9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ongelma, että auton jarruvalot palavat välillä jatkuvasti.
Ongelmaa ei ole joka ajokerralla, välillä menee päiviä, että valot toimivat normaalisti ja välillä taas päiviä, että kaikki jarruvalot palavat kokoajan auton olessa käynnissä. Vika saattaa myös tulla kesken ajon, että jarruvalot jäävät palamaan tai paloivat liikkeelle lähdettäessä ja normalisoituvat hetken ajon jälkeen.
Sen verran vikaa tutkittu, että tech2 ei anna mitään vikakoodia, mikä viittaisi jarruun tai valoihin. Jarrupolkimella olvet kytkimet on nyt vaihdettu kahdesti uusiin. Kun vika päällä (jarruvalot palavat jatkuvasti), niin tech tiedon mukaan Brake light switch => ON ja REC ja TCS => OFF. Eli tuon johdosta noita jarrupolkimella olevia kytkimiä olen nyt vaihdellut.
Autossa en muuta vikaa ole huomannut, kun sen että auton ovia ei voi laittaa lukkoon, kun hälyytin huutelee omiaan. Vika koodi oikeasta etuovesta. Mutta tuo tuskin on mitenkään liitoksissa jarruvaloihin.
Tuossa hakutoiminnolla löysin yhden tapauksen missä lisäjarruvalo paloi jatkuvasti, myös auton olessa sammuksissa ja tuolloin vika korjaantui uusimalla REC kokonaan.
Tokihan tuokin vaihtoehto, mutta oisko jollain muulla ollut vastaavaa vikaa? Ja syy löytynyt jostain ihan muualta?
Ongelmaa ei ole joka ajokerralla, välillä menee päiviä, että valot toimivat normaalisti ja välillä taas päiviä, että kaikki jarruvalot palavat kokoajan auton olessa käynnissä. Vika saattaa myös tulla kesken ajon, että jarruvalot jäävät palamaan tai paloivat liikkeelle lähdettäessä ja normalisoituvat hetken ajon jälkeen.
Sen verran vikaa tutkittu, että tech2 ei anna mitään vikakoodia, mikä viittaisi jarruun tai valoihin. Jarrupolkimella olvet kytkimet on nyt vaihdettu kahdesti uusiin. Kun vika päällä (jarruvalot palavat jatkuvasti), niin tech tiedon mukaan Brake light switch => ON ja REC ja TCS => OFF. Eli tuon johdosta noita jarrupolkimella olevia kytkimiä olen nyt vaihdellut.
Autossa en muuta vikaa ole huomannut, kun sen että auton ovia ei voi laittaa lukkoon, kun hälyytin huutelee omiaan. Vika koodi oikeasta etuovesta. Mutta tuo tuskin on mitenkään liitoksissa jarruvaloihin.
Tuossa hakutoiminnolla löysin yhden tapauksen missä lisäjarruvalo paloi jatkuvasti, myös auton olessa sammuksissa ja tuolloin vika korjaantui uusimalla REC kokonaan.
Tokihan tuokin vaihtoehto, mutta oisko jollain muulla ollut vastaavaa vikaa? Ja syy löytynyt jostain ihan muualta?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Vahvastihan se sähkökeskus vialta kuulostaa.
Ellen ihan väärin muista niin tuo jarrupolkimen kytkin tieto menee ensin UEC- sähkökeskukseen (moottoritilan keskus) ja sieltä tieto väylälle. REC (tavaratilan keskus) taas sytyttää jarruvalot väylällä olevan tiedon mukaan.
Kannattaa siis tarkistaa myös mitä UEC kertoo reaaliaikaisesta tiedosta. Toki, mikäli UEC kertoo jarrupoljinta painettavan pitäisi myös ECU (moottorin sähkökeskus) estää mm. vakionopeussäätimen käytön.
Jos ei muuta havaintoa ole kuin jarruvalojen palaminen, niin silloin mitä luultavammin vika on REC:ssä. Näin olettaisin.
Ellen ihan väärin muista niin tuo jarrupolkimen kytkin tieto menee ensin UEC- sähkökeskukseen (moottoritilan keskus) ja sieltä tieto väylälle. REC (tavaratilan keskus) taas sytyttää jarruvalot väylällä olevan tiedon mukaan.
Kannattaa siis tarkistaa myös mitä UEC kertoo reaaliaikaisesta tiedosta. Toki, mikäli UEC kertoo jarrupoljinta painettavan pitäisi myös ECU (moottorin sähkökeskus) estää mm. vakionopeussäätimen käytön.
Jos ei muuta havaintoa ole kuin jarruvalojen palaminen, niin silloin mitä luultavammin vika on REC:ssä. Näin olettaisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Silloin, kun tämä jarruvalo vika päällä. Niin vakkari ei toimi ja myös tehot kateissa.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Tarkistitko vaihdon yhteydessä katkaisimen ja polkimen välisen välyksen?hakuba2 kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 08:22Ongelma, että auton jarruvalot palavat välillä jatkuvasti.
...
Sen verran vikaa tutkittu, että tech2 ei anna mitään vikakoodia, mikä viittaisi jarruun tai valoihin. Jarrupolkimella olvet kytkimet on nyt vaihdettu kahdesti uusiin. Kun vika päällä (jarruvalot palavat jatkuvasti), niin tech tiedon mukaan Brake light switch => ON ja REC ja TCS => OFF. Eli tuon johdosta noita jarrupolkimella olevia kytkimiä olen nyt vaihdellut.
...
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Joo ja en. Ymmärsin, että tuo olisi "itsestään" säätyvää mallia. Vaihdon yhteydessä kaveri painoi jarrupoljinta pohjaan ja katkaisijatäysin auki asennossa paikalleen. Kun jarrupolkimen vapautti, niin nappi ja sen kaulus painui sisään, mitä polkimen voimasta painui. En muuta säätöä osannut tehdä, enkä myöskään WIS löytänyt mitään ohjetta.0009 kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 10:35Tarkistitko vaihdon yhteydessä katkaisimen ja polkimen välisen välyksen?hakuba2 kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 08:22Ongelma, että auton jarruvalot palavat välillä jatkuvasti.
...
Sen verran vikaa tutkittu, että tech2 ei anna mitään vikakoodia, mikä viittaisi jarruun tai valoihin. Jarrupolkimella olvet kytkimet on nyt vaihdettu kahdesti uusiin. Kun vika päällä (jarruvalot palavat jatkuvasti), niin tech tiedon mukaan Brake light switch => ON ja REC ja TCS => OFF. Eli tuon johdosta noita jarrupolkimella olevia kytkimiä olen nyt vaihdellut.
...
Onko tähän olemassa joku välyksen säätö ohje?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Muistin väärin
Jarrupolkimen kytkin antaa suoraan jännitettä (kytketty rinnan) REC, ECU ja TCS/ESP yksiköille. Näistä taas ECU ja TCS/ESP ovat nopeassa P- väylässä ja REC hitaassa I- väylässä.
Kyllä vika näyttää mitä ilmeisemmin nyt olevan itse polkimen kytkimen säädössä, kun kerran sekä REC sytyttää jarruvalot että ECU estää vakkarin toiminnan ja vie tehot pois.
Vikakoodiahan ei luonnollisesti synny, kun jarrupolkimen kytkimen toiminta on normaalia.

Jarrupolkimen kytkin antaa suoraan jännitettä (kytketty rinnan) REC, ECU ja TCS/ESP yksiköille. Näistä taas ECU ja TCS/ESP ovat nopeassa P- väylässä ja REC hitaassa I- väylässä.
Kyllä vika näyttää mitä ilmeisemmin nyt olevan itse polkimen kytkimen säädössä, kun kerran sekä REC sytyttää jarruvalot että ECU estää vakkarin toiminnan ja vie tehot pois.
Vikakoodiahan ei luonnollisesti synny, kun jarrupolkimen kytkimen toiminta on normaalia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Muistin tämän että työkaverin 9-3x oli täysin sama vika äskettäin. Holmbergilla vaihdettiin jarruvalokytkin ja ongelmat poistuivat sillä, myös cruisen että turbon osalta.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Tehonpuute ja cruisenvaiva käy täysin järkeen - auton mielestä kuski painaa jarrua, jolloin ei kuulukaan antaa täysiä ahtopaineita eikä etenkään vedättää automaattikaasulla jarrua vasten.
En NG-kolkin toteutusta tunne, mutta toteutuksesta riippuen vika saattaa olla myös johtosarjan puolella.
En NG-kolkin toteutusta tunne, mutta toteutuksesta riippuen vika saattaa olla myös johtosarjan puolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Johtosarjan vika ei oikein voi olla mahdollista.
Jarruvalokytkin on kytketty suoraan sulakeelle ja se kytkin antaa +12 Volttia noille ohjainlaitteille. Mikäli johtosarjassa olisi katkos ei jarruvalot palaisi koskaan eikä tietenkään tehot häviäisi ja vakkari toimisi. Jos taas johtosarja ottaisi maihin, palaisi tuo sulake.
On tietenkin aika erikoista, jos kytkimen säätö olisi vähän pielessä nimittäin...
Kytkimessä on kaksi kytkintä: avautuva ja sulkeutuva.
Kun poljinta vähän hipaisee, niin ensin ottaa tuo avautuva kytkin, joka on kytketty moottorin ECU:un. ECU:lta katkeaa tämän liitännästä jännite ja vakkari kytkeytyy pois päältä. Jarruvalot eivät vielä tässä vaiheessa syty.
Poljinta painettaessa vähän pidempään sulketuva kytkin kytkee aiemmin maintun jännitteen noille; REC, ECU ja TCS/ESP.
Itse tätä ihmettelin omassa -08 TTiD:ssä, jossa ei ollut tuota tupla kytkinä ollenkaan. Tai jos oli niin sitä ei oltu johdotettu. Siinä poljinta vähänkin painettaessa syttyi jarruvalot. Muistaakseni -03 bensaturbossa oli käytössä nuo molemmat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
^Kaksisuuntainen tuplakytkin on hyvä vara johtosarjavikoja vastaan ja käytännössä tosiaan eliminoi ne aika kattavasti.
Yksittäisellä kytkimellä sopivasti kuluneet johdot voi kuitenkin oikosulkea myös keskenään ja aiheuttaa niinkin hämminkiä, vaikka katkosta tai maaoikaria odottaa enemmän.
Yksittäisellä kytkimellä sopivasti kuluneet johdot voi kuitenkin oikosulkea myös keskenään ja aiheuttaa niinkin hämminkiä, vaikka katkosta tai maaoikaria odottaa enemmän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
En koskaan tuossa -08 TTiD:ssä tutkinut oliko siinä jarruvalokytkimen toinen sulkeutuva varsinainen jarruvalon kytkin rikki.
OpCommilla katsoessa ei toisessa kytkimessä näyttänyt olevan "elonmerkkejä" ollenkaan. Toinen sitten taas toimi ja toimikin heti poljinta vähän painettaessa ja sytytti jarruvalot.
Tiedä sitten oliko oikeasti tässä mallissa käytössä vain yksi jarruvalon kytkin vai varsinaisen jarruvalon sulkeutuvan kytkimen mennessä epäkuntoon auto olisi itse ottanut käyttöön vain tuon avautuvan kytkimen ja käyttänyt sitä myös väylän kautta REC:lle jarruvaloja varten
OpCommilla katsoessa ei toisessa kytkimessä näyttänyt olevan "elonmerkkejä" ollenkaan. Toinen sitten taas toimi ja toimikin heti poljinta vähän painettaessa ja sytytti jarruvalot.
Tiedä sitten oliko oikeasti tässä mallissa käytössä vain yksi jarruvalon kytkin vai varsinaisen jarruvalon sulkeutuvan kytkimen mennessä epäkuntoon auto olisi itse ottanut käyttöön vain tuon avautuvan kytkimen ja käyttänyt sitä myös väylän kautta REC:lle jarruvaloja varten

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Mistähän tuohon polkimen kytkimen säätöön löytyisi ohje? Koitin tuossa WIS tutkia, mutta en löytänyt.petrisa kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 12:33Muistin väärin![]()
Jarrupolkimen kytkin antaa suoraan jännitettä (kytketty rinnan) REC, ECU ja TCS/ESP yksiköille. Näistä taas ECU ja TCS/ESP ovat nopeassa P- väylässä ja REC hitaassa I- väylässä.
Kyllä vika näyttää mitä ilmeisemmin nyt olevan itse polkimen kytkimen säädössä, kun kerran sekä REC sytyttää jarruvalot että ECU estää vakkarin toiminnan ja vie tehot pois.
Vikakoodiahan ei luonnollisesti synny, kun jarrupolkimen kytkimen toiminta on normaalia.
Pitänee taas illalla ottaa Tech käteen ja ruveta ihmettelemään asiaa?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ja kiitos kaikille vinkeistä. Autoni tosiaan automaatti jos sillä mitään merkitystä asiaan.
Jarrupolkimella tosiaan kaksi kytkintä, mitkä molemmat nyt vaihdettu uusiin. Yleismittarilla piippailessa molemmat kytkimet näyttäisivat toimivan kuten pitää (niin toimi kyllä vanhatkin). Vanhoilla kytkimillä sain kertaalleen kytkimen navat yhteen koitinkynällä ja samantien paloi sulake.
Jarrupolkimella tosiaan kaksi kytkintä, mitkä molemmat nyt vaihdettu uusiin. Yleismittarilla piippailessa molemmat kytkimet näyttäisivat toimivan kuten pitää (niin toimi kyllä vanhatkin). Vanhoilla kytkimillä sain kertaalleen kytkimen navat yhteen koitinkynällä ja samantien paloi sulake.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Päivitystä tilanteeseen.
Kävin auton kaikki sulakkeet ja releet läpi. Kosketin pinnat olivat käytännössä mustia ja osin hapettunut vihreäksi. Tämän operaation jälkeen tilanne muuttui niin, että pitkän seisonnan (esim. Työpäivä tai yön yli) jarruvalot palavat jatkuvasti. Noin 15min ajon jälkeen tilanne normalisoituu. Uudet starttaukset muutaman tunnin sisään, niin auto toimii normaalisti. Mutta tosiaan esim. työpäivä on liian pitkä aika ja jarruvalot palavat jatkuvasti, kunnes olen ajanut sen noin 15min.
Ens siis vaihtanut vielä sulakkeita uusiin vaan putsasin vanhat. Seuraavaksi pitää ottaa syyniin se kojelaudan päässä oleva sulakekeskus. Koska siinä muutamia sulakkeita heilutellessa esim. mittarivalot syttyivät vaikka avain taskussa ja myös tuuletus piti outoja surinoita.
Kävin auton kaikki sulakkeet ja releet läpi. Kosketin pinnat olivat käytännössä mustia ja osin hapettunut vihreäksi. Tämän operaation jälkeen tilanne muuttui niin, että pitkän seisonnan (esim. Työpäivä tai yön yli) jarruvalot palavat jatkuvasti. Noin 15min ajon jälkeen tilanne normalisoituu. Uudet starttaukset muutaman tunnin sisään, niin auto toimii normaalisti. Mutta tosiaan esim. työpäivä on liian pitkä aika ja jarruvalot palavat jatkuvasti, kunnes olen ajanut sen noin 15min.
Ens siis vaihtanut vielä sulakkeita uusiin vaan putsasin vanhat. Seuraavaksi pitää ottaa syyniin se kojelaudan päässä oleva sulakekeskus. Koska siinä muutamia sulakkeita heilutellessa esim. mittarivalot syttyivät vaikka avain taskussa ja myös tuuletus piti outoja surinoita.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Nyt muistankin samanlaisen tapauksen
Joskus luonani kävi eräs Saabisti, jolla myös paloi jarrruvalot koko ajan. Testerillä katsoessa jarrupolkimen kytkimet toimivat aivan oikein. REC sähkökeskus kuitenkin "kertoi", että väylällä on tieto jarruvalojen kytkemisestä päälle. Vaihtoehdoksi jäi, että REC vialla tai väylälle tulee virheellinen tieto.
Loppujen lopuksi auton omistaja oli löytänyt vian TCS/ABS yksiköstä, joka oli lähettänyt väylälle virheellisestä tietoa
.
Sitä en muista oliko vika korjaantunut vain tämän ko. yksikön moninapa liitinpistokkeen irroituksella ja putsaamisella.

Joskus luonani kävi eräs Saabisti, jolla myös paloi jarrruvalot koko ajan. Testerillä katsoessa jarrupolkimen kytkimet toimivat aivan oikein. REC sähkökeskus kuitenkin "kertoi", että väylällä on tieto jarruvalojen kytkemisestä päälle. Vaihtoehdoksi jäi, että REC vialla tai väylälle tulee virheellinen tieto.
Loppujen lopuksi auton omistaja oli löytänyt vian TCS/ABS yksiköstä, joka oli lähettänyt väylälle virheellisestä tietoa

Sitä en muista oliko vika korjaantunut vain tämän ko. yksikön moninapa liitinpistokkeen irroituksella ja putsaamisella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)