Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Nyt saatiin vetoakselit paikalleen, Vesa Almonkari oli mestarina, minä ojentelin vähän työkaluja ja pidin kiinni. Ei olisi minulta ikinä toteutunut. Vesa sanoi, että on häärännyt 70 kpl tai jotain 96sen kanssa, joten kokemusta taitaa hällä olla. Tosi hyvä ! Nyt voidaan kokeilla, miten moottori pyörittää eli täytyy siirtyä välillä sähköpuoleen. Hitsausta jatkan sitten kun moottori ja vaihteisto on poistettu moottoritilasta kokeilujen jälkeen.

Seuraavaksi jatkan akuston ja Curtis 1239E kontrolleriin hankittavien lisäkilkkeiden kanssa. Josko jostain tai joltain löytyisi edukkaasti Curtiksen 144V sopivaa akustoa, käytettyä esimerkiksi, niin pääsisi kokeilemaan. Sehän on 12 kpl x 12 voltin akkua sarjaan. Löytyisiköhän lyijyakkuja painosuhteessa tehokkaampaa ratkaisua joltain romuttamolta tms. edullisia sähköauton akkumoduleja tai ylijääneitä LiFePO4 akkuja. Tietysti pienemmät 12 V akut voisi olla ratkaisu, esim moottoripyörän akut. 10 kpl 12V akkuja sarjaan taitaisi riittää aluksi. Joku 5-10 kWh riittäisi kokeiluun tai vähemmänkin, kun ei ollut vielä tarkoitus ajaa.

Kun Broadbit Batteries Oy, Suomalainen startup saa suolapohjaiset, ympäristöystävällisemmät ja palovarmemmat( ?) 18650 akkusolunsa minulle koekäyttöön , vaihdetaan sitten niihin. Tarvitsisin niitä ainakin 1332 kpl, mikä vastaisi 3 Teslan akkumodulia. Teslan litium -ioni akkumodulit maksaa jonkun 1200-1500 €, siis 5,3 kWh ja nominal V 22,5V ja max V 25,2 V, niissä on kussakin 444 kpl pientä 18650 etusormen kokoista 3,7 V litium ioni akkusolua. Niitä en taida tässä vaiheessa hankkia.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 421
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Facebookin Romuringissä joku myi loppukesästä/alkusyksystä lentokoneen akkuja, oli muistaakseni aika jytkyn oloinen ja kokoinen. En tunne yhtään tuota puolta, mutta tulipa jostain muistn syövereistä esiin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
MArp
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Nyt tuli vähän edistystä projektiin.

1. Kolme 48V akkua on bensatankin kohdalla odottamassa kytkentää. Niissä on tosin voimaa vain vähän (kilowattitunteja), niillä voi päästä nyt kokeilemaan pihassa ajoa tai ainakin renkaiden pyöritystä pukilla! Kaverini Janne Käpylehto myi/välitti nuo veneakut minulle (Heinolan Kauppahallit -paikasta) ja kun laittaa ne sarjaan (3x48=144) saadaan 144V akusto, mikä vastaa Curtis 1239e -kontrollerin maksimia 144V. No niin, kytkennät kontrolleriin ja siitä moottoriin pitää tehdä.
2. Heiko Fleck (www.fleck-elektroauto.de) toimitti Saksasta johdotukset (Kabelbaum), niin nyt voi tehdä kytkentöjä.
3. Think Cityn sähkömoottorin elektroniikka johdotus selvisi paikasta www.elektroauto.community , mistä löytyi johdotuskaavio minulla olevaan moottoriversioon. Sitä onkin kaivattu nyt jo vuosia ja nyt on projektilla taas edellytyksiä edetä !
4. Varsinaisen ajoakuston ( ehkä jotain 30-40 kWh voisi olla, auton kokonaispaino 960 kg rajoittaa, kun haluaisi pitää auton 5 hengen mallina) etsintä jatkuu. Kalliita ovat, 100 € / kWh.... Ruotsista voi löytyä. Broadbit Batteries Oy startupin kanssa kyllä käydään keskustelua niiden kehityksessä olevasta suola-akku ratkaisusta.
5. Ostin Ruotsista lasikuituiset lokasuojat, joilla saadaan vähän painoa alas (minulla on edelleen Saab-kerhon vanhat lokasuojamuotit, mutta ei löytynyt voimaa tehdä itse lasikuitutöitä, (konepelti, takaluukku js puskurit pitäisi vielä kuitenkin tehdä lasikuidusta, jotta saataisiin painosäästöä akustolle).
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ruotsissa oli Saab Festivaaleilla 900S vm. -93 ja 92 vm. -53 joissa molemmissa Nissan Leafin sähkömoottori.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Joo, Leafin moottori on mahdollisuus , se on vain aika painava yhdistelmä. Ostin semmoisen itsekin varalle, jos tuo Think City-viritys ei pelitä, mikä on nyt konehuoneessa kiinni vetoakseleissa. Tällä Think City -moottorilla nyt kuitenkin mennään (ainakin aluksi).
MArp
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Jatketaan tuon pienen akuston (144V / 2,4 kWh) kanssa kytkentöjen tekemistä, että pääsen kokeilemaan pyöriikö Think Cityn moottori Curtis controllerilla. Täytyy rakennella jonkunlainen keskikonsooli siihen jalkatilaan, mihin tulisi se Think Cityn vaihdevipu ja pääkatkaisija sekä akuston contactorit, vähän hankalasti on se käsijarru siinä ja penkkien väli on pieni. Keskikonsolin alla kulkevat myös päävirtajohdot eteen moottorille.

Hyppynä syvään päätyyn ostin Fiat 500e 42 kWh akuston, mikä on nyt purettuna auton vieressä. Siinä on pohdittavaa, miten ne modulit mahtuvat 96 tankin ja vararenkaan kohdalle taakse (ehkä 4 isoa modulia 120 kg ja yksi pieni 20 kg ) ja eteen jäisi 2 isoa modulia 60 kg ja kaksi pientä 40 kg. Mahtaakohan 96:sen omapainoraja mennä yli (930 kg). Jos näin, pitää tyytyä pienempään akustoon. Mitenkähän tuo painojakauma 50/50, tullee vähän takapainoinen. Pitää viedä auto vaa'alle. Tuli hankittua myös BMS CMC MAX (WDR Automatisering, NL) akunhallintajärjestelmä , mikä luvattiin toimivan tuon 500e akuston kanssa. Tässä onkin Can Bus kaapeloinnin ja kytkentöjen kanssa paljon työtä edessä.

Ensin kuitenkin tuo 2,4 kWh kokeilu maaliin, että nähdään toimiiko nuo ratkaisut ylipäätään.

Onko joku korvannut 96:sen isoa ilmastoinnin ja lämmityksen tuuletin/lämmitinpakettia konetilan tulipellin luona jollain pienenmmällä muusta autosta ? Näin kuvan NewYorkissa myydystä sähkömuunnos 96:sta missä oli laitettu ilmastointi takapenkin alle ja ilmanottoaukot sivulla takapankin kohdalla. Näin saivat mahtumaan enemmän akustoa konetilaan.
Vastaa Viestiin