Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Onko kukaan vaihtanut kytkinasetelmaan jäykempiä jousia, jotta kytkin pitäis paremmin viritetyssä moottorissa?
Kyselin tänään yhdeltä verstaalta tarjousta mittatilauksena teetetyistä jousista. Yhtä sarjaa ei kannata teettää, koska hinta oli melko suolainen mutta, jos teettää useamman sarjan hinta laski n.60/sarja (6 jousta).
Ei viittis summassa teettää, jos niistä ei ole riittävää hyötyä tai kytkinpoljin muuttuu liian raskaaksi painaa.
Kyselin tänään yhdeltä verstaalta tarjousta mittatilauksena teetetyistä jousista. Yhtä sarjaa ei kannata teettää, koska hinta oli melko suolainen mutta, jos teettää useamman sarjan hinta laski n.60/sarja (6 jousta).
Ei viittis summassa teettää, jos niistä ei ole riittävää hyötyä tai kytkinpoljin muuttuu liian raskaaksi painaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
En ole kuullut että perinteiseen kytkinasetelmaan olisi ollut tarjolla "kisajousia". Jossakin oli maininta "keltaisista jousista" (tai jonkun muun värinen), mutta ei tietoa niistä. Ralliautoissa vaihtoivat tähtiasetelman. Onko jollakin jo kokemusta Skandixin/Ruotsin Saab Klubin myymästä tähtiastelma kytkinsarjasta ? Omissa viritetyissä katuautoissa pärjätty uusilla Saschin kytkinpaketeilla. Sonettissa joutui sitä jopa shimmaamaan 1 mm prikoilla ja ei silti luistanut. Jokkisautoissa oli kaikissa tähtiasetelma.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Itellä on tähtiasetelma paikallaan. Uus sach perinteinen luisti. Tosin tilasin tuon omani hollannista joku vuosi sitten.
Hyvin on toiminut kytkin
Hyvin on toiminut kytkin
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Hyvä tietää. Laitatko vielä sen Hollannin kaupan osoitteenkorpijaakko kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2024 22:44Itellä on tähtiasetelma paikallaan. Uus sach perinteinen luisti. Tosin tilasin tuon omani hollannista joku vuosi sitten.
Hyvin on toiminut kytkin

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Seuraan mielenkiinnolla.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Nyt en millään muista sitä kauppaa kun aikaa on vierähtänyt 8 vuotta. Mutta se oli tämmönen setti jossa tuli kevennetty uusi vauhtipyörä mukana. Tuo alla olevan linkin setti on Ruotsissa, mutta näyttää täysin samalta
https://www.classicsaabracing.com/en/co ... b-95-96-v4
Sen veeran vielä että tuo luistava settihän oli täysin uusi. Se ei vaan jaksanut virikoneessa pitää vaan luisti nelosella koneen lämmettyä.
Kyseinen luistava setti on ollu kiinni mulla viipassa jo monta vuotta. Siinä ei luista...mutta konekkin on maltillinen noin 80 hp. Kajakissa jossa se siis luisti mitattiin 112 hp pyöriltä...mitä se nyt sitten on koneessa en tiedä...
https://www.classicsaabracing.com/en/co ... b-95-96-v4
Sen veeran vielä että tuo luistava settihän oli täysin uusi. Se ei vaan jaksanut virikoneessa pitää vaan luisti nelosella koneen lämmettyä.
Kyseinen luistava setti on ollu kiinni mulla viipassa jo monta vuotta. Siinä ei luista...mutta konekkin on maltillinen noin 80 hp. Kajakissa jossa se siis luisti mitattiin 112 hp pyöriltä...mitä se nyt sitten on koneessa en tiedä...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Tuo on kuplan asetelma, joka on eri pulttijaolla ja pitää porata vauhtipyörään reiät sekä laittaa shimmilevyt ja porata kytkinlevyn aukkoa isommaksi, jos vakio vauhtipyörään laittaa. Se skandixin setti on tehty V4:n vauhtipyörään sopivaksi ja niistä ei ole vielä kuulunut kokemuksia.
96 V4i -73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Kuten AnttiK kirjoitti, niin hienon virikytkinpaketin vauhtipyörän kanssa olet hankkinut Hollannista. Mahdollisesti täältä (on 215 mm): https://sweedspeed.com/product/clutch-diafragma-v4/ . Ja tämä Hollannin kytkipaketti (200 mm = vaatii vauhtipyörän muokkauksen) kestää myös rasitusta: https://www.classicsaabparts.nl/a-37192 ... escription . Google kääntäjä kertoo, että "tämän satsin voi laittaa ilman lisämuutoksia"...korpijaakko kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2024 07:45Nyt en millään muista sitä kauppaa kun aikaa on vierähtänyt 8 vuotta. Mutta se oli tämmönen setti jossa tuli kevennetty uusi vauhtipyörä mukana. Tuo alla olevan linkin setti on Ruotsissa, mutta näyttää täysin samalta
https://www.classicsaabracing.com/en/co ... b-95-96-v4
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Joo tuota samankaltaista jousilevykytkintä on näköjään myös briteissä malbradilla nyt saatavilla. Joka menee vakiovauhtipyörään sellaisenaan. Liekö asetelma muokattu kuplan vastaavasta tai varta vasten tehty V4:een.
https://malbrad.co.uk/index.php/product ... irect-fit/
https://malbrad.co.uk/index.php/product ... irect-fit/
96 V4i -73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Hienoa. Hintakin on ok...englantilaisille. Todnäk 150 € lisää, että saisi Suomeen. Pitää laittaa harkintaan.AnttiK kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2024 09:33Joo tuota samankaltaista jousilevykytkintä on näköjään myös briteissä malbradilla nyt saatavilla. Joka menee vakiovauhtipyörään sellaisenaan. Liekö asetelma muokattu kuplan vastaavasta tai varta vasten tehty V4:een.
https://malbrad.co.uk/index.php/product ... irect-fit/
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Hei se on tämä...käy suoraan paikoilleen kun siinä tulee tuo vauhtipyörä mukana. Onhan se vähän kallis joo..mut olen ajellut samalla kuupalla vuodesta 1992...ja en aatellu enäö lopettaa..
https://sweedspeed.com/product/clutch-diafragma-v4/
https://sweedspeed.com/product/clutch-diafragma-v4/
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Mites se Ladan settix
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Toimiihan Ladan paineasetelma hyvin tai joku muu, mutta vauhtipyörä on tietysti muokattava juuri sille asetelmalle sopivaksi ja painelaakeriin tarvitaan todnäk lisää pituutta (lisäholkki). Meillä ollut Lada Nivan asetelmia (lisäholkki 9,6 mm) ja yksi Transportter (lisäholkki +9 mm) ja ne on tulleet koneiden mukana. Myös Skandixin uuden tähtiasetelma -sarjan painelaakeri on keskiosaltaan 7,5 mm korkeampi vs Saab 96 perinteinen painelaakeri.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ma Joulu 09, 2024 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Vien ens viikolla yhden jousen malliksi jousipajalle ja kysyn 30-40% jäykempiä jousia samoilla mitoilla.
Noita käytettyjä asetelmia on varmaan kaikilla nurkissa ja ei ole iso homma elvyttää niitä jouset vaihtamalla.
Malliksi otan jousen uudesta Sasch asetelmasta, jotta jousipaine on vielä tallella.
Kokemuksia niiden toimivuudesta saadaan toivottavasti ensi keväänä. 1.7L isolohko moottoriin tulossa.
Noita käytettyjä asetelmia on varmaan kaikilla nurkissa ja ei ole iso homma elvyttää niitä jouset vaihtamalla.
Malliksi otan jousen uudesta Sasch asetelmasta, jotta jousipaine on vielä tallella.
Kokemuksia niiden toimivuudesta saadaan toivottavasti ensi keväänä. 1.7L isolohko moottoriin tulossa.
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Jousia vaihtaessa kannattaa merkitä asetelman painelevy ja vivut sillä tavalla, että laittaa se samaan asentoon. Itse sekoitin paikat, niin kytkin tarrasi epätasaisesti
Ja sitten se kannattaa huomioida, että asetelman vivut voivat taipua suuremmalla jousivoimalla, mutta tämä on vain spekulaatiota.
Minulla kiinni volkkarin 200mm 771kg big blue asetelma vakiokytkinlevyllä. Kytkinlevyn aukon suurennus 206milliin, 3.5mm välilevyt asetelman alle ja kiinnitysreikien poraus ja kierteytys. Kytkinpoljin on melko raskas ja jostain syystä painelaakeri ääntää vaikka on ehjä. Mutta hyvin toimii ja pitää 107hp/154Nm.


Minulla kiinni volkkarin 200mm 771kg big blue asetelma vakiokytkinlevyllä. Kytkinlevyn aukon suurennus 206milliin, 3.5mm välilevyt asetelman alle ja kiinnitysreikien poraus ja kierteytys. Kytkinpoljin on melko raskas ja jostain syystä painelaakeri ääntää vaikka on ehjä. Mutta hyvin toimii ja pitää 107hp/154Nm.

96 V4i -73