99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

tetammi kirjoitti:
Pe Huhti 04, 2025 19:07
Mä oon ainaki kuullu/lukenut useammalta että on vetänyt tohon pintaan liimaa ja antanut kuivuu koska oli tuo pohja lähtenyt liuskoittumaan ekalla kerralla ilman esikäsittelyä.
Törmäsin kanssa jossain tähän liimahommaan.
Tuo kattopaneli on tosiaan sellaista ihmeellistä höttöä, jonka voi halutessa riipiä olemattomiin ihan sormineen. Joten joku "vahvistus" ei ainakaan haittaisi kunhan siihen liima tarttuu. Tässä mielessä voisi tosiaan olla ihan kelpo ajatus telata pintaan (reilusti märkä kerros jonka antaa kuivua) samaa kontakti liimaa, jolla velouri liimataan kiinni.

Janne
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Miten olis polyesteri hartsi tohon kattopahviin? Se kyllä imeytyy ja sitoo ja on paljon liimaa halvempikin
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

rossnach kirjoitti:
La Huhti 05, 2025 02:09
Miten olis polyesteri hartsi tohon kattopahviin? Se kyllä imeytyy ja sitoo ja on paljon liimaa halvempikin
Polyesterihartsissa pysyy liimat vähän nihkeästi kiinni. Jos hartsilla, niin sitten epoksia. Tuumitaan nyt vielä hetki. Pieniä puhteita kuitenkin vielä riittää, ennen kun on pakko laittaa kattoverhoilu paikalleen.

Menee ehkä jo viilaamisen puolelle, mutta ei tuotakaan voi tuollaisenaan konttiin heittä.
Kuva

Vähän piti sievistellä ensin.
Kuva

Janne
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Älkää nyt ruvetko tuon katon kanssa turhaan tuskailemaan. Tuo 99:n kattorunko on lasivilla-puristettua. Sen saa todella raapimalla ihan hajalle. Mielestäni helpoin vanhan pinnoitteen irroittaminen tapahtuu repimällä vanha kattokangas pois ja jäljelle runkoon jää kankaan alla ollut ”surperlon”-mössö ja vanha liima. Se irroittamisen olen itse tehnyt aina 80:llä santapaperilla. Lähtee ilman suurta voimaa. Sitten vaan huom! Kevyt imurointi ja sen jälkeen rungossa olevien halkeamien tai murtumien kunnostus! Siihen mielestäni paras keino on ollut äidin vanhat revityt lakanan suikaleet, mitkä olen liimallut esim. Kosteuden kestävällä Eri-keeperillä. Sitten rungon voi vaikka maalata esim. Ensin ohennetulla Miranolilla ja toisen kerroksen täydellä Miranolilla. Tähän käynee varmaa myös joku muu maali!? Maalin kuivuttua runko on oikein helposti verhoiltana. Itse Käyttäisin 3M08080 spray kontaktiliimaa niin kankaaseen kuin runkoon ristiin suihkutettuna. Liimaa ei tarvitse erikseen kuivatetlla vaan kankaan voi kiinnittää heti. Ainakin nyt noissa viimeisissä käyttämässäni kankaissa on tuon pehmikkeen alla erillinen ”liimakangas”, mikä helpottaa kankaan levityksessä. Liimaa ei saa laittaa liikaa ja kangas on levitettävä ”hellin ottein” avokämmenin, sillä jos levityksessä käyttää sormenpäitä tulee helposti jättäneensä sormien jäljet näykyviin!

Niin, lisään vielä sen , että olen aina liimannut kahdessa osassa puolikattoa kerrallaan. Tuo taitoskohta on jatkettava aika reippaaseen tahtiin ettei taitos jää näkyviin. Lisäksi nuo reunat olen nitonut sellaisella verhoiluniitellä 4-5mm.

Kuva

Ei muuta kuin rohkeasti toimeen, ei tämä homma mitään tähtitiedettä ole, kun tämä vielä onnistuu vielä vaareiltakin!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Eihän sitä tietenkään tuskastella tarviste. Aivan yhtä kivuttomasti syntyy katto, kuten kaikki muukin :D Teki tuolle kattoverhoilulle lähes mitä tahansa järkevää, niin on varmasti parempi kuin tehtaalta lähtiessään. Nämä saapikkaiden kattoverhoiluthan olivat jo 30v sitten surullisen kuuluisia siitä, että tippuvat alas alle 10v vanhoissa vehkeissä.

Onneksi tuo alkuperäinen kattopaneli on ehjä ja lohkeilematon eikä sitä kukaan ole käynyt aiemmin turaamassa, joten sitä ei tarvitse korjailla. Vanhat vaahtomuovit irtosivat ihan kevyellä imuroinnilla (sellaisella karvapäällä) ja kangas ihan itsekseen.

Mielestäni kannattaa kuitenkin antaa hetken ajatus sille, minkälaisia kemikaaleja käyttää eri materiaalien liittämiseen toisiinsa ja miten sen tekee. Myöskään unohtamatta miten nämä kemikaalit reagoivat toistensa ja käytettyjen materiaalien kanssa. Ei tarvitse sitten heti olla tekemässä uudestaan. Henkilökohtaisesti ajattelen, että kyllä sen kankaan pitää kertaliimaamisella pysyä siellä katossa seuraavan 50v.

Janne
pela
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja pela »

Omissa autoissani vanhin sisäkatto on laitettu 15 vuotta siiten ja se näyttää edelleen aivan priimalle ja kahdessa muussa 8 ja 10 vuotta sitten.
Voi olla että 50 vuoden vaatimus huoltovapaudesta on ylimitoitettu mutta kyllä nykyliimat ja kankaat ovat laadultaan huomattavasti kehittyneempiä kuin millä katot oli tehty tehtaalta lähtiessä. Pidin itsekin pohjat alkuperäisenä koska ne sellaiset olivat.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Alkaa kelit olla kohdallaan, joten tuli ulkoilupäivä.
Ensin saabi ulos tallista ja sitten liiman levitykseen.

Kuva
Joo en ohentanut kontaktiliimaa Olvilla.


Liiman asettumista odotellessa olikin tupakin verran aikaa hämmästellä ihan huvin vuoksi.

Kuva

Kuva

Kuva


Liiman asetuttua alkoi kangaskin asettumaan paikalleen.

Kuva

Saapi tuossa nyt pari päivää kuivua ennen kun tohtii pyöräyttää ympäri ja liimata/leikellä reunat pois.

Janne
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kuin aikoinaan tehtaan ovesta olisi tupsahtanut tuohon ulos. Peukku. :D
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Komia on 👍👍👍
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Sinne se kattoverhoilu sujahti paikalleen. Aikaa millipeliä on ujuttaa kyytiin ovet ja penkit piakallaan.

Kuva

Kuva

Janne
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tturku »

kyl nyt kelpaa!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Löytyihän ne puskurin koristelistatkin. Ei tosin ihan alkuperäistä, mutta kelpo korvaava tuote kuitenkin.

Kuva


Ne piti vaan kaivaa esille metritavarasta. Paikallinen peltifirma leikkasi sopivaan hintaan kelpo soirot 0.5mm kiillotetusta rorterista. Sitten vaan vähän, vanhaa mallina käyttäen, piirrellen,

Kuva


poraten

Kuva


Ja viilaten

Kuva


Onneksi noiden päätyjen tekeminen ei ole mitään "hyttysenhampaan paikkuta". Katsoo vaan, että tarvittavat kappaleet sopivat paikoilleen.

Janne
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tais tuosta listasta tulla parempi kuin uutena :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hienoa käsityötä. 8) Itse tein kanssa aikanaan prätkän vaimentimeen pannat RST:stä aika lailla samalla metodilla ja hyvät tuli, priimat suorastaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Tämähän meinaa valmistua käsiin.
Nyt saatii ensimmäinen 70 km ajeltua. Ei räjähtänyt mistään, eikä muutakaan "fataalia" ilmennyt. Hiukan kaasutinjumppaa, pitkä lista pieniä juttuja ja vielä vähän viimeistelyä.

Kuva

Janne
Vastaa Viestiin