Tehot hukassa kun kone lämmin
Tehot hukassa kun kone lämmin
Hetken kaupunkiajon jälkeen tehot hukassa ja turbon viive kasvaa. Olen jo vaihtanut:
-katti
-välijäähy
-kampiakselin asentotunnistin
-imuilman lämpöanturi
-tulipellin bypass yksikkö ohitettu
-bypass venttiili kunnossa
-T7 kasetti
-tulpat
-ilmamassa mittari
-ilmansuodatin
Alkaa ideat loppumaan, jäljellä:
-turbon kello
-map sensori
Onko neuvoja näiden tarkastamiseen / muita epäilyjä?
-katti
-välijäähy
-kampiakselin asentotunnistin
-imuilman lämpöanturi
-tulipellin bypass yksikkö ohitettu
-bypass venttiili kunnossa
-T7 kasetti
-tulpat
-ilmamassa mittari
-ilmansuodatin
Alkaa ideat loppumaan, jäljellä:
-turbon kello
-map sensori
Onko neuvoja näiden tarkastamiseen / muita epäilyjä?
Saab 9-3 2002
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Mittaa bensanpaine.
Saako polttoainetankki korvausilmaa.
Varmasti kaikki alipaine letkut ovat ehjiä...
Saako polttoainetankki korvausilmaa.
Varmasti kaikki alipaine letkut ovat ehjiä...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Alipaineletkut ja korvausilman voi sulkea pois sillä kulkee aina aluksi normaalisti noin tunnin ajan. Mikä voisi aiheuttaa bensanpaineen laskemisen kun kone kuuma?
Saab 9-3 2002
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Maadoituspisteen puhdistus termostaattikotelosta, ja tarkistus että oikealla pultilla kiinni, ettei pohjaa ja jätä liitintä löysälle.
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Lambda?
Osia vaihtaessa muistettava ettei kaikki aftermarket anturi osat toimi kunnolla saabissa.
Jos mahdollista niin seuraa ahtopaineita jääkö hukkaportti vuotamaan tai jumiiko kello.
Kuumetessaan portin akseli mikä menee rungon läpi takertelee tai itse lautanen irtoamassa/jumiutuu vinoon aukkoon nähden. Näitä tullut vastaan ainoastaan aftermarket ahtimissa.
Pakopesäkin osaa haljeta, rako kasvaa kuumetessa.
Osia vaihtaessa muistettava ettei kaikki aftermarket anturi osat toimi kunnolla saabissa.
Jos mahdollista niin seuraa ahtopaineita jääkö hukkaportti vuotamaan tai jumiiko kello.
Kuumetessaan portin akseli mikä menee rungon läpi takertelee tai itse lautanen irtoamassa/jumiutuu vinoon aukkoon nähden. Näitä tullut vastaan ainoastaan aftermarket ahtimissa.
Pakopesäkin osaa haljeta, rako kasvaa kuumetessa.
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Kävin tallilla ihmettelemässä ja huomasin että ahtimen kylmä puoli oli hieman vinossa kuumaan nähden. Hukkaportin kellon tanko siis otti hieman kiinni runkoonsa. Luulen että etenkin lämpöjen kasvaessa tämä on voinut jumittaa hukkista hieman auki. Tankoa vetäessä vinoon tuntui myös selviä pykäliä (tangossa ruostetta) joka selittäisi ahtopaineen portaittaisen ja epätasaisen nousun. Pitää askarrella kunnon adapteri kellolle ja testailla sitten lisää.
Lisäksi: paljonko kelloa uskaltaa kiristää? Kaasu ei ollut aivan pohjassa ja näytti 0,9bar
Lisäksi: paljonko kelloa uskaltaa kiristää? Kaasu ei ollut aivan pohjassa ja näytti 0,9bar

Saab 9-3 2002
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Ite kun teen jonkun sortin säätöjä nollaan ecun ennen säätöjen aloitusta sen jälkeen koneen lämmöt sinne 78° maantie pätkää, adaptaatio kohalleen ja säätämään, puol kierrosta kerrallaan.
Merkkaa tankoon aloituskohta tai merkkaa ylös paljonko säädit, helppo palata takaisin jos vika ei ollutkaan tangon säädössä.
Pidä tangosta pihdeillä kiinni kun avaat lukitusmutterin, väkisin murjottaessa ruosteisia osia saattaa hajottaa kellon.
Merkkaa tankoon aloituskohta tai merkkaa ylös paljonko säädit, helppo palata takaisin jos vika ei ollutkaan tangon säädössä.
Pidä tangosta pihdeillä kiinni kun avaat lukitusmutterin, väkisin murjottaessa ruosteisia osia saattaa hajottaa kellon.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Lainattu ulkom. foorumlta, suomennettu google kääntäjällä.
Lopulta tajusin, mitä oli tekeillä - ajattelin, että voisin dokumentoida sen, jos joku siellä pitää tästä hyödyllistä.
Syyllinen oli huono MAP-anturi. Ilmeisesti se lähettäisi vääriä signaaleja ECU:lle ja vaikka tämä ei aiheuttaisi sitä, että se heittäisi CEL:ää, kun vaihdoin sen laitteeseen, joka oli lainattu '95 9000 Aerostani, ongelma poistui.
Joten - tarinan moraali - vaikka osa on suhteellisen uusi (Olin aiemmin vaihtanut MAP-anturin aivan uuteen yksikköön), se voi silti epäonnistua!
Toivottavasti tämä auttaa jotakuta -
https://www.saabcentral.com/threads/eng ... ry.461138/
Lopulta tajusin, mitä oli tekeillä - ajattelin, että voisin dokumentoida sen, jos joku siellä pitää tästä hyödyllistä.
Syyllinen oli huono MAP-anturi. Ilmeisesti se lähettäisi vääriä signaaleja ECU:lle ja vaikka tämä ei aiheuttaisi sitä, että se heittäisi CEL:ää, kun vaihdoin sen laitteeseen, joka oli lainattu '95 9000 Aerostani, ongelma poistui.
Joten - tarinan moraali - vaikka osa on suhteellisen uusi (Olin aiemmin vaihtanut MAP-anturin aivan uuteen yksikköön), se voi silti epäonnistua!
Toivottavasti tämä auttaa jotakuta -
https://www.saabcentral.com/threads/eng ... ry.461138/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tehot hukassa kun kone lämmin
Oletko katsonut mreg ja mair eron silloin kun on vika päällä? Jos mreg ei nouse, normaaliksi, niin ecu rajoittaa. Periaatteessa jos mreg toimii oikein, mutta mair ei nouse ja ahtopaine ei nouse, niin silloin on jotain vialla turbon suunnalla. Miulle joskus kävi tuolleen rikkinäisen lambdan kanssa, kun ecu rajoitti tehot. En enää muista oliko siinä jotain vuosimallijuttua biopower softassa vanhaan 9-5:een laitettuna ja se ei vikavaloa sytyttänyt? Joku outo juttu se oli, mutta kun tapauksesta on jo jotain 15-20 vuotta. Mreg ja mair taisi olla maltilliset 400 tai 500? Ei muuten auto hyökkäillyt.
Joskus tuli kikkailua 9-3:een virityksiä ja ei ahdin halunnut herätä, säätelin sitten ahtokarttaa T7 - suitella. Sekin oli opettavaista hommaa. Jos ongelma ei liity tehtyihin virityksiin, niin ei kannata karttoihin mennä. Peruspaineen voi tutkia paikallaankin. Jos hukkiksen jousi on ihan kuollut, niin se kyllä näkyy paineistamalla kellon ja painemittarista katson, milloin kellon tanko liikahtaa. Pahimmillaan se liikkuu hyvin pienellä paineella jo. Toki tarkempi tulos on ajamalla saatavilla esim. ohittamalla magneettiventtiili. Eli turbon kompressorin kotelosta letku kelloon ja sitten ajamaan.
Joskus tuli kikkailua 9-3:een virityksiä ja ei ahdin halunnut herätä, säätelin sitten ahtokarttaa T7 - suitella. Sekin oli opettavaista hommaa. Jos ongelma ei liity tehtyihin virityksiin, niin ei kannata karttoihin mennä. Peruspaineen voi tutkia paikallaankin. Jos hukkiksen jousi on ihan kuollut, niin se kyllä näkyy paineistamalla kellon ja painemittarista katson, milloin kellon tanko liikahtaa. Pahimmillaan se liikkuu hyvin pienellä paineella jo. Toki tarkempi tulos on ajamalla saatavilla esim. ohittamalla magneettiventtiili. Eli turbon kompressorin kotelosta letku kelloon ja sitten ajamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01