Koodi P1312
Koodi P1312
Hei. Mulla on vähän ajettu -01 2,0T alle 60tkm. Tuo vikakoodi on tullut muutaman kerran 2,5 vuoden aikana jolloin auto on ollut mulla. Olen Quicklyncksin lukijalla nollannut ne. Ensin vaihdoin tulpat ja myöhemmin vanhan sytkäkasetin joka oli 2000 aerossa ollut. Auttaakohan uuden sytkäkasetin laittaminen että tuo häiriöilmoitus poistuisi lopullisesti ja jos auttaa niin mistähän hyviä semmoisia halvalla saa (musta versio)?
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Re: Koodi P1312
Jos koodi on tullut vain muutaman kerran, ei muita oireita, tulpat on oikeat NGK:t ja sytkäkasetti on alkuperäinen SEM, en olisi kovin huolissani. T5 kasettia on tarvikkeena tehty kanssa mustana, noissa pitää olla tarkkana. Sehän taas ei T7:aan käy.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Koodi P1312
Minulla rupesi ysikolmosessa vm. 2001, etanoliohjelmoitu, pukkaamaan harvakseltaan vikakoodia 1312, lopulta yhä useammin. Ensin vaihdoin tulpat ja sytkäkasetin, sitten suuttimet Finjectorin tarkastamiin. Kun muu ei auttanut, ostin puristuspainemittarin ja mittasin paineet: kakkossylinterissä ei paljon mitään. Lopulta kansi irti, ja syy paljastui: toisesta kakkosen pakoventtiilistä puuttui tulitikun pään kokoinen palanen venttiilin reunasta.
Re: Koodi P1312
Oliko tuo vikakoodi misfireistä?
Muutaman koneen nähnyt, joissa pakoventtiilistä on palanut pala pois ja vikakoodina reilusti misfireä.
Karstaa pakopuolella on noissa ollut reilusti, eli todennäköisesti karstanmurunen on estänyt pakoventtiiliä menestä täysin kiinni ja palotapahtuman yhteydessä venttiilistä on palanut pala pois.
Venttiilit irti ja puhdistukseen, sitten uusi palaneen tilalle ja uusilla tiivisteillä yläkerta kasaan. Jakopään kanssa voi miettiä laittaako uuden jakopään tai pelkän ketjun, ihan sen mukaan kauanko tai paljonko halutaan vielä jatkaa auton elinikää.
Jos pääsee endoskoopilla katsomaan miltä venttiilit näyttävät sylinterin sisäpuolelta katsottuna, niin voi todentaa onko venttiili palanut, tai sitten perinteisesti puristuspainemittarilla.
Muutaman koneen nähnyt, joissa pakoventtiilistä on palanut pala pois ja vikakoodina reilusti misfireä.
Karstaa pakopuolella on noissa ollut reilusti, eli todennäköisesti karstanmurunen on estänyt pakoventtiiliä menestä täysin kiinni ja palotapahtuman yhteydessä venttiilistä on palanut pala pois.
Venttiilit irti ja puhdistukseen, sitten uusi palaneen tilalle ja uusilla tiivisteillä yläkerta kasaan. Jakopään kanssa voi miettiä laittaako uuden jakopään tai pelkän ketjun, ihan sen mukaan kauanko tai paljonko halutaan vielä jatkaa auton elinikää.
Jos pääsee endoskoopilla katsomaan miltä venttiilit näyttävät sylinterin sisäpuolelta katsottuna, niin voi todentaa onko venttiili palanut, tai sitten perinteisesti puristuspainemittarilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Koodi P1312
Jos yhdestä pytystä puuttuu puristukset, sen kuulee starttiäänestäkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S