Jarruputket - taakse - 9000
Jarruputket - taakse - 9000
Terve taas!
Tässäpä käsitellään Saab 9000 eli ysitonnisen jarruputkia, kun niitä pitäis uusia.
Onkos näissä kuinka vuosimallieroja? Tässä käsitellään nyt näitä viimeisiä malleja eli vuosimallit 1997-1998.
Ja nyt käsitellään takajarruputkia, mutta saattaa toki olla joskus tarpeellista vaihtaa ne eteenkin.
Omassa autossa on siis jarruputkien vaihdolle tarvetta ainakin takana ja vasemmalla. Luin toisesta viestiketjusta, että juuri yleensä tuo takavasen jarruputkin syöpyy ensiksi.
Bensatankkikin / polttoainetankkikin tässä hommassa täytyisi ottaa irti kokonaan, taikka ainakin tipauttaa vähän alas.
Samalla menevät uusiksi polttoainetakin letkujen ja putkien kiinnittimet/klemmarit, koska niistä osa vaikuttaa varsin huonokuntoissilta.
Mitäs muuta muistettavaa / erityistä hommassa on?
Miten tuo jarrujen ilmaus onnistuu ysitonnisessa?
Tässäpä käsitellään Saab 9000 eli ysitonnisen jarruputkia, kun niitä pitäis uusia.
Onkos näissä kuinka vuosimallieroja? Tässä käsitellään nyt näitä viimeisiä malleja eli vuosimallit 1997-1998.
Ja nyt käsitellään takajarruputkia, mutta saattaa toki olla joskus tarpeellista vaihtaa ne eteenkin.
Omassa autossa on siis jarruputkien vaihdolle tarvetta ainakin takana ja vasemmalla. Luin toisesta viestiketjusta, että juuri yleensä tuo takavasen jarruputkin syöpyy ensiksi.
Bensatankkikin / polttoainetankkikin tässä hommassa täytyisi ottaa irti kokonaan, taikka ainakin tipauttaa vähän alas.
Samalla menevät uusiksi polttoainetakin letkujen ja putkien kiinnittimet/klemmarit, koska niistä osa vaikuttaa varsin huonokuntoissilta.
Mitäs muuta muistettavaa / erityistä hommassa on?
Miten tuo jarrujen ilmaus onnistuu ysitonnisessa?
SAAB
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Muuta muistettavaa -listalle ainakin tankin pannat sekä niiden kiinnitys. Vähintään kunto on syytä tarkistaa, tarvittaessa kannattaa korjata tahi vaihtaa samalla kun tankkia pudottaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jarruputket - taakse - 9000
ääni käynnille paikalliselle peltimiehelle josta kantin alta löytynee sopiva soiro kirkasta beldiä mistä sitten tekeee udet pannat etuhintaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Valmiit tankinpannat ei montaa kymppiä maksa esim maptun
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Kuka niitä tilaa jos ne voi itse tehdä. Toki jos kerrostalossa asuu niin helpompi klikkailla ja istua postiluukun vierellä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Toki voihan ne kuormaliinallakin sitoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Tai liimata kiinni 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarruputket - taakse - 9000
ois kyl kivaa nähdä mestarin versio tankin pannasta.. onko läheskään tehdastekoista..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Mikäpäjottei voisi olla hyvätkin.
Vaan ainakin osa meistä harrastaa mieluummin ajamista ja auton ruuvausta kuin metallitöitä ja suurin osa osista on mukavampi, helpompi ja nopeampi ostaa valmiina. Mitään pahaa siinä ei ole, kuten ei itse tekemisessäkään - kyse on lähinnä siitä, mihin haluaa aikansa ja rahansa laittaa.
Vaan ainakin osa meistä harrastaa mieluummin ajamista ja auton ruuvausta kuin metallitöitä ja suurin osa osista on mukavampi, helpompi ja nopeampi ostaa valmiina. Mitään pahaa siinä ei ole, kuten ei itse tekemisessäkään - kyse on lähinnä siitä, mihin haluaa aikansa ja rahansa laittaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jarruputket - taakse - 9000
eipä tullut otettua kuvaa mutta lueppa tästä valmistusmetodi:
polkaistaan leikkurilla samaan leveyteen rosterilistaa tarvittava pätkä.
valmistetaan yläpäähän kiinnitystä varten samanlainen pää
toiseen päähän tehdään samanmoinen pää kuin alkuperäisessä
käännetään se siihen suoja lerssiin mikä oli alkuperäisessä ja asennetaan paikalleen molycotea käyttäen kierteisiin että saa joskus muulloinkin irti
unohdetaan koko juttu vuosikymmeniksi

kustannukset 0 e eli rahan käyttö saabisti tyyliin minimi.
Oliko olemassa muunlaisia versioita? oliko kuvaa nalleoluen kuormaliina kiinityksestä?

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Uusi leikkuri ja rosterilevy maksaa enemmän ku valmis tuote kaupassa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Samalla tavalla tein aikoinaan omaan tonnariin pannat. Tosin sillä erolla, että hyödynsin alkuperäisistä pannoista ne päät, koska olivat hyvässä kunnossa.mestari kirjoitti: ↑Su Helmi 23, 2025 16:46eipä tullut otettua kuvaa mutta lueppa tästä valmistusmetodi:
polkaistaan leikkurilla samaan leveyteen rosterilistaa tarvittava pätkä.
valmistetaan yläpäähän kiinnitystä varten samanlainen pää
toiseen päähän tehdään samanmoinen pää kuin alkuperäisessä
käännetään se siihen suoja lerssiin mikä oli alkuperäisessä ja asennetaan paikalleen molycotea käyttäen kierteisiin että saa joskus muulloinkin irti
unohdetaan koko juttu vuosikymmeniksi![]()
kustannukset 0 e eli rahan käyttö saabisti tyyliin minimi.
Oliko olemassa muunlaisia versioita? oliko kuvaa nalleoluen kuormaliina kiinityksestä?![]()
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Kunnon harrastajalla nuo löytyy valmiina tallista. Yks katkaisulaikka maksaa euron.

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Ok. Jos kerta harrastajilla talleissa materiaalia ni miksi ei tehdä myyntiin asti. Luulis houkuttelevan ostajia halpa hinta ja made in finland laatu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarruputket - taakse - 9000
Kunnon rosterilevyharrastajalla varmaan onkin, paitsi silloin kun jostain syystä ei ole. Autoharrastajan kuntouden mittarina en rosterilevyvarastoa näkisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla