B205E viritys vinkit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Hyvää pääsiäistä! Olis meikäläisen vuoro hieman viritellä tuota omaa femmaa nyt kun sai toisen samanlaisen hommattua varaosa rakkineeksi. Tehotavoite 270-280hv, eli ilman koneen sisuskalujen päivitystä tarkoitus edetä.
Auto on siis og femma my05 b205e manuaali johon päivitetty jo td04 hl-15t + re85 softa, etu apurungon takapuslat uretaanisiin + 2.5" ränni catilta taaksepäin yhdellä läpivirtaavalla vaimentajalla.

alla lista mitä tarkoitus päivittää, saa ja pitää ehdottaa parempia ratkaisuja, jonkunsortin budjetilla mennään.
- Polttoainepumppu päivittyy walbroon
- Taka pitkittäistukivarsien etupuslat vaihtuu uretaanisiin
- Etualatukivarsien takapuslat vaihtuu uretaanisiin
- bosch ev 14 630cc suuttimet ?
- 3" downpipe mallia DIY
- Strut bar mallia DIY
+ Mekaanisten muutosten jälkeen tehdä softa
Eli nyt otetaan vastaan kaikki vinkkivitoset ja kikkakolmoset !! mitä saa tehdä mitä ei saa tehdä ja paljonko kello on :lol:
Viimeksi muokannut OlliHarju, Ma Touko 05, 2025 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Onkohan oheinen suutin minkäänlainen, saabissa vakiona käsittääkseni uscar liitin? Onko nämä helposti säädettävissä? https://www.finjector.com/fin/ev14_suut ... 741642-186
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

B205 vakiosuuttimet ovat amp junior power timer eli JPT -liittimellä. Finjector nimittää tuota jetronic -liittimeksi. Itse ostaisin suoraan oikealla liittimellä olevat suuttimet.

Omasta ex-93 saabista penkitettiin B205R moottorista reilusti yli 260hv/400Nm ja sillä ajeltiin 100tkm verran tiellä, monet ratapäivät ja useampi rengassarja sileäksi. Tekniikkana oli vakio avaamaton moottori, vakio 15T ahdin, 530cc suuttimet, 3" alkuputki ja 2.5" takapönttö, Audin bypass, B204 nokat, paree IC, walbro gss341 ja e85 ohjelma.

Nokka-akselien vaihto ei ehkä ollut järkevä viritys. Tai olisi varmaan tarvinnut säätää imunokka aikaisemmalle tai pitäytyä vakiossa imunokassa. Olisi saanut puristuspaineet pidettyä korkeammalla.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

A_K_O kirjoitti:
Ti Huhti 22, 2025 19:43
B205 vakiosuuttimet ovat amp junior power timer eli JPT -liittimellä. Finjector nimittää tuota jetronic -liittimeksi. Itse ostaisin suoraan oikealla liittimellä olevat suuttimet.

Omasta ex-93 saabista penkitettiin B205R moottorista reilusti yli 260hv/400Nm ja sillä ajeltiin 100tkm verran tiellä, monet ratapäivät ja useampi rengassarja sileäksi. Tekniikkana oli vakio avaamaton moottori, vakio 15T ahdin, 530cc suuttimet, 3" alkuputki ja 2.5" takapönttö, Audin bypass, B204 nokat, paree IC, walbro gss341 ja e85 ohjelma.

Nokka-akselien vaihto ei ehkä ollut järkevä viritys. Tai olisi varmaan tarvinnut säätää imunokka aikaisemmalle tai pitäytyä vakiossa imunokassa. Olisi saanut puristuspaineet pidettyä korkeammalla.

Tarkoitus juurikin hommata suuttimet mallia bolt on, kiitos vinkistä, foorumeilta etsiessäni löytyi monenlaista tietoa suuttimien pituudesta mutta käsittääkseni ns. keskipitkä eli o-renkaiden väli 49mm sopisi suoraan ilman modailuita ? Onko viisasta vaihtaa myös 4bar polttoaineen paineensäädin?

Parashan toki olisi jos b204 koneesta laittais männät ja nokat mutta tässä kohtaa jää haaveeksi. Ei ole tarkoitus hakea maksimaalisia teholukemia, vaan järki päässä luotettavaa käyttöautoa jolla mukava cruisailla

Mutta polttoainepumpun suhteen paras vaihtoehto taitaa olla juurikin tuo mainitsemasi gss341 ?

Tässä juuri hommailen osia 3" downpipeä tekoa varten, saas nähdä minkälainen tekele siitä tulee.

Päivittelen tänne vaikka kuvia ja höpöttelyä sitä mukaa kun saan hommattua osia ja asennettua niitä, jos ei muuten niin muut voi oppia sitten mun virheistä🥴

Onko satakunnan alueella mitään penkkiä missä voisi sitten käydä pettymässä kun saa rojektin valmiiksi? Vai täytyykö Tampereelle asti lähtiä.
Viimeksi muokannut OlliHarju, Ti Huhti 22, 2025 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Eli onko esim nämä Bolt On ja riittävät kevyesti 300hp ?

https://www.finjector.com/fin/ev14_suut ... 532821-186
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Termos »

Oma suositukseni polttoainepumpuksi on AEM 50-1200 (lähes bolt on), vaikka se itellä kestikin vain 180 tkm lähestulkoon pelkästään etanolia pumpaten 8)
Esim: https://www.finjector.com/fin/aem_poltt ... 0-p-532004

Etualatukivarsien takapuslien vaihto uretaanisiin on ehdottomasti viisasta, mutta varoitan vain, jos siitä ei ole kokemusta:
On sitten vittumainen työmaa (neljään tukivarteet olen itse vaihtanut).

Alkuperäinen pusla on öljyvaimennettu, eli kaiken muun ähertämisen ja rälläköinnin lisäksi siitäkin aiheutuu käryä ja sotkua :twisted:

Edit: Tuossa ohjeet hommalle https://photo.platonoff.com/Auto/200709 ... hings/?all
Mutta ei se noin suit sait yleensä mene.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Termos kirjoitti:
Ti Huhti 22, 2025 22:00
Oma suositukseni polttoainepumpuksi on AEM 50-1200 (lähes bolt on), vaikka se itellä kestikin vain 180 tkm lähestulkoon pelkästään etanolia pumpaten 8)
Esim: https://www.finjector.com/fin/aem_poltt ... 0-p-532004

Etualatukivarsien takapuslien vaihto uretaanisiin on ehdottomasti viisasta, mutta varoitan vain, jos siitä ei ole kokemusta:
On sitten vittumainen työmaa (neljään tukivarteet olen itse vaihtanut).

Alkuperäinen pusla on öljyvaimennettu, eli kaiken muun ähertämisen ja rälläköinnin lisäksi siitäkin aiheutuu käryä ja sotkua :twisted:

Edit: Tuossa ohjeet hommalle https://photo.platonoff.com/Auto/200709 ... hings/?all
Mutta ei se noin suit sait yleensä mene.
Työmaalla on onneksi kunnon vehkeet joilla uskon että saan suoritettua puslien vaihdon vain muutaman kirosanan saattelemana.... muistaakseni joissain volvoissa oli vastaavanlaiset puslat jotka muistan vaihtaneeni mutta ei se kyllä kovin kivutonta ollut.

Tuo polttoainepumppu on varmasti hyvä mutta huomattavasti kalliimpi kuin walbron, täytyy miettiä onko investoinnin arvoinen
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Riittääkö 650cc tuotto etanoolilla 300hv asti ?
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termos kirjoitti:
Ti Huhti 22, 2025 22:00
Etualatukivarsien takapuslien vaihto uretaanisiin on ehdottomasti viisasta, mutta varoitan vain, jos siitä ei ole kokemusta:
On sitten vittumainen työmaa (neljään tukivarteet olen itse vaihtanut)..
Perusteletko hieman että miksi? Ei femman etualatukivarsien pusliin tarvitse tehdä muutoksia tuossa teholuokassa, eikä hieman isommillakaan tehotavoitteilla.

Femman alustaa viilataan etupäästä paremmaksi laittamalla poikkituki iskaritornien yläpäähän. Fysiikan lakien mukaan se kumoaa macphersson tuennan etualatukivarren takapuslaan kohdistuvat momentit. Tämä viimeistellään custom-pyöränkulmilla niin, että etupää säädetään lievästi harittamaan aurauksen sijaan. Tämä taas kumoaa etuvedossa voimakkaassa kiihdytyksessä etupyörien kääntymisen lisää auraukselle. Eli jos säätö on valmiiksi aurauksella tehtaan arvojen mukaan, niin vetelyä aiheutuu koska momentti kääntää lisää auraukselle. Sitten vielä kunnolliset renkaat, eikä mitkään aasialaiset drifting-renkaat niin femma on niin nautinnollinen ajaa myös mutkatietä ja ohjaus on sekä tarkka että tunnokas.

Nämä muutokset riittävät eliminoimaan kiihdytyksessä tapahtuvan vetelyn käytännössä kokonaan - ainakin teholuokassa 300-400hv.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Tuolta kantilta en asiaa edes ajatellut, taidan tehdä niin että värkkään sen poikkituen ja käyn ajamassa ja tunnustelemassa, en sitten vaihda niitä takapuslia koska ei ainakaan viikko sitten ollut mitään vikaa kun tarkastelin nosturilla. Muutoinkin muut puslat suht hyvässä kunnossa kun joitakin jo vaihdettu ja vasta 200tkm mittarissa.

Muutoinkin aihio erittäin hyvä kun perusvaivat jo korjailtu myös mm. Alipaineletkut uusittu kaikki, IMM uusi, sytkäkassu, turbon magneettiventtiili, takaa ylempien poikittaistukivarsien ulommaiset helat, ohjaustehostimen putkisto, ahdin, momenttituki ja kaikkea pientä sälää uusittu vuosien varrella....

Työmaalla myös suuntauslaitteet niin tarvitsee harkita pyöränkulmien muutosta myös. Oliko tähän sulla pakari jotain tarkempia asteita tiedossa?
Viimeksi muokannut OlliHarju, To Huhti 24, 2025 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

OlliHarju kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 09:25
Riittääkö 650cc tuotto etanoolilla 300hv asti ?
Riittää. Jos uusia ostat niin osta EV14 870cc, niin jää pelivaraa sitku tekeeki mieli esim 19t tai diskopottua.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 12:17
OlliHarju kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 09:25
Riittääkö 650cc tuotto etanoolilla 300hv asti ?
Riittää. Jos uusia ostat niin osta EV14 870cc, niin jää pelivaraa sitku tekeeki mieli esim 19t tai diskopottua.

Uudet ajatus ostaa, vähän houkuttelis kyllä nuo 870cc, siinä äkkiä käy niin että siihen 300hv ( jos siihen pääsee ) turtuu :D
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 12:17
OlliHarju kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 09:25
Riittääkö 650cc tuotto etanoolilla 300hv asti ?
Riittää. Jos uusia ostat niin osta EV14 870cc, niin jää pelivaraa sitku tekeeki mieli esim 19t tai diskopottua.
Osaatko sanoa passaako 49mm suuttimet heittämällä?
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

49mm bolt-on
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ite käytän edessä: 16 minuuttia kokonaisharitusta (eli 8 minuuttia per puoli) ja takana 20 minuuttia kokonaisaurausta (eli 10minuuttia per puoli). Rengaskokona 225/45-17.

Kannattaa toki muistaa, että ajokokemus on hyvin voimakkaasti subjektiivinen kokemus, että jokaisella on oma fiilis siitä mikä tuntuu hyvältä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin