Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Mulla oli kanssa Jaguarissa Eagle F1 Asymmetricit. Ne oli varsin pätevän oloiset hieman sporttiin taipuvaiset touring-renkaat, eli hieman pehmeä ohjaustuntuma ja reagointi eikä järin uraherkät, mutta kuitenkin kääntyvät ja tottelevat. En tunnista äkkiseltäni viileän kelin ongelmaa, mutta ei välttämättä ihan nollan nurkille tullut oikein mentyäkään. Soralla olivat mahtavat. Ne oli toki jo vuonna 2021, niin on ehtinyt mallikin jo muuttua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Ostin viime kesälle kaksi sarjaa Nordexeja, olisko ollut NS9000 tms. Halvat eli ihan puhtaasti eurot edellä menin. Lopputulema oli se, että Focuksen alla ne kuluivat 18 tkm aikana kankaille asti edestä ja taakse jäi joku ehkä 3 mm. En kierrättänyt ristiin tai edes päädystä päätyyn. NG9-3:n alla tuli kilometrejä hihavakiolla 10 tkm ja silmämääräsesti mitattuna pintaa jäi 3-4 mm joka nurkkaan. Eli oli halvat, mutta kulutuskesto huomioituna ei enää olleetkaan halvat. Tai ainakaa sen halvemmat, mitä satasen kierrokselta enemmän maksavat vanhan liiton brändätyt.
NG9-3 on siinä määrin saattohoitokunnossa, että koitan vielä pärjätä Nordexeilla toisen kesän ja se on realistinen tavoite, kun kuitenki ajomääräki on tippunu 80 % viime vuodesta. Focukseen tuli alle Laufenn G FIT 4S eli halvimmat uskottavan brändin all seasonit. Olen aikaisemmin ajanut all seasoneilla (Nokialaiset molemmat sarjat) kaksi talvea, mutta tällä kertaa otin ne lähinnä säälimään uusia oikeita talvirenkaita syksyn ja kevään sulilta keleiltä. Eli sain nakata talvirenkaat pois jo kuukausi sitten, kun ajot oli muuten sulalla pinnalla, mutta iltahämärällä oli riski liukkauteen. Ja toisaalta näillä saa päästellä aika huoletta mahdollisen takatalven yli ja sitten syksyllä ensilumet eli perinteisellä mallilla joskus joulukuussa voi pohtia, josko siirtyisi oikeisiin talvirenkaisiin. Aika näyttää, että onko järjelliset ajettavat myös kesähelteillä.
Muuten joudun vielä kerran rengaskaupoille tulevana kesänä, kun on aito tahtotila saada cabbe vuosien tauon jälkeen ajoon. Sen kesärenkaat on jokku 11 vuotta vanhat, joista yksi ei edes ole pyöreä, niin eiköhän siihenki sitte tule uudet. Ja all seasonit vois olla järkivalinta, kun sellasten kanssa mahdolliset siirtelyt talvella onnistuvat vähän eri tavalla mitä rehdeillä kesärenkailla. Ja toisaalta jos innostuu johonki klubin talvitapahtumaan menemään, niin pärjää sellasenki reissun.
NG9-3 on siinä määrin saattohoitokunnossa, että koitan vielä pärjätä Nordexeilla toisen kesän ja se on realistinen tavoite, kun kuitenki ajomääräki on tippunu 80 % viime vuodesta. Focukseen tuli alle Laufenn G FIT 4S eli halvimmat uskottavan brändin all seasonit. Olen aikaisemmin ajanut all seasoneilla (Nokialaiset molemmat sarjat) kaksi talvea, mutta tällä kertaa otin ne lähinnä säälimään uusia oikeita talvirenkaita syksyn ja kevään sulilta keleiltä. Eli sain nakata talvirenkaat pois jo kuukausi sitten, kun ajot oli muuten sulalla pinnalla, mutta iltahämärällä oli riski liukkauteen. Ja toisaalta näillä saa päästellä aika huoletta mahdollisen takatalven yli ja sitten syksyllä ensilumet eli perinteisellä mallilla joskus joulukuussa voi pohtia, josko siirtyisi oikeisiin talvirenkaisiin. Aika näyttää, että onko järjelliset ajettavat myös kesähelteillä.
Muuten joudun vielä kerran rengaskaupoille tulevana kesänä, kun on aito tahtotila saada cabbe vuosien tauon jälkeen ajoon. Sen kesärenkaat on jokku 11 vuotta vanhat, joista yksi ei edes ole pyöreä, niin eiköhän siihenki sitte tule uudet. Ja all seasonit vois olla järkivalinta, kun sellasten kanssa mahdolliset siirtelyt talvella onnistuvat vähän eri tavalla mitä rehdeillä kesärenkailla. Ja toisaalta jos innostuu johonki klubin talvitapahtumaan menemään, niin pärjää sellasenki reissun.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Jos Kumhon Ecstat jostain löydätte, niin niille suositus, hyvin kestivät Superbin alla yli 50000 km. Sitä edeltävät ensiasennus Continentalit hyytyivät jo 36000 km jälkeen. Ans kattoo miten nuo uuden Superin ensiasennus Hankookit suoriutuvat. Ajattelin, että kun tulee aika vaihtaa, otan vaihteeksi Michelinin Pilotit tms., mitä tossa olen seurannut, niin porukat ovat ajelleet moisilla 50000-80000 km siivuja, joka on minusta aika hyvin. Noiden uusien Michelinien ominaisuus, että "lakkaavat kulumasta" siellä ehtoopuolella kuitenkin ominaisuutensa suht hyvin säilyttäen, toimii nähdäkseni oikein hyvin. Tulevat kokonaisuudessaan sitten kuitenkin halvemmiksi kuin ne halpikset, joilla ajosuorite jää varsin vaatimattomaksi, kuten Juhokin tuossa yllä kirjaili.
Oma kokemus keskihintaisista, eli esim. Michelinin kakkosmerkistä Bf Goodrichistä on varsin vankka ja sellainen, että ne kestävät alla n. 35000 km ja sitten on aika vaihtaa.
Tulen jatkossakin ostamaan kiertolaisiin, edullissin ja vähemmille ajoille jääviin autoihini Euromasterilta heidän myymiään halpiksia, mutta autoihin joilla ajetaan enemmän ja jotka pysyvät pihassa pidempään, hieman laadukkaampia. Eipä minulla pahaa sanottavaa ole kiinalaisistakaan, niitäkin on joitakin sarjoja ollut käytössä ja parhaillaan esim. Hiacen uutukaiset ovat sitä lajia.
Oma kokemus keskihintaisista, eli esim. Michelinin kakkosmerkistä Bf Goodrichistä on varsin vankka ja sellainen, että ne kestävät alla n. 35000 km ja sitten on aika vaihtaa.
Tulen jatkossakin ostamaan kiertolaisiin, edullissin ja vähemmille ajoille jääviin autoihini Euromasterilta heidän myymiään halpiksia, mutta autoihin joilla ajetaan enemmän ja jotka pysyvät pihassa pidempään, hieman laadukkaampia. Eipä minulla pahaa sanottavaa ole kiinalaisistakaan, niitäkin on joitakin sarjoja ollut käytössä ja parhaillaan esim. Hiacen uutukaiset ovat sitä lajia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Kumhot oli loppu niin tuli tälläset

8.1millii 195/65-15 koossa
Pitäisiköhän munki laittaa misukoiden e•primacyt alle viel hetkeksi et rauhoittuuko kuluminen oikeesti..

8.1millii 195/65-15 koossa
Pitäisiköhän munki laittaa misukoiden e•primacyt alle viel hetkeksi et rauhoittuuko kuluminen oikeesti..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Goodyear tekee takaisinkutsun Eagle F1 Asymmetric 6 -kesärenkaalle koossa 225/45 R17, osittain valmistusviallisten renkaiden ja sitä myöten vaihtelevien testimenestysten(menestymättömyyden) takia.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1a21384ca8
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1a21384ca8
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Oliko mitkä malli? Esimerkiksi 1001 renkaiden sivulla löytyy 14 eri mallia Kumho Ecstaa

Mulla kesti Ecsta PS71 sporttirenkaat lähes neljä kesää. Lopussa renkaat alkoi ujeltaa, kun kova kumiseos tuli esille. Nämä olikin ehkä sporttisimmat ja jäykkärunkoisimmar renkaat, mitä olen omistanut (jos ei semisliksejä lasketa).
Nyt alla Ecsta HS52 ja nämä ovat taas sellaiset löysärunkoiset kumit, jotka taittuu rampeilla auton alle kuten Hankook Ventus Prime3 teki. Nämäkin tuntuisi kestävän ihan mukavasti, eivät ole juuri kulunut syksyn ja kevään 15tkm ajosuoritteella.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Just noi mitkä sulla nyt on alla.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Parissa femmassa ollut jotkut Kumhon ecstat.
Hyvin kestää kulutusta, ekana kesänä jopa hiljaisen tuntuiset.
Myöhemmin rengas melu kasvanut ja tullut esille että renkaat ei pysy muutaman päivän seisomisen jälkeen pyöreänä.
Ekat sadat metrit pompotusta, uudelleen tasapainotus ei auta.
Lopputulema, en osta enää Kumhon kesärenkaita.
Hyvin kestää kulutusta, ekana kesänä jopa hiljaisen tuntuiset.
Myöhemmin rengas melu kasvanut ja tullut esille että renkaat ei pysy muutaman päivän seisomisen jälkeen pyöreänä.
Ekat sadat metrit pompotusta, uudelleen tasapainotus ei auta.
Lopputulema, en osta enää Kumhon kesärenkaita.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Jossakin v 2020 tai 2021 aikana leivotut Nokian renkaat halkemia täynä ja pakko heitaa roskikseen , ajettu vaan n 3000 km. Huonoa laatua nämä madeinrussia tavarat.
Mutta nyt tartee uudet "donitsit" harraste-SAABin alle ,että Katsastus Inssi ei laittas hylkyä.
Seläsin nettisivuja mutta ei löytänyt täsmälistä tietoja renkaideen ominaisuuksista.
Toyo Proxes Sport 2 tai Continental SportContact 7 ZR18 95 Y XL luokkaa. Kumpi on parempi vaihtoehto? Harraste SAAB illa kesäaikana arjeen-ajoa mutta sillöintällöin myös rata-ajoa.

Mutta nyt tartee uudet "donitsit" harraste-SAABin alle ,että Katsastus Inssi ei laittas hylkyä.
Seläsin nettisivuja mutta ei löytänyt täsmälistä tietoja renkaideen ominaisuuksista.

Toyo Proxes Sport 2 tai Continental SportContact 7 ZR18 95 Y XL luokkaa. Kumpi on parempi vaihtoehto? Harraste SAAB illa kesäaikana arjeen-ajoa mutta sillöintällöin myös rata-ajoa.
Re: Kesärenkaat 2022
Vieläkös oot ollu tyytyväinen ja miten ovat kestäneet kilsoja?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Molemmat hyviä valintoja. Veikkaan että erona Toyo vähän äänekkäämpi ja kulutuskestävämpi, Contissa sitten inan parempi pito. Mutta aika pieniä eroja perusajossa. Ratarengashan noista kumpikaan ei oikein ole kuten varmaan tiesitkin.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Eipä pysty sanomaan mitään, kun noita renkaita eikä koko autoa ole ollut minulla enää syksyn -22 jälkeen.
Sen yhden kesän ehdin ajella eikä voi oikeastaan kommentoida muuta kuin tuon mitä jo silloin mainitsin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Nykyisistä kesärenkaista.
Tällä hetkellä autoni alla on sen mukana tulleet Nokian Hakka Blue 3. Koko on 225/45/17. Renkaissa on nyt pintaa kaikissa tasaisesti 5 mm.
Rengas melu on mielestäni melko kovaa. Ei kyllä auton äänieristyskään ole lähtökohtaisesti mitenkään parasta luokkaa. Olen sitä yrittänyt parantaa laittamalla nyt keväällä ennen kesärankaiden vaihtoa raskasmattoa takapenkin istuinosan alle sekä peräkontin sivuille, joissa oli pelkkä peltipinta.
Ehdin käydä vielä testiajon äänieristyksen jälkeen nastarenkailla, ennenkuin ne sitten samana viikonloppuna vaihtuivat kesärenkaisiin. Nastarenkaina on Hankook I`Spike: 205/50/17. Jotenkin vain tuntuu, että nämä kesärenkaat meluavat enemmän
.
Kaiken lisäksi olen ehtinyt ajaa noilla samoilla Nokian kesärenkailla jo kaksi edellistä kesää ja tuntuu kuin melu vain lisääntyisi. Onko sitten harhaa vai meluaako nuo Nokian Hakka Blue 3:t kovempaa kuluneina. Tämä saattaa olla ominaisuus useimmissa renkaissa ja korustuuko vielä kesärenkailla.
Seuraavaksi en osta Nokian kesärenkaita vaan harkinnassa on ollut Goodyear efficientgrip performance 2:t. Useissa rengastesteissä ovat saaneet mm melusta kiitosta. Eikä mukavuus ja kulutuskaan ole huonoja.
Ei vain millään viitsisi vaihtaa 5 mm pinnalla olevia renkaita uusiin pelkän meluisuuden takia. Vakavasti täytyy myös miettiä tuota renkaan leveyttä, josko sekin on osa syynä kuluneena meluun ja siksi seuraavat kesärenkaat olisivat 205/50/17. Saabissa minulla oli aina sama 16 tuuman koko niin kesä kuin talvirenkaissakin. Tähän nykyiseen ei mahdu 16 vaan minimi on tuo 17. Onneksi sitäkin saa usealla profiililla.
Tällä hetkellä autoni alla on sen mukana tulleet Nokian Hakka Blue 3. Koko on 225/45/17. Renkaissa on nyt pintaa kaikissa tasaisesti 5 mm.
Rengas melu on mielestäni melko kovaa. Ei kyllä auton äänieristyskään ole lähtökohtaisesti mitenkään parasta luokkaa. Olen sitä yrittänyt parantaa laittamalla nyt keväällä ennen kesärankaiden vaihtoa raskasmattoa takapenkin istuinosan alle sekä peräkontin sivuille, joissa oli pelkkä peltipinta.
Ehdin käydä vielä testiajon äänieristyksen jälkeen nastarenkailla, ennenkuin ne sitten samana viikonloppuna vaihtuivat kesärenkaisiin. Nastarenkaina on Hankook I`Spike: 205/50/17. Jotenkin vain tuntuu, että nämä kesärenkaat meluavat enemmän

Kaiken lisäksi olen ehtinyt ajaa noilla samoilla Nokian kesärenkailla jo kaksi edellistä kesää ja tuntuu kuin melu vain lisääntyisi. Onko sitten harhaa vai meluaako nuo Nokian Hakka Blue 3:t kovempaa kuluneina. Tämä saattaa olla ominaisuus useimmissa renkaissa ja korustuuko vielä kesärenkailla.
Seuraavaksi en osta Nokian kesärenkaita vaan harkinnassa on ollut Goodyear efficientgrip performance 2:t. Useissa rengastesteissä ovat saaneet mm melusta kiitosta. Eikä mukavuus ja kulutuskaan ole huonoja.
Ei vain millään viitsisi vaihtaa 5 mm pinnalla olevia renkaita uusiin pelkän meluisuuden takia. Vakavasti täytyy myös miettiä tuota renkaan leveyttä, josko sekin on osa syynä kuluneena meluun ja siksi seuraavat kesärenkaat olisivat 205/50/17. Saabissa minulla oli aina sama 16 tuuman koko niin kesä kuin talvirenkaissakin. Tähän nykyiseen ei mahdu 16 vaan minimi on tuo 17. Onneksi sitäkin saa usealla profiililla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Tyypillistä Nokiaa. Ainoat renkaat, jotka olen laittanut puolison autossa vaihtoon 5mm pinnassa, kun pitivät infernaalista meteliä. Omassa ajossa sama havainto Continentaleista. Vähän aikaa ovat kivat, mutta alkavat 5mm tuntumassa metelöidä niin, että joutavat pois. Siksipä ei kyseisiä merkkejä ole tullut kesäkäytössä harrastettua enää piiitkiiin aikoihin. Eikä tule.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kesärenkaat 2022 - 2023 - 2024 - 2025
Kuluneista kesärenkaista olen huomannut kaikista, että ne ovat meluisempia, kuin uudet. 20 v. aikana on ollut Micheliniä ja Saabin ensiasennus Continentaleja. Alle, kun tulee uusi satsi, on ensi kokemus kuin huopatossuilla ajelisi.