon laittanut bilteman kirkasta kiveniskukalvoa, ainakin pari vuotta pysyy aivan kirkkaana.
Taannoisessa Yariksessa oli tuollaiset "netin halvimmat" TYCit, ei olleet kyllä kummoiset, hopeointi irtoili, linssi kupli polttimoiden lämmöstä ja kaikkinensa oli tehty kyllä niin sinnepäin että varmasti olisi ollut voittavampi veto hioa alkuperäiset
Taannoisessa Yariksessa oli tuollaiset "netin halvimmat" TYCit, ei olleet kyllä kummoiset, hopeointi irtoili, linssi kupli polttimoiden lämmöstä ja kaikkinensa oli tehty kyllä niin sinnepäin että varmasti olisi ollut voittavampi veto hioa alkuperäiset
Ex:Saab 90i -86
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vesihionta ristiin 400, 600, 800, 1000 ja 2000. Ensin pestään rasvat pois, sitten hiotaan niin kauan, että hiontajäänteet ovat puhtaan valkoisia. Sitten pestään taas rasvat pois ja lopuksi höyrytys asetonilla. Tällaisen setin tilasin aikoinaan Aeromotorsilta: https://www.skruvat.fi/varaosat/auton-v ... d_source=1 Parikymmentä autoa olen tehnyt ja ensimmäisessä pullossa ainetta riittää vielä pariin autoon. Aikaa kuluu noin puoli tuntia loppusiivouksineen.nittifemma kirjoitti: ↑La Loka 19, 2024 10:02Hyvin kiillottuivat...
Mitkäs tuossa olikaan työvaiheet ja vermeet?
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Mielenkiintoinen setti, täytyypä laittaa hankintalistalle. Taas tuli tänne tietopankkiin pientä knoppia näihinkin hommiin !
Se on kyllä näin, että täytyy itsellekin hankkia kaksi eri settiä noita ajovalohommia varten, tuo oma 1000/3000 toimii vähän ja keskinkertaisesti sumentuneille oikein hyvin, mutta noita loppuunajettuja varten pitää kyllä hankkia karkeampaa tavaraa hiontaan.
Meinaan kyllä nämä naapurin Volvon umpiot olivat aika karut. Hauska sinänsä, siitä on 3.5 vuotta ja 45 tkm kun viimeksi tätä kunnostelin, nyt mittarissa:
'
Onhan tuo ja 18 vuotta melkoinen taival muovisille umpioille tai autolle ylipäätään. Ei näistä paljoa läpi nähnyt, tältä näytti kun olin ne pessyt ja esikunnostanut hiontaa varten.


Tunti meni ja tässä nämä on jo hionnan jälkeen kiillotettu ja pinnoitettu. Kuten näkyy, niin paremmat tuli, mutta sanomista jäi. Täytyy ottaa testimielessä samaan rahaan joskus vähän järeämmillä asetuksilla, sikäli kun auto muuten pysyy iskussa.


Pesun ja yhdistetyn puhallin/liinakuivauksen jälkeen vanha sotaratsu talliin. Aivan, sain appiukolta kahden akun ladattavan lehtipuhaltimen ja käytän sitä luukkujen, tiivisteiden, etumaskien, ovenvälien yms. kuivaukseen, on kyllä kätevä laite !

Sen verran siinä pestessä ja kuivatessa nenä kiinni maalipinnassa kävi selväksi, ettei tästä ihan helpolla selvitä. Kävin kysymässä onko omistajalla pinkka kunnossa ja paljonko saan työstää. Vapaat kädet tuli, joten laajensin hieman alkuperäistä. Otan kiinni muutamat ruostepaikat, isot linjat tuossa ovat kunnossa, mutta varsinkin kuljettajan ovi alkaa olla aika heikossa hapessa. Availin jo muutamat paikat ja pohjamaalasin, huomenna jatkuu. Pinnoitettu on konepelti ja etulokarit.
Eli muutamat ruosteet kiinni ja mm. takalokarit ja ovet täytyy käsitellä kotelosuojalla, syksyllä 2020 laittamaani on vielä jäljellä, mutta nyt pitää täydentää. Koko auton pinnoitus ja vielä kevyt sisäputsi, muuten ei kehtaa luovuttaa takaisin.
Se on kyllä näin, että täytyy itsellekin hankkia kaksi eri settiä noita ajovalohommia varten, tuo oma 1000/3000 toimii vähän ja keskinkertaisesti sumentuneille oikein hyvin, mutta noita loppuunajettuja varten pitää kyllä hankkia karkeampaa tavaraa hiontaan.
Meinaan kyllä nämä naapurin Volvon umpiot olivat aika karut. Hauska sinänsä, siitä on 3.5 vuotta ja 45 tkm kun viimeksi tätä kunnostelin, nyt mittarissa:
'

Onhan tuo ja 18 vuotta melkoinen taival muovisille umpioille tai autolle ylipäätään. Ei näistä paljoa läpi nähnyt, tältä näytti kun olin ne pessyt ja esikunnostanut hiontaa varten.


Tunti meni ja tässä nämä on jo hionnan jälkeen kiillotettu ja pinnoitettu. Kuten näkyy, niin paremmat tuli, mutta sanomista jäi. Täytyy ottaa testimielessä samaan rahaan joskus vähän järeämmillä asetuksilla, sikäli kun auto muuten pysyy iskussa.


Pesun ja yhdistetyn puhallin/liinakuivauksen jälkeen vanha sotaratsu talliin. Aivan, sain appiukolta kahden akun ladattavan lehtipuhaltimen ja käytän sitä luukkujen, tiivisteiden, etumaskien, ovenvälien yms. kuivaukseen, on kyllä kätevä laite !

Sen verran siinä pestessä ja kuivatessa nenä kiinni maalipinnassa kävi selväksi, ettei tästä ihan helpolla selvitä. Kävin kysymässä onko omistajalla pinkka kunnossa ja paljonko saan työstää. Vapaat kädet tuli, joten laajensin hieman alkuperäistä. Otan kiinni muutamat ruostepaikat, isot linjat tuossa ovat kunnossa, mutta varsinkin kuljettajan ovi alkaa olla aika heikossa hapessa. Availin jo muutamat paikat ja pohjamaalasin, huomenna jatkuu. Pinnoitettu on konepelti ja etulokarit.
Eli muutamat ruosteet kiinni ja mm. takalokarit ja ovet täytyy käsitellä kotelosuojalla, syksyllä 2020 laittamaani on vielä jäljellä, mutta nyt pitää täydentää. Koko auton pinnoitus ja vielä kevyt sisäputsi, muuten ei kehtaa luovuttaa takaisin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On se iso auto tommonen Volle. Kahdeksan tuntia taisi mennä tehokasta, mutta nyt kelpaa jatkaa matkaa kohti puolta miljoonaa. Työ tekijäänsä kiittää ja auton omistajakin vaikutti oikein tyytyväiseltä. Yksi asia mikä tässä koukuttaa on se ennen/jälkeen juttu, kun tietää mistä lähdettiin ja näkee mihin päädyttiin.

Huomenna täytyy ottaa iisisti, tässä vaiheessa elämän kaarta tuo tuntikausien kyykistely ja kurottelu kyllä tuntuu kropassa, jos kieltäisin, valehtelisin. Käytännössä kuitenkin auton pinnat käydään joka kohdasta läpi vähintään viisi kertaa, paikoitellen enemmän. Kyllä siinä neliömetrejä kertyy.

Huomenna täytyy ottaa iisisti, tässä vaiheessa elämän kaarta tuo tuntikausien kyykistely ja kurottelu kyllä tuntuu kropassa, jos kieltäisin, valehtelisin. Käytännössä kuitenkin auton pinnat käydään joka kohdasta läpi vähintään viisi kertaa, paikoitellen enemmän. Kyllä siinä neliömetrejä kertyy.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kävin tsekkaamassa mustan Accordin vuotavan kitkarenkaan, kuudessa päivässä oli kadonnut 0.6 baria. Eipä siinä, koska tarpeeksi isoa saavia ei taloudessa ole, niin kärräsin renkaan rantaan ja paiskasin mereen !
Hyvin kellui kun laitoin kunnon paineet tätä varten sisään, että on mitä vuotaa.

Noin päin ei kuplia näkynyt, aika lailla kellui niin että 50% oli kerrallaan pinnan alla.
Vaan kun käänsin toisinpäin, no, katsokaa itse.
Sieltäpä se venttiilin juuresta tasaisesti pulputteli. Ajelen huomenissa kaupunkiin ja katsotaan, ehtisikö joku jossain vaihtaa uuden venttiilin, että pääsee itse renkaanvaihtohommiin. Pidän jatkossakin kiinni siitä tavasta, että tsekkaan renkaat hyvissä ajoin ennen vaihtoa paineiden ym. osalta ja valmistelen asiat niin, että vaihdon yhteydessä ei tarvitse enää säätää.
Poika pyörähti autolla Helsingissä ja valoshow oli melkoinen, kun taas reilun kuukauden tauon jälkeen varoitti moottoriöljyn tasosta ja huolto-ilmaisinkin oli vajunnut alle 30 päivän, joten virrat päälle laittaessa tarjosi ensimmäisenä jakoavaimen kuvaa. Se oli helposti kuitattu, nyt on laskurissa taas 360 päivää. Huollonhan tein jo kesällä, auto vaati ainoastaan B-huoltoa, eli vuosittaisia tarkastuksia. Sikäli kun tämä pysyy kasassa ja jaksan moottoriöljyä lisäillä, teen jatkossakin auton vaatimusten mukaisesti asiat, mutta itse.
Hyvin kellui kun laitoin kunnon paineet tätä varten sisään, että on mitä vuotaa.

Noin päin ei kuplia näkynyt, aika lailla kellui niin että 50% oli kerrallaan pinnan alla.
Vaan kun käänsin toisinpäin, no, katsokaa itse.
Sieltäpä se venttiilin juuresta tasaisesti pulputteli. Ajelen huomenissa kaupunkiin ja katsotaan, ehtisikö joku jossain vaihtaa uuden venttiilin, että pääsee itse renkaanvaihtohommiin. Pidän jatkossakin kiinni siitä tavasta, että tsekkaan renkaat hyvissä ajoin ennen vaihtoa paineiden ym. osalta ja valmistelen asiat niin, että vaihdon yhteydessä ei tarvitse enää säätää.
Poika pyörähti autolla Helsingissä ja valoshow oli melkoinen, kun taas reilun kuukauden tauon jälkeen varoitti moottoriöljyn tasosta ja huolto-ilmaisinkin oli vajunnut alle 30 päivän, joten virrat päälle laittaessa tarjosi ensimmäisenä jakoavaimen kuvaa. Se oli helposti kuitattu, nyt on laskurissa taas 360 päivää. Huollonhan tein jo kesällä, auto vaati ainoastaan B-huoltoa, eli vuosittaisia tarkastuksia. Sikäli kun tämä pysyy kasassa ja jaksan moottoriöljyä lisäillä, teen jatkossakin auton vaatimusten mukaisesti asiat, mutta itse.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvin paljon on loma ollut myöskin tätä. Laatuaikaa nelijalkaisten kanssa.
Helgalta terveisiä, että on se isäntä minuakin ulkoiluttanut ihan kiitettävästi, vaikka autojen parissa kovasti touhuaakin.
Helgalta terveisiä, että on se isäntä minuakin ulkoiluttanut ihan kiitettävästi, vaikka autojen parissa kovasti touhuaakin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aamusella kävi asentaja tekemässä määräaikaishuollon Oiloniin, suodatin + suutin + säädöt ja muutenkin kaiken tsekkaus, kun on 16kk ollut käytössä asentamisen jälkeen. Palotila oli puhdas ja palaminen on ollut suunnitelman mukaista. Vuoden päästä uudelleen. K.A. Stendahlilta homma hoituu.

Mustan Accordin Nankang matkusti Hiacen kyydissä kaupunkiin ja takaisin, Porvoon Euromaster hoiti uuden venttiilin, vannetyön ja tasapainotuksen hintaan 20 euroa. Jannelle taas kerran kiitos nopeasta ja hyvästä palvelusta. Nyt voi vaihtaa kitkat alle, niin saa yhden auton hoidettua pois alta ennen tuota nastallista nelikkoa.


Mustan Accordin Nankang matkusti Hiacen kyydissä kaupunkiin ja takaisin, Porvoon Euromaster hoiti uuden venttiilin, vannetyön ja tasapainotuksen hintaan 20 euroa. Jannelle taas kerran kiitos nopeasta ja hyvästä palvelusta. Nyt voi vaihtaa kitkat alle, niin saa yhden auton hoidettua pois alta ennen tuota nastallista nelikkoa.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sulla on kontaktit kunnossa. Niin ne pitääkin olla, jos meinaa "pärjätä", eikä tulla ryöstetyksi. Monesti siinä on se hyvä puoli, että nekin eurot jää paikalliselle yrittäjälle eikä valu kasvottomiin ketjuihin. 
Pakko kysyä, että miten paljon öljylämmittäjä saa nykyään suoraa tai epäsuoraa paheksuntaa? Entä kuinka paljon erinäisten "tietäjien" ja myyntimiesten ohjeita, kuinka kannattaisi ehdottomasti vaihtaa heti maalämpöön tms?

Pakko kysyä, että miten paljon öljylämmittäjä saa nykyään suoraa tai epäsuoraa paheksuntaa? Entä kuinka paljon erinäisten "tietäjien" ja myyntimiesten ohjeita, kuinka kannattaisi ehdottomasti vaihtaa heti maalämpöön tms?

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Meinasin eka et mulla jääny joku hankinta huomaamatta mut taitaaki olla kyse neljästä autosta eikä nelivedosta


Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Euromaster on toki kasvoton ketju, mutta toisaalta paikallisessa myymälässä on minulle tuttuja kasvoja jo vuosikymmenten takaa ja mielelläni kannan euroni sinne, niin menestyy ketjun paikallinen putiikki ja saa äijät mennä töihin huomennakin.Cona kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 12:40Sulla on kontaktit kunnossa. Niin ne pitääkin olla, jos meinaa "pärjätä", eikä tulla ryöstetyksi. Monesti siinä on se hyvä puoli, että nekin eurot jää paikalliselle yrittäjälle eikä valu kasvottomiin ketjuihin.
Pakko kysyä, että miten paljon öljylämmittäjä saa nykyään suoraa tai epäsuoraa paheksuntaa? Entä kuinka paljon erinäisten "tietäjien" ja myyntimiesten ohjeita, kuinka kannattaisi ehdottomasti vaihtaa heti maalämpöön tms?![]()
Mediassa öljylämmitystä tykätään demonisoida, vaikka tosiasiassa nykyaineet ovat erinomaisia ja palavat erittäin puhtaasti, ei tarvitse hormia nuohota, riittää kun nuohooja sinne taskulampulla kurkkaa. Toki pitää olla systeemit kunnossa. Omassa tuttavapiirissäni ei ole ihmisiä, jotka öljylämmityksestä päätänsä aukoisivat, eikä tämmöistä ole tullut vastaan. Lämmityksestä on kyllä keskusteltu ja vertailuja on tehty, kun tutuilla on suoraa sähköä, puuta, vesi-ilmalämpöpumppua jne jne. Antoisia keskusteluja pääasiassa.
Ehkä tunnen ja olen kanssakäymisissä sellaisten ihmisten kanssa, joille se, että joku vielä lämmittää öljyllä, ei ole kynnyskysymys

Järjestelmä uusitaan sitten, kun lämmitysöljyn hinta nousee kohtuuttomaksi tai valtio tekee öljylämmittämisen mahdottomaksi veroilla, sanktioilla tms. Siihen saakka huolletaan poltin kerran vuodessa ja tilataan säiliöihin täydennystä kaksi kertaa vuodessa. Yksi vaihtoehto on, että investoimme aurinkopaneeleihin ja ilmalämpöpumppuun ja öljy jää ainoastaan lämmityskauden back-up järjestelmäksi. Todennäköisempää kuitenkin on, että hävitetään vanha systeemi kokonaan ja tilalle tulee vesi-ilmalämpöpumppu ja samalla sisäpatterit uusitaan, kustannus lienee jotain 15-20000 euron välissä.
Ja joo, tetammi, kirjoittaessani jo mietin huonoa ilmaisua, hyvä kun moitit ääneen ! Mustaan Accordiin on nyt kitkat vaihdettu, pakko myöntää, että oli tavallista haasteellisempaa. Äijä on vähän klesana, alaselkä, nivunen ja oikea käsi tuottavat ongelmia, kyllä se maaliin meni, mutta jos meinaan selvitä ilman sairaalakäyntiä noista neljästä muusta, joutuu ehkä valjastamaan pojat renkaiden kanto-ja kuskauspuuhiin. Perkule sentään, heviä kuuntelen, mutta hevillä en luovuta.
Nyt näyttää likainen Accordikin taas enemmän itseltään, kun on Honda-vanteet ! Tykkään kyllä noista kesä-Incubuksista, mutta Honda on Honda.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634