Kysymyksiä 79 kajakista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Ihan tyhmänä kysyn tuosta kajakin lämmityslaitteesta. Omassani lämppärin hana on korvattu konehuoneesta säädettävällä venttiilillä, mutta siis tuosta alkuperäisestä hanasta: sehän on termostaattiohjattu, miksi ? Eikö ihan normi hana kävisi ? Mikä idea tuolla termostaatilla tuossa yhteydessä on ?

Toinen kysymys:
Miten takakuraläpät kiinnitetään, kun lokasuojan sisällä ei näyttäisi olevan mitään kiinnitysrautoja niille ?

Jostain syystä omassani näytti jäähdytysnestettä häviävän puoli litraa sadan kilometrin ajossa. Ostaessa oli puolessa välissä ja sata kilsaa ajettuna minimissä. Kuulemma koneeseen se ei mene (ed omistaja myös klubilainen), mutta ei kyllä äkkiseltään maassakaan mitään näkynyt. Kone on kostea virranjakajan läheltä ja venttiilikopan alapuolelta, mutta en tutkinut vielä mitä se on.

Kylmää vettä tuli tippoja sateella vasemman jalan varpaalle kojelaudan sisältä :D

Käykö autoon suoraan vastaavat 99 2d tai 3d penkit ?

Päivitän tähän ketjuun lisää vastaantulevia kysymyksiä kun mieleen juolahtaa.

Tero
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
lehtola
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Tipat vasemman jalan päälle tulevat vasemman puoleisesta vuotavasta pyyhkimen kumi tiivisteestä, joka on siinä juuressa pyyhkimen akselin ympärillä ja sen päällä metalli ”hattu”. Vaihda se vaikka vesiletkusta leikkaamalla palalla niin luulisin auttavan ongelmaan.
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja jani75 »

Toinen kysymys:
Miten takakuraläpät kiinnitetään, kun lokasuojan sisällä ei näyttäisi olevan mitään kiinnitysrautoja niille ? : kaikista takimmaisissa roiskeläpänkiinnityksissä ns sisä lokasuoja joka on noin puolet renkaan pituudesta ja taas takarenkaan edessä olevat roiskeläpät kiinni kulmaraudoilla jotka ruuvattu helmaan
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja jani75 »

jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja jani75 »

hei muuten ootteko huomannu että tuulilasin pyyhkimen ns jalka on alempana kuin musta ilmanottoaukko elikkäs vesi ei pääse kuin ensimmäisenä pyyhkimen reiästä ja sitten vasta pois kupista,itse voitelin vaseliinilla varret ja silloin tällöin laitan lisää toimii ja samalla voitelee
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Olen huomannut tuossa omassa kajakissani, että kun se seisoo käyttämättä useita viikkoja ja talvella kuukausiakin, ei tahdo millään lähteä käyntiin, ei edes lupaa aluksi. Edellinen omistaja puhui jotain, että vuotaa bensaa, niin ilmeisesti tarkoitti sitten, että vuotaa takaisin tankkiin kun seisoo pitkään. Tuntuisi, että bensan saannissa olisi tuo ongelma.
Olisiko tuohon apuna, että laittaisi väliin sellaisen perämoottoriin tarkoitetun käsipumppupallukan, josta lypsäisi ennenkuin yrittäisi startata ?

Tero
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oisko uusi pumppu ensiapu??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

1.Heti ajon jälkeen kuumassa paikassa kansien välissä olevan kaasarin kohokammioon jääneestä aineesta haihtuu osa.
2. Pitkän seisomisen aikana hyväkin pumppu päästää linjassa tankin pinnan yläpuolella olevan bensan valumaan takaisin tankkiin.
Auttaisikohan tuohon auton säilyttäminen keula reilusti alamäkeen :lol:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

saabistinet kirjoitti:
To Huhti 10, 2025 12:16
Olen huomannut tuossa omassa kajakissani, että kun se seisoo käyttämättä useita viikkoja ja talvella kuukausiakin, ei tahdo millään lähteä käyntiin, ei edes lupaa aluksi. Edellinen omistaja puhui jotain, että vuotaa bensaa, niin ilmeisesti tarkoitti sitten, että vuotaa takaisin tankkiin kun seisoo pitkään. Tuntuisi, että bensan saannissa olisi tuo ongelma.
Olisiko tuohon apuna, että laittaisi väliin sellaisen perämoottoriin tarkoitetun käsipumppupallukan, josta lypsäisi ennenkuin yrittäisi startata ?

Tero
Tämä johtuu siitä, että kaasuttimen kohokammio on seisonnan jälkeen tyhjä ja pumppu ei saa tavaraa nousemaan kaasuttimelle kuin vasta pitkien starttaamisten jälkeen (läpinäkyvä bensasuodatin pumpun ja kaasuttimen välissä kertoo tilanteen). Samaa tapahtui itsellä taas viime kesänä vanhalla toimivalla pumpulla 2 kk seisonnan jälkeen. Vaihdoin sen elokuussa uuteen Mopo Sportin 8 mm bensalähdöllä olevaan pumppuun. Ei ongelmaa loppu kaudella, mutta valitettavasti tämän talven seisonnan jälkeen ongelma on jälleen palannut. 500 km käytetty pumppu ja startata saa, mikäli ei ole käynnistetty kahteen viikkoon. Ajokauden alkaessa tutkin korvausilman saannin ja Weber 32/36 DGV:n yli 20 v vanhan neulaventtiilin ja sen vieressä olevan suodattimen. Kesähän tulee menemään hyvin, koska autolla ajetaan. Kaverin 96:ssa samalla uudella Mopo sportin pumpulla ongelma poistui ja talvellakin pitkän ajan jälkeen kone käynnistyy ok...kaverilla vakio 1.5 L ja itsellä viri 1.8 L.

Virranjakajan juuressa kosteutta: imukannen tiiviste vuotaa öljyä takapään korkkitiivisteen kohdalta. Ja kun on märkä venttiilikopan alta, niin venttiilikopan tiiviste kuiva ja vuotaa. Tarkasta uusien venttiilikopan tiivisteiden vaihdon yhteydessä venttiilikopan suoruus - paljon kiristetty venttiilikoppa kiristyspultin kohdalta on usein montulla. Naputtele suoraksi ja laita kuuman kestävää tiivisteslilikonia tiivistyspintaan uuden tiivisteen kera.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja jani75 »

jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja jani75 »

tohon punaseen osaan tulee takaroiskeläpät
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Olisko kellään antaa hyviä suosituksia kenelle vois viedä -79 kajakin huoltoon ja tarkistukseen ennen katsastusta täällä Kotkassa ?

Tero
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja mestari »

Melkein kustannustehokkain korjaamo tarkastuksiin löytyy yllättäen omalta pihalta. Eli normi stekk :evil: aukset öljytasot sekä alustan stekkaaminen ja koeajo riittänee. Eikä maksa mtn.oikestaan säästä80€ tunti kun avaat itse konepellin.
Osta vain Bosch merkkiset kärjet.
Mikäli Kouvolaan ajo onnistunee voin kätevällä ranneliikkeellä stekata
Kuupan siinä kusella käydessä jos ja kun käyn Kouvolassa lähiaikoina eräässä yrityksessä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

mestari kirjoitti:
Ti Touko 06, 2025 13:49
Melkein kustannustehokkain korjaamo tarkastuksiin löytyy yllättäen omalta pihalta. Eli normi stekk :evil: aukset öljytasot sekä alustan stekkaaminen ja koeajo riittänee. Eikä maksa mtn.oikestaan säästä80€ tunti kun avaat itse konepellin.
Osta vain Bosch merkkiset kärjet.
Mikäli Kouvolaan ajo onnistunee voin kätevällä ranneliikkeellä stekata
Kuupan siinä kusella käydessä jos ja kun käyn Kouvolassa lähiaikoina eräässä yrityksessä

No en olis kysynyt jos olis aikaa, viitsimistä ja taitoa :)

Käsijarrun säätö ainakin, mahdollisesti kärjet ja säätö, ehkä kaasarin putsausta yms. Öljynvaihto ehdottomasti.

Lähinnä ihan tästä Kotkan alueelta etsin, ettei kovin pitkälle tarvi linkuttaa. Lähinnä Keltakallio, Juurikorpi, Tavastila- paikkeilla.

Tero
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kysymyksiä 79 kajakista

Viesti Kirjoittaja mestari »

Käsijarru säädetään vasta kun kengät on kehitty lähelle jos ylipäätään säätöruvit liikkuvat.kannatta nyt jo ruiskuttaa wd40 kierteiden lähistölle
Läppäri säädetään vasta sitten jos ilmenee tarvetta.
Joko ostit Bosch kärjet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin