Saabien laatu
Re: Saabien laatu
^Sitäpaitsi se, jolla on vain täysin viattomia ja ongelmattomia autoja joko valehtelee tai ei omista ainuttakaan autoa.
Tiettyhän nuo koneen avaamiset on työläitä hommia ja ikäviä tyyppivikoja/-efektejä jotka niihin johtaa eikä sellaisa kohdatessa välttämättä tosiaan laatu tunnu korkealta.
Tiettyhän nuo koneen avaamiset on työläitä hommia ja ikäviä tyyppivikoja/-efektejä jotka niihin johtaa eikä sellaisa kohdatessa välttämättä tosiaan laatu tunnu korkealta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabien laatu
Ironista kyllä, mutta juuri aloittajan mollaama Hilux oli ensimmäinen viaton ja ongelmaton auto. 0 - 240 000 kilometrillä ainoa häiriö oli alle 30 asteen pakkasessa pian liikkeellelähdön jälkeen pienen sivuäänen myötä syttynyt moottorin vikavaloaan, joka poistui pysähdyksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen. Siinä kaikki murheet.
Nyt pihalla on samanlainen metsästys- ja vetoautona, Ruotsin tuonti, ensimmäinen oma runsas kymppitonni takana, ajettu 170 000. Ei murheita, vaikka ikää onkin.
Viaton oli myös E30 penari ja vähillä murheilla Volvo S70 on saavuttanut 450 000 ja S90 220 000.
Saab 9-3 on uusittu kaikki jouset, kääntölaakerit, pakoputki, ilmastoinnin kenno ja kompura, virtalukko, pa-täyttöluukun lukko, irronnut vaihdekepin nuppi, irronnut peilin lasi.. uudesta ollut ja nyt 170 000 täynnä. Uutena ruostesuojatttu ja silti korroosio uhkaa

Laadussa Saab on aina ollut selvä kakkonen kaikilla mittareilla Volvoon verrattuna. Volvohan oli surkeimmillaan Fordin aikana, mutta nyt tuntuu taas paremmalta. Enkä laske EX30 Volvoksi

Re: Saabien laatu
Sen minkä laadussa häviää niin hauskuudessa voittaa.
Volvo on ollut vetävän pään vaihduttua takaa eteen niin umpitylsä kuin olla ja voi, oikea Ruotsin Volkswagen.
Tämän lyhyen n. 6kk Saab-omistajuuden ajalta ei ole moittimista OG 9-3:n laadusta, ihan on ollut sitä mitä 1500 euroa maksaneelta vähän tavallisesta poikkeavalta autolta osasi odottaakin. Lähinnä rempatessa ottanut pannuun että tätä on ihan korjaamolla minua ennen korjattu näin päin persettä, mutta sehän ei toki ole millään tapaa valmistajan vika..

Tämän lyhyen n. 6kk Saab-omistajuuden ajalta ei ole moittimista OG 9-3:n laadusta, ihan on ollut sitä mitä 1500 euroa maksaneelta vähän tavallisesta poikkeavalta autolta osasi odottaakin. Lähinnä rempatessa ottanut pannuun että tätä on ihan korjaamolla minua ennen korjattu näin päin persettä, mutta sehän ei toki ole millään tapaa valmistajan vika..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saabien laatu
Niin, silloin kun matkustetaan nopeasti, mukavasti ja ennen kaikkea turvallisesti paikasta A paikkaan B, S70 kaltainen ”umpitylsä etenijä” oli aikansa kärkipäätä. Tuo S90 on sitä aika pitkälti vieläkin. Näillä kilometreillä suorastaan nauttii, kun Pilot Assist ohjaa ja matka taittuu -toki huomattavasti aikaisempaa hitaammin

Ihan tiedoksi, ne Saabit ovat kautta aikojen olleet edestä raapivia, tylsiä? No, se vetely pitää vireänä

Olisikohan Trollhättanin lukkoinsinöörit nykyisin Torslandassa hommissa? Volvoissa on ollut lukko-ongelmia SPA-korisissa. Luulin, että ne ovat aitoja Saabismeja! (nimimerkillä 96 takaluukusta sisään)
Re: Saabien laatu
Joo, tosiaan olen kyllä Saabeista pitänyt. Se on totta. T7 moottorit viat on silti minusta olleet ikävimpiä laatuongelmia. Moneen Saabiin tuo moottori on jouduttu kokonaisuudessaan vaihtamaan. Niihinhän annettiin jatkotakuukin, oliko se jakopään takia? Huohotinpäivitys - episodia en edes vielä muistellut. Muu auto on loppupelissä varsin hyvin rakennettu. Moottorinkin Saabilla päivittivät myöhemmin. Liekkö femmoissa kokonaisuudessaan parhaita dieselit? Sanokaas, kellä on kokemusta.
PS. Nyt on femman mittari käännetty pyörimään kohti puolta miljoonaa, kun miljoonamittarin lukema alkaa nelosella.
PS. Nyt on femman mittari käännetty pyörimään kohti puolta miljoonaa, kun miljoonamittarin lukema alkaa nelosella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saabien laatu
No ei se Volvojen muuttuminen tylsiksi varmaan suoraan vetotavan muutokseen liittynyt, sattuipa vaan osumaan samaan ajankohtaan. Edelleenkin yksi surkeimpia koskaan ajamiani autoja on autokoulussa ysärin lopun S40, aivan kauheat penkit ja muutenkin tosi letku koko auto, esim. saman autokoulun E46 BaijerinMutteriWärkki oli ihan eri planeetalta joka suhteessa.
Tuo OG 9-3:sen yhdistelmä huikeaa käytännöllisyyttä, hyvää ulkomuotoa sekä E85-muokattujen turbomallien ns. riittävää suorituskykyä Opelin kivikautisella alustalla höystettynä on niin pöhkö että joka kerta ajellessa vain hymyilyttää.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saabien laatu
T7:n (tai no siis tarkalleen ottaen B2x5:sen) osalta vielä pakko sanoa se että täältä foorumiltakin on aika paljon näyttöä siitä, että valtaosa ko. moottorimallin ongelmista juontanee juurensa vääräntyyppiseen käyttötapaan, ts. Saabin insinöörit eivät tulleet ajatelleeksi että näillä räppäiltäisiin lyhyttä kaupunkiajoa niin etteivät öljyt pääse kunnolla lämpeämään. Tähän kun yhdistetään pieni öljytilavuus ja alunperin epäonnistuneesti toteutettu huohotus niin ei ihme että ongelmia oli, mutta minusta perustoteutukseltaan ko. moottori on ihan hyvä, kunhan vain tiedostaa nuo muutamat ongelmakohdat. Paljon mieluummin minä tämmöisen kanssa jumppaan kuin vaikkapa modernimman suorasuihkubensan (joka on pahimmillaan vielä kolmisylinterinen!) saati sitten jonkun dieselin kusilaitteiden kanssa.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saabien laatu
Miun on vieläkin vaikea käsittää, että sain myydessä rahaa siitä entisestä og9-3:sta.

Tein kaikkeni sen kanssa ja ei siitä hyvää ajettavaa saanut tekemälläkään. Liekkö se taka-akseli ollut sitten lopulta huono? Toista vuotta nuorempaa kolkkia ajelin silloin tällöin ja se oli parempi. En käsitä. Oli se oma ajolleen niin vekkuli laite, että ei mitään määrää. Kaikki tien urat tunsi ratissa jne. Toisaalta ei se pelottava ollut. Kun otti tukevan kahden käden otteen ratista, niin kyllä ne stage 3:n tehot sai tiehen maantienopeuksissa melkein kiemurtelematta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saabien laatu
No varmasti on pelottava laite Stage3 tehoilla jos ei ole kaikkia mahdollisia takakontin jäykistetankoja, riittävän paksua takavakaajaa, 6-piste-etujäykistettä ja muita vastaavia sekä laadukkaita madallusjousia & jäykkiä Biltsteinin tms. iskareita.
Tuntuu että Stage1 tehoillakin saa (vielä kaiken lisäksi 4-pykäläisellä automaatilla!) aika varovaisesti polkea kuivallakin säällä vakioalustalla jos ei halua turhaa lisäjännitystä elämään.
Tuo alustan kivikautisuus OG 9-3:sessa aiheuttaa sen että ei siitä vaan saa hyvää, kohtalaisen parhaimmillaan joka toki kelpaa katuajossa. Kuvaavaa on että samaan aikaan erään toisen saksalaisen autovalmistajan 80-luvun alun tuotos 70-luvun alustaratkaisulla on yksinkertaisuutensa huomioiden edelleen parhaita alustoja ajotuntumaltaan, ja rajan takaa Italiasta löytyy yhtä vanhoja vielä vähän parempia kokonaisuuksia. Miksikö niitä ei enää tehdä? No kun vaativat autotehtaiden näkökulmasta inhottavan rajoittavan transakselin käyttöä..

Tuo alustan kivikautisuus OG 9-3:sessa aiheuttaa sen että ei siitä vaan saa hyvää, kohtalaisen parhaimmillaan joka toki kelpaa katuajossa. Kuvaavaa on että samaan aikaan erään toisen saksalaisen autovalmistajan 80-luvun alun tuotos 70-luvun alustaratkaisulla on yksinkertaisuutensa huomioiden edelleen parhaita alustoja ajotuntumaltaan, ja rajan takaa Italiasta löytyy yhtä vanhoja vielä vähän parempia kokonaisuuksia. Miksikö niitä ei enää tehdä? No kun vaativat autotehtaiden näkökulmasta inhottavan rajoittavan transakselin käyttöä..

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
- Nokiaukkeli
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: Saabien laatu
Ajoneuvon tekniikan luotettavuushan on myös osittain käyttäjästä riippuvainen, miten ajoneuvolla ajaa sekä milloin tekee huollot.
Aina kun joku sanoo että joku auto on surkea ja epäluotettava niin itseä kiinnostaisi tietää että 1. Miten ajoneuvoa on kohdeltu kylmällä kelillä, onko aina lähdetty kovalla kaasulla liikkelle ennenkuin kone lämmetty, onko lohkolämmitintä/webastoa käytetty jos sellainen on aina kun mahdollista kovilla pakkasilla 2. Onko auton huollot (nesteenvaihdot, suodattimien ja tulppien uusinta) tehty hyvissä ajoin, mielellään aikaisemmin kuin valmistaja suosittelee ja 3. Onko mahdollisiin valmistajan takaisinkutsuihin tai huoltokehotuksiin reagoitu.
Toki jotkut autot vaan hajoaa ennenaikaisesti siitä huolimatta vaikka kuinka hyvin ylläpitäisi johtuen valmistusvirheestä tai huonosta valmistuslaadusta, mutta todella usein ajoneuvon kohtelulla on vaikutusta sen kestoon. Se ei ole auton vika jos se särkyy liian pitkien öljynvaihto tai huoltovälien vuoksi.
Esimerkkinä nyt tulee mieleen Hondan automaattilaatikot (civic cr-v) joita olen kuullut haukuttavan usein todella epäluotettaviksi ja että hajoavat ennenaikaisesti. Olen nähnyt useamman tämmöisen vaihdelaatikon yli 300 000km ajokilometreillä vaihtavan moittetta, niissä on nesteenvaihdot tehty hyvissä ajoin.
Aina kun joku sanoo että joku auto on surkea ja epäluotettava niin itseä kiinnostaisi tietää että 1. Miten ajoneuvoa on kohdeltu kylmällä kelillä, onko aina lähdetty kovalla kaasulla liikkelle ennenkuin kone lämmetty, onko lohkolämmitintä/webastoa käytetty jos sellainen on aina kun mahdollista kovilla pakkasilla 2. Onko auton huollot (nesteenvaihdot, suodattimien ja tulppien uusinta) tehty hyvissä ajoin, mielellään aikaisemmin kuin valmistaja suosittelee ja 3. Onko mahdollisiin valmistajan takaisinkutsuihin tai huoltokehotuksiin reagoitu.
Toki jotkut autot vaan hajoaa ennenaikaisesti siitä huolimatta vaikka kuinka hyvin ylläpitäisi johtuen valmistusvirheestä tai huonosta valmistuslaadusta, mutta todella usein ajoneuvon kohtelulla on vaikutusta sen kestoon. Se ei ole auton vika jos se särkyy liian pitkien öljynvaihto tai huoltovälien vuoksi.
Esimerkkinä nyt tulee mieleen Hondan automaattilaatikot (civic cr-v) joita olen kuullut haukuttavan usein todella epäluotettaviksi ja että hajoavat ennenaikaisesti. Olen nähnyt useamman tämmöisen vaihdelaatikon yli 300 000km ajokilometreillä vaihtavan moittetta, niissä on nesteenvaihdot tehty hyvissä ajoin.
Re: Saabien laatu
No eihän näitä voi tietää. Esim. tuo 9-3 oli uutena Sanomalla P-k-seudulla ja voin vaan kuvitella, että kun on firman auto ja turbo Saab, niin varmana oli saanut kenkää heti startista lähtien. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saabien laatu
Plus että valtaosa ajoista ihan mitättömän lyhyttä matkaa.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabien laatu
Itselle se on kaksikosta Saab/Volvo ollut aina Saab.
Muistan, kun jo 80-luvulla kortitonna itseä jollain tavalla huvitti mainokset "isoista Volvoista". Jos on niin mahtava, miksi sitä pitää noin primitiivisesti hokea. Ja slogan on jäänyt kyllä hyvin elämään nykypäiviin saakka.
Muistan, kun jo 80-luvulla kortitonna itseä jollain tavalla huvitti mainokset "isoista Volvoista". Jos on niin mahtava, miksi sitä pitää noin primitiivisesti hokea. Ja slogan on jäänyt kyllä hyvin elämään nykypäiviin saakka.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87