Bensa vai viina
Bensa vai viina
9-5 2.0t 2007 eli mistä tunnistan onko alko moottori...etsiskeli bensa suodatinta ja ei löytynyt. Vättävät ettei viina autossa ole sitä laisikaan?
-
- "Aero"
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bensa vai viina
Jos ei perässä lue BioPower, niin sitten se voi olla jälkimuunnettu. Jos ei ole opensid, niin sitten on vähän hankala tunnistaa. Omassani oli opensid, niin siitä näki polttonesteen väkevyyden ja adaptaatiot.
Re: Bensa vai viina
Ja ihan samalla lailla on tietenkin suodatin oli sitten bensa tai etanoli, ei kai menty sentään sitä tehtaan BioPowereissakaan pois voineet jättää? 

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
- "Aero"
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bensa vai viina
En asiasta mitään tiedä, mutta aika kummalliseltahan tuo tuntuisi. Suodatin on muuten siellä auton alla, tankin luona.
-
- "Aero"
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bensa vai viina
No kas. Sieltä tuli tieto. Eli on toki suodatin, mutta ei samalla tavalla ulkona kuin "tavallisissa". Taas viisastui.
Re: Bensa vai viina
Tuoreemmissa Pohjois-Amerikan vientimalleissa on myös sama tankki, kuin biopowermalleissa. Olisiko ollut MY04 eteenpäin vai vasta faceliftistä? Joten tällä pienellä poikkeuksella voi olla normi bensaversio, vaikkei tankin ulkopuolista suodatinta olisi.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Re: Bensa vai viina
Bensatankin luukussa on biopolttoaineesta kertova tarra josta tunnistaa, tai sitten jollain netin vindecooderilla. Tankki on tosiaan erilainen ja suodatin on siellä tankin sisällä pumppuämpärissä. Evap systeemikin on vähän erilainen kun tavallisissa.
Re: Bensa vai viina
Löyty takkaus luukusta flexfuel teksti eli voinen tankata E85 tankkiin?
-
- "Aero"
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bensa vai viina
Siltähän tuo tuntuisi. Jos haluat olla erityisen varovainen, niin älä tankkaa täyteen. Jos se alkaa käydä laihalla ja nostaa vikavalon, niin pistät vain lisää bensiiniä joukkoon.
Re: Bensa vai viina
Ja öljypohjan irroitus + öljysihdin putsaus parin viinatankillisen jälkeen, saattaa muuten olla entinen moottori. Ellei ole täyttä varmuutta siitä, että:
1) Autolla on ajettu pääosin etanolilla
2) Öljypohja ja sihti on puhdistettu
Tuo viestiketju ei turhaan ole aina nostona sivun yläosassa, ihan liikaa näitä Saabin T7 -moottoreita on rikottu huonon huollon takia:
viewtopic.php?f=14&t=122145
Lyhyesti: Etanoli liuottaa moottoriin muodostunutta karstaa bensiiniä tehokkaammin, irronnut karsta päätyy sitten öljypohjan imusihtiin, tukkien sen. Seurauksena laakerien puutteellinen voitelu ja sitämyöten koko moottorin alakerta on harmillisen usein pilalla.
Noin muuten, etanolihan on vallan mainio polttoaine, ei kannata säikähtää näitä varotoimenpiteitä. Meillä on 345 tkm ajettu 9-5 Aero, ei ole aukaistu öljypohjaa, ei jakopäätä, on alkuperäinen turbo yms. Siihen nyt vaan on aloitettu tankkaamaan pääsääntöisesti etanolia alle 100 tkm ajettuna

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensa vai viina
Joo, kannattaa se öp-putsata ja vaihtaa ne o-renkaat imu- ja siirtoputkeen. Itsellä -06 viiru biopower 230tkm oli mittarissa kun ostin, edellinen omistaja oli ajanut bensalla viimeiset 50tkm sitä vanhempi polttoaine ei tiedossa. Itse ajanut pelkällä viinalla, vaihdoit öljyt 500 km ajon jälkeen ja öljypohjan aukaisin 5000 tkm jälkeen, pohja oli puhdas vain muutama karsta muru pohjassa ja sihdissä. Ei ollut merkkejä siitä että olisi aiemmin aukaistu ja helppo hommahan tuo noilla Vesan ohjeilla oli kolmisen tuntia meni tallin lattialla keula ylös nostettuna.Termos kirjoitti: ↑Ke Marras 06, 2024 00:07Ja öljypohjan irroitus + öljysihdin putsaus parin viinatankillisen jälkeen, saattaa muuten olla entinen moottori. Ellei ole täyttä varmuutta siitä, että:
1) Autolla on ajettu pääosin etanolilla
2) Öljypohja ja sihti on puhdistettu
Tuo viestiketju ei turhaan ole aina nostona sivun yläosassa, ihan liikaa näitä Saabin T7 -moottoreita on rikottu huonon huollon takia:
viewtopic.php?f=14&t=122145
Lyhyesti: Etanoli liuottaa moottoriin muodostunutta karstaa bensiiniä tehokkaammin, irronnut karsta päätyy sitten öljypohjan imusihtiin, tukkien sen. Seurauksena laakerien puutteellinen voitelu ja sitämyöten koko moottorin alakerta on harmillisen usein pilalla.
Noin muuten, etanolihan on vallan mainio polttoaine, ei kannata säikähtää näitä varotoimenpiteitä. Meillä on 345 tkm ajettu 9-5 Aero, ei ole aukaistu öljypohjaa, ei jakopäätä, on alkuperäinen turbo yms. Siihen nyt vaan on aloitettu tankkaamaan pääsääntöisesti etanolia alle 100 tkm ajettuna![]()
Re: Bensa vai viina
Onko niihin öljypohjan "putkien" O-renkaisiin mittoja ja mikä oli se tasotiiviste liimä?
Re: Bensa vai viina
Tiivisteet saa valmiina Trollpartsilta, mittoja en muista:
https://www.trollparts.fi/tuote/oljypohjan-tiivisteet/
Liima Loctite 5800, tyyristä tavaraa kyllä
EDIT: Itse taisin kyllä käyttää Locktite 510 -liimaa, tyyristä sekin.
https://www.trollparts.fi/tuote/oljypohjan-tiivisteet/
Liima Loctite 5800, tyyristä tavaraa kyllä

EDIT: Itse taisin kyllä käyttää Locktite 510 -liimaa, tyyristä sekin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen