Äänen arvuuttelua
Äänen arvuuttelua
Hyvää iltaa,
Potilaana 2,3t manuaaliaskilla, vm. 2003 ja 320 000 km ajettuna. Jakopää alkuperäinen mutta hihna ja kiristin uusittu aiemmin ja sen jälkeen vielä vajaa 100 000 km sitten uusittu pelkkä hihna. Etanolisofta laitettu jossain 200 000 km kohdalla, öljysihti putsattu ja sen jälkeen pääasiassa etanolilla ajettu.
Olen tässä talviseisonnan jälkeen parin viikon aikana ihmetellyt syksyn jälkeen voimistunutta murisevan kolkottavaa ääntä. Se kuului ensin n. 1500-2200 kierroksilla mutta nyt se on laajentunut ja kuuluu kiihdytyksissä korkeammillakin kierroksilla. Jakopään tai tasapainoakselien ketjuja ensin pelkäsin, mutta tyhjäkäynnillä korvakuulolta ja stetoskoopilla jakopää kuulostaa ihan hyvältä, ei mitään kalkatusta kylmänä eikä kuumana. Vesipumppua myös epäilin mutta stetoskoopilla kuuluu vaan kohinaa, ei mitään selvää kalinaa. Apulaitehihna pois päältä otettuna poistuu lähinnä hihnan ujellus (lyhyt hihna), tämä haettu ääni ei lisäänny tai voimistu mutta ei se muutenkaan tyhjäkäynnillä kuulu. Diagnosoinnin ongelmana on se että se ääni kuuluu parhaiten ohjaamossa ajossa kone kuormitettuna, eli siis vaikka paikallaan kuuntelee stetoskoopilla ja toinen kaasuttelee ongelmakierroksille niin ääntä ei kuulu kun ei ole kuormaa koneella. Niin mikähän tää probleema voisi olla? Oireileeko hajoava turbo tuollaisella äänellä, vai liittyykö turbon hajoamiseen aina savupölläytykset pakoputkesta kaasua nostaessa tms.? Toinen mikä tulee mieleen voisi olla pakosarjan tiivisteet tms.
Minkälainen pitäis olla ilmastoinnin hihnapyörä kun pyörittää ilman hihnaa? Nimittäin muut pyöri vapaasti mutta ilmastoinnin hihnapyörässä tuntuu sellainen pieni tasainen pykällys, mutta ajattelin että se oli niin tasainen että varmaan sellainen se pitääkin olla.
Omituisuutta lisää se että vappupäivänä ajelin n. 60 km lenkin ja ihan reippaillakin kiihdytyksillä ja vauhdilla, ja tuota ääntä ei kuulunut ainakaan kovin voimakkaana. Mutta tänään Lahteen classic motor showhun ajellessa ja sieltä pois murina/kalina/kolkotus kiihdytyksessä ja jopa tasakaasulla motarivauhdeissa ja sen alle kyllä kuului ohjaamoon. Kotipihassa tyhjäkäynnillä kuulosti taas ihan terveeltä. Sama juttu ollut muissakin ajoissa että välillä äänen kuulee selvemmin ja välillä sitä ei kuulu kovin paljoa ja jos kuuluu niin enimmäkseen n. 1500-2000 kierrosten välillä.
Pitkä juttu tuli mutta jos siinä olis lauantai-illaksi ja pitemmällekin pohdinnan aihetta arvon kanssasaabisteille. Kiitokset etukäteen vinkeistä.
Potilaana 2,3t manuaaliaskilla, vm. 2003 ja 320 000 km ajettuna. Jakopää alkuperäinen mutta hihna ja kiristin uusittu aiemmin ja sen jälkeen vielä vajaa 100 000 km sitten uusittu pelkkä hihna. Etanolisofta laitettu jossain 200 000 km kohdalla, öljysihti putsattu ja sen jälkeen pääasiassa etanolilla ajettu.
Olen tässä talviseisonnan jälkeen parin viikon aikana ihmetellyt syksyn jälkeen voimistunutta murisevan kolkottavaa ääntä. Se kuului ensin n. 1500-2200 kierroksilla mutta nyt se on laajentunut ja kuuluu kiihdytyksissä korkeammillakin kierroksilla. Jakopään tai tasapainoakselien ketjuja ensin pelkäsin, mutta tyhjäkäynnillä korvakuulolta ja stetoskoopilla jakopää kuulostaa ihan hyvältä, ei mitään kalkatusta kylmänä eikä kuumana. Vesipumppua myös epäilin mutta stetoskoopilla kuuluu vaan kohinaa, ei mitään selvää kalinaa. Apulaitehihna pois päältä otettuna poistuu lähinnä hihnan ujellus (lyhyt hihna), tämä haettu ääni ei lisäänny tai voimistu mutta ei se muutenkaan tyhjäkäynnillä kuulu. Diagnosoinnin ongelmana on se että se ääni kuuluu parhaiten ohjaamossa ajossa kone kuormitettuna, eli siis vaikka paikallaan kuuntelee stetoskoopilla ja toinen kaasuttelee ongelmakierroksille niin ääntä ei kuulu kun ei ole kuormaa koneella. Niin mikähän tää probleema voisi olla? Oireileeko hajoava turbo tuollaisella äänellä, vai liittyykö turbon hajoamiseen aina savupölläytykset pakoputkesta kaasua nostaessa tms.? Toinen mikä tulee mieleen voisi olla pakosarjan tiivisteet tms.
Minkälainen pitäis olla ilmastoinnin hihnapyörä kun pyörittää ilman hihnaa? Nimittäin muut pyöri vapaasti mutta ilmastoinnin hihnapyörässä tuntuu sellainen pieni tasainen pykällys, mutta ajattelin että se oli niin tasainen että varmaan sellainen se pitääkin olla.
Omituisuutta lisää se että vappupäivänä ajelin n. 60 km lenkin ja ihan reippaillakin kiihdytyksillä ja vauhdilla, ja tuota ääntä ei kuulunut ainakaan kovin voimakkaana. Mutta tänään Lahteen classic motor showhun ajellessa ja sieltä pois murina/kalina/kolkotus kiihdytyksessä ja jopa tasakaasulla motarivauhdeissa ja sen alle kyllä kuului ohjaamoon. Kotipihassa tyhjäkäynnillä kuulosti taas ihan terveeltä. Sama juttu ollut muissakin ajoissa että välillä äänen kuulee selvemmin ja välillä sitä ei kuulu kovin paljoa ja jos kuuluu niin enimmäkseen n. 1500-2000 kierrosten välillä.
Pitkä juttu tuli mutta jos siinä olis lauantai-illaksi ja pitemmällekin pohdinnan aihetta arvon kanssasaabisteille. Kiitokset etukäteen vinkeistä.
Re: Äänen arvuuttelua
Jokin resonoi?
Itsellä oli vastaava ongelma eräässä autossa. Ääni kuului selvästi ohjaamoon ja kierrosten mukaan muuttui. Konehuoneen puolella ääntä ei kuullut tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla.
Syynä oli tulipelliin kiinnitetty jälkiasenteinen vakionopeuden säädin joka aiheutti äänen. Pientä pehmustetta väliin ja kunnon kiristys.
Ja ääni oli todellakin jonkinlaiseen moottorivaurioon viittaava.
Itsellä oli vastaava ongelma eräässä autossa. Ääni kuului selvästi ohjaamoon ja kierrosten mukaan muuttui. Konehuoneen puolella ääntä ei kuullut tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla.
Syynä oli tulipelliin kiinnitetty jälkiasenteinen vakionopeuden säädin joka aiheutti äänen. Pientä pehmustetta väliin ja kunnon kiristys.
Ja ääni oli todellakin jonkinlaiseen moottorivaurioon viittaava.
Re: Äänen arvuuttelua
Kun kompura ei ole kytkettynä, kyllähän sen pitäis pyöriä täysin vapaasti. Apulaitepuolelta se kompuran hihnapyörän laakerointi on just niitä ekoja jotka yleensä pettää. Laita ilmastoimattoman mallin hihna, menee heittämällä kompuran ohi, niin voit kokeilla katoaako tuo ääni noin.Level6 kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 21:42Minkälainen pitäis olla ilmastoinnin hihnapyörä kun pyörittää ilman hihnaa? Nimittäin muut pyöri vapaasti mutta ilmastoinnin hihnapyörässä tuntuu sellainen pieni tasainen pykällys, mutta ajattelin että se oli niin tasainen että varmaan sellainen se pitääkin olla.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Äänen arvuuttelua
Tuo olis kyllä varmasti kokeilemisen arvoista. Koitin kyllä äänen kuuluessa ajon aikana laittaa ilmastoinnin ja koko ilmanvaihton pois päältä, ei vaikutusta. Mutta varmaan se pelkkä hihnapyörä voisi silti sen äänen pitää jos siinä on häikkääshamrock kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 22:14Kun kompura ei ole kytkettynä, kyllähän sen pitäis pyöriä täysin vapaasti. Apulaitepuolelta se kompuran hihnapyörän laakerointi on just niitä ekoja jotka yleensä pettää. Laita ilmastoimattoman mallin hihna, menee heittämällä kompuran ohi, niin voit kokeilla katoaako tuo ääni noin.Level6 kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 21:42Minkälainen pitäis olla ilmastoinnin hihnapyörä kun pyörittää ilman hihnaa? Nimittäin muut pyöri vapaasti mutta ilmastoinnin hihnapyörässä tuntuu sellainen pieni tasainen pykällys, mutta ajattelin että se oli niin tasainen että varmaan sellainen se pitääkin olla.
Re: Äänen arvuuttelua
Se ei auta, koska se pyörä on siellä silti mukana pyörimässä. Tarvittaessa vaan magneettikytkin yhdistää sen kompuraan. Itseasiassa voisi jopa vähentää ääntä kun ilmastointi on päällä, ja kytkin on kiinni.Level6 kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 22:40Tuo olis kyllä varmasti kokeilemisen arvoista. Koitin kyllä äänen kuuluessa ajon aikana laittaa ilmastoinnin ja koko ilmanvaihton pois päältä, ei vaikutusta. Mutta varmaan se pelkkä hihnapyörä voisi silti sen äänen pitää jos siinä on häikkääshamrock kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 22:14Kun kompura ei ole kytkettynä, kyllähän sen pitäis pyöriä täysin vapaasti. Apulaitepuolelta se kompuran hihnapyörän laakerointi on just niitä ekoja jotka yleensä pettää. Laita ilmastoimattoman mallin hihna, menee heittämällä kompuran ohi, niin voit kokeilla katoaako tuo ääni noin.Level6 kirjoitti: ↑La Touko 03, 2025 21:42Minkälainen pitäis olla ilmastoinnin hihnapyörä kun pyörittää ilman hihnaa? Nimittäin muut pyöri vapaasti mutta ilmastoinnin hihnapyörässä tuntuu sellainen pieni tasainen pykällys, mutta ajattelin että se oli niin tasainen että varmaan sellainen se pitääkin olla.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Äänen arvuuttelua
Ja mangneettikytkin ei kytkeydy jos ilmastoinnissa ei ole tarpeeksi ainetta, hihnapyörä pyörii kyllä.
Alakerranlaakerit kun rupee hajoamaan ei ääni monissa kuulu tyhjäkäynnillä, vasta kierroksilla ja riippuen kuskin kuulosta kuuleeko sisälle murinanan.
Kuunteleppa stetoskoopilla öljypohjaa ja lohkoa heti öljypohjan yläpuolelta kun kaveris antaa kierroksia.
Jakopää on jo lopuillaan +300tkm samoin kuin laakerit monessa koneessaa.
Jos et kato kumpiakaan voit ajaa vielä huolletta 10v kauppareissuja ennen koneen totaali hajoamista jos taasen katot varaudu koneen peruskorjaukseen riippuen huoltohistoriasta.
Alakerranlaakerit kun rupee hajoamaan ei ääni monissa kuulu tyhjäkäynnillä, vasta kierroksilla ja riippuen kuskin kuulosta kuuleeko sisälle murinanan.
Kuunteleppa stetoskoopilla öljypohjaa ja lohkoa heti öljypohjan yläpuolelta kun kaveris antaa kierroksia.
Jakopää on jo lopuillaan +300tkm samoin kuin laakerit monessa koneessaa.
Jos et kato kumpiakaan voit ajaa vielä huolletta 10v kauppareissuja ennen koneen totaali hajoamista jos taasen katot varaudu koneen peruskorjaukseen riippuen huoltohistoriasta.
Re: Äänen arvuuttelua
Jakopään ja tasapainoakselin ketjun kuluneisuus kuuluu just silloin kun on rasitusta päällä.
Re: Äänen arvuuttelua
Runkolaakerit. Kohta alkaa öljynpainevalo vilkautella etenkin kuumana ja jos kierrokset laskevat tyhjäkäyntikierrosren alle. Saattaa olla myös tasapainoakselin laakeroinnissa vikaa. Aikanaan metsästettiin kuvatunkaltaisilla äänillä reilu puoli vuotta vikaa kunnes öljynpainevalo antoi itsestään ilmi kierrosten laskiessa.
Viimeksi muokannut Pakari, Su Touko 04, 2025 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Äänen arvuuttelua
Kuuluuko ääni vain auton liikkuessa vai myös paikallaan vapaalla kaasutellessa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Äänen arvuuttelua
Tarkistapa etupyörän pultit seuraavaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Äänen arvuuttelua
Joskus kuupasta etsittiin vikaa siten että konepelti pois ja toinen ajoi ja itse makasi konehuoneessa ja kuunteli mistä ääni tulee
En suosittele vasta alkajille tai suosittelen varauksin
En suosittele vasta alkajille tai suosittelen varauksin

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Äänen arvuuttelua
Omassa Aerossa oli turbolle menevä imuputki löysällä turbon päästä. Se klemmarityyppinen kiinnitys. Kiihdyttäessä/sopivasti vedossa kuului sellaista jyrinää, jota voisi murinaksikin kuvailla. Muuta havaittavaa ongelmaa ei siitä aiheutunut ja oletettavasti putki sen äänen aiheutti. Tuli tuo löysä putki huomattua vasta, kun alkoi vesipumppurempan (hihnasta/vesipumpusta tuli siinä vaiheessa omat äänensä, koska vesipumpun hihnapyörä oli puoliksi revennyt irti akselista) takia raivaamaan tilaa konehuoneeseen.
Mitään kolkotusta se ei kuitenkaan mielestäni aiheuttanut. Jotain hiljaista kolkotusta sievästi kiihdyttäessä kuulin myöhemmin tuostakin autosta, mutta vaikea sanoa, oliko mitään vakavampaa. Enää ei ole omassa käytössä.
Mitään kolkotusta se ei kuitenkaan mielestäni aiheuttanut. Jotain hiljaista kolkotusta sievästi kiihdyttäessä kuulin myöhemmin tuostakin autosta, mutta vaikea sanoa, oliko mitään vakavampaa. Enää ei ole omassa käytössä.
Re: Äänen arvuuttelua
Kiitoksia tähän mennessä kaikille vastanneille. Sen verran on asiaa selvitelty ja saatu korjaamoukoltakin koeajon perusteella arvio että ääni viittaisi kampiakselin laakeriin. Peloitteli isolla remontilla, mutta mitä nyt tätä foorumia olen tutkinut niin eikös nuo alakautta saa hyvin vaihdettua konetta irrottamatta? Lähinnähän siinä tulee se että onko itse akseli vielä kunnossa että selviääkö sillä pelkällä laakerien vaihdolla. Minkälainen todennäköisyys näissä koneissa on sille että laakerinvaihto riittää? Öljyvalo ei ole vilkahdellut, ja tyhjäkäynnillä ei naputa yhtään vaan vasta vedättäessä.