Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Jos kaiken pitää olla alkuperäisiä niin jossain vaiheessa voi tulla ongelmia, kun alkuperäisosia ei valmisteta. Eiköhän se katalysaattorin osalta riitä, että se on saman päästöluokan pönttö kuin alkuperäinen? Muutoskatsastin oman cabbeni pari vuotta sitten ja verrokkina oli B204R versio. Välijäähy on hieman isompi, mutta silloin lappuihin merkittiin vain sen mitat (leveys, korkeus, pituus). Tuo kelpasi silloin eikä mitkään muut ominaisuudet kiinnostaneet, mutta ei nähtävästi enää tänään kelpaisi. Jos tarvike on samoilla mitoilla kuin alkuperäinen, niin sen pitäisi kyllä tuolla logiikalla kelvata. Toinen juttu on tietysti se, että mistä löytyy tasan samoilla mitoilla oleva tarvike ja miten sen todistat inssille...
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Uutisoinnin mukaan Traficom on sallimassa ennen 1. tammikuuta 1998 käyttöön otettuihin ajoneuvoihin niin sanotut tarvikekatalysaattorit ilman muutoskatsastusvelvollisuutta. Varmasti juuri siitä syystä ettei alkuperäisiä välttämättä ole mistään saatavissa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Kävin joulukuussa oman 9000 -87:n kanssa katsastuksessa. Päästömittaus, iskari- ja jarrutesti tehtiin hallissa ilman pakokaasuimuria, hallin nosto-ovi oli auki. Päästölukemat ovat aina ensiluokkaiset melkein kattiauton rajoihin istuvat, mutta pakokaasun tuoksu ei nyt ihan miellyttävä ole.
Kysyin minkälainen synti mahtaisi olla laittaa katalysaattori etuvaimentimen tilalle, kuten uudemmissa tonnareissa on. Ahdetun moottorin muuttaminesesta lienee pakoputkistonkin muuttamisessa kyse. Inssin vastaus oli enempi sallivaan suuntaan, mutta totesi kyllä että harvemmin sitä kattia vapaaehtoisesti kukaan laittaa.
Omaan nenään ne käryt kulkeutuu joskus liikennevaloissa pysähdyksissä ja maantielläkin toisinaan joku ohitus on sen tyylinen, ettei ehkä ole haluttu ajaa takanani - syystä tai toisesta. Öljyä ei kulu, turbo on ehjä, päästöt on OK, mittarissa 600tkm, ei vaan haise miellyttävälle.
Kysyin minkälainen synti mahtaisi olla laittaa katalysaattori etuvaimentimen tilalle, kuten uudemmissa tonnareissa on. Ahdetun moottorin muuttaminesesta lienee pakoputkistonkin muuttamisessa kyse. Inssin vastaus oli enempi sallivaan suuntaan, mutta totesi kyllä että harvemmin sitä kattia vapaaehtoisesti kukaan laittaa.
Omaan nenään ne käryt kulkeutuu joskus liikennevaloissa pysähdyksissä ja maantielläkin toisinaan joku ohitus on sen tyylinen, ettei ehkä ole haluttu ajaa takanani - syystä tai toisesta. Öljyä ei kulu, turbo on ehjä, päästöt on OK, mittarissa 600tkm, ei vaan haise miellyttävälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Se tuoksu korjaantuu sillä kun laitat sen käymään E85:sella, itselläkin tuo vanhin rassi on katiton ja viinalla ei käy ollenkaan pahasti nenään. 

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Tankissa on kumiosia pumpun ympärillä, etanolinkestävyyttä ei ehkä ole 80-luvulla suunniteltu. Katin laittaminen tuntuu tässä kohdassa helpommalta kuin tankin vaihto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Ai niin olikos tonnarissa vielä tosiaan peltitankki? Possussa oli jo kasarilla muovitankki, ja muutoinkin letkut (uusittuina toki mutta ihan orkkiskamaa, ei erikseen speksattuna E85:selle) tuntuisivat kestävän viinaa ihan ongelmitta.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa
Muovitankki on. Pumppu on tankin päällä olevan aukon reunaan kiinnitetty kumikartiolla ja klemmareilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00