Stromberg 175 CD-2 ongelma
Stromberg 175 CD-2 ongelma
Löytyisikö ideoita miksi Stromberg CD-2 lakkaa toimimasta luistin ollessa puoliksi auki?
Kyseessä on vanhanmallinen "pohjasta säädettävä", ilman erillistä joutokäynnin seosruuvia oleva kaasutin. Silmämääräisesti tarkasteluna polttoaine tulee nättinä sumuna kunnes luisti on puoliksi auki, tämän jälkeen alkaa pisaroitumaan suuriksi pisaroiksi ja moottori "ryytää". Rikastinpiirin kautta polttoainetta tarjoillessa (eli ryyppyä avaamalla) Saab jaksaa kuitenkin kulkea hyvin loputtomiin. On säädetty ohjekirjan mukaan ja vähän vierestäkin, vaan aina sama juttu.
Janne
Kyseessä on vanhanmallinen "pohjasta säädettävä", ilman erillistä joutokäynnin seosruuvia oleva kaasutin. Silmämääräisesti tarkasteluna polttoaine tulee nättinä sumuna kunnes luisti on puoliksi auki, tämän jälkeen alkaa pisaroitumaan suuriksi pisaroiksi ja moottori "ryytää". Rikastinpiirin kautta polttoainetta tarjoillessa (eli ryyppyä avaamalla) Saab jaksaa kuitenkin kulkea hyvin loputtomiin. On säädetty ohjekirjan mukaan ja vähän vierestäkin, vaan aina sama juttu.
Janne
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Kokemusta tuosta kaasarista on kyllä, mutta moiseen en ole törmännyt. Itse lähtisin tutkimaan suutinputken ja neulan, seuraavaksi pensanpinta (+neulaventtili). Onko kyseessä on tuo projektiauto? Jos, niin kaasutin itsessään, tankki ja pensalinjat on varmaankin läpikäyty eikä roskiakaan ole. Onko kalvo ehjä? Luistiakaan ei muistaakseni pysty väärinpäin laittamaan?lepidus kirjoitti: ↑Pe Touko 30, 2025 22:36Löytyisikö ideoita miksi Stromberg CD-2 lakkaa toimimasta luistin ollessa puoliksi auki?
Kyseessä on vanhanmallinen "pohjasta säädettävä", ilman erillistä joutokäynnin seosruuvia oleva kaasutin. Silmämääräisesti tarkasteluna polttoaine tulee nättinä sumuna kunnes luisti on puoliksi auki, tämän jälkeen alkaa pisaroitumaan suuriksi pisaroiksi ja moottori "ryytää". Rikastinpiirin kautta polttoainetta tarjoillessa (eli ryyppyä avaamalla) Saab jaksaa kuitenkin kulkea hyvin loputtomiin. On säädetty ohjekirjan mukaan ja vähän vierestäkin, vaan aina sama juttu.
Janne
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Joo. Tankki, polttoainelinja ja pumppu on käyty läpi. Kaasutin on puhdistettu moneen kertaan ja kasattu uusilla tiivisteillä, neulavanttiilillä ja kalvoilla.
Luisti on oikeinpäin, sekä liikkuu takertelematta.
Läppäakselilla ei merkittävää kulumaa ja sielläkin uudet tiivisteet.
Ohivirtausventtiilissä on uusi kalvo, sekä tiivisteet ja senkin kiinni olo on varmistettu. Tosin se kai ei kaasuläppää avatessa muutenkaan vaikuta mitään.
Polttoaineen pinta on säädetty kirjan mukaan 17mm.
Lämpötilakompensaattorin tulppaamistakin on kokeiltu. Samoin imusarjan letkulähtöjen.
Suutinputken (suuttimen) korkeus on säädetty 2,5mm kurkun tason alapuolelle. Tosin sitäkin sitäkin on siitä sitten säädelty suuntaan ja toiseen. Neulan korkeus on luistin pinnan tasalla. Neula ja suutin ovat vanhat, mutta niissä ei ole silmämääräisesti havaittavaa vikaa.
Janne
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Mites ryypyn reikälevyn akseli, pääseekö levy kiertymään omia aikojaan.
Mitä tarkottaa ryytää, saa liian vähän, paljon, vai mitä
Mitä tarkottaa ryytää, saa liian vähän, paljon, vai mitä
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Rikastin on purettu puhdistettu, ehjäksi todettu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Levy on ihan tiukka akselilleen ja vivusto ehjä.
Ajossa kiihtyvyys lakkaa jonka jälkeen nykii. Tilanne korjaantuu kun antaa vähän ryyppyä. Tämä viittaisi liian laihaan seokseen. Toisaalta kuitenkin paikallaan kierrättäessä näkee kuinka polttoaine lakkaa sumuuntumasta nätisti ja muuttuu isoiksi pisaroiksi luistin avautuessa noin puoleenväliin. Käynti muuttuu rumaksi ja pakoääni röpöttäväksi ihan kuin menisi rikkaalle tai ainakin palamati läpi.
Miksi sitten rikastimen avaaminen ajossa voisi korjata tilanteen? Jospa sen kautta tuleva polttoaine on sumuna kuten pitää ja jaksaa mukanaan polttaa liian isot pisarat?
Janne
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Millon tuo ongelma tuli, itestään yön aikana vai jonku remontin jälkeen jne.
Ilmeisesti kaikkea jo kokeiltu mutta mitä tspahtuu kun suuttimen pyörittää 1/2 kierrosta alemmas, eli rikkaammalle.
Onko neula DS1 ?
Ilmeisesti kaikkea jo kokeiltu mutta mitä tspahtuu kun suuttimen pyörittää 1/2 kierrosta alemmas, eli rikkaammalle.
Onko neula DS1 ?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
olisko kokeilla toisella kaasarilla?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Ei tullut vika yhden yön aikana. Koko kampe on kunnostettu viimeistä ruuvia myöten viewtopic.php?f=29&t=205766.
Suutinta pudottamalla toki joutokäynnin CO kasvaa, mutta ongelma ei helpota.
Neulan numerosta on vaikea sanoa, mutta sama se on jolla tuo on joskus aikanaan (n. 25v. takaperin) toiminut.
Janne
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Onko se luistin kalvo asennettu oikeinpäin?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Imuvuodot suljettu pois imusarjasta..sehän pelaa alipaineella tuo kaasari
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Onko tästä videosta apua https://vimeo.com/showcase/4660067/video/232499300 vaikka onkin uudemmasta vuosimallista?
Onko 1975 mallissakin tuollainen jousikuormitteisesti heiluva neula, joka saattaa alkaa takerrella?
Jotenkin tuntuu, että neulan ja suuttimen alueella ongelma olisi ja uusien kanssa kannattaisi kokeilla jos sellaiset jostain löytyy.
Onko 1975 mallissakin tuollainen jousikuormitteisesti heiluva neula, joka saattaa alkaa takerrella?
Jotenkin tuntuu, että neulan ja suuttimen alueella ongelma olisi ja uusien kanssa kannattaisi kokeilla jos sellaiset jostain löytyy.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Suutinputken laskeminen rikastaa seosta koko kierrosalueella.
Ennen, kun mitään häkämittareita ei ollut, katsadtukseen putkea nostettiin ylös niin, että auto alkoi hiuskarvan verran nykiä ja kulku parani kun vetiryyppyä muutaman millin. Auto leimalle ja sen jälkeen ruuvia 1/4 kierros auki ni kulki nykimättä.
Mikä öljy on kaasuttimen männän päällä?
Ennen, kun mitään häkämittareita ei ollut, katsadtukseen putkea nostettiin ylös niin, että auto alkoi hiuskarvan verran nykiä ja kulku parani kun vetiryyppyä muutaman millin. Auto leimalle ja sen jälkeen ruuvia 1/4 kierros auki ni kulki nykimättä.
Mikä öljy on kaasuttimen männän päällä?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Vaikuttas vika olevan neula/suutin linjalla. Neula syyniin että on varmasti kunnossa ja oikein säädetty. Oman perintökalun Pierburgista huomasin aikoinaan kun biobensan kans leikin että neula näytti silmään ehjältä mutta sormin tuntu pieni kuluma/pykälä noin puolen välin yläpuolella. Ei haittaa käyttöä siinä kohtaa mutta voisin kuvitella että samanlainen vika alempana (eli kun painaa kaasua) saattais jo aiheuttaa ongelmia imusarjan alipaineen ja ilmannopeuden kasvaessa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Nykyinen bensa on toki kovin erilaista kuin esim. 25v takaperin, mutta se tuskin tässä on ongelmana, kun kuitenkin oikeaa säätöä on yritetty etsiä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Stromberg 175 CD-2 ongelma
Samaan tapaan on jousikuormitteinen neula. Tosin neulan päässä oleva istukka on halkaisijaltaan hiukan pienempi ja ilman säätösysteemin kierrettä. Ei kyllä jumita neula millään tapaa, mutta sama mieltä olen tällä hetkellä, että naula/suutin ongelmalta haiskahtaa. Tosin mitään näkyvää tai sormiin tuntuvaa kulumaa tai vauriota en havaitse.
On. Ja jos sen väärin päin haluaa, niin tarvitsee ihan oikeasti jo yrittää.
Anteeksi turhautumiseni, mutta kuten aiemmin sanottu on.korpijaakko kirjoitti: ↑Su Kesä 01, 2025 11:06Imuvuodot suljettu pois imusarjasta..sehän pelaa alipaineella tuo kaasari
Tottakai rikastaa, muta ei tässä tapauksesa lievitä oiretta. Ajattelin lähinnä, että haet takaa sitä ettei ole suutin jumissa ja säätö ei toimi. Sitäkin on nähty.
No. Jatkan harjoituksia jahka "pajalle" ehdin. Joku vikahan tuossa on oltava, mutta kun keksisi, että mikä?
Janne