Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla on Ctek Njord Go, joka kytketään 3-vaihepistorasiaan. Sisältää mahdollisuuden sovelluksella ajastaa latausaikoja päiväkohtaisesti, ohittaa ajastus eli käynnistää ja sammuttaa lataus etänä sekä säätää tehoa 6-16A välillä (myös ajastuskohtaisesti).

Laite logittaa lataukset sisältäen mm. latauskohtaiset kilowattitunnit, ja login voi siirtää sähköpostiin csv-tiedostona tarkempaa tilastointia varten. Yhteyden laitteeseen saa joko suoraan kännykällä bluetoothilla, tai laite voi olla yhteydessä nettiin wifillä. Wifiyhteyden avulla säätöjä voi siis sovelluksella tehdä netin yli mistä vain. Laite osaa ottaa bluetoothyhteyden kautta myös yhteyden nettiin, eli esim login lähettäminen sähköpostiin onnistuu vaikkei latausasema olisi wifissä.

Vajaan parin vuoden aikana sovelluksen ja laitteen nettiyhteyden vakautta on kehitetty, alkuun se ei tuntunut olevan kovinkaan luotettava. Wifin kantavuus on myös hieman heikko, eli yhteyden pitää olla aika vahva jotta se toimii luotettavasti.

Jos kotona on riittävän moderni sähkömittari, niin lisäpalikalla Ctekiin saa myös dynaamisen kuormanhallinnan: https://www.motonet.fi/tuote/ctek-nanog ... t=45-02671

Lisäpalikasta ei mulla ole kokemuksia.

Ominaisuuksien laajuuden osalta Ctek täyttää siis aika vaativatkin toiveet. En nyt keksi muuta puutetta kuin automaattisen pörssisähköohjauksen, mikä tuossa voisi olla lisäominaisuutena. Ja toki voisi olla kiva että laitteessa olisi joku näyttö ja nappulat, jolla sitä voisi säätää ilman puhelinta. Kerran mulla oli tarve saada auto latautumaan täydellä 16A virralla vieraassa paikassa, jonne olin roudannut latausaseman mukaan. Laite oli epähuomiossa jäänyt kotoa lähtiessä pienemmän virran asetukselle, ja meinasi hermot mennä kun siinä yritin saada kännykällä BT-yhteyttä vehkeeseen huonolla menestyksellä. Lopulta taisin jättää sen siihen latautumaan aliteholla ja palasin parin tunnin päästä palaverin jälkeen tehoa säätämään. Sain säädöt viimein tehtyä. Lopputuloksena oli juuri ja juuri täyteen ladattu akku kun oli aika lähteä 300 km kotimatkalle.

Ainoa iso miinus tulee siis sovelluksen ja yhteyden luotettavuusongelmista, mutta selvästi valmistaja niitäkin on parannellut. En siis suosittele varauksetta, mutta tuntuisi että kaikki kaipaamasi ominaisuudet tuosta löytyisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Latailu meillä on nyt silleen, että autokatoksessa on kiinteä laturi, jossa sisällä ruuvarilla käännettävä kytkin maksimi virralle. Se on säädetty 13A:lle, joka on osoittautunut ihan riittävän nopeaksi ja toisaalta kuitenkin pääsulakkeet 3*25A riittää kaikkeen käyttöön, kunhan ei laita saunaa päälle samaan aikaan. Kesäkauden sähkäri oli katoksessa ja nyt pakkasella se on ollut tallissa. Siellä on käytössä nyt pakkasten aikaan matkalaturi Eevi 22kW , https://atonos.com/products/eevi-pro-ty ... 53QHfzUwgw jossa napilla saa virran säädettyä 6A, 13A tai 16A. Laturissa olisi jerkkua enemmänkin, mutta en vielä ole saanut keskukseen isoa 32A pistorasiaa, vaan mennään max. 16A:lla. Zoe ottaa kaiken minkä sille annetaan, eli autosta ei voi rajoittaa tehoa. Siksi se pitää tehdä lataus laitteella. Tyypillisesti kuitenkin se 13A on valittuna. Joskus on ollut tilanteita, että autoa odotetaan. Silloin haluaisin ottaa sen 20A, mikä pääsulakkeiden puitteissa on mahdollista.

Ajastuksista on suunnitelmana laittaa lataukseen varatut pistorasiat yhden kontaktorin kautta ja sitä ohjaisi pörssisähkö seuraava järjestelmä. Mielenkiintoisena tee se itse systeeminä löytyy netistä Arska https://youtu.be/BFsiXRxTFBo?si=qOefZi18vP96R5rk. Siinä edullisia Shelly ja muita kamoja käytetään kotiautomaatioon. Varmasti löytyy muitakin tapoja ja systeemejä, mutta tommonen tee se itse - henki meikäläisessä asuu. Alkuun kontaktoria saattaa ohjata joku valmis pörssisähkörele. Mene ja tiedä? Sopimus menee katkolle 30.6.2025, joten tuskinpa enää kiinteää hintaa otan, vaan koitan tuunata hintaohjautuvaa systeemiä. Nyt homma toimii Adidas-vetoisesti: kävelen tökkäämään auton pistokkeeseen klo 22-07 väliseksi ajaksi, kun meillä on vuodenaikasähkö siirtona.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Pörssisähkössä ja kuormanhallinnassa parasta olisi kunnolla hallittava latausasema, jonka voi yhdistää kotiautomaatioon.

Kontaktorit laturin edessä ovat aina on-off, eli sillä toteutuksella laturille ei voi antaa boostia, ei voi käskyttää pysymään mahdollisen tehomaksurajan alla, optimoida mahdolliseen omaan aurinkotuottoon ja muutenkin systeemiltä katkotaan virtoja sillai julmalla ja kankealla tavalla.

Dynaamisella kuormanhallinnalla varustettu laturi pystyy optimoimaan latuuta muun käytön perusteella eli kontaktorihallittuna sellaiselle voisi antaa boostia yksinkertaisesti sammuttamalla muita kulutuksia, mutta tarkempi hallinta ja tiedonkeruu kotiautomaagion toimesta jää yhä loistamaan poissaololllaan ja se kuormanhallintakin on reaktiivinen eli mittailee muuta kulutusta - ei proaktiivinen, eli voisi pudottaa latuutehoa ennenkö lyödään isoja lämmityksiä päälle tms.

En tiedä, tarjoaako mikään latausasema hyvää (suoraa) integraatiota kotiautomaatioon (esim. HomeAssistantiin), kun ei vielä ole itse tarvinnut perehtyä. Mutta perehtyisin tarjontaan ja siihen itse sihtaisin, koska sellainen olisi tosiaan tekniseltä kannalta paras. Etenkin sitten, jos tulee toinenkin sähkökäyttis ja sille oma laturi, niin voisi helposti hallita että kumman latausta boostataan jos syytä on. Eikä ole sinänsä mitään haittaa, jos kotiautomaation lisäksi pystyy hallitsemaan esmes kännykällä kuten AZP:n C-Tekiä (ja jos ei halua kotiautomaatiota, niin tuollainen manuaalihallittavuus on oikeastaan parempi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jka kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2025 22:04


Liikennevakuutus ja täyskasko jäi 15tkm vuotuisilla kilsoilla ja 500 omavastuulla yhteensä n. 650 euron paikkeille ja vero taisi olla himpun alle 200 vuodessa.
Kysyitkö paljonko vuosimaksu nousisi jos omavastuu tippuu 200euroon?
Mä kysyin vasta sen jälkeen kun ajoin jääkokkareen yli ja pohjamuovit vaihtoon, vuosimaksu nousi reilu 50e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Megane E-Tech 60kwh ollut ajossa pari kuukautta, ehkä jossain vaiheessa raporttia käyttökokemuksista.

Vakuutus IF:issä:


Tämän ajoneuvon vakuutuksien hinta yhteensä vuodessa
644,84 €

Omavastuu 300€

Täyskasko + Liikenne

Hinnassa on huomioitu seuraavat alennukset:

Alennuksen kohdalla on mainittu alennusprosentti ja suluissa saadun alennuksen määrä euroissa.

Liikennevakuutuksen bonus 80% (623,45 €)
Kaskovakuutuksen bonus 80% (1 175,74 €)
If Etuohjelman alennus kaskovakuutuksesta 10% (54,33 €)


Model 3 -vakuutuksia tuli katsottua ennen auton ostopäätöstä, ja siinä oli ulkomuistista noin tonnin luokkaa vastaava vakuutus.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Näissä on ilmeisesti valtavia eroja miten hyvin etähallinta jne toimii, omassa Enyaqissa en muista että gridio olisi koskaan jättänyt lataamatta tms. Eli lyön vaan piuhan kiinni kotiin tullessa ja irrotan lähtiessä, gridio sitten lataa kun sähkö on halvimmillaan.
Esilämmityksen käynnistän apilla, käytännössä ihan vähintään kahdesti päivässä, eikä ole senkään kanssa ongelmia.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

On yksi juttu mitä ei sähköautojen manuaaleissa kerrota pätkääkään, nimittäin 12V akun hallinta. Olen kantapään kautta oppinut KIA:n kanssa tämän.
Elikäs, kun auto havaitsee seisoessaan että 12V akku on syystä tai toisesta alijännitteinen (= alle 12.5V), se automaattisesti lataa sitä korkealla jännitteellä tunnin. Mutta, tämä ei toimi mikäli latausjohto on kytkettynä, mutta lataus on estetty auton päästä vaikkapa ajastuksella tai laturin päästä pitämällä sitä virrattomana.
Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos meinaa pitää autoa johdon nokassa aina kun auto on kotona. En tiedä kuinka tuo toimii muun merkkisissä autoissa, kun noihin lukemattomiin laina-autoihin viimetalvena en laittanut tuota 12V akun monitoria :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Meillä on kiinteä Beny joka ruokkii tarvittaessa 11kW:n teholla, äpillä käskytysmahdollisuus, mutta vain lokaalisti, koska osaa ottaa yhteyden vain lokaalissa WLANssa tai BT:llä. Beny otettiin aurinkopaneelien kanssa ja siinä on dynaaminen kuorman hallinta kämpän sähkönkulutuksen suhteen ja kesällä voi aurinkopaneelien tuoton mukaan syöttää aurinkosähköä, aurinkosähkön ohjauksessa käyttää kuitenkin vähintään 3x6A virralla latausta aina eli lataus ei pysähdy vaikka aurinko menisikin pilveen. En oo jaksanu hirveesti hieroa ja yleensä on asetukset että kun auto kytketään laturiin niin pukkaa 11kW:lla akun auton tai apin asettamaan lataukseen. Yksi laturi on riittänyt enemmän kuin hyvin sekä Eenakin että MG:n lataukseen. Meillä on kiinteä sähkösoppari ainakin syksyyn asti vielä niin ei tarvii vahtia myöskään niitä alimpia tuntihintoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään tuli se 3-vaihekaapeli laturiin ja laitoin autoon nyt ajastukset niin että lataa joka aamu kuudeksi 80%. Huomenna ollaan viisaampia, toimiiko se. Se täytyy kyllä todeta että MySkoda -äppi ja auto muutenkin on kyllä pelannut sujuvammin kuin osasin odottaa, lähtiessä on postilaatikolle asti pientä tahmeutta infotainmentissä mutta muuten ei mitään.

Sovelluksesta on tähän asti menny kaikki käskyt läpi ja tiedot tullut puhelimeen päin takaisin myös sujuvasti. Ei niin katastrofi kun mitä netistä etukäteen luki, ensimmäinen ns nykyauto itsellä niin ei toki paremmasta tiedä. Ainut moite oikeastaan on tuulilasin yläpuolen kamera/valoanturi, mikä liekään ei hanki sulaa aamuisin ekalla 20 kilsan siirtymällä esilämmityksestä huolimatta, herjaa adaptiivista vakkaria ja matriisivaloja kunnes sulaa, kuulee hyvin kun pyyhkijä menee yli että jäässä on, pikku pysäkki ja muksun tiputus hoitoon saa sen kohdan sulaksi ja jo hoitopaikan kadulta kääntyessä herjat häviää, lämmitys tuohon taustapeilin yläpuoliseen koteloon olisi hyvä.

Tänään pari ensimmäistä lievää ongelmaa kun oli eka kovempi pakkanen, emäntä kävi lasten kanssa kerhossa ja takajarrut oli ilmeisesti vähän jäätynyt yöllä kiinni ja oli hetken kuulunu jotain kirskuntaa aamulla. Pitää melkein availla takarummut ja siivota sonnat pois ja tarkistaa että säädöt on liki, pieni aikamatka menneeseen. Ja latausluukku ei ollu kotiin tullessa auennut, murtauduin nyt illalla muovisen paistinlastan kanssa ilman vaurioita sisään ja lukitus/avaustappihan siinä selkeästi tahmasi, glykolilla voitelin. Katsotaan auttaako vai mitä siihen keksisi, millä muut näitä muovihimmeleitä voitelee?

Latauksen ohjaukseen ja kulutuksen seurantaan löysin päivällä tuollaisen ratkaisun

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... iUQAvD_BwE

Tuollainen tai vastaava olis juuri se mitä hain mutta laitetaan ajatus jäähylle jos auton ajastukset pelaa hyvin, silloin piisaisi pelkkä energiaseuranta.

Kuormanhallintaa ei tarvitse meillä järkeillä kun liittymä on 3x35a, kiuas ja kämppä lämpiää puilla.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja jka »

tetammi kirjoitti:
To Helmi 13, 2025 11:14
Kysyitkö paljonko vuosimaksu nousisi jos omavastuu tippuu 200euroon?
Mä kysyin vasta sen jälkeen kun ajoin jääkokkareen yli ja pohjamuovit vaihtoon, vuosimaksu nousi reilu 50e
Muistaakseni ero oli jotain 60-80 euroa, kumminkin sillain taisin päässäni silloin järkeillä että jos mitään ei satu niin neljän vuoden kohdalla ollaan jo voitolla, ja jos pahasti sattuu niin kai se on sitte ihan sama paljoko kirvelee, vitutus on kumminki suuri

Yhdessä tuumin päätettiin että mennään tällä kun ei oo ainakaan 10 vuoteen mitään sattunu mutta nyt varmaan heti jyrään jonku postilaatikon tai auravallin
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

jka kirjoitti:
To Helmi 13, 2025 22:48
... Ainut moite oikeastaan on tuulilasin yläpuolen kamera/valoanturi, mikä liekään ei hanki sulaa aamuisin ekalla 20 kilsan siirtymällä esilämmityksestä huolimatta, herjaa adaptiivista vakkaria ja matriisivaloja kunnes sulaa, kuulee hyvin kun pyyhkijä menee yli että jäässä on, pikku pysäkki ja muksun tiputus hoitoon saa sen kohdan sulaksi ja jo hoitopaikan kadulta kääntyessä herjat häviää, lämmitys tuohon taustapeilin yläpuoliseen koteloon olisi hyvä.
Kiassa on samassa paikassa kamera, mutta sen tehtävänä on hoitaa törmäysvaroitusta ja hätäjarrutusta. Samalla tavalla se on Kiassakin jään alla usein alkumatkasta ja joskus alijäähtyneen veden sataessa. Ainoa herja, minkä auto on antanut tuossa tilanteessa oli englantia ja muistaakseni jotain tällaista "kamera on rikki tai peitetty, turvallisuus on vaarantunut, älä kolaroi". Edellinen Hyndai saattoi tulkita myös sakean lumisateen kaukovaloissa samalla tavalla. Matriisivalojen sensoria en edes tiedä missä se on, veikkaisin itse lamppuja. Adaptiivisen vakkarin tutka (eng radar) on taas puskurin alla, jossa se kyllä räntäsateessa saattaa mennä tukkoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kotiautomaatioista ja älyvehkeilystä sähköauton kanssa sen verran, että itse olen tässä hyvin simppeleitä ajastuksia käyttäen noukkinut ne puun alimmat hedelmät. Siellä yläoksilla niitä näyttää olevan vähemmän poimittavaa.

Tarkoitan sitä että kun ajastaa auton latauksen tapahtumaan yön tunteina, betonilattian lattialämityksen varaamaan lämpöä öisin ja luovuttamaan päivällä, käyttöveden lämmityksen ja kaikki muutkin mahdolliset tapahtumaan yön tunteina, niin sillä saa jo ison edun kun käyttää pörssisähköä.

Siihen päälle olen käyttänyt yleensä Ctekistä 12A tai 14A lataustehon asetusta, jolloin ei ole pääsulakkeen poksahtamisesta joutunut kärsimään.

Siinä se, ei ole monimutkaista automagiaa ja itsesäätyviä systeemejä. Paitsi maalämpöpumppuun tuli pari kuukautta sitten Boschin oma pörssisähköohjaus, jossa voi asettaa kiertoveden kylmemmäksi vuorokauden kalleina ja lämpimämmäksi halpoina tunteina. Sen tuoma lisäetu tuohon lattialämmityksen on/off -vakioajastukseen on marginaalinen, lasketaan varmaan senteissä per päivä.

Tämän päälle jos alkaisi virittää monimutkaisempia ohjauksia, niin kyllä se olisi nimen omaan harrastamista, eikä mitään josta tienaisi säästöinä palkkansa.

Se harrastaminen on siis ihan kivaa, jos siitä tykkää ja se pienikin säästö mitä sillä saavuttaa on aina kotiinpäin. Mutta niille jotka pohtii pitääkö pörssisähköön siirtyessä alkaa vahdata tuntihintoja ja hankkia monimutkaisia lisäjärjestelmiä, niin ei tarvitse. Ajoitusmahdollisuuden sisältävä sähköauto tai latausasema on hyvä olla, ja siihen jotkut vakiotunnit asetuksiin niin ei tarvi pohtia enempää. Ja vaikka wifipistorasioilla samoin vakioajastus niihin lämmönlähteisiin, joihin ajastus soveltuu, niin se alkaa olla siinä. Vahtaamalla tunteja ja automatisoimalla saa lisähyötyjä mutta ne eivät ole edellytys sille että pörssisähkö on edullisin ratkaisu itselle.

Vastaavasti jos ajoitusmahdollisuuksia ei oikein ole, eli auto on ilman töpseliä ja lämmitys on vaikka öljyllä tai varaamattomalla sähköllä, niin saattaa jopa olla että kannattaa ottaa se kiinteähintainen soppari ja unohtaa kaikki kotiautomaatio. Poislukien ehkä se dynaaminen kuormanhallinta, joka voi olla ison talon sähkölämmittäjälle hyvä jos taloudessa on myös töpseliauto.

Aurinkopaneelit toki lisää systeemin monimutkaisuutta ja kotiautomaation tuomaa hyötyä. Siitä ei itsellä ole omakohtaisia kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja HEV »

Sähköauton lataamisesta ei mitään kokemusta, mutta mainitsen nyt nämä: itse toteutin pörssisähköohjaukset yhdistelmällä Pörssäri (porssari.fi) ja Shellyn skriptattavilla releillä. Kuten aero totesi, pystyvät vain päälle/pois toimintaan, mutta Pörssärillä pystyy toteuttamaan kaikenlaista mm lämmityksen ohjauksen lämmöntarpeesta laskettuna. Lopputulemana ostetun sähkön keskihinta on pysytellyt kuukausittain pörssisähkön keskihinnan alapuolella. Vaatii siis jonkinverran harrastuneisuutta sekä suunnittelussa/asennuksissa että asetusten haussa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja jka »

Ajastus oli pelannut ihan kun kuuluukin, kuuden maissa oli tullut puhelimeen ilmoitus että lataus päättynyt ja 80%, eli auton kellolla pärjää näillä näkymin ihan hyvin, ja sovelluksesta saa ajat myös mulkattua haluamakseen.

Pörssisähköohjaus ei siis ole ollut edes ajatuksissa, siinä on liikaa vaivaa ja näperrettävää, toimiva ajastus tosiaan riittää, ja akku antaa myöten että jos on kalliimpi yö tulossa niin jättää piuhan laittamatta, range sallii yhden tai pari vapaayötä. Ja kyllä ne halvimmat tunnit pääsääntöisesti puolen yön ja aamukuuden väliin osuu.

Tänään läppä aukesi ilman apuja, taisi glykoli auttaa. Semmonen ongelma oli että jos ajastaa esilämmityksen ja piuha on kiinni niin sitä ei saakkaan autosta irti ennen kuin asetettu lähtöaika saavutetaan tai vapauttaa sen kaukkarilla ovenavausnapilla, käyttää vissiin suoraan sitten seinäsähköä lämmitykseen. Huomenna nään tämän ihan itse kun meen töihin, tänään oli muijalla ajossa ja sille puhelimessa neuvoin että koittaa kaukkaria kun ei muuten ollu lähtenyt.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2025 14:22
Tämän päälle jos alkaisi virittää monimutkaisempia ohjauksia, niin kyllä se olisi nimen omaan harrastamista, eikä mitään josta tienaisi säästöinä palkkansa.
Jep, noin se helposti menee. Isot linjat kun saa about kuosiin niin jatko on vähempihyötyistä.

Mutta tosiaan jos haluaa harrastaa automaagiota, niin siinä on helposti (monellakin laitteella, ei pelkästään autolaturilla) selkeä ero, että pystyykö käskyttämään ja kuuntelemaan suoraan kohdelaitetta vai pätkiikö siltä vain sähköä. Se jälkimmäinen valinta alkaa helposti harmittaa melko pian mitään sähköpatteria monimutkaisempaa laitetta pätkyttäessä kun hoksaa, että tässä vois tehdä näinkin ja noinkin - niinkuin se Mertmin toteama tehokkaampi latausasetus tarvittaessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin