TALBOT vihkiytyneitä?
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Mulla oli ennenmuinoin -84:n GLD Horizontti. Upea hohtavan valkoinen yksilö. Sillä tuli monet seikkailut koettua. Talbotin tapaaminen liikenteessä saa vieläkin hymyn huulille ja takaraivoon hiipi välillä ajatus: "Ehkä vielä joskus taas...", mutta onneksi on vielä tämä ajatus jatkanut hiiviskelyään kohti unholaa.
Muistaakseni Talebaanini lähti johonkin Ylivieskan suuntaan. Mitähän sillekin ressukalle nykyään kuuluu...
Arkistosta löytyi kuvakin Talouspotista ja kuskista. Kuvassa menossa normaali kuljettajan ja kulkineen välinen rupattelutuokio aiheena: aamu-unisuus.
http://koti.mbnet.fi/vinnie/talbot/talbotti.JPG
Muistaakseni Talebaanini lähti johonkin Ylivieskan suuntaan. Mitähän sillekin ressukalle nykyään kuuluu...
Arkistosta löytyi kuvakin Talouspotista ja kuskista. Kuvassa menossa normaali kuljettajan ja kulkineen välinen rupattelutuokio aiheena: aamu-unisuus.
http://koti.mbnet.fi/vinnie/talbot/talbotti.JPG
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Osaakos kukaan Talbotteihin vihkiytynyt, tai muuten asioista tietävä valistaa siinä asiassa että mikä ihme niiden venttiilikoneistossa oli "ominaisuutena", että räpätyksen kuuli jo kaukaa ja tiesi mikä auto on tulossa vaikka sitä ei vielä nähnytkään? Ja oliko se moottori jotakin Simcan sukua, jos en väärin muista/tiedä?
Ja se räplätys on painunut muistiin vaikka autot olivat silloin uusia ja mitä ilmeisimmin huollettuja.
Ja se räplätys on painunut muistiin vaikka autot olivat silloin uusia ja mitä ilmeisimmin huollettuja.
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Jakoketjuhan siellä räpätti.Ongelma korjaantui laittamalla jälkikäteen pieni kiristin väliin.Ketju itsessäänhän oli lyhyt koska nokka-akseli oli lohkossa.
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Hämärästi muistan nähneeni jossain suomalaisessa auto- tai yleisteknillisessä aikakauslehdessä kuvia käyttö- tai kestotestissä olleen Talbotin puretusta moottorista (mallia en muista, mutta bensiinimoottoritekniikkahan noissa oli samaa riippumatta siitä oliko kyseessä Horizon, Solara, 1308 tai 1510 ja oliko moottori 1,1, 1,3 vai 1,5).
Tuon huiman ajomäärän (50 000?) jäljiltä venttiilinnostimien kupit olivat venyneet kuopille! En tiedä, mikä osuus tällä oli ääneen.
Kai sitä voi toisaalta pitää vikana sikäli, että ihan uusissa autoissa kilinä ei vielä ollut järin voimakasta, ja sikäli, että kilinän voimakkuus vaihteli yksilöittäin.
Ja toisaalta sen voisi ajatella ominaisuudeksi sikäli, että äänestä valittava Talbot-asiakas tuskin sai takuuaikanakaan uutta moottoria, vaikkei kilinää huollossa kokonaan pystytty poistamaan - ja sikäli, että moottoreilla saatettiin äänestä huolimatta ajaa satoja tuhansia kilometrejä.
Kiva olisi, jos noitakin muutama säästyisi jälkipolville. Kotimaisten Talbotien, erityisesti Horizonin, historia liittyy niin läheisesti Saabeihin, että ei tuntuisi yhtään luonnottomalta, että Saab-Klubi tukisi myös niiden harrastamista ja säilyttämistä.
Tuon huiman ajomäärän (50 000?) jäljiltä venttiilinnostimien kupit olivat venyneet kuopille! En tiedä, mikä osuus tällä oli ääneen.
Kai sitä voi toisaalta pitää vikana sikäli, että ihan uusissa autoissa kilinä ei vielä ollut järin voimakasta, ja sikäli, että kilinän voimakkuus vaihteli yksilöittäin.
Ja toisaalta sen voisi ajatella ominaisuudeksi sikäli, että äänestä valittava Talbot-asiakas tuskin sai takuuaikanakaan uutta moottoria, vaikkei kilinää huollossa kokonaan pystytty poistamaan - ja sikäli, että moottoreilla saatettiin äänestä huolimatta ajaa satoja tuhansia kilometrejä.
Kiva olisi, jos noitakin muutama säästyisi jälkipolville. Kotimaisten Talbotien, erityisesti Horizonin, historia liittyy niin läheisesti Saabeihin, että ei tuntuisi yhtään luonnottomalta, että Saab-Klubi tukisi myös niiden harrastamista ja säilyttämistä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Kyllä se ominaisääni tulee ihan venttiilikoneistosta, ei jakoketjusta. Korjaus ääneen on säätö riittävän tiheään. Sama ominaisuus oli jo Simcoissa ja jatkui vielä Pösöissäkin niin kauan kuin tuo perusmoottori pysyi tuotannossa.tomaatti kirjoitti:Jakoketjuhan siellä räpätti.Ongelma korjaantui laittamalla jälkikäteen pieni kiristin väliin.Ketju itsessäänhän oli lyhyt koska nokka-akseli oli lohkossa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Molemissa oli vikaa eli tuo kiristäjän puuttumininen oli vain toinen noista äänistä ja toinen tuo raju kuluminen (suhteessa km) venttiili koneistossa. Noihin tuli jos jonkimmoisia kokeiluja tehtaaltakin ja joskus oli jopa mainintaa että kylmä käynnistykset Suomessa tekivät hallaa tuolle koneistolle... se ei koskaan saanut vahvistusta.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Mun viimeinen talbottini oli -82 1.3 horizon.Tässä oli epänormaalia se että kone kävi
todella nätisti.Entinen omistaja kertoi asennuttaneensa siihen sen jakoketjun kiristimen.Kait siihen oli sitten kansipokakin tehty?
Mutta pointti on se että moni vanha automies kysyi että oletko vaihtanut toisenmerkkisen moottorin kun ei rallata!Todella nätti oli siinä autossa käynti,aivan toista kuin edellisessä -83 horizonissa joka muistutti lähinnä sepelimyllyä.
Vaihdoin kyllä öljytkin siihen nättikäyntiseen talbottiin enkä ainakaan huomannut mitään lisäaineita öljyn joukossa.Ajelin ko. vekottimella 35 tkm eikä ääni pahentunut yhtään,eli nätti käynti oli koneessa vieläkin kun korin lahoamisen takia ajot sillä autolla lopetin.
Ruostu ne talbotit nopeasti vaikka saman maali/ruosteeston saabien kanssa sai.
Ja alusta noissa oli aivan omaa luokkaansa ainakin soreateillä!Pirun hyviä ajaa verrattuna japskeihin pohjaavine takajousituksineen.
Ohjaushan talboteissa olisi voinut olla nopeampikin.
todella nätisti.Entinen omistaja kertoi asennuttaneensa siihen sen jakoketjun kiristimen.Kait siihen oli sitten kansipokakin tehty?
Mutta pointti on se että moni vanha automies kysyi että oletko vaihtanut toisenmerkkisen moottorin kun ei rallata!Todella nätti oli siinä autossa käynti,aivan toista kuin edellisessä -83 horizonissa joka muistutti lähinnä sepelimyllyä.
Vaihdoin kyllä öljytkin siihen nättikäyntiseen talbottiin enkä ainakaan huomannut mitään lisäaineita öljyn joukossa.Ajelin ko. vekottimella 35 tkm eikä ääni pahentunut yhtään,eli nätti käynti oli koneessa vieläkin kun korin lahoamisen takia ajot sillä autolla lopetin.
Ruostu ne talbotit nopeasti vaikka saman maali/ruosteeston saabien kanssa sai.
Ja alusta noissa oli aivan omaa luokkaansa ainakin soreateillä!Pirun hyviä ajaa verrattuna japskeihin pohjaavine takajousituksineen.
Ohjaushan talboteissa olisi voinut olla nopeampikin.
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Meillä oli joskus 80-luvun lopulla isällä kans 1510GL ja sillä sitä on tullut opeteltua autonkäsittelyn ensimmäisiä askelia..
(Tietysti 99 SAABin lisäksi..)
En kovin hyvin niitä aikoja muista, mutta paljon siihen liittyy tarinoita poishyppivistä vaihteista, moottorin tipahtamiseen.
Kilometrejä taisi ehtiä tulla about 280tkm ja ilman koneremppaa meni. Eli hinta/laatusuhteeltaan oli oiva peli.

En kovin hyvin niitä aikoja muista, mutta paljon siihen liittyy tarinoita poishyppivistä vaihteista, moottorin tipahtamiseen.

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Melko herkullinen iso-talbot: http://www.nettiauto.com/1846604
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Kyllä.Ehdottelin tuota ja sitä lahden horizonttia emännälle,mutta ei lämmennyt.Saanut ilmeisesti liikaa og-900 saabista otetta ja ei suostu enää muuhun vaihtamaan.jariha kirjoitti:Melko herkullinen iso-talbot: http://www.nettiauto.com/1846604

Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Nätti peli! Jopa talteen ostamisen arvoinenMelko herkullinen iso-talbot: http://www.nettiauto.com/1846604

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Olisiko jollain kiinnostusta pelastaa petrooli Horizon? Ei tuolla varmaan mitään tee. Seissyt pusikossa varmaan vähintään siitä asti kun edellinen viesti kirjattu tähän keskusteluun. Mutta jos vaikka koristeeksi pihamaalle.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
Muistelen että varaosien hankinta oli aika haasteellista ko laitteeseen.
Jarrupaloja oli mm..eteen kolmenlaista sorttia, virtavehkeistä puhumattakaan.
Jarrupaloja oli mm..eteen kolmenlaista sorttia, virtavehkeistä puhumattakaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: TALBOT vihkiytyneitä?
https://espoonautomuseo.fi/2021/03/30/m ... vip-turbo/
Sieltä löytyy Talbotistille maailman ainoa yksilö.
Solara Vippejä tuli linjalta joku alle 50 yksilöä. Oli kaikilla mahdollisilla varusteilla, mm. NMT-puhelin.
Sieltä löytyy Talbotistille maailman ainoa yksilö.
Solara Vippejä tuli linjalta joku alle 50 yksilöä. Oli kaikilla mahdollisilla varusteilla, mm. NMT-puhelin.