Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Kakkossarjan hyrpiitiltä äkkiseltään näyttäsi. Bemari on kyllä kunnostautunut itsestäänoksidoituvissa autoissa polttomoottoripuolellakin (E6x päävirtakaapelin läpivienti, E8x/E9x pääsähkökeskuksen isovirtaliitos, Fxx muovi-imusarjat ja EGR:t...) eli en lähtöjäni syyttäsi sähkövetoa.

Sitäpaitti taisi palaa edestä, kun sähkökilkkeet noissa etuvetopohjasissa on takana...

Edit: siitä mallia... https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011184128.html
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusi tutkimus: Näin kauan sähköautojen akut nykyään kestävät

https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html

Vieläkin välillä kuulee jonkun mainitsevan siitä miten sähköautoon on "sitten jossain vaiheessa edessä se akun vaihto" jos sellaisen erehtyy hankkimaan. Melko selvää on kuitenkin että nykyaikaisen sähköauton akun elinikä yltää vähintään auton keskimääräiseen elinikään, joten akkujen vaihdot tulevat todennäköisesti jatkossakin olemaan suunnilleen yhtä yleisiä kuin polttomoottoriautojen moottorivaihdot nykyisin.

Eli kyllä niitä jonkin verran tehdään, useimmiten autoon menee vaihdossa käytetty moottori/akku ja tietyssä iässä auton arvo on laskenut niin alas että moottorin/akun totaaliporsimus johtaa auton paalaamiseen. Tai jos se moottori/akku ei totaaliporsi, niin käyttöominaisuudet heikkenee niin pahasti että paalauspäätös syntyy sen vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja kun akkujen kestävyys varmaan paranee entisestään, niin niitä muualta porsineista autoista kerättyjä käytettyjä vaihtoakkuja alkaa varmaan löytymään markkinoilta ja hinnat laskee sitä myötä. Eiköhän sitä edelleen korit ja apurungot lahoa alta vähintään suolaliemessä liotettuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja ei se akku pal mitään, mutta tehoelektroniikka voi kärsiä jos sähköautoa menee hinaamaan:

phpBB [video]
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko kukaan törmännyt netissä tahi muuten keskusteluun / dataan sähköautojen 12V syötön vahvuudesta? Tämä juolahti mieleen audiopuolelta, kun se yleensä on uusissakin autoissa vähntään vajaa, ellei peräti huono, mutta sama voi nousta esiin esim. lisävalojen kanssa. Eli paljonko "ylimääräistä" 12V sähköä yleensä on tarjolla? Dinonpolttimiinkin on aikain saatossa vaihdeltu isompia latureita tarvittaessa, mutta kuten nykyaikaisiin dinonpolttimiinkin, on todennäköisesti sähköautoonkin järiämmän 12V laturin vaihtaminen ihan suoriltaan kategoriassa "temppu ja kuinka se tehdään".

Lasketaan esimerkkiskenaario korostettuna, karkeesti, yksinkertaistettuna ja helpoilla numeroilla. Otetaan lähtökohdaksi nuuka valmistaja (kaikkihan haluaa säästää sieltä mistä voi), joka laskee että ulkoledit ympäriinsä vetää about 60W (5A), sisävalot ja viihdepuoli 36W (3A), akun kontaktorit 12W (1A), puhallin 24W (2A) Penkin säädöt jne hetkelliset ottaa enempi, mutta niitä käytetään niin vähän aikaa että keskimäärin jäädään alle 1A. Varashälytin, turvakamera ja pilviyhteys jotka ovat aktiivisena myös auton nukkuessa, hörppii jotain 0,5A. Tässä vaiheessa ollaan 5+3+1+2+1+0,5A=11,5A tasolla auton "käydessä" ja 0,5A tasolla auton nukkuessa, joten nuuka valmistaja tuuppaa autoon 15A HV->12V laturin ja 30Ah akun.

Kaek hyvin, 30Ah akusta riittää yli kahdeksi vuorokaudeksi jytyä aina hereillä oleville asioille, helposti potkua kytkeä HV kiinni ja automaattisessa seisontalatauksessa täyttyykin alle kahdessa tunnissa sen 2vrk jälkeen. Ajossa piisaa 3,5A latausvirtaa ajossakin. Kaikki on hyvin - insinööri on tyytyväinen kun matematiikka täsmää, pavunlaskija on tyytyväinen kun kustannukset pysyy kurissa. Asiakkaalle riittää että auto toimii eli jos softa on latausvalvonnan ja -automatiikan osalta kohdallaan, asiakas on tyytyväinen.

Sitten tulee se mutta. Mutta on suomipoika, joka ajaa pitkää siivua syysyönä Lapin erämaassa ja tahtoo nähdä porot jo kaukaa. Suomipoika siis törkkää keulalle 240W lisävaloa. Katuvalojen loppuessa suomipoika iskee pitkät päälle ja painaa tyytyväisenä menemään - mikäs siinä matkaa taittaessa, kun ajoakussa on 500km rangea ja näkee eteensä. Paitsi että ne lisävalot kiskoo 20A virtaa, joka on enempi kuin auto tarjoaa latuuta, joten pikkuakku vajuu kokoaika. 3,5A latausvirran sijasta akulla onkin tässä vaiheessa 16,5A purkuvirta. Hieman yli 1h45min ajon jälkeen pikkuakku on tyhjä. Valot sammuu, kontaktorit aukeaa ja matka katkeaa. Ja suomipoika kiroaa ettei sähköautosta sittenkään ollut mihinkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^hyvää pohdiskelua. En ole asiaa itse miettinyt, mutta laskelmien tueksi kaivoin valeponin tietoja mach-e -foorumilta (https://www.macheforum.com/site/threads ... faq.32744/). Tuolla oleva FAQ-lista 12 voltin järjestelmästä on pitkä, mutta koostin tähän aeron avauksen kannalta oleellisimpia tietoja. Teknisistä tiedoista sen verran disclaimeria, että nämä on tosiaan nettifoorumilta, ei Fordin virallisesta opuksesta kopsattuja, joten en vanno näitä tietoja mitenkään faktaksi.

Tuolla todetaan, että perus-vale-mussen (eli ei-GT) latauskapasiteetti ei riitä ekstravarusteiden sähkönsyöttöön. Eli kuulostaa siltä, että aeron johtopäätökset virran riittämättömyydestä 240w ledibaarille pitävät esim. oman autoni kohdalla paikkaansa. Fordin pavunlaskijat on taas tehneet työnsä kunnolla :D
What are the 12V battery specifications?

Part number: BAGM-H3
35 Amp-hours, 380 CCA, 60 RC, 27 lbs
H3 size (175mm x 175mm x 190mm) L x W x H

How is the 12V battery charged?

Instead of an alternator being turned by an engine, the Mach-E uses something called a DC-to-DC converter. This is a box that converts high voltage 350V DC from the big battery to low voltage 12V DC for the small battery. This DC/DC converter is only active and charging when 1) the car is turned on and 2) while charging the high voltage battery. When the car finishes charging, the DC/DC is turned off and the 12V battery is no longer charged. The DC/DC can also be switched on in special situations such as if the 12V battery is about to go dead, or if an OTA is installing (only certain OTAs).

What is the base load on the electrical system?

The base load is about 20 amps (260W) with the car on and all accessories off.

How many amps can the DC/DC converter output?

The standard Mach-E DC/DC converter can output 160 amps peak. GT models have a larger unit that can output 220 amps peak. The typical load on the 12V system is anywhere from 20-150 amps depending on accessories used (headlights, blower motor, rear defrost, power steering rack, radiator fan, etc). Continuous loads shall be less than peak output. NOTE: The base vehicle (non-GT variant) does not have capacity for additional loads beyond vehicle standard equipment. This vehicle configuration should not be used for applications that add aftermarket equipment.

How much 12V battery drain is normal while parked?

There is ~10% loss in the two hours immediately after shutdown, and thereafter it should be less than 5% loss per day. There are two types of drain, standby (or quiescent) drain, and periodic drain. Standby drain is a constant 24/7 low-level load when the car is fully asleep. This includes listening for nearby key fobs or PAAK, or incoming cellular pings from Ford. The quiescent current can be read from the BMS with a scan tool, and should normally be less than 50 milliamps. If there is a problem with a module not going to sleep, or an aftermarket dashcam is improperly installed to constant-on power, the standby drain will exceed 50 mA and can cause the battery to drain too quickly. Excessive quiescent current will also prevent the BMS from reading the SoC correctly.

The other type of drain is periodic, this happens whenever the car is woken up. There are many things that can wake up the car, including opening a door, walking near the car with a key fob or PAAK present, forcing a FordPass data refresh, 3rd party apps pinging the car, periodic data upload/download session, etc. You may hear a clunking noise from the car when it’s woken up. Battery drain can peak above 10A for a short time until gradually decreasing as modules go back to sleep. It takes about 10-15 minutes for the car to go fully back to sleep after each wakeup, and will sap about 2-3% from the battery each time. In some cases, the car is woken up dozens of times per day, which can drain the 12V significantly faster than 5% per day.

What does “System Off to Save Battery” on the touchscreen mean?

This means the BMS thinks the 12V battery is getting low (below 50%) and is switching off accessory loads to save battery power (this is called load shed mode). If you see this message, immediately turn the car fully ON (if not already on) so the 12V battery can charge. The message should go away in a few minutes. If the message does not go away, or pops up while driving, this could indicate a serious issue with your 12V battery or charging system and warrants an immediate dealer trip.

But won’t the 12V automatically recharge when low?

Yes, but this is designated to be a failsafe against the battery going completely dead rather than a regular occurrence. This recharge event does not occur until the SoC is all the way down to 30-45% (quite low). This is well past the point of significant sulfation formation, and past the point the battery will freeze in cold temps. Repeated deep recharge events are stressful cycling on the battery and should be avoided. Automatic recharge is also disabled when the HVB is below 20%—the 12V battery will be allowed to go completely dead. Which is another reason it shouldn't be relied upon. For example, people with improperly wired dashcams have parked their car with <20% and the dascham completely drains the 12V battery, resulting in a lock out.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Kyllä sähköauton 12V potkua riittää, pitäähän auto lämmittääkin sillä. Muistaakseni nappaa kilowatteja pakkasella, joten lisävalojen kuorma on vain pisara meressä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Joo, jos lämmitys on toteutettu pikkusähköllä, niin ongelmaa ei pitäisi kovin helpolla saada aikaan. Jos se toteutetaan isommalla sähköllä (joka olisi teknisesti järkevämpää ja valmistuskustannuksellisesti taloudellisempaa), niin ei välttämättä sillai olekaan.

Käytännön elämässä kuormitus voi vaihdella tosiaan aika paljon, kuten yllä Ford-palstalla on kerrottu (20-150A väli mainittu), mutta etenkin lyhyissä asioissa kuorma voi myös mennä vahvasti ylikin jännitekonvertterin kyvyn, koska pikkuakku paikkaa siinä kohtaa. Keskiarvon pitää kuitenkin jäädä plussalle.

Käytännössä ongelmia todennäköisesti on aika hankala saada aikaiseksi, mutta noin teoria- ja periaatetasolla kiinnostava kysymys ja autoissa voi olla merkittäviä eroja. Valmistajilla kuitenkin on taloudellinen intressi kiristää sekä pikkuakku, että sen lataus mahdollisimman niukalle, ellei ole tarkoitusta varautua lisälaiteasennuksiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syötetäänkö oikeasti jossain sähköautossa lämmityksen (vastukset tai lämpöpumppu) käyttösähkö 12 voltin järjestelmästä?

Esim. vastukset on luokkaa 5-8 kW, tämä tarkottaisi siis yli 500 ampeerin virtoja. En oikein näe järkeä tällaisessa suunnittelussa, kun autossa on kuitenkin se korkeajännitejärjestelmäkin käytettävissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, itse kanssa veikkaan et kabiinin lämmitys on kyllä isoilla jännitteillä isosta akusta. Siksi se range laskeekin paljon kylmällä kelillä jos lähdetään ettei auto ole ollut tolpassa kiinni ja lämmitetty tolpan laturin kautta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Samaa tukis et jos starttinapillisen käynnistää ilman jarrupolkimen painallusta niin puhallin yms herää muttei tuu lämmintä tai kylmää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Eikös noissa sähkövehkeissä oo aika monissa ihan shukotöpseli jossain virran ulosottoa varten ?

Siihen vaan ylläpitolaturi kiinni ja piuhat pikkuakkuun , niin pysyy 12V järjestelmäkin koko ajan kunnossa :)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika harvassa ja niissäkin taitaa osassa tarvita olla auto käynnissä(ready tilassa) ennenkuin antaa virtaa ulos.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Urban cruiser käyty koeistumassa, kuskin paikka vaikutti olevan ihan jees, takapenkille mahduin hyvin itteni taakse paitti että pää oli jo liki kattoo.
Kontti on normiasennossa pieni, toki takapenkki liukuu helposti ainakin 15cm eteenpäin ja kontin pohjan alla yli kymmensenttinen styrox jossa lähinnä hinauskoukku ja latausjohdot.
Joten ehkä tuonne koiruus mahtuis ne vähät mitä kuljetetaan kun hylkää styroxin ja tinkii takapenkkiläisten jalka tiloista.

Kai se tuokin pitää käydä koeajamassa ..

Edit. Ja latausluukku oikealla puolen eli vasemmalla.
Viimeksi muokannut tetammi, La Touko 03, 2025 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kertokaapa minulle...

Miksi suuri osa täyssähköautoista on muotoilultaan ihan helkkarin rumia, ainakin aasialaiset. Lisätään tähän myös maasturit, josko ne muutenkaan ovat kovin kauniita niin rumuus oikein korostuu sähkövehkeissä.

Mikä ihmeen oivallus on tehdä neli/viisiovinen auto, jossa "ei ole takovissa kahvoja", kun onhan ne etuosissakin. Yrittäisivät nyt sitten piilottaa nekin johonkin, kun kerran takanakin.


Tässä on kaksi minun silmälle kaunista täyssähköautoa:

https://www.audi.fi/fi/models/a6-e-tron ... ck-e-tron/ ja farkkuna: https://www.audi.fi/fi/models/a6-e-tron ... nt-e-tron/
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin