Etupyörän laakeri
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2020 16:29
Re: Etupyörän laakeri
Pidin saappia hiljaisena.Mutta kun vaihoin kuskinpuolen etupyörän laakerin niin nyt se vasta hiljainen onkin.Poiketen yleisestä niin rattia oikealle kääntäessä laakerin ääni hiljeni.No,muu tuntemus sattu oikeaan.Tasainen jurina tulikin laakerista eikä renkaista.5 tuntia jumppaa.Hankalin homma oli saada laakeripesä laipponeen vetarista irti.Ulosvetäjällä ja laipan rengaspultin reikiä käyttäen toisena ulosvetäjänä(pulteilla painetta rejistä) Mitähän seuraavax remonttia.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2020 16:29
Re: Etupyörän laakeri
Vielä edelliseen.Ostin siis pelkän laakerin Motonetista.Vanha laakeri lähti laakeripesästä lämmittämällä ja sopivalla holkilla lyömällä.
Re: Etupyörän laakeri
Eipä tämä kertomani ohje tunnu olevan sittenkään aukoton. Omani on alkanut pitää tuttua jollotusta ja ajattelin renkaidenvaihdon yhteydessä tutkia mikä laakeri siellä ääntää. Jousissa ei tuntunut rahinaa, mutta olen lähes satavarma, että kyseessä on oikean etupyörän laakeri. Jos vika on laakerin ulkokoolin ylälaidassa, niin eihän se tunnu jousessa silloin kun auto ei ole pyörillään eli sinällään ihan ymmärrettävää. Kilometrejä autolla on 290tkm, eikä ole tiedossa, että laakeria olisi vaihdettu aiemmin.Di17 kirjoitti: ↑Pe Elo 17, 2018 23:53Tunkkaat auton etupään ilmaan, otat sormella jousesta kiinni ja toisella kädellä pyöräytät renkaaseen vauhtia. Jousessa tuntuu selvästi voimakkaampi "rahina" rikkinäisen laakerin kohdalla - itse asiassa ehjän laakerin kohdalla "rahinaa" ei pitäisi tuntua ollenkaan. Ja voihan ne molemmatkin olla menossa.
Uuden laakerin tilasin täältä, 93 euroa kustansi ja SKF tuli niinkuin pitikin.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf
Sattuuko kenelläkään olemaan tarkempaa tietoa millainen laakeri tuon navan sisällä pyörii?
Voisi harrastaa insinöörin hommia ja yrittää paikallistaa vikakohteen äänen taajuusspektrin perusteella

Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
heh, köyhä vasta JOUPILLA KÄYNNIN JÄLKEEN?
Re: Etupyörän laakeri
Jep,"JOTTA MITÄ SUUREMPI VIKA, NIIN SITÄ SUUREMPI LEKA, "KYLLÄ LÄHTEE"SANO !
Re: Etupyörän laakeri
Tuli itsekin opittua kantapaan kautta että ainakaan Bilteman pyöränlaakeria ei kannata laittaa. Viime keväänä tuli tuollainen kuskin puolelle laittettua kiireessä kun muualta en siihen hätään saanut. Nyt 15tkm myöhemmin oli laakeri taas vainaa, nyt meni SKF:n kikkare paikalleen, katotaan mitä tuo kestää 

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Etupyörän laakeri
Niillä tarvikemalleilla ei tee tosiaan mitään
SKF ja FAG taitaa olla ainoat mitä kannattaa.

SKF ja FAG taitaa olla ainoat mitä kannattaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Lisätään tähän vielä SNR.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Aero"
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Etupyörän laakeri
En sen tarkemmin osaa sanoa mutta myös Timken ja Moog ovat vanhastaan kovamaineisia yhtiöitä. Tosin luin hiljattain tuosta Moog:stakin, ettei siihenkään oikein enää osaa luottaa. Tiedä näistä sitten. Sen oikeasti näkee vasta pistää alle ja kokeilee kauanko kestää.
Re: Etupyörän laakeri
Saab 9-3SS 1.8t vm.2006
-261tkm, eka pyöränlaakeri vas.etu, rupesi vollottaa.
Yllätyin että ei tarvinnut mitään alustaosia irrotella,
jarrujutut tieltä pois ja vetaria sisäänpäin, sit vaa niitä E18torxeja 3kpl auki, sivut helpot, päältä jatkovarren kanssa.
Orggis oli FAG, uusi Febi Bilstein - aika näyttää miten ja kuinka kestää
-261tkm, eka pyöränlaakeri vas.etu, rupesi vollottaa.
Yllätyin että ei tarvinnut mitään alustaosia irrotella,
jarrujutut tieltä pois ja vetaria sisäänpäin, sit vaa niitä E18torxeja 3kpl auki, sivut helpot, päältä jatkovarren kanssa.
Orggis oli FAG, uusi Febi Bilstein - aika näyttää miten ja kuinka kestää
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Etupyörän laakeri
morjes, itsellä olis kanssa toi laakerinvaihto homma edessä, keväämmällä kun kelit lämpenee hiukankaan, taitaa olla koko navan vaihto helpompi kuin pelkän laakerin vaihto, ja pärjännee luultavasti ilman prässejä ja ulosvetimiä ?
Re: Etupyörän laakeri
Saako tähän edes pelkkää laakeria

Voi lähteä napa irti vetonivelen booreista ilman ulosvetäjää tai siten ei.
Itsellä hajosi yksi ulosvetäjäkin ensin ennenkuin lähti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Moron, joku oli vaihtanu kuulemma pelkät laakerit, ( ketjussa),, itse käytin syksyllä veto akselin irti , stefan vaihdon yhteydessä ja ihan lähti "nykäsemällä" napa irti vetarin booreista, oikeanpuolen vetari oli kyseessä.kun silloin vaihdoin sen tasauspyörästön stefan oikealle puolelle.
Re: Etupyörän laakeri
Täälläkin laakerin vaihtoa tiedossa.. ja oletettavasti nuokin sitten on tiukassa.
Täällä jutellaan hajonneista ulosvetäjistä, mikäs olis riittävän järeä ulosvetäjä tähän hommaan jos ne rämpylät ei kestä?
Täällä jutellaan hajonneista ulosvetäjistä, mikäs olis riittävän järeä ulosvetäjä tähän hommaan jos ne rämpylät ei kestä?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Etupyörän laakeri
Ei tarvinnu ulosvetäjää kun vaihdoin eteem sen laakeriasetelman laakereineen ja abseineen.
Voihan se pesä olla tiukasa kun kevytmetalli hapettunu, mutta iskua ja järkiä käyttämällä irtoaa.
Voihan se pesä olla tiukasa kun kevytmetalli hapettunu, mutta iskua ja järkiä käyttämällä irtoaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99