Päätin irrotella taka-akselin niin faija käänsi natikalla saabin purkuasentoon. Putkisto oli kans ajamaton pitää tutkia saako sopimaan pikkumuutoksilla astraan. Otin talteen myös bensatankin kun oli ehjä.
Saa nähä millane työmaa istuttaa tuolla nyrkkipaja tallissa astraa kun just ja just mahtuu auton alla konttamaan Muutenhan tuo menee suoraan kiinni. Aloitin myös irrottelemaan twincämiä opelista. Konehuoneet suht samankokoiset mutta opelista pitäs irrottaa kone rikkomatta muuta niin teettä vähän työtä..
yleensähän ne on perinteisesti joutunut tekeen ulkosalla kun sisällä ei mahdu tekeen ellei sitten pyöräytä tallia isompaa siinä pjojetien edetessä ja suurentuessa kuten normaalisti saabisti tekeekin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Sain vihdoin värkättyä koneen irti. Piti puukkosahalla pilkkoa pari moottorin tukea kun toisesta oli pultit hitsattu kiinni ja toinen oli tiellä ylösnostossa. Aika helpospti se muuten nousi. Yksi jarruputki meni poikki.
Tarkistin niin tämä kone onkin c18 eli hieman parempi versio. Pistin tämän ja kaks muuta ekoteko konetta myyntii kun en usko että tulee tarve.
Ihmettelin jo apurunkoja ja koneen korvakkoja ja kyllähän nuo samassa paikkaa on kaikki Seuraavaksi irrottelen tosta tolpat yms ja sovittelen miten sais parhiten nuo tolppien kiinnityksen pelaamaan saabin kanssa.
tallihan on yllättävän leveä ei tarvi ku ruuvailla töiden jälkeen ja viikonloppuna.
yleensä tallissa on kapeat polut missä kävellä ja aina putoaa jotakin kun jalkaa nostaa ja romina käy
kuinka monelle saabistille tuttua?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Joulunvietto ohi ja tänään jatkui tekniikka jumppa. Irrotin Astrasta apurunkoa ja tolppaa.
Tallissa alkaa iskeä kohta tilanpuute.
Tutkiskelin ja mittailin tolppien rakenteita. Iskarin yläpäät ja kääntölaakerit tulee Opelist. Vaimentimet on aikalailla samaa kaliperia, kun opel on sportti malline. Ne pitää ottaa kans astrasta, koska yläpään kiinnityksen mutteri ja reikä on saabissa isommat. Saabin jouset on korkeammat ja tiheämmällä kierteellä. Pitää testailla erilaisia jousivaihtoehtoja millä saa parhaan stanssin. Ekaks aattelin heittää noi astran jouset paikalleen ellei mene ihan länää niillä. Iskarit ovat vielä putkien sisällä kiinni joten en päässyt niitä vierekkäin vertaamaan mutta uskon että menevät päikseen. Ensikerralla selkee kun saa isommat tongit mukaan millä avaa lukitusmutterit. Ovat meinaa kiinni.
..ja kyllä, iskarit käyvät päiten astrasta saabin tolppaan. Sporttimallisen/gsi astran tolppa on idettinen saabilaiseen.
Heitin nyt noi astran jouset väliin. Saabin jouset saa myös passaamaan tuohon jos haluaa kikkailla erivaihtoehdoilla. Opelissa on myös fiksumpi tuo yläpään laakerin rakenne.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kone jää about tohon. Kaikki apurungon ja koneen korvakkojen pultit ei ole kaikki kiinni niin ei ole vielä täysin lopullinen paikka. Siirsin tekniikan pakettina tohon alle kun taljasin auton ilmaan ja jäi hieman vinoon. Perkeleen ahdas sijoitus mutta vaikuttaa sopivan. Paikoin jää millejä väleihin. Kaikki tuntuis osuvan kohdalleen.
Paketti on vanteiden päälle laskettuna. Etujousituksella ei ole painoa niin näyttää maasturilta.
Tänään kiinnitin apurungon lopullisesti koriin. Tämmöinen stance jäi opelin jousilla. Laskee varmaan vielä kun asettuu. Ihan hyvä vaan että jää vähän rakoa kaaren väliin niin ei rengas ota kiinni kun tuli vähän ulommas. Ja sleeperi ilme pysyy
Tämäkin menee suoraan kiinni ja linja on oikea kepukalla. Vaihteet tuntus pelaavan. Pakki ainoa joka ei menny tossa silmään. Uskon että kun kytkintä pääsis painaan niin menis. Mielestäni leikkelin kyllä kaiken pakkilukkoon liityen.
Nämä on varmaan opelilla jo tiennyt että ecoteko koneet eivät ole ikusia ja mitoittaneet saabin koneen sopimaan tilalle
Hyvältä näyttää eli Saabin apurunko koneineen käy Astran rungon reikiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Tolppa/kynkkä on periaatteessa sama. Iskari on kooltaan sama mutta jenka eri ja saabin yläpään laakerin reikä 1.5 mm leveämpi. Näissä iskari on insertti mallinen erikseen irrotettava tolpan sisässä.
Summa summarum -> Opelin yläpäät + kääntölaakerit, opelin iskarit + niiden lukitus mutterit, saabin tolppa/kynkkä. Jouset oman mielen mukaan. Itse laitoin astrasta. Kaikki menee bolt on kiinni.