Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Tätä on varmaan kysytty täällä foorumilla vuosien varrella useampaankin otteeseen, mutta en löytänyt hakutoiminnolla suoraan vastausta, ja netistäkin tuli vastaan lähinnä ristiriitaista tietoa – tai mielipiteitä, jos ollaan tarkkoja.
Otan esimerkiksi oman tilanteeni: viime vuoden katsastuksessa tuli kaksi korjauskehotusta – oikeanpuoleisen etuvalon vilkku ei toiminut (vaikka polttimo ei ollut palanut), ja lisäjarruvalo oli pimeänä. Hankin purkaamolta “uuden” lisäjarruvalon ja vaihdoin sen, mutta ongelma ei poistunut. Jätin asian lopulta sikseen, koska sivuvilkku toimii, sekä takavilkku (vaikka vilkuttavat nopeammin), ja varsinaiset jarruvalot toimivat normaalisti. Nyt kuitenkin lähestyy elokuu, jolloin Saabiska pitää viimeistään käyttää leimalla.
Tässä kohtaa tulee varsinainen kysymys:
Jos vien auton katsastukseen ilman, että nuo korjauskehotukset on korjattu, tuleeko niistä automaattisesti hylkäys? Vai onko mahdollista, että samat korjauskehotukset vain merkitään rekisteriotteeseen uudelleen ja siirtyvät taas vuodella eteenpäin?
Otan esimerkiksi oman tilanteeni: viime vuoden katsastuksessa tuli kaksi korjauskehotusta – oikeanpuoleisen etuvalon vilkku ei toiminut (vaikka polttimo ei ollut palanut), ja lisäjarruvalo oli pimeänä. Hankin purkaamolta “uuden” lisäjarruvalon ja vaihdoin sen, mutta ongelma ei poistunut. Jätin asian lopulta sikseen, koska sivuvilkku toimii, sekä takavilkku (vaikka vilkuttavat nopeammin), ja varsinaiset jarruvalot toimivat normaalisti. Nyt kuitenkin lähestyy elokuu, jolloin Saabiska pitää viimeistään käyttää leimalla.
Tässä kohtaa tulee varsinainen kysymys:
Jos vien auton katsastukseen ilman, että nuo korjauskehotukset on korjattu, tuleeko niistä automaattisesti hylkäys? Vai onko mahdollista, että samat korjauskehotukset vain merkitään rekisteriotteeseen uudelleen ja siirtyvät taas vuodella eteenpäin?
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Jos korjauskehotus näkyy otteella, näkyy se tietenkin myös järjestelmässä. Ehkä kuitenkin kannattaisi luopua autoilusta, jos olet viime kesästä asti ajanut vilkuttomalla autolla. Asenne ei oikein sovellu muiden sekaan temmeltämään. Sivuvilkku ei todellakaan korvaa etuvilkkua!
Kaiken lisäksi vika todennäköisesti korjaantuisi polttimo uusimalla. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ”ehjä” polttimo ei näissä toimi.
Lisäjarruvalosta kannattaa ensimmäiseksi mitata, tuleeko sinne sähköä.
Kaiken lisäksi vika todennäköisesti korjaantuisi polttimo uusimalla. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ”ehjä” polttimo ei näissä toimi.
Lisäjarruvalosta kannattaa ensimmäiseksi mitata, tuleeko sinne sähköä.
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Täysin samaa mieltäScraab kirjoitti: ↑La Huhti 26, 2025 07:54Jos korjauskehotus näkyy otteella, näkyy se tietenkin myös järjestelmässä. Ehkä kuitenkin kannattaisi luopua autoilusta, jos olet viime kesästä asti ajanut vilkuttomalla autolla. Asenne ei oikein sovellu muiden sekaan temmeltämään. Sivuvilkku ei todellakaan korvaa etuvilkkua!

Jos korjauskehoituksia ei saa itse kuntoon, on korjaamot sitä varten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Korjauskehoitus= Korjaa vika. Ei sitä oikein selvemmin voi sanoa. Ei kuulu päästä samoilla ongelmilla toista kertaa läpi.
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Tuskin pääset läpi katsatuksesta. Lisäksi jos korjauskehotukset on tekemättä ajallaan ja poliisi pysäyttää niin silloin napsuu sakkoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Katsastuksessa auton sen hetken kunto ratkaisee. Sillä ei ole merkitystä kuinka kauan viat ovat autossa olleet eli tulee uudet korjauskehotukset.
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Voisi tulla aika villejä katsastustuloksia, jos vanhat kehotukset antaisivat hylsyn. Ajovalo poksahtaa peräkkäisinä vuosina konttorin ovella eikä muuta kuin 25 € jälkitarkastusmaksua maksamaan.
Siitä huolimatta kehotukset on tarkoitettu korjattaviksi, kannattaa siis hoitaa kuntoon.
Siitä huolimatta kehotukset on tarkoitettu korjattaviksi, kannattaa siis hoitaa kuntoon.
9-3 Linear SC 1.9 TiDS '06 | 9-3 Aero '01
Pitkäaikaisprojektina Calibra 2.0i '92 + projektin toinen puolikas 9-3 2.0t '99
Purettavana 9-3 Linear SS 1.9 TiD '06 | 9-5 Aero '00
Pitkäaikaisprojektina Calibra 2.0i '92 + projektin toinen puolikas 9-3 2.0t '99
Purettavana 9-3 Linear SS 1.9 TiD '06 | 9-5 Aero '00
Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
” Katsastuksessa voidaan antaa korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle. Korjauskehotukset merkitään rekisteröintitodistukseen ja korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa. Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa vähäisempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.”
Lähde: verkkosivu A-katsastus.fi, noudettu 27.4.-25
Yksittäisellä valovialla voi onnistua katsastuksesta toiseen, mutta useampi toistuva vika tai esimerkiksi tuulilasin vika tuskin menee läpi
.
Lähde: verkkosivu A-katsastus.fi, noudettu 27.4.-25
Yksittäisellä valovialla voi onnistua katsastuksesta toiseen, mutta useampi toistuva vika tai esimerkiksi tuulilasin vika tuskin menee läpi

Re: Korjauskehotusten huomioimatta jättäminen
Tuohan ei ota siihen kantaa, että tuleeko hylky, jos korjauskehoitus koskee samaa vikaa kuin edellisellä kerralla.Scraab kirjoitti: ↑Su Huhti 27, 2025 12:00” Katsastuksessa voidaan antaa korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle. Korjauskehotukset merkitään rekisteröintitodistukseen ja korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa. Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa vähäisempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.”
Lähde: verkkosivu A-katsastus.fi, noudettu 27.4.-25
Yksittäisellä valovialla voi onnistua katsastuksesta toiseen, mutta useampi toistuva vika tai esimerkiksi tuulilasin vika tuskin menee läpi.
Aika erikoista olisi esim. korjauskehoituksen saaneen vilkkupolttimon, joka on sitten vaihdettu, palaminen uudelleen juuri ennen katsastusta. Vaikuttaa silloin siltä, ettei korjauskehoitusta ole noudatettu tai autossa on jokin vika aiheuttamassa polttimon palamista.
Itse en kyllä tiedä, voisiko auton nyt sitten tämän takia hylätä. Toisaalta miksei, kun kerran poliisikin voi sakon ko. syyn takia antaa, jos tuossa vuoden aikana joutuu liikenteen valvonnassa pysäytetyksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)