Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Täytyy kyllä ihmetellä, että mihin ovat kaikki oikeanlaiset autot hävinneet. Ei ihme että autoteollisuus on kriisissä ja uusien autojen myynti sakkaa.
Ensi syksyyn mennessä pitäisi löytää uusi käyttis, mutta sellaista ei tunnu olevan. Sedan/viistoperä, diesel(riitävästi hevosvoimia) ja manuaali. Kaikki markkinoilla olevat autot ovat joko väärällä vaihteistolla, väärällä korimallilla, väärällä moottorilla tai ei hyväksyttäviä merkkejä.
Ensi syksyyn mennessä pitäisi löytää uusi käyttis, mutta sellaista ei tunnu olevan. Sedan/viistoperä, diesel(riitävästi hevosvoimia) ja manuaali. Kaikki markkinoilla olevat autot ovat joko väärällä vaihteistolla, väärällä korimallilla, väärällä moottorilla tai ei hyväksyttäviä merkkejä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ihmettelyketju
uuttako olet ostamassa? Mites veiläkö Alfa Giuliaa saa uutena? Luulis että toi täyttää kriteerit sekä käytettynä että uutena?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ihmettelyketju
Ei uutta.. mutta itselle uutta. Giuliaa ole saanut uutena dieselinä useampaan vuoteen. Joutuuko tässä siirrymään Audi leiriin, kun siellä olisi A4 ja A5 malleissa speksit täyttäviä autoja tarjolla ja lisäksi saisi vielä oikean nelivedon. Giuliassa häiritsee vetotapa, kun siinä nelikkoon ei budjetti riitä.
Jokunen ng femmakin näyttää speksit täyttävän, mutta nettiauton yksilöt taitavat olla mittaristoruuvattuja koska ei vakio saabeihin tarvitse 200tkm tietämillä tehdä niin massiivisia remontteja mitä myynti-ilmoitukset kertovat.
Toisaalta ng kolkkejakin on joitakin, mutta dieseleiden ecu- ja sähköviat hirvittävät...
Jokunen ng femmakin näyttää speksit täyttävän, mutta nettiauton yksilöt taitavat olla mittaristoruuvattuja koska ei vakio saabeihin tarvitse 200tkm tietämillä tehdä niin massiivisia remontteja mitä myynti-ilmoitukset kertovat.
Toisaalta ng kolkkejakin on joitakin, mutta dieseleiden ecu- ja sähköviat hirvittävät...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ihmettelyketju
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ihmettelyketju
Manuaaliin ei lie koskaan saanut kruunupyörää, vaan ovat aina torsenilla. joka lukkiutumattoman luonteensa ansiosta on oikeasti vähänniinkuneliveto - jos pudottaa yhden pyörän pientareelta ojaan, niin on vähän tuurissaan että saako ESP jarruteltua sitä tarpeeksi että saisi voimaa muualle vai istuuko siinä.
Toki niin kauan kun joka pyörällä on tarpeeksi pitoa tehdä edes jotain, saa torsen siirrettyä vastapäähän edes jotain*4 (vanhemmat muistaakseni edes jotain *3)
Takavedollakin pärjää kyllä pitkälle, mutta jos ei tykkää niin ei tykkään. Velocea (neliveto) ei ole taidettu koskaan tehdä manuaalina, joten Giuliassa olisi pakko myöntyä luopumaan joko etuvetareista tai kovasta salkusta. Onneksi automaatti on sentään kunnollinen tuote lajissaan.
Jos pystyy harkitsemaan audia, niin pystyykö harkitsemaan bemaria? Sielläkin manuaalit on melko vähemmistöä ollut hyyyvin pitkään, mutta voisi löytyä speksiin sopiva kombo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Kiinniolotilanteessa voi myös käyttöjarrulla hakea lisää pitoa tyhjää pyörivälle. Torsen nelikko on se tavoiteltava tosiaan... Haldexit ja muut tuurinelikot ovat niitä hyvän kelin nelivetoja jotka yleensä ainakin saabin tapauksessa eivät toimi silloin kuin pitäisi eli talvella.aero kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2025 07:45Manuaaliin ei lie koskaan saanut kruunupyörää, vaan ovat aina torsenilla. joka lukkiutumattoman luonteensa ansiosta on oikeasti vähänniinkuneliveto - jos pudottaa yhden pyörän pientareelta ojaan, niin on vähän tuurissaan että saako ESP jarruteltua sitä tarpeeksi että saisi voimaa muualle vai istuuko siinä.
Toki niin kauan kun joka pyörällä on tarpeeksi pitoa tehdä edes jotain, saa torsen siirrettyä vastapäähän edes jotain*4 (vanhemmat muistaakseni edes jotain *3)
Kyllä - Giulian tapauksessa joutuu antamaan periksi jommasta kummasta asiasta. Jos siihen päätyisi, niin täytyy pohtia että kummasta. Todennäköisesti valintatilanteessa kriittinen valintakriteeri painottuu vaihdelaatikon puolelle. Automaatit eivät toimi niin kuin itse haluaisin. Pystyykö 8HP:llä ajamaan automaattitilassa esim. toiseksi suurimmalla tai suurimmalla vaihteella kaasupohjassa? Simuloidaan vaikka ohitustilannetta. Automaatin perisynti on kickdown joka rytkyttää sitten edestakaisin ja tekee menosta epämukavaa. Lisäksi automaatti ei osaa ennustaa... Giuliat ovat kohtalaisen kalliita. Audin alkaisi saamaan 5-10k€ edullisemmin Quattrona ja nimen omaan 2,0TDi:nä. Sattuneista syistä johtuen VAG V6 TDi:t ovat jättäneet traumoja jäähdytysnestevuotojensa vuoksi...aero kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2025 07:45Takavedollakin pärjää kyllä pitkälle, mutta jos ei tykkää niin ei tykkään. Velocea (neliveto) ei ole taidettu koskaan tehdä manuaalina, joten Giuliassa olisi pakko myöntyä luopumaan joko etuvetareista tai kovasta salkusta. Onneksi automaatti on sentään kunnollinen tuote lajissaan.
Jos pystyy harkitsemaan audia, niin pystyykö harkitsemaan bemaria? Sielläkin manuaalit on melko vähemmistöä ollut hyyyvin pitkään, mutta voisi löytyä speksiin sopiva kombo.
BMW ja Mersu ovat molemmat täysin pois suljettuja vaihtoehtoja. Saksalaisista vaihtoehtoja ovat käytännössä Audi ja tapauskohtaisesti niin hassulta kuin se kuulostaakin niin GM-Opel, mutta ei PSA-Opel. Pitkään jatkuneiden alkuvaikeuksien jälkeen tuo insignia vaikka se paineanturillisia hehkuja syökin kuin leipää ja tässä yksilössä niitä on tosiaan neljä... niin on osoittautunut ihan ok laitteeksi ja se on hyvin pieni ruokainen isoksi autoksi.
159 sedan Q4:set alkavat olla kiven alla ja etenkin jossain määrin ehjäkoriset... 159 voisi toimia edelleen sopivasti ajettuna mutta vain F40-laatikolla. M32 laatikkovammaiset eivät kiinnosta minkään valmistajan korissa...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelyketjussa kun ollaan niin puolestani ihmettelen miksi on pakko olla diesel? Bensallahan (tai no Saab-foorumilla kun ollaan niin etanolilla) se voima tehdään niin ettei kuulosta hirveältä ja täytä ilmaa mustalla savulla.
Vaikka taidan tietää kyllä vastauksenkin ainakin osittain, aika harvassa ovat sellaiset suorasuihkubensakoneetkin joihin kannattaisi sotkeutua. Vähän samaan suuntaan omat ajatuksetkin, jos haluaa auton jossa ei tarvitse tehdä liikaa ärsyttäviä kompromisseja niin pakko katsella ihan 2000-luvun alun ja sitä vanhempia autoja, kaikissa uudemmissa on aina jotain mihin ei kiinnosta sotkeentua, oli sitten kyse moottoreista tai erinäisistä "ajoavustimista" jne.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Ihmettelyketju
Niin ihan hyvä kysymys. Dieselin tarve tulee puhtaasti siitä, että työmatka-ajoa kertyy tätänykyä 100km/pvä, kun tuli maalle muutettua. Dieselin hyötysuhde on matka-ajossa merkittävästi parempi kuin ottomoottorin, joten matkakruiseriksi diesel on oiva peli. Dieselin idea kun kuitenkin on olla taloudellinen, ei tehokas.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ihmettelyketju
No tuokin toki, jos työ on semmoinen että sinne kustannuspaikalle on vaan pakko mennä 5pv viikossa useita satoja kilometrejä niin sitten joutuu antamaan jo taloudellisuudellekin painoarvoa. Itse olen pyrkinyt siihen (vaikka suht landella asunkin) että työmatkoja ei tarvitsisi autolla kulkea. Nykyisellään periaatteen noudattaminen onnistuu jo 100%, vaimo on vähän joutunut periaatteesta joustamaan kun ei voi etätöitäkään oikein tehdä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Ihmettelyketju
Ei voi kun volkkari katkasee syötön heti jos jarruvalot palaa. B8:sta eteenpäin A4:n käsijarrukin on sähköinen joten siitäkään ei ole iloa, joten sen ESP:n softan varassa siinä on.
Satakunta tonnia torsenilla ja toiset satakunta tonnia Actimaxilla ajaneena en pitäisi kumpaakaan niistä tuurinelikkoina, mutta myönnän ja tunnistan molempien vahvuudet ja heikkoudet. Torsenin vahvuus on mekaanisuus ja yksiinkertaisuus, heikkoutena ikuinen joustavuus ja tietty yllätyksellisyys. Actimaxin vahvuus on täyskytkeytyvyys ja kiinteä linkki toiselle akselille, heikkoutena monimutkaisuus ja käytöksen riippuvaisuus ohjelmoinnista. Teknisestä näkökulmasta Haldex on samankaltainen kuin Actimax ja tiettävästi suurin osa niistäkin toimii. Kohtuu vähän täälläkään lopulta näkyy "Service XWD" -kyselyitä.
Se kruunupyörä olisi ainakin teoriassa oiva, mekaaninen ja vedosta lukkiutuva on todennäköisesti pitkäikäinen ja luotettava sekä käytökseltään ennustettava. Mutta sitä ei tosiaan kai saa kuin ässäläisen dsg:n jatkeeksi.
Ei, mutta ei lopulta ole tarvettakaan, koska...Pakari kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2025 23:22Todennäköisesti valintatilanteessa kriittinen valintakriteeri painottuu vaihdelaatikon puolelle. Automaatit eivät toimi niin kuin itse haluaisin. Pystyykö 8HP:llä ajamaan automaattitilassa esim. toiseksi suurimmalla tai suurimmalla vaihteella kaasupohjassa?
...kun tuntuman oppii, oppii polkaisemaan kaasua sopivasti, että ei ihan mene kickdownille asti. Vaatii tosiaan jalan oppimista, mutta yleensä touchi autoon löytyy kohtuullisen pian.
Automaatin ennustamattomuus on totta, ennakointi on automaatissakin yhä kuskin heiniä.
Se on Beriina eikä sedan

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Minkähän perusteen tällekin ovat keksineet...
Niin... Kaasu ei silloin ole pohjassa eikä minulla ole aikaa kikkailla tai etsiä sopivaa kaasun asentoa.aero kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2025 15:28Ei, mutta ei lopulta ole tarvettakaan, koska...Pakari kirjoitti: ↑Ke Helmi 26, 2025 23:22Todennäköisesti valintatilanteessa kriittinen valintakriteeri painottuu vaihdelaatikon puolelle. Automaatit eivät toimi niin kuin itse haluaisin. Pystyykö 8HP:llä ajamaan automaattitilassa esim. toiseksi suurimmalla tai suurimmalla vaihteella kaasupohjassa?
...kun tuntuman oppii, oppii polkaisemaan kaasua sopivasti, että ei ihan mene kickdownille asti. Vaatii tosiaan jalan oppimista, mutta yleensä touchi autoon löytyy kohtuullisen pian.
Automaatin ennustamattomuus on totta, ennakointi on automaatissakin yhä kuskin heiniä.

Niin, tällä lähinnä hain sitä takaa, että 2wd 159 olisi edelleen vaihtoehto kunhan on F40..

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Onko ns.ammattiliikenteessä eri säännöt kuorman sidonnasta?
Katselin tuos ku yhdistelmä täys rautaromua meni ohitse ja sieltä törrötti kaikenlaista pellistä profiiliin eikä minkäänlaista verkkoa tai muuta päällä..
Jos henkilöauton perässä kärry samalla tavalla lastattu ni aivan varmasti sakotetaan
Katselin tuos ku yhdistelmä täys rautaromua meni ohitse ja sieltä törrötti kaikenlaista pellistä profiiliin eikä minkäänlaista verkkoa tai muuta päällä..
Jos henkilöauton perässä kärry samalla tavalla lastattu ni aivan varmasti sakotetaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
No ei. Samalla tavalla kait sakkkoa paukkuu jos kissalan pojat sattuu kohdalle.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Ihmettelyketju
Onko Luxor- ja Finlux-telkkari sama roju eri tarralla...?
https://www.euronics.fi/tv-ja-aani/luxo ... escription
https://www.prisma.fi/tuotteet/11108207 ... price-desc
https://www.euronics.fi/tv-ja-aani/luxo ... escription
https://www.prisma.fi/tuotteet/11108207 ... price-desc
Re: Ihmettelyketju
^ Tiedä siitä. Mutta yks tuttu perehtyy noihin ja on kuulemma hirmuisia eroja mitä ne panelit (mitä lie -näytöt) ovat. Myydään kuraa ja vähemmän kuraa ja sit ihan luxustakin. Siellä on jotain sarjanumeroita, mihin pitäisi kiinnittää huomiota valintaa tehdessä. Ehkä se on kuitenkin katsottava edes näkeekö eroa.