Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja aero »

Se "lähtevät" on huono suomennos, siirtyy siitä "lähetettyihin" sitten kun vastaanottaja avaa viestin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
J.E.
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 00:04
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja J.E. »

Ok, kiitos täsmennyksestä👍🏼😅
Saab 9000 CDE 2.3t -95
Saab 99 2d Sedan -84
Saab 9-3 1.8t Sedan -08
BMW 325i A Cabriolet -01
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja 966 »

Moro, Minulle jäi ylimääräiseksi Philips Led-HL H7 Ultinon Pro 9000 HL pari + kiinnityspannat ja Upin myymät piirikortit. En saanut vikailmoja poistumaan -06 SC:tä, liekö vaikutusta sillä, että ulommaisissa valoissa on 55W (can) kiinanxenonit ja ohjelmoitu pulssisähkö pois. Laitoin keskimmäisiin pitkiin Osram Nightbreakerit. Jos jotain kinnostaa saa setin Philipsien hinnalla. 0407357999 Hyvinkää.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja 966 »

moi
Zippas vasen kiinanxenoni, 55w, ja laitoin noi pitkistä ylijääneet Philips Ultinonit lähi/kaukoumpioihin (vaihdettu xenonjännitteelle), mutta alkoi taas herjat, dipped beam failure, molemmat puolet vuoronperään. On noi hurrit aikamoisen valvontasysteemin kehittäneet, ei auta kuin laittaa takaisin 55W xenonit, on onneksi yhdet uudet polttimot varalla.
ps. ei ollut Ultinoneissakaan kunnon valovoimaa, siis 55W kiinanxenoneihin verrattuna.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Pulssi PWM sähkö jää pois xenon asetuksella, mutta kyllä se kuorman tunnistus on yhä olemassa.

Ei sitten LED poltin vastaa riittävällä tarkkuudella asetettua kuormaa, vaikka LED polttimon valmistaja muuta lupaisikin. Taitaa tarkasti ottaen olla maininta, että toimii useimmissa autoissa eikä aiheuttaisi vikahälytyksiä. Saab ei sitten vaan kuulu tähän joukkoon :( .

Itselläni on alkuperäiset bixenonit ja tässäkin on lisäpitkinä H7 polttimot. Joskus kävi mielessä laittaa näiden H7 tilalle jotain LED poltinta, mutta unohdin koko jutun juuri tämän mahdollisen ongelmariskin takia. Olen laittanut Osramin Cool Blue Intense NextGen polttimot. Värilämpötila on hyvä, 5000 K, ei erotu xenonien värisävystä yhtään. Valovoima ei varmaankaan vastaa LEDä, mutta ihan hyvät nu Saabin bixenonit on tuollaisenakin.
Aika moni kyydissä oleva on kehunut valoja :D

Vaihdoin muuten Osramin Cool Blue H8 polttimot myös sumuvaloihin ja voin suositella :)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja 966 »

Löytyi varastosta ne varalle hankitut 55W kinuskit, ja taas toimii ilman ilmoja.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja upi »

Tuli tuossa testattu minkälaista kuormaa vaaditaan päävaloissa Xenonien asetuksella.
- 0,8 A kuormalla ei vikakoodia, mutta vikakoodi, kun auto käynnissä ( kuormana vastus).
-1,0 A ei vikakoodia sammutettuna, eikä käynnissä (kuormana Led polttimo).
Eli noilla tavallisimmilla Led H7 polttimoilla on hieman yli 2 A kuorma, eli ei pidä tulla vikakoodeja.
Olen ollut asentamassa useisiin autoihin vm. 2003-2011 H7 Led-polttimoita ja niissä ei ole vikakoodeja tullut esiin.
Tästä johtuen, jos tulee vikakoodeja noin 2 A Led polttimoilla, niin silloin on vika sähkökeskuksessa UEC:ssa.
Sähkökeskuksessa on mittaus komponenttien arvot muuttuneet ajanoloon tai sähkökeskus on vikaantunut.
Kannatta etsiä toimiva sähkökeskus ja vaihtaa, sillä näitähän löytyy purkuautoista ja vaihtaminen on aika helppo juttu.

Myynnissä on edelleen lisäpitkiin valoihin vikakoodin estokorttipaketteja, hintaan 55€ sisältäen 2x kortin + kiinnitysjouset H7 Led polttimolle.
Toimituskulut eivät sisälly hintaan.
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Hei kaikille, vaimoni Saab 9-3 Sport Sedan vm. 2011 sai syksyllä 2024 keulalleen kaarevan LED-palkin, jonka kytkin releen läpi rinnan pitkien kanssa. Sen jälkeen syksyn mustasta asvaltista ei H7-valoja enää erottanut, kun vaihtoi lyhyet päälle!

Hain Motonetiltä Philipsin uudet Ultinon Access (Direct-fit) LED-polttimot, jotka sopivat suoraan tämän vuosimallin H7-kiinnikkeisiin. Nämä 6000 K valot ovat kirkkaanvalkoiset ja kotiväen mieleiset!

MUTTA nuo muualla mainitut oireet ilmestyivät meillekin. Virran sammuttamisen jälkeen valot välkkyivät vuorotahtiin noin minuutin verran, ja joskus tuli näyttöön herja "Dipped Beam Failure", vaikka lamput paloivat normaalisti. Tästä päästiin eroon , kun Tech2:lla vaihdettiin lyhyiden valojen asetukseksi Xenonit.
- kuka tietää, mikä ero on Xenon ja Xenon2 -asetuksilla? Pikaisesti kokeiltuna emme huomanneet eroa...

Nyt kun katsastus lähenee, niin huolta on aiheuttanut se, että nuo uudet, hienot ja kirkkaat Philips-LEDit alkavat satunnaisesti värisemään joillakin kierroslukualueilla, yleensä tyhjäkäynnillä tai virta päällä ennen starttausta. Ostin eräältä klubilaiselta nuo UPIn piirikortit, mutta tässä vuosimallissa lampun kanta on sellainen, ettei niitä pääse edes kokeilemaan katkomatta kaapeleita. Enkä halua katkoa kaapeleita, jollen saa varmaa tietoa, että ne auttavat, koska joku kirjoittaja ei ollut saanut niistä apua omiin valo-ongelmiinsa.

Kommentteja ja kokemuksia?
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Jussi K. Mäkinen kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2025 17:22
Nyt kun katsastus lähenee, niin huolta on aiheuttanut se, että nuo uudet, hienot ja kirkkaat Philips-LEDit alkavat satunnaisesti värisemään joillakin kierroslukualueilla, yleensä tyhjäkäynnillä tai virta päällä ennen starttausta. Ostin eräältä klubilaiselta nuo UPIn piirikortit, mutta tässä vuosimallissa lampun kanta on sellainen, ettei niitä pääse edes kokeilemaan katkomatta kaapeleita. Enkä halua katkoa kaapeleita, jollen saa varmaa tietoa, että ne auttavat, koska joku kirjoittaja ei ollut saanut niistä apua omiin valo-ongelmiinsa.

Kommentteja ja kokemuksia?
Lukikohan noiden hienojen LEDien pakkauksessa: Ei tieliikennekäyttöön? Toivottavasti katsastushenkilö on tilanteen tasalla :D.

Näillä keleillä ja tien kunnolla ei elämää helpota yhtään nämä tee-se-itse-tehovalot -pellet, kun yrittää väistellä päällysteen reikiä ja nähdä kauriit pientareella samalla, kun luonnottomilla värilämpötiloilla loistavat hajasäteet sokaisevat varsinkin silmälaseja käyttäviä kanssakulkijoita.

Lyhyt oppimäärä silmän toiminnasta ja valaistuksesta pitäisi sisällyttää kuljettajatutkintoon, lentäjille se jo opetetaan :mrgreen:!

Piirikorttien hankinnan sijaan suosittelen käyntiä optikolla, ellei Saabin valoilla näe liikennöidä :D !
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja 966 »

Kyllä sen piirikortin liittimet pitäisi käydä myös -11 vuoden Saabiin, onhan siinä samat polttimotkin kuin ennen"feisliftiä". Kortin naaraslatat ledpolttimon liitosjohdon urosliittimiin ja kortin urosabikot auton polttimonkannan naarasliittimiin. Plussat plussiin samoin miinukset miinuksiin.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja upi »

Jussi K. Mäkinen kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2025 17:22
Hei kaikille, vaimoni Saab 9-3 Sport Sedan vm. 2011 sai syksyllä 2024 keulalleen kaarevan LED-palkin, jonka kytkin releen läpi rinnan pitkien kanssa. Sen jälkeen syksyn mustasta asvaltista ei H7-valoja enää erottanut, kun vaihtoi lyhyet päälle!

Hain Motonetiltä Philipsin uudet Ultinon Access (Direct-fit) LED-polttimot, jotka sopivat suoraan tämän vuosimallin H7-kiinnikkeisiin. Nämä 6000 K valot ovat kirkkaanvalkoiset ja kotiväen mieleiset!

MUTTA nuo muualla mainitut oireet ilmestyivät meillekin. Virran sammuttamisen jälkeen valot välkkyivät vuorotahtiin noin minuutin verran, ja joskus tuli näyttöön herja "Dipped Beam Failure", vaikka lamput paloivat normaalisti. Tästä päästiin eroon , kun Tech2:lla vaihdettiin lyhyiden valojen asetukseksi Xenonit.
- kuka tietää, mikä ero on Xenon ja Xenon2 -asetuksilla? Pikaisesti kokeiltuna emme huomanneet eroa...

Nyt kun katsastus lähenee, niin huolta on aiheuttanut se, että nuo uudet, hienot ja kirkkaat Philips-LEDit alkavat satunnaisesti värisemään joillakin kierroslukualueilla, yleensä tyhjäkäynnillä tai virta päällä ennen starttausta. Ostin eräältä klubilaiselta nuo UPIn piirikortit, mutta tässä vuosimallissa lampun kanta on sellainen, ettei niitä pääse edes kokeilemaan katkomatta kaapeleita. Enkä halua katkoa kaapeleita, jollen saa varmaa tietoa, että ne auttavat, koska joku kirjoittaja ei ollut saanut niistä apua omiin valo-ongelmiinsa.

Kommentteja ja kokemuksia?
Terve!
Ongelmahan on, että sinulla on rakenteeltaan samanlaiset Led polttimot, kuin alkuperäiset halogen H7 polttimot, joissa ei ole ulkoista lyhyttä johdon pätkää, jossa olisi tuo liitin noilla 6,3 mm:n Abikoilla.
Helpoin konsti on käydä purkuauton johtosarjasta katkaisemassa esim. 10 cm pätkä ja puristaa niiden päihin nuo 6,3 mm:n latta Abiko liittimet.
Tämän jälkeen laitat Led polttimon tällä katkaistulla pätkällä paikalleen umpioon ja adapterin auton johtosarjan ja tämän katkaistun johtosarjan väliin.
Se peltiosa kannattaa ottaa pois auton johtosarjan liittimestä, niin paketti sopii helpommin lampun sisälle.
Tuollainen lyhyt korjauspätkä polttimon kannalle saattaa löytyä myös ehkä varaosanakin.
T. Upi
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja upi »

Scraab kirjoitti:
To Tammi 30, 2025 14:59
Jussi K. Mäkinen kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2025 17:22
Nyt kun katsastus lähenee, niin huolta on aiheuttanut se, että nuo uudet, hienot ja kirkkaat Philips-LEDit alkavat satunnaisesti värisemään joillakin kierroslukualueilla, yleensä tyhjäkäynnillä tai virta päällä ennen starttausta. Ostin eräältä klubilaiselta nuo UPIn piirikortit, mutta tässä vuosimallissa lampun kanta on sellainen, ettei niitä pääse edes kokeilemaan katkomatta kaapeleita. Enkä halua katkoa kaapeleita, jollen saa varmaa tietoa, että ne auttavat, koska joku kirjoittaja ei ollut saanut niistä apua omiin valo-ongelmiinsa.

Kommentteja ja kokemuksia?
Lukikohan noiden hienojen LEDien pakkauksessa: Ei tieliikennekäyttöön? Toivottavasti katsastushenkilö on tilanteen tasalla :D.

Näillä keleillä ja tien kunnolla ei elämää helpota yhtään nämä tee-se-itse-tehovalot -pellet, kun yrittää väistellä päällysteen reikiä ja nähdä kauriit pientareella samalla, kun luonnottomilla värilämpötiloilla loistavat hajasäteet sokaisevat varsinkin silmälaseja käyttäviä kanssakulkijoita.

Lyhyt oppimäärä silmän toiminnasta ja valaistuksesta pitäisi sisällyttää kuljettajatutkintoon, lentäjille se jo opetetaan :mrgreen:!

Piirikorttien hankinnan sijaan suosittelen käyntiä optikolla, ellei Saabin valoilla näe liikennöidä :D !
Eipä taida Saabin valoista hajavaloa lähteä, sillä näissä umpioissa on puolivalot ja pitkät samassa linssivalossa ja puolivalojen rajaus tehdään pelti läpyskällä, joka pitkien palaessa nostetaan solenoidilla pois edestä.
Ne H7 siinä vieressä ovat vain apupitkät.
En vielä tähän mennessä ole kuullut, että näkyvät valonsäteet olisivat läpäisseet metallia, eli tuo hajavalo on aika epätodennäköistä.
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja Scraab »

upi kirjoitti:
Su Helmi 02, 2025 17:47
En vielä tähän mennessä ole kuullut, että näkyvät valonsäteet olisivat läpäisseet metallia, eli tuo hajavalo on aika epätodennäköistä.
Sieltä metallin ohi säteilee ja alkutilanteessa lähivalojen verran näkyvää valoa. Kun alkuperäinen valonlähde korvataan väärän tyyppisellä, todennäköisyys ei toivottuun valokuvioon on melko suuri. Tämä tulee esille muun muassa polttimoiden vertailutesteissä, saatikka sitten vääräntyyppisiä, tieliikenteeseen hyväksymättömiä tuotteita käytettäessä. Linssi ei virheitä enää korjaa, vaan korostaa :mrgreen:!
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Näillä Philips Ultinon Access LED-polttimoilla on oikein hyvä ja selkeä lyhyen valon kuvio, ainoa ongelma on tuo satunnaisesti ilmenevä värinä.

Koska ajan pitkiä matkoja sellaisilla teillä, jossa ei ole katuvaloja, niin ne H7:n kellertävät perusvalot eivät yksinkertaisesti riitä, koska pitkillä valoilla (+ LED-palkilla) ajettaessa valojen kirkkaus on moninkertainen. Kun harvoin tulee joku vastaan ja vaihdan lyhyet päälle, niin silloin en näe hetkeen tietä lainkaan.

Olen kokeillut H7-lamppuina 150% ja 200% "huippukirkkaita" ja virallisia polttimoita, mutta ne palavat pilalle muutamassa viikossa! Saabissahan lyhyet ovat aina päällä, myös pitkillä ajettaessa...
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vielä kerran valoista (polttimoista) LED

Viesti Kirjoittaja aero »

Käytännössä kaikki H7-toteutukset polttaa lähivaloja myös pitkillä.

Allekirjoitan hajavalon ikävyyden, mutta ainakin osalle noista Philipsin valoista on kerätty mm. Saksassa hyväksyntöjä projektoriumpioille ja jos saksalaiset viranomaiset jotain hyväksyy, niin ei ne ihan kauheat hajavalotykit voi olla. Ei ole mikään yllätys jos ne vastaantulijalle ovat mukavammat kuin esim yeslan tehdasvalot..

Suomessa toki oikea ja virallisesti hyväksyttävä ratkaisu olisi jälkiasentaa autoon alkuperäiset xenon-valot, mutta hintaa tulee enempi ja osia voi joutua etsimään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin