En minä tiedä mistä näitä ideoita pursuaa, mutta tulipa taas touhuttua. Haravoidessa katse harhautui Hiacen tuulilasin yläpuolelle, jossa on katossa yksi ikävän näköinen kiveniskemä. Otin emännänjatkon ja eikun paikkaamaan, jolloin muistin mitä on jäänyt tekemättä, kas kun kummallakin puolella katon reuna oli tämännäköinen.
Tuommoista hemmetin ruosterokkoa, josta jo hieman ruskeaa vesivanaa sieltä täältä halusi valua alaspäin. Eihän semmoinen vetele. Hioin kummaltakin puolelta pintaruskean pois ja samalla karhensin pintaa, rasvat pois, teippikuja korjattavaan kohtaan ja Galvacoloria suihkimaan pari kerrosta. Auton omaa väriäkin oli pullossa vielä sen verran, että pari kerrosta sai sitäkin parin tunnin päästä laitettua.
Ei toudellakaan mitään hifiä, mutta onpahan vähän siistimpi nyt, eikä ruostevedet sotke kylkiä.
Paikkasin samanlaisia kohtia myös takaluukun yläreunasta ja sieltä tuulilasin yläpuolelta. Ensi keväänä voisi siistiä loput katosta. Saipahan tuohonkin pari tuntia menemään ja jos ei muuta, niin itselle hyvän mielen.
Vaimon Superbiin vaihdon nastarenkaat alle, alkuperäiset Hakkapeliitta 9:t lähtevät viimeiselle talvelleen, pintaa on 6-7mm ja nastat tallessa, kaksi näytti katkenneen niin, että oli vain sileää pintaa tarjolla, ulkoreunassa alkaa näkyä (suola) pieniä halkeamia, mutta ei mitään hälyttävää, eiköhän noilla pärjää. Kesärenkaiden osalta voi sanoa, että rahalle sai vastinetta, Kumhon Ecstat pyörivät alla 50510 km.
Pintaa on jäljellä n. 4mm, paitsi kaikkien renkaiden sisäreunassa, jossa pintaa oli sileästä noin kahteen milliin. Tämä romahdus on tapahtunut tämän kesän vajaan 17000 km aikana.
Kilometrejä Superbissa vaihtohetkellä 132307, jarrulevyt edelleen alkuperäiset ympäri auton, pientä olkaa alkaa olla, mutta menevät vielä pitkään.
Etujarrupaloihin kiinnitin huomiota jo ekassa renkaanvaihdossa vuonna 2020, että onpa pintaa. On muuten pintaa edelleen, aika rutkasti, ei noita taida ajamalla saada loppumaan.
Taakse vaihdettiin uudet palat viime huollossa, mutta niissä oli alunperinkin pintaa ehkä 1/3 etupaloihin verrattuna. Taitaa käydä niin, että edessä jarrulevyt väsyvät ennen paloja.
Muutenkaan ei mitään outoa näkynyt, pyöränholveissa, tukivarsissa ym., ei ole edes pintaruostetta, mitään ylimääräistä ei tarvinnut tehdä. Hämmästyttävän laadukas auto tämä Superb on ollut, vaikka kovin skeptinen alussa olinkin. Parin kilometrin koeajolla kävin renkaanvaihdon jälkeen ja tuntui edelleen siltä, miltä aina.
Sen verran Superbista, että minulla on hakukone päällä uuden mallin osalta ja olen kotiläksyni tehnyt, eli Selection riittää varustetasoksi, halvin Essence ei kelpaa, koska siinä ei ole mm. tuulilasin lämmitystä. Pakolliset varusteet mitä pitää olla, ovat kuulemma webasto ja tuo mainittu tuulilasin lämmitys. Muuten ihan sama. Takakontin pitäisi olla hiukan isompi ja saman muotoinen, saattaa olla että tämä vanhan porttisysteemi menee siihen ilman ongelmia. Esittelyautoja Style-varustelulla jossa on jo melkein kaikki ja tuplarenkaat, on myynnissä jonkun verran. Siinä säästää tehdasuuteen helposti 7000 euroa. Kaikissa Suomeen tuoduissa on myös bensawebasto asennettuna, varuste maksaa muuten täysin uuteen ruksattuna 1500 euroa. Kevythybridi on kiikarissa, lataushybridi ei käy, koska siinä on pienempi tavaratila akkujen takia, käytännössä siis se alempi asento tavaratilan lattiasta puuttuu, joka taas sitten tekee tuon porttisysteemin asentamisen mahdottomaksi.
Täytyy kytätä, josko sattuisi sopivan värinen, kaksin renkain, vähintään Selection-varustelulla ja hintaa max. 45 tonnia haaviin jostain. Meidän vanhan kaltaisia ei oikein ole myynnissä, mutta joku 19 tonnia vähintään siitä pitäisi saada.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634