Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Koska se omalla kohdalla on ainakin ollut äärimmäisen halpaa. Lisäksi auto on ollut täysin viaton reilun vuoden aikana. Kyseessähän on taas klikki otsikko, eipä tuossa ole mainittu mitään tarkemmin mallista ja en ainakaan heti löytänyt käytettyjen autojen markkinoilta nettiautosta tai blocketista kyseisiä MG4 autoja, joiden arvo olisi tippunut 14k ja hinta melkein puoliintunut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Otsikko itsessään on jo harhaanjohtava, siinä sekoitetaan käyttö- ja omistuskustannukset keskenään. Käyttökustannus tulee käytöstä, omistuskustannus omistamisesta.

Lisäksi loppukaneetti unohtaa tehokkasti sen, että useimmat ihmiset saavat tuloja ja maksavat menoja kuukausittain eikä vain 34000km välein autoa vaihtaessa. Osto- ja käyttökustannuksiltaan halvemmalla autolla voi olla erittäin merkittävästi pienempi kuukausittainen kokonaiskustannus. Karkeasti sanottuna MG:n kuukaudessa tililtä lähtevä raha saattaa olla aika lähellä pelkkää Mercedeksen rahoituksen lyhennyserää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

aero kirjoitti:
Ke Joulu 18, 2024 12:33
Otsikko itsessään on jo harhaanjohtava, siinä sekoitetaan käyttö- ja omistuskustannukset keskenään. Käyttökustannus tulee käytöstä, omistuskustannus omistamisesta.
Juttu oli kokonaisuudessaan alalle tyypillistä tasoa, kymmenien tuhansien kuukausien testiaikoineen. En ole alkuperäistä testiraporttia lukenut, mutta yleensä kestotesteissä on hyvin eritelty kustannusten muodostuminen. Ruotsalainen testi ei sellaisenaan ole vertailukelpoinen suomalaisiin olosuhteisiin, koska autoilun kulurakenne poikkeaa huomattavasti täkäläisestä, eikä testattu Mercedes edes kuulu meillä maahantuojan valikoimaan.
Esimerkiksi AutoBild ilmoittaa testeissään sekä Suomen, että Saksan hinnat keskeisissä osissa ja kotimaisissa testeissä sekä käyttö-, että pääomakulut on yleensä erotettu.

Alkuperäisen jutun pääpointti oli koto-Suomessakin tuttu ilmiö, eli sähköautojen yleisesti melko jäätävä arvonalenema. Kuluttajan näkökulmasta autoilun kokonaiskulu on kustannustarkastelun keskeinen luku, jyvitetään se sitten mille ajanjaksolle tahansa. Käyttötesteissä on järkevää pysyä nykyisissä raameissa, eikä esimerkiksi ruveta kalkyloimaan rahan aika-arvoa ja muuta reaalitalouden tekijää. Ne jääköön jokaisen omille harteille. Jokainen joutuu myös pohtimaan valintojaan omien kilometrimäärien ja muiden tarpeiden mukaan, harva ajaa kestotestien profiileilla.

Kuluttaja myös maksaa sekä käytöstä, että omistamisesta, ja käytön määrällä on myös tietty vaikutus omistuksen arvonmuutokseen. Ajoittain testit ottavat myös kantaa näihin, esimerkiksi AB totesi erään loistavan farmarin olevan järjetön hankinta omilla rahoilla juuri arvonaleneman vuoksi.

Kun kulut ovat samat, ajatko mieluummin MG:llä vai Mercedeksellä :D ? Siitähän lööpissä oli kysymys!
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Scraab kirjoitti:
Ke Joulu 18, 2024 15:57
En ole alkuperäistä testiraporttia lukenut, mutta yleensä kestotesteissä on hyvin eritelty kustannusten muodostuminen.
Testeissä varmaan onkin (ja kuuluu olla). Testistä tehtävässä lööppijutussa ja etenkään otsikoossa ei ole (eikä kuulu olla, että ihmiset klikkailee).

Arvonalenemassa on sama efekti kuin sijoittamisessa - tappio (tai voitto) kuitataan vasta myydessä. Jos hinta on romahtanut reilusti ja tuntuu kalliilta, mutta matkaa on mahdollista jatkaa vanhaan malliin etiäppäin, ei ehkä kannata myydä. Silloin tappio jää toistaiseksi kuittaamatta ja kulurakennevertailu potentiaaliseen mersuun todennäköisesti tasoittuu mukavammalle kohdalle ajan mittaan.

Klikkiotsikkohuumassa pari muutakin virkettä pohdittavaksi asiaan syventyville:
-Mercedes mainosti ainakin joskus, että Mercedes Benzin tärkein ominaisuus on jälleenmyyntiarvo.
-Jos välittää pääosin kustannuksista, kannattaako ylipäätään ostaa uutta autoa ja etenkään vaihtaa sitä seuraavaan kovin pian?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

MG 4 sai kyllä niin paljon huonoa kritiikkiä tuossa testissä, että ei kukaan osta sitä sen perusteellakaan ja vielä karmean huono jälleen myyntiarvo sen päälle. Tuttu automyyjä on varoitellut sähköautojen jälleen myyntiarvosta, joten ollaan pysytty niistä kaukana toistaiseksi. Nytkin myydään uusia sähkiksiä kovilla alennuksilla, kun eivät pääse niistä muuten eroon ja myynti budjetti on pahasti miinuksella niiden suhteen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Se vahva arvonlasku on myös voimavara, jota voi hyödyntää katsomalla käytettyjen markkinoita sopivassa haarukassa. Ensiostajalle se on haitta, toisellekin hyvin mahdollisesti, mutta kolmantena jonossa oleva pystyy usein jo hyötymäänkin, kunhan käyttää muutenkin vähän harkitsevaa järkeä hankinnassa.

Mercedes Benzin lisäksi mm. ranskalaisilla autoilla jälleenmyyntiarvo on tyypillisesti ollut tärkeä etu. Niissä tosin pikemminkin käytettyä ostaessa, kuin uutena ostettua myydessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Elämäni viimeinen uusi auto oli Saab 9-3, sekin silloin 2007 ”valmiiksi vanha”, kun facelift oli jo samassa hallissa ja tuosta nykyisestä sain kohtuullisen tarjouksen. Eipä silti, Saabiksi ollut ihan kelpo kulkine.

Polestarin renkaita käynyt pariin otteeseen potkimassa, mutta siinä taitaa myös olla ainekset merkin loppumiseen. Toki tekniikka on pitkälti Volvoa, autohan aikanaan esiteltiin Volvon konseptimallina 40.2 yhdessä 40.1 kanssa, joka tuli myyntiin XC40 nimellä. Jotenkin innostus on hiipunut nopeasti nuhraantuvia sisustuksia katsellessa eikä huurtuvat ikkunatkaan lisää ostohaluja, lämppäritkin hajoilevat…

Ei kyllä käy kateeksi niitä, jotka ovat omilla rahoilla ostaneet esimerkiksi EX30. Jonkun MG:n ostaja tuskin niin suuria odottaakaan, perus kiinalaisuus lienee yleisesti tiedossa.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

MG voi olla ihan kelpo auto, mutta kun kerran katselin, miten se on rakennettu niin mieleen tuli eräs Ssanggyong.

Sähköautojen arvon heilahtelu on ongelmallinen asia. Siis niille, jotka eivät aja sellaista työsuhdeautona. Ei ole kauaakaan, kun YT virrassa tuli vastaan raflaavasti otsikoitu video jossa kaveri kertoo menettäneensä 25K€ reilussa parissa vuodessa VW ID 3:sen kanssa.

Ei uusi auto ole ikinä mikään sijoitus ollut, mutta juuri arvonaleneman ennustettavuus on se asia, mikä sähköautossa mättää enkä usko, että vielä ollaan niin sanotusti perillä. Minusta tuo argumentti "nyt kun sähköautosi on arvoton niin aja se loppuun ja unohda arvonalenema" ei ole juuri em. näkökulmasta relevantti. Sinähän olet nimenomaan ostanut kalliin, uuden tekniikan multihuipentuman, joka päivitetään heti, kun jotain parempaa tulee tarjolle. Jos siihen ei olekaan varaa se tarkoittaa downshiftaamista.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Osittain on kyse myös siirtymisestä entisestään jenkkityyliseen kuukausimaksutalouteen, jossa itse ostoksen hinnalla ei ole väliä, vaan ainoastaan kuukausierä kiinnostaa.

Aiempi 20ke diesel ostettiin 4% korkoa sisältävällä lainalla, seuraavaksi ostettiin 50k sähkäri prossan korolla ja pidennettiin maksuaikaa sopivaksi, niin moni pystyi perustelemaan itselleen uuden auton, kun eihän se maksa euroakaan enempää kuin ajella tällä vanhalla ja vielä säästää tonnin käyttökuluissakin vuodessa, eikä mene edes huoltoihin rahaa.

Se yllätys tuleekin sitten siinä vaiheessa kun parin vuoden päästä vie sitä autoa vaihtoon, niin sen arvosta on haitunut puolet.
Ei toi mitenkään uutta ole, että uudessa kalliissa autossa on arvo tippunut aina, ja jos sen ostaa vielä hypen huipulla reilusti kalliimmalla kuin uuden, niin kylähän siinä on soppa valmis, kun hype loppuu, kuten nytkin kävi. Sama asunnoissa ja ihan kaikessa muussakin.

Ihmisten pitäisi ymmärtää paremmin se mitä oma haitari kestää, jos ei yhtäkkiä olekkaan rahaa maksella isoja pätkiä, vaikkapa sairauden tai lomautuksen tms vuoksi. Tätä nyt saa käydä yhdenkin läheisen kanssa, haluaisi kovasti 40k sähköauton, mutta sanoin, että katso nyt noita 10k dieseleitä vaan, että ei sun talous kestä tollasta autoa, mutta tietysti kun kavereillakin on niin sellainen pitäisi saada. Sanoin siihen vaan, että ne sun kaverit on painanut 10v duunia sillä aikaa kun vetelehdit yliopiston kahvilassa nauttimassa lattea ja hippeilit ympäri maailmaa, et elämä on valintoja. Ei totuus miellyttänyt jostain syystä :D


Mutta mitä tulee tuohon otsikkoon, niin tuossa puhutaan yhdestä vuodesta. Kuin moni uuden auton ostaja vaihtaa vuoden välein uuteen?
Jos 50k Mersu menettää ensimmäisenä vuotena 10k arvostaan (tätä en usko, oma kokemus alalta kertoo vähän muuta) ja 30k sähkäri menettää 15k, niin voin kyllä vannoa, että kolmen vuoden päästä tilanne on hyvin erinäköinen. MG:ssä on takuu vielä voimassa kolmannenkin vuoden jälkeen, Mersu on mennyt jo vuoden takuuttomana ja 30k auto ei loputtomasti voi tiputtaa arvoaan 15k vuodessa, mutta 40k auto voi tiputtaa arvoaan huimasti myös seuraavana kahtena vuotena.
Mutta klikkiotsikot toki on kivoja 8) :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Toisaalta uuden tekniikan multihuipentumat ja nopeasti kehittyvät asiat ovat juuri asioita, joista on ihan syytä odottaakin sitä hankalasti ennustettavaa, mutta potentiaalisesti hyvinkin nopeaa arvonalenemaa. Etenkään enää, kun aiheesta on jo ihan jonkin aikaa uutisoitukin, ei sen pitäisi kovin iso yllätyskään enää olla.

Ensimmäiset kilometrit ovat aina olleet niitä kalleimpia, kalliissa autossa vielä kalliimpia ja tekniikan etunenässäkin selvästi kalliimpia. Sähkäreillä aihetta toki boostaa sekä se, että valmistajat ovat pudotelleet uusien hintoja rankasti (vanhat asiakkaat on tosi tyytyväisiä), että se, että ainakin valtiotasolta asti on pyritty tukemaan uusien sähköautojen hankintaa sekä hankintatuilla että verotusarvoalennuksilla, jotta niitä käytettyjäkin tulisi sitten markkinoille. Kun markkinaa täytetään "yläpäästä" osittain keinotekoisesti eikä markkinavetoisesti, tulee sinne alapäähän helposti tulva, joka näkyy yksikköhinnassa. Siinä omalla rahalla yläpäätä pelaava ottaa melkein väkiste takkiin, niin se markkinatalous vaan toimii. Siitä voi joutua rauhoittamaan peliä kauemman yläpäätä ja/tai downshiftaamaan, se on ihan totta.

Se, että asiasta yhä uutisoidaan, on toki hyvä asia, koska silloin markkinatalous yllättää innokkaita ihmisiä ehkä vähän vähemmän, mikä taas jollain aikajänteellä tasoittanee markkinaa ja arvonalenemaa.

Mutta hei! Jos vuoden vanhoja MG4:ia alkaa saamaan alle 20k€ hintaluokassa, kuten jutusta on etäisesti pääteltävissä, niin siitä eteenpäin voi olla jo omistaminenkin varsin kohtuuhintaista, eikä silti tarvi varsinaisesti kovin vanhalla autolla ajaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

aero kirjoitti:
To Joulu 19, 2024 08:02
Mutta hei! Jos vuoden vanhoja MG4:ia alkaa saamaan alle 20k€ hintaluokassa, kuten jutusta on etäisesti pääteltävissä, niin siitä eteenpäin voi olla jo omistaminenkin varsin kohtuuhintaista, eikä silti tarvi varsinaisesti kovin vanhalla autolla ajaa.
En tiedä MG:stä, mutta yleisellä tasolla uudehkon, hintaansa runsaasti pudottaneen auton hankkimiseen liittyy tietty riski. Niitä ”touhutonneja” pitäisi tilillä olla, jos vähänkin premiumia hankkii. Suomi on tällä hetkellä käytettyjen liisarien loppusijoituspaikka, mikä näkyy myös hinnoissa. Ihan asiallisen oloisia sähkö- ja hybridiautoja saa kolmenkympin molemmin puolin, mutta karu totuus edullisuudesta paljastuu yleensä huolloissa tai viimeistään, kun joku komponentti poksahtaa.

Volvofoorumilla on jo nähty näitä itkijöitä, kun kysellään valmistajan vastaantuloa 4-5 vuotisiin autoihin. Varaosat ovat kalliita, eikä edes vikakoodeihin tahdo päästä käsiksi, kuin valmistajan lisenssillä. Käytettyjen kauppiaat rahastavat erilaisilla lisäturvilla, joiden kattavuutta ponnistetaan milloin missäkin instanssissa. Ajan henki tuntuu olevan, että oma vastuu on täysin tuntematon käsite.

Ironisesti hybridi-Volvon heikkous on juuri siinä ”huolettomassa” sähköisessä voimansiirrossa, ja ilmeisesti siinäkin juurisyynä on käyttäjä: monilla on käsitys, että vaihteen voi näissä heittää pakille auton vielä liikkuessa. Ei ihme, että lastua lentää! Ongelma on autojen määrään nähden ilmeisen vähäinen, mutta korjaus käy kukkarolle. Kuitenkin kuluttajaa usein suorastaan hemmotellaan esimerkiksi Volvon tapauksessa omalla tiepalvelulla ja hyvällä varaosatakuulla, ehtona toki asioiminen marmorilla.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuossa rouvan Eenakissa hupeni arvo ekana vuotena hankinnan jälkeen noin 20k€, tässä toisen vuoden aikana näyttäisi arvo enään laskeneen noin 5k€, Eli kyllä se arvonalenema myös vähän tasoittuu ajan kanssa. Minkäs sille mahtaa mutta toisaalta emme ole taloudellisessa ahdingossa koska autoa ei ole ostettu pätkällä. Ja toisaalta myös otettiin ihan tietoisesti riski auton arvon aleneman suhteen myös joten en ole sitä yhtään surrut, eikä ole rouvakaan jos edes on havainnoinut arvon alenemaa :lol: Ja sähkärihän piti saada alle juuri silloin kun hinnat laukkasivat ja uusissa oli yli vuoden jonotusaika.

Se mikä nyt alkaa oikeasti näkyä pikku hiljaa on että kohtuullisilla kilometreillä olevia vähän käytettyjä noin pari vuotta vanhoja sähkäreita alkaa oikeasti saamaan jo ihan järkevään hintaan, ja joissain tapauksissa sellainen on varmasti sopiva valinta. Myös sähkäreiden korjauskustannukset, myös kalliimmat rempat alkavat halventua pikku hiljaa kun osaavia korjaamoita alkaa löytyä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Voisiko ajatella, että sähköautoista esim. vanhempien Model S:ien hinnat ei enää heilahtele pahemmin suuntaan tai toiseen? Sama pätee varmaan esim. Leaffeihin.

Niin kuin tuossa aiemmin joku totesi niin kehityksessä ollaan kovaa vauhtia menossa siihen, ettei autoja enää omisteta, vaan käytöstä maksetaan kuukausittain jotain tasasummaa. En tiedä, muuttaako järkevät pienemmän kokoluokan perusmallin sähkärit tilannetta jossain vaiheessa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se pahin paskahalvaus on tainnut kuitenkin tulla muutamallekin pätkällä auton ostaneelle sen osamaksusopimuksen lopussa auton todellisen hyvityshinnan ja viimeisen ison erän erotuksen negatiivisesta tuloksesta. :facepalm_man:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aina puhutaan siitä pääseekö etelän mies Lappiin sähköautolla. Tässä jutussa kuitenkin lappilaisten omia kokemuksia, eikä kellään heistä näy huolenaiheena se, pääseekö Lapin mies etelään sähköautolla :mrgreen:

https://yle.fi/a/74-20132648
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin