muistin tuossa auton takakonttiin kurkistaessani, että siellä makaa vielä lokakuussa 79 superista purkamani bensapumppu. tekeeköhän sillä enää mitään? mitä bensapumpussa käytännössä tapahtuu kun se ns. "kuivahtaa"? toi oli jo autossakiinnioloaikana sellainen yksilö että jos auto seisoi viikkotolkulla, sitä piti kutitella erilaisein poppakonstein jotta lähti pumppaamaan. onko se nyt sitten talven yli vanhentunut vielä lisää ja miksikä ei olisi? muutenkin alkoi kiinnostamaan, miten tuollaisen voisi säilöä niin että se "pysyisi tuoreena".
no, tällainen osa kuitenkin löytyy ja tarpeen mukaan vaihtaa omistajaa 0 euron hintaan jos joku tarttee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Omia sähköpumppuja olen säilönyt niin että olen täyttänyt pumpun bensalla ja laittanut letkulla tulo ja lähtö pään yhteen ja vielä tuon letkun täyteen bensaa ja pumpun niin että tuo jäänyt ilma kupla on tuossa letkussa eikä pumpun sisällä. Kohtuudella on säilynyt reilut 6v ei ainakaan huonontunut tuona aikana. Esson baari kertoili että naftaan säilöttynä säilyis nuo sähköiset paremmin? Kalvo tyyppiset kovettuu kalvostaan ja kaikki metalliset osat hapettuu ja pensa jäämät edistää tuota hapettumista myös. Yhdet 2v seisseet tuplakaasarit purin joissa oli jätetty bensat sisään ja ne oli kyllä aika huonot, pidin päivän niitä ultrassa eikä meinannut silläkään saada edes suuttimia ehyenä irti ja kiihdytyspumpun kalvo oli kuin "kiveä" murtui palasiksi irroitettaessa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
heh pieni lapsus sattui tuohon lauseeseen. joo, lokakuussa 2004. niin tietysti, bensassahan se olis pitänyt uittaa, heitänkö suosiolla roskiin vai kelpaisiko jollekin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuskinpa kannattaa käytettyä jo joskus kiukutellutta pumppua säästää, mikäli siitä ei voi purkaa jotakin varaosaa tai sitä pumppua ei voi huoltaa.
Tästä Huoltamisesta tuli mieleen, että kyllä harmittaa, kun nykyään ei monetkaan autojen osat ole enää huollettavia. Vanhaan "hyvään aikaan" jopa palloniveliä pystyi huoltamaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
polttoöljy on myös hyvä pitämään varastoidut pumput jonkinlaisessa kunnossa. itse olen ainakin käyttänyt ja uskon että toimii koska polttoöljy on jonkin verran pensaa rasvaisempaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918