Terve taas!
Tässäpä tuossa "uudessa" ysitonnisessa huomasin että ahtopainemittari ei toimi, taikka sitä voi kutsua vaikka turbo- APC-mittariksikin.
Moottori tilassa oli jotain pieniä letkuja vähän mennyt / hapertunut rikki liitosten kohdalta, Saabeissa alkuperäisenä käytetyt letkut ovat muuten tosi laadukkaita.
Menisköhän vika pois ihan tarkastamalla ja korjaamalla nämä letkut ja liitokset.
Vika siis ilmenee siten että ajossa/auton käydessä ahtomittarin viisari ei liiku, vaan se törröttää pystyssä siinä nollapaine kohdassa. Tästä huolimatta auto kyllä kulkee ja ahtaa niinu normaalisti.
Mutta pysyvätkös APC-järjestelmä ja ylipainetunnistin kartalla / mukana menossa jos on tälläinen vika?
On tärkeää että moottorinohjaus valvonta havaitsee mahdollisen nakutuksen ajoissa. Vaikka Suomessa onkin laadukkaat polttoaineet.
Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Se on mekaaninen mittari, jolle tulee oma ali/ylipaineletku. Jos letku vuotaa ettei painetieto pääse perille asti, ei mittari tietenkään toimi, joten letkujen tarkistaminen on hyvinkin potentiaalinen kohde.
Et kerro auton vuosimallia etkä tekniikkaa, niin on mahdotonta yksiselitteisesti kertoa, vaikuttaako tuollainen imuvuoto moottorinohjauksen toimintaan. Nakutuksentunnistukseen se ei kuitenkaan vaikuta.
Et kerro auton vuosimallia etkä tekniikkaa, niin on mahdotonta yksiselitteisesti kertoa, vaikuttaako tuollainen imuvuoto moottorinohjauksen toimintaan. Nakutuksentunnistukseen se ei kuitenkaan vaikuta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
No auto on vuosimallia 1997 eli siinä pitäisi olla Saabin oma Trionic-moottorinohjaus.
Malli on tietenkin 9000 ja Turbo-malli jossa tämä ahtopainemittari on.
Malli on tietenkin 9000 ja Turbo-malli jossa tämä ahtopainemittari on.
SAAB
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Trionic T5.5 käyttää laskennallista ilmamassaa. Laskenta suoritetaan IAT:n (ahtoilman lämpötila) ja MAP:n (imusarjan ilmanpaine) perusteella, joten imuvuoto ei sinänsä mainittavasti vaikuta seoksiin. Tyhjäkäynti saattaa teoriassa olla vähän korkeampaa kuin pitäisi.
Ilmamassamittarilla varustettu auto (kuten LH-Jetronicilla ohjattu vanhempi 9000 Turbo) kävisi alipaineella laihalla kun ilmaa pääsisi MAF:n ohi ja ahdoilla taas rikkaalla, kun mitattua ilmaa karkaisi ahtovuodosta. Toki lambdakorjaus auttaa niissä olosuhteissa, missä se on käytössä.
Juuri näiden erojen takia kannattaa mainita se tekniikka ja vuosimalli aina kysyessä. Ja vaikka sen olisi juuri kertonut toisessa ketjussa, niin kun vuoden päästä joku uusi tulokas etsii tietoa vanhoista viesteistä, näkee heti että mistä autosta on ollut kyse, kun se lukee tekstissä. Tämän takia myös viittaus esim. allekirjoituksen autoon on ikävä, kun se allekirjoitus ja auto saattaa vaihtua ja tonnaripalstalla oleva kysymys saattaa tekstin mukaan viitata vaikka Mersuun.
Ilmamassamittarilla varustettu auto (kuten LH-Jetronicilla ohjattu vanhempi 9000 Turbo) kävisi alipaineella laihalla kun ilmaa pääsisi MAF:n ohi ja ahdoilla taas rikkaalla, kun mitattua ilmaa karkaisi ahtovuodosta. Toki lambdakorjaus auttaa niissä olosuhteissa, missä se on käytössä.
Juuri näiden erojen takia kannattaa mainita se tekniikka ja vuosimalli aina kysyessä. Ja vaikka sen olisi juuri kertonut toisessa ketjussa, niin kun vuoden päästä joku uusi tulokas etsii tietoa vanhoista viesteistä, näkee heti että mistä autosta on ollut kyse, kun se lukee tekstissä. Tämän takia myös viittaus esim. allekirjoituksen autoon on ikävä, kun se allekirjoitus ja auto saattaa vaihtua ja tonnaripalstalla oleva kysymys saattaa tekstin mukaan viitata vaikka Mersuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Huomasin tässä moottoritilaa tarkastellessani, että moottoritilasta löytyy irrallinen letku, joka tulee mittariston suunnalta ja sitten vastaavasti moottoriltapäin letkulähtö joka on tukittu.
Eli siinä taitaa olla syy miksi ahtopainemittari ei toimi.
Mutta miksiköhän ihmeessä se on tukittu taikka otettu pois käytöstä?
Vielä en oo ehtinyt laittaa letkuja yhteen ja katsoa mitä tapahtuu.
Eli siinä taitaa olla syy miksi ahtopainemittari ei toimi.
Mutta miksiköhän ihmeessä se on tukittu taikka otettu pois käytöstä?
Vielä en oo ehtinyt laittaa letkuja yhteen ja katsoa mitä tapahtuu.
SAAB
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Jos letkussa on vuoto siellä mittarin päässä, niin tuo on ollut helppo tapa "korjata" pahin ongelma eli ahto-/imuvuoto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahtopaine- turbo- APC-mittari ei toimi - 9000
Varmaan samasta syystä oli nelivedon vipu irroitettua sokastaan kun kaveri halvan neliveto traktorin ostikimmoisa kirjoitti: ↑Su Maalis 16, 2025 10:13Huomasin tässä moottoritilaa tarkastellessani, että moottoritilasta löytyy irrallinen letku, joka tulee mittariston suunnalta ja sitten vastaavasti moottoriltapäin letkulähtö joka on tukittu.
Eli siinä taitaa olla syy miksi ahtopainemittari ei toimi.
Mutta miksiköhän ihmeessä se on tukittu taikka otettu pois käytöstä?
Vielä en oo ehtinyt laittaa letkuja yhteen ja katsoa mitä tapahtuu.

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,