Kylmänä nykii

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
arsi
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Loka 03, 2009 12:03

Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja arsi »

Hei!

Saab 9-3 2.0 t, -09, nykii kylmänä. Just tehty 120 000km huolto, jossa myös etsittiin kylmänä nykimisen syytä. Mitään testereillä näkyvää tai tulpista johtuvaa (vaihdettu kahteen kertaan) syytä ei löydetty. Kaikki pitäisi olla kunnossa mutta auto nykii edelleen kylmänä lähtiessä kiihdyttämään. Tyhjäkäynnillä ja kun moottorin lämpötila nousee normaaliksi ei nykimistä ole havaittavissa. Olisko kenellekään lisätietoa vian etsintään kun merkkiliikkeessäkään ei osattu mitään sanoa?
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja Timon »

Mulla on samankuuloinen ominaisuus, ajettu 240 tkm. Nykii siis kylmällä koneella, parhaiten huomaa 2 ja 3 vaihteilla. Siitä isommilla ei enää nyi (ainakaan havaittavasti). Tulpat vaihdoin, mut eipä ne vaikuttanu. Vikakoodeja ei myöskään ole. Ajattelin ilmavuotoa jossain, mutta en oo vielä saanu aikaseks etsiä tarkemmin.

Luulis kyllä että ilmavuoto vaikuttais myös kulutukseen, minkä en oo ainakaan huomannu nousseen :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Saab 9-3 1,8 t, -06
Sama täällä. Analysaattori antoi vikakoodin "laiha seos".
Kulutus normaali ja pitemmällä ajolla nykimistä ei huomaa.
Onko kellään ideaa, mikä on ?
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

"Laiha seos" ongelmaan luulisi olevan yksinkertainen ratkaisu -> normaali 95 tankkauksen sijaan, tankataan 97 tai 98 tai mitä vaan "vahvempaa".
Onko ideassa järkeä ?
Olisko muuta ideaa 93 lievään nypyttämiseen , joka tuntuu vain pienillä nopeuksilla ?
Analysaattori herjaa "Laiha seos".

93, bensa 1,8t, 2006, 150 000 km
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja aero »

petrosaab kirjoitti:
To Huhti 17, 2025 13:12
"Laiha seos" ongelmaan luulisi olevan yksinkertainen ratkaisu -> normaali 95 tankkauksen sijaan, tankataan 97 tai 98 tai mitä vaan "vahvempaa".
Onko ideassa järkeä ?
Ei, korkeampi oktaani ei ole sillä tapaa vahvempaa. Vanhan auton kanssa vähemmän etanolia sisältävä voisikin sopivasti vaikuttaa, mutta modernihkot (alkaen sieltä 90-luvun alkutaitteen tienoosta) autot hienosäätää seostaan lamdba-anturin tiedon perusteella joten sekään ei nykyvehkeissä käytännössä vaikuta.

Johtopäätös: autossasi on jotain vikaa ja se pitäisi korjata. Joko ilmaa pääsee ohi ilmamassamittarin (imuvuoto) ja seos menee siksi laihalle, lambda-anturi vetelee viimeisiään tai joku muu anturi näyttää vääriä. Ehkä pakovuotokin saattaisi onnistua tuon tekemään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Varmasti vikaa on. Vian korjaus korjaamolla on , että korjaaja lukee analysaattoria ja tekee sen mitä se käskee, vika ei poistu. Lasku pitää maksaa.
20 vuotta sitten ei pensassa ollut niin paljon ties mitä lisäaineita, jotka tekee ainakin sen että energiatiheys vähenee.
Nyt on aika luonnollista että sen aikainen tekniikka herjaa nykybensasta "löysästä seoksesta".
Auton softa ja rauta on viritetty 20 vuotta sitten bensalle ja siinä ei osien vaihto auta mitään, niinkuin näitä juttuja lukiessa voi päätellä. Softalle on paha tehdä mitään.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei oktaaniluku ja bensan etanolin osuus polttoaineessa vaikuta polttoaine-ilma seokseen. Seosta säädetään ilmamassa mittarin tiedon mukaan ja lambda anturi tekee takaisin kytkentänä hienosäätöä. Tämä ei pysty korjaamaan äärettömästi, joten jostain syystä seos pn laiha eli ilmaa liikaa suhteessa polttoaineeseen.

Jossain on siis vikaa...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Eli jos otan ilmassamittarin pois putken välistä (johdot kiinni ilmamassamittarissa), niin mitä pitäisi tapahtua ?
Käynnistyykö ja pätkiikö vielä pahemmin ?
Tuliko paha kysymys ?
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Etanolin osuus vaikuttaa tarvittavaan polttoainemäärään, mutta vaikutus on tosiaan niin pieni, että lambdakorjaus sen fiksaa pumppubensoissa. Lambdakorjauksen raja tulee vissiin yleensä vastaan jossain E40-E50 -tienoossa, ei vielä E10:llä, jota pumpulta saa.

^^Huono korjaamo joka ei vikaa korjaa. Ei se bensiinin energiatiheys (lähinnä se etanoli sitä minun tietääkseni pudottaa) niin paljoa ole muuttunut että noin pitäisi käydä eikä vikavalojen palaminen ja nykiminen yleisesti ole normaalia ehjissä 20v autoissa,

Mutta jos noin lähtee miettimään nyt kun sai työkoneen suljettua ettei tartte niitä miettiä, niin laiha seos johtuu joko liiasta ilmasta tai liian vähästä polttoaineesta. Jos lähtee miettimään potentiaalisia syitä polttoainepuoli edellä, niin:
-Liian alhainen bensanpaine (väsynyt pumppu, tukkeutunut linja tms)
*Muuten ok, mutta näkyisi enempi ahdoilla. Jos oikein ymmärsin, niin vika tulee kevyellä kuormalla
-Jumitteleva suutin
*Sama kuin edellisessä, korostuisi ahdoilla

Joten polttoainepuolella tuskin on varsinaista vikaa, joten siirrytään ilmapuolelle
-Imuvuoto ilmamassamittarin jälkeen
*Tämä voisi hyvinkin osua - on imulla laihalla kun kone imee ilmaan MAF:n ohi, menee ahdoilla rikkaalle joka ei aiheuta vastaavaa TAI on jopa sisäänpäin aukeava palkeenkieli, joka sulkeutuu ahdoilla.
-Pakovuoto ennen lambdaa
*Tämä minusta oletusarvoisesti päästäisi liikaa happea lambda-anturille, joka luulisi seosta laihaksi ja käskisi rikastaa, mutta pyörteilyt yms saattaa aiheuttaa jänniä tuloksia. Pakovuoto tosin todennäköisesti kuuluisi äänestä, joten tuskin sellainen.

Jos kummastakaan ei varsinaista fyysistä vikaa löydy, niin vaihtoehtona on, että moottorinohjaus jostain (muusta) syystä haluaa suihkia liian vähän bensaa. Tämä sitten johtuu todennäköisesti jostain anturiviasta, kuten väsyneestä (tai väärästä) ilmamassamittarista tai lambdasta (tuskin lambdasta, koska sillä kuitenkin tunnistetaan se laiha seos).

Sitähän me täällä ruudun takana emme tiedä, mitä siihen autoon on vaihdettu ja yritetty, mutta vahvasti kuulostaa siltä, että korjaamo ei ole osannut diagnosoida vikaa sitä ensimmäistä koodia pidemmälle eli kysyä miksi se seos on laiha. Joku syy siihen on oltava ja erittäin suurella todennäköisyydellä se on autossa oleva vika.

Jos otat MAFfin irti putkesta ja pidät siinä johdot kiinni, saattaa lähteä käyntiin tai olla lähtemättä. Ilmaahan tällöin ei virtaa, mutta esim. tuuli saattaa sekoittaa mittaria ja seos heitellä ihan miten sattuu, jos lähtee ja pysyy käynnissä.

Minusta tässä kohtaa pitäisi ottaa testerin ruudulle ja logitukseen livedataa ja ajaa autolla. Talteen ainakin:
-pyydetty ilmamassa
-toteutunut ilmamassa
-pyydetty ahtopaine
-toteutunut ahtopaine
-lambda
...ja lähteä siitä diagnosoimaan ja selvittämään vikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Näistä viesteistä voi lukea ettei korjaamot saa viasta selvää, eikä kuntoon. Selvää on, että suurin osa korjaamoista on surkeita.
Ongelma varmaan on, että vikaa on vaan hitusen; kylmänä lähtiessä pienillä nopeuksilla pienen kangertelun menossa tuntee, mutta motarilla asia jo unohtuu.
Liika ilma ongelman selvittäminen; jos peittää osan ilmansuodattimelle menevää reikää , niin myös ilmamassamittari saa vähän vähemmän ilmaa.
Kannattaako näin kokeilla, ongelma liiasta ilmasta ainakin ratkeaisi.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Saahan sitä omalle autolle tehdä mitä haluaa, mutta suosittelen kääntymään jonkun sellaisen puoleen, joka jostain jotain edes käsittää
NG9-3 Aero MY05
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja aero »

Ilmansuodattimen osittaisesta peittämisestä ei ole apua, kun ilmaa rajoittava tekijä ei ole ilmansuodattimen ilmansaanti vaan kaasuläppä. Lisäksi ilmansuodattimen läpi kulkeva, koneeseen asti päätyvä ilma kulkee ilmamassamittarin läpi. Liian ilman ongelma on nimenomaan mittaamatonta ilmaa, jota moottorinohjaus ei siis osaa ottaa huomioon laskiessaan suuttimien aukomista mitatun ilmamassan perusteella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

*
Viimeksi muokannut petrosaab, To Huhti 17, 2025 18:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

duuduu kirjoitti:
To Huhti 17, 2025 17:30
Saahan sitä omalle autolle tehdä mitä haluaa, mutta suosittelen kääntymään jonkun sellaisen puoleen, joka jostain jotain edes käsittää
Ei tämä ilma/litku mysteeri mitään tohtorin tutkintoo vaadi.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kylmänä nykii

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrosaab kirjoitti:
To Huhti 17, 2025 18:07
duuduu kirjoitti:
To Huhti 17, 2025 17:30
Saahan sitä omalle autolle tehdä mitä haluaa, mutta suosittelen kääntymään jonkun sellaisen puoleen, joka jostain jotain edes käsittää
Ei tämä ilma/litku mysteeri mitään tohtorin tutkintoo vaadi.
Ei tohtorin vaan käytännön tietämystä.
Muutamaa arvoa seuraamalla testerin livedatasta pystyy päättelemään onko laiha seos mittauksen vai polttoaineen puolella joko suuttimissa tai määrässä.
Tech2 testerillä näkee monesti tarkemman vikakoodin kuin yleismallisella testerillä ja harrastaja joka näitä räplää ammatikseen tai harrastepohjalta osaa jo katsoa vakio paikat mitkä tekee herjaa.
Väitän oikean harrastajan löytävän vian nopeammin kuin yksikään monimerkkikorjaamo ja monesti harrastajalla on osia hyllyssä mitä voi testata heti.
Vastaa Viestiin