9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Kolkin lämpömittari nousee heti startista puoleen väliin kylmälläkin koneella. Onko anturi förbi vai tarviiko kalibroida Techillä uusiksi, kun viime kesänä laitoin 82-asteisen termarin 88-asteisen tilalle.
Viimeksi muokannut tsaarela, La Touko 17, 2025 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Kattoo tech2:lla ensin, että mitä se kertoo moottorin lämpötilaksi kun moottori on kylmä. Moottorin käynnistyminen voi olla hankalaa jos trionic luulee moottorin olevan lämmin vaikka se on kylmä. Jos eculla on tieto, että moottori on lämmin vaikka se on kylmä, niin sitten vaihtaisin anturin.
Voi olla hyvin mittaristovikakin, mutta techillä diagnosointi niin selviää.
Onko muuten T5 vai T7 vai jopa vapari? Jos auto on T5 tai vapari, niin sitten täytyy techillä katsoa mitä mittaristo kertoo lämpötilaksi, koska niissä on erillinen anturi mittaristolle ja eculle. T7 ei ole kuin yksi anturi ja mittaristo saa tietonsa lämpötilasta eculta.
Voi olla hyvin mittaristovikakin, mutta techillä diagnosointi niin selviää.
Onko muuten T5 vai T7 vai jopa vapari? Jos auto on T5 tai vapari, niin sitten täytyy techillä katsoa mitä mittaristo kertoo lämpötilaksi, koska niissä on erillinen anturi mittaristolle ja eculle. T7 ei ole kuin yksi anturi ja mittaristo saa tietonsa lämpötilasta eculta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
T5 kone ja lähtee kyllä nätisti käyntiin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Jees, eli silloin techillä kattoo et mitä tietoa mittarille välitetään. Toki voihan koittaa vaan vaihtaa sen kannen päässä olevan anturin kokeeksi. Todennäköisti siinä mittarin anturissa vika on.
Niitä on sitten kahdella eri kierteellä. Muistaakseni jakaja oli vuosi 1996. Mutta jos vaikka kansi on vaihdettu joskus, niin kannen vuosimalli ratkaisee oikean anturin.
Niitä on sitten kahdella eri kierteellä. Muistaakseni jakaja oli vuosi 1996. Mutta jos vaikka kansi on vaihdettu joskus, niin kannen vuosimalli ratkaisee oikean anturin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Techiä ei ole, mutta saan ainakin joltakin anturilta OBD-portin kautta luettua nesteen lämmöt. Nyt oli ainakin lämpöisellä koneella 76 astetta. Pitää aamusella tarkistaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Tarkistin yön yli seisseellä koneella.
OBD AutoDoctor näyttää, että nesteiden lämpötila on 10 astetta.

Mittarin neula on terhakkaasti vaaterissa. Lisäksi flekti rupesi huutamaan, vaikka auto ei ollut edes käynnissä.

Elikä vissiin se mittarille tuleva anturi vaihtoon.
OBD AutoDoctor näyttää, että nesteiden lämpötila on 10 astetta.

Mittarin neula on terhakkaasti vaaterissa. Lisäksi flekti rupesi huutamaan, vaikka auto ei ollut edes käynnissä.

Elikä vissiin se mittarille tuleva anturi vaihtoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Näillä tiedoilla ensin se mittarin anturi kannen päästä vaihtoon. Johdon ja liittimen kuntoa kannattaa anturia vaihtaessa vilkaista varuiksi myös. Eculta luettu lämpötila vaikuttaa järkevältä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Tämä lienee se anturille tuleva johto:

Ja tuo se itse anturi:

Ja tuo se itse anturi:
Viimeksi muokannut tsaarela, Su Touko 18, 2025 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Juu, tuollainen se on.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Alkuperäisen mahtaisi saada yleismittarilla vissiin testattua? Antanee jonkinlaisen vastusarvon?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
En osaa sanoa siihen mitään. Antureiden mittaluissa kannattaa ensin tietää minkä tyyppinen anturi on kyseessä, koska tietynlaiset anturit mittaus voi rikkoa, jos mittausvirta kulkee väärään suuntaan piirissä.
Eipä tuo niin kallis osa ole etteikö kannata vain laittaa uutta paikoilleen.
Eipä tuo niin kallis osa ole etteikö kannata vain laittaa uutta paikoilleen.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Koitan löytää tuolle osaa, mutta ainakin nopealla haulla löytyy vain sellainen anturi, jossa on liitin suoraan kiinni anturissa eikä johdon nokassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Osuisko tämä oikeaan autoon? https://saabwisonline.com/9-3-9400/1999 ... emperature
Edit: voi olla tyhmä kysymys, muta kai olet katsonut fyysisesti autosta että miten anturin liitäntä on toteutettu, etkä etsi vain WIS:n kuvan perusteella?
Edit2: ehkä näistä voisi löytyä referenssiä etsintään, ellei sitten jopa pääse painamaan suoraan ostonappia:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0086-ridex
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 85-metzger
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -by-vernet
Eli ihan perus NTC se on, harmittavasti referenssiarvoja ei ole tarjolla. Mutta voi siis mitata resistanssin vaikka kone kylmänä ja lämpimänä, lämpimänä pitäisi olla selvästi pienempi arvo kuin kylmänä, mutta sitä en tosiaan osaa sanoa että mitä lukeman varsinaisesti pitäisi olla.WIS kirjoitti: This sensor is of NTC type. The main instrument unit measures the coolant temperature by supplying the sensor with 5 V from pin 15 (K22) via an integrated 680 Ohm resistor. The sensor is grounded via main instrument unit pin 7 (K22). The voltage across the resistor in the main instrument unit is proportional to the temperature of the coolant.
Edit: voi olla tyhmä kysymys, muta kai olet katsonut fyysisesti autosta että miten anturin liitäntä on toteutettu, etkä etsi vain WIS:n kuvan perusteella?
Edit2: ehkä näistä voisi löytyä referenssiä etsintään, ellei sitten jopa pääse painamaan suoraan ostonappia:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0086-ridex
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 85-metzger
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -by-vernet
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Se löytyy tonnarin/ng900:sen puolelta:
Tuumakierteinen:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -9000.html
https://www.motonet.fi/tuote/jaahdytysn ... ct=37-3350
Millikierteinen
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -9000.html
Onhan sulla siellä kannen päässä se anturi varmasti fyysisesti?
Tuumakierteinen:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -9000.html
https://www.motonet.fi/tuote/jaahdytysn ... ct=37-3350
Millikierteinen
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -9000.html
Onhan sulla siellä kannen päässä se anturi varmasti fyysisesti?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 lämpömittari kylmänäkin vaaterissa
Kiitos! Tuo näyttää ainakin kuvien perusteella oikealta ja sai toisaalta Saabin osanumeron.
Ja kyllä se siellä on eli vastaa tuota WISsin havainnekuvaa.
Ja kyllä se siellä on eli vastaa tuota WISsin havainnekuvaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621