Holkkiremppa tehty pari vuotta sitten, syksyllä ilmaantui ajoittainen tärinä vedättäessä. Joskus auttaa kun laittaa pienempää pykälää, jarruttaa moottorilla ja kiihdyttää uudestaan. Ulompiin niveliin mä tuon paikantaisin, ne putsasin tuossa talven aikana ja laitoin uudet vaseliinit ja ehkä helpotti hiukan. Vänkärin puolella olikin aika kuiva, ja sieltä tuo tärinä tuntuisi tulevankin ... tai ainakin sillä puolella autossa muoviosat rämisee kun tuo esiintyy
Ulommat nivelet on tilattu ja vaihtuu lähiaikoina, mutta sisäpäät? Tripodia saa, mutta eihän se ole se joka kuluu vaan se malja. Ja sitä en oo löytänyt oikein mistään. Joiltakin sivuilta löytyy kokonaista vetaria siellä 200 euron nurkilla, mutta noissakin sopivuustiedoissa on aina jotain epäselvää ja epäilen että ne on automaattiin.
Lisää tätä pohdintaa. Tietääkseni oikea osa B205E manuaalikolkkiin kulkee osanumerolla 4544763. Jota ei näytä mistään saavan. Kuitenkin markkinoilta löytyy tarjolla kokonaisia, kunnostettuja ja satunnaisesti uusiakin vetareita, joissa mainitaan tuo koodi, mutta sopvivuustaulukko väittää joidenkin mallien kohdalla että vain automaattiin. Kuvassa näyttää kuitenkin ihan oikealta, vaikka kuvasta toki on vaikea laskea boorien määrä, tulkita mittoja jne. Toisissa kuvissa kuitenkin kun tarjotaan automaatin kuskin puolen vetaria, sisänivel näyttää pidemmältä.
Eli miten tää oikeasti menee? Onko noissa ilmoituksissa vaan vääriä kuvia, vai onko nuo yhteensopivuustaulukot pielessä? Vai mikä on pielessä?
Esim tämä paketti näyttää ihan oikealta, mutta listauksessa on eriksen mainittu vain NG900 2.3 automaatti, ja muille varianteille ei kerrota kummalle askille. Vai onko muissa oikeasti manuuaalille ja automaatille sama sisäpää? https://www.ebay.com/itm/186396931467?e ... R762_eDpYw
Herätelläänpä vanhahkoa aihetta. EPC ei erittele vetoakselin sisäpäitä mitenkään vaihteistotyypin mukaan. Viggeniä lukuun ottamatta kaikissa on sama sisäpää, oli sitten B204x, B234i, B205x tai diesel.
Oikeanpuoleiselle löytyy yksi numero, 5057674. Tämä on Saabin jargonissa "Countershaft".
Vasemmanpuoleiselle löytyy niin ikään vain yksi numero, 4544763, "Companion flange".
Muutenkin vetoakseleissa näyttäisi EPC:n mukaan olevan eroa eli moottori/vaihteistovaihtoehtojen välillä ainoastaan tukilaakerissa ja sen kiinnityksessa (bensa/diesel) ja lisäksi dieselissä ja automaatissa on erillinen värinänvaimennuspaino (4645594).
Eli mahtaakohan olla niin, että tuo värinänvaimennuspaino on se juttu, jonka perusteella varaosamyyjät listaavat vetoakselit automaatteihin sopiviksi? Tai sitten kyseessä on puhdas virhe. En onnistunut löytämään EPC:stä varaosanumeroa kokonaiseille vetoakseleille.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Noita myyjiä on kanssa nykyään niin lukemattomia, eikä kuvista tms voi varmasti edes uskoa onko kuvassa se osa jonka oikeasti haluat, vaiko vaan geneerinen kuva. Samalla numerolla on nimittäin tarjottu (kuvien mukaan) kahta täysin erilaista sisäpäätä, ja kun en tuota automaattia tosiaan ole koskaan omistanut, niin se tieto kiinnostaisi, että onko se tosiaan sama, vai eri?
No, omalla kohdalla kävi niin, että syynä oireisiin olikin lopulta renkaan piilevä runkovika. Sitä ennen ehdin jo ostaa käytetyn vetarin, jossa sattui olemaan hyvä sisäpää, eikä siinä omassakaan mitään vikaa lopulta ollut, vaan syynä oli tuo rengas. No, onpahan nyt sitten toinen varastossa.
Tuli vaihdettua kuskinpuolen vetoakseli talvikulkineeseen, joka on vm. 2000 OG9-3, 2.0i manuaali. Paikalleen meni SKF:n VKJC 8428, joka sisältää myös vetoakselin sisäpään. Tämäkin akseli on esim. Aeromotorsilla listattu automaattilaatikkoon sopivaksi, vaikka SKF:n omat sivut eivät ota kantaa vaihteistotyyppiin.
Ennen asennusta mittailin nopeasti, että ns. tärkeät mitat, kuten akselien halkaisijat ja pituudet täsmäsivät. Akseli sopi paikalleen ja ensimmäisen reilun 10 km testilenkin perusteella tuntuisi toimivan, ei tärise, värise tai äännä missään tilanteessa. Jätin akselissa olleen värinänvaimennuspainon paikalleen.
Mielenkiintoisesti sisemmän vetonivelen maljaosa on ainakin ulkoisesti eri näköinen ja eri pituinen kuin alkuperäisessä vetoakselissa. Onko sitten eri valmistajilla omat ratkaisunsa ja ovatko eri valmistajien osat keskenään yhteensopivia, sitä en tiedä. Vai onko niin, että vetonvelestä on alunperinkin ollut useita eri versioita samalla osanumerolla.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Tuli vaihdettua kuskinpuolen vetoakseli talvikulkineeseen, joka on vm. 2000 OG9-3, 2.0i manuaali. Paikalleen meni SKF:n VKJC 8428, joka sisältää myös vetoakselin sisäpään. Tämäkin akseli on esim. Aeromotorsilla listattu automaattilaatikkoon sopivaksi, vaikka SKF:n omat sivut eivät ota kantaa vaihteistotyyppiin.
Ennen asennusta mittailin nopeasti, että ns. tärkeät mitat, kuten akselien halkaisijat ja pituudet täsmäsivät. Akseli sopi paikalleen ja ensimmäisen reilun 10 km testilenkin perusteella tuntuisi toimivan, ei tärise, värise tai äännä missään tilanteessa. Jätin akselissa olleen värinänvaimennuspainon paikalleen.
Mielenkiintoisesti sisemmän vetonivelen maljaosa on ainakin ulkoisesti eri näköinen ja eri pituinen kuin alkuperäisessä vetoakselissa. Onko sitten eri valmistajilla omat ratkaisunsa ja ovatko eri valmistajien osat keskenään yhteensopivia, sitä en tiedä. Vai onko niin, että vetonvelestä on alunperinkin ollut useita eri versioita samalla osanumerolla.
Kiitos, tämä oli just se tieto mikä mua vaivasi. Manuaaliin WIS:in koodien mukaista sisäpään maljaa ei löydy mistään, automaattiin kyllä, ja ovat tosiaan kuvissa aivan eri näköiset. En uskaltanut lähteä kokeilemaan, kun ei ollut silloin pöydällä osaa johon verrata. Omaan onneksi satuin löytämään hyvälaatuista B-osaa, ja ongelmakin oli muualla joten vielä jäi toinen varastoonkin.