9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ecun liittimet kävin läpi ja pitääpä myös tuo tarkistaa
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kaikki jarruihin viittaavat sulakkeet uusittu ja tuo abs/tcs liitin putsattu (oli jo siisti), mutta ei vaikutusta.
Pidin autoa tyhjäkäynnillä, kun jarruvalo vika päällä. Ja noin 19min tyhjäkäynnillä seisonnan jälkeen jarruvalot sammu ja kaikki toimi. Kolme koeajolenkkiä heitetty sen jälkeen ja kaikki toimii normaalisti. No aamulla varmaan taas sama homma, että jarruvalot palaa, kun töihin lähden.
En ymmärrä
Pidin autoa tyhjäkäynnillä, kun jarruvalo vika päällä. Ja noin 19min tyhjäkäynnillä seisonnan jälkeen jarruvalot sammu ja kaikki toimi. Kolme koeajolenkkiä heitetty sen jälkeen ja kaikki toimii normaalisti. No aamulla varmaan taas sama homma, että jarruvalot palaa, kun töihin lähden.
En ymmärrä
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
hakuba2 kirjoitti: ↑To Touko 29, 2025 18:02Kaikki jarruihin viittaavat sulakkeet uusittu ja tuo abs/tcs liitin putsattu (oli jo siisti), mutta ei vaikutusta.
Pidin autoa tyhjäkäynnillä, kun jarruvalo vika päällä. Ja noin 19min tyhjäkäynnillä seisonnan jälkeen jarruvalot sammu ja kaikki toimi. Kolme koeajolenkkiä heitetty sen jälkeen ja kaikki toimii normaalisti. No aamulla varmaan taas sama homma, että jarruvalot palaa, kun töihin lähden.
En ymmärrä🤔
Onko vielä pääsyä tech2:een?hakuba2 kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 08:22...
Sen verran vikaa tutkittu, että tech2 ei anna mitään vikakoodia, mikä viittaisi jarruun tai valoihin. Jarrupolkimella olvet kytkimet on nyt vaihdettu kahdesti uusiin. Kun vika päällä (jarruvalot palavat jatkuvasti), niin tech tiedon mukaan Brake light switch => ON ja REC ja TCS => OFF. Eli tuon johdosta noita jarrupolkimella olevia kytkimiä olen nyt vaihdellut.
...
mitä se näyttää, jos tuossa koettaa painaa jarrua alas ja sormella tms painaa katkaisimen sisäänpäin?
tai liittimen irroitus, kun virrat poissa (antaako se tässä virheen?)
Vaikuttaako tuossa alussa (kun vika päällä) mitään jarrun painelu tai polkimen nosto ylöspäin jalalla?
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Illalla tuli taas Tech:n kanssa tutkailtua autoa.
Kun vika päällä, niin tosiaan tech näyttää: Brake Light Switch => ON, painoi jarrua tai ei.
Brake Light Switsch (REC ja TCS) kohdat => OFF, mutta jarrun painalluksen mukaan muuttuu ON/OFF.
Kaikkien jarruvalojen tieto pysyy ON, oli jarru painettuna tai ei.
Myös Tail / Brake Light PWM tieto pysyy kokoajan 99%.
Testasin myös irrtoittaa vuoron perään kytkimien liittimet. Ei vaikutusta.
Kun molemmat kytkimet ottaa irti, niin tuli vika ilmoitus luistonestosta.
Kytkimiä myös liikuttelin sormilla, kun jarru painettuna. Ei vaikutusta asiaan.
Vaihdoin myös kytkimien liittemet keskenään, ei vaikutusta asiaan.
Kun auto oli tuossa testailujen ajan tyhjäkäynnillä reilun vartin, niin valot rupesivat toimimaan kuten pitääkin ja Tech tiedot seurasi pesässä.
Ja tänä aamuna taas jarruvalot paloivat, kun töihin lähdin.
Kun vika päällä, niin tosiaan tech näyttää: Brake Light Switch => ON, painoi jarrua tai ei.
Brake Light Switsch (REC ja TCS) kohdat => OFF, mutta jarrun painalluksen mukaan muuttuu ON/OFF.
Kaikkien jarruvalojen tieto pysyy ON, oli jarru painettuna tai ei.
Myös Tail / Brake Light PWM tieto pysyy kokoajan 99%.
Testasin myös irrtoittaa vuoron perään kytkimien liittimet. Ei vaikutusta.
Kun molemmat kytkimet ottaa irti, niin tuli vika ilmoitus luistonestosta.
Kytkimiä myös liikuttelin sormilla, kun jarru painettuna. Ei vaikutusta asiaan.
Vaihdoin myös kytkimien liittemet keskenään, ei vaikutusta asiaan.
Kun auto oli tuossa testailujen ajan tyhjäkäynnillä reilun vartin, niin valot rupesivat toimimaan kuten pitääkin ja Tech tiedot seurasi pesässä.
Ja tänä aamuna taas jarruvalot paloivat, kun töihin lähdin.

93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ja tosiaan jarrupolkimen "nostelulle" ei ole vaikutusta.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kun vika päällä eli jarruvalot palavat yhtäjaksoisesti, niin kokeile ottaa ESP/ABS- yksikön moninapaliitin irti
Katso sammuvatko silloin jarruvalot.
Yksikön liittimen irroitus toki poikii vikakoodia ja mittaristoon järjestelmän vikavaloja, mutta pistokkeen uudellen paikalleen laiton ja testauksen jälkeen Techillä voi vikakoodit poistaa.

Katso sammuvatko silloin jarruvalot.
Yksikön liittimen irroitus toki poikii vikakoodia ja mittaristoon järjestelmän vikavaloja, mutta pistokkeen uudellen paikalleen laiton ja testauksen jälkeen Techillä voi vikakoodit poistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Jos oikein ymmärsin, niin ECU sanoo että jarrua painetaan, REC ja TCS/ESP sanoo että ei paineta. Haetaan aiemmasta petrisa:n avaama toimintakuvaus ja boldataan siitä osuva havainto:
No, lisämysteerinä on nyt se, että auto alkaa kuitenkin toimia aikansa käytyään. Jos johto olisi vaan poikki, niin tälläistä ei loogisesti kävisi. Mutta mitä tapahtuu kun auto käy? Auto, etenkin moottoritila lämpiää - jos linjan toisessa päässä on eism. murtunut juotos tai muuten heikko liitos, voi lämpiäminen ja liitoksessa olevan metallin lämpölaajelenimen parantaa liitosta tarpeeksi että tieto alkaa kulkea - tässähän ei kuljetella isoja virtoja, vaan pelkkää jännitettä joka antaa asentotietoa.
Johtopäätös: seuraisin sen avautuvan poljinkytkimen linjan kytkimeltä taaksepäin, tarkistaisin kaikki liitokset ja viime kädessä siis myös aivolaatikon - mitä ilmeisimmin ECU:n - johon johto menee kiinni ja jossa liitin on juotettuna piirilevylle. T8:n ECU ei tietääkseni ole kovinkaan helppo penkoa, joten jos vika jäljittyy sinne asti, voi edessä olla keikka elektroniikkahuoltoon.
Jos siis avautuvan kytkimen linja on poikki, niin tilanteenhan pitäsii olla juuri kuvattu - ECU:n mielestä jarrua painetaan, REC:n ja TCS/ESP:n mielestä ei. Toki sillä erolla, että tällä kertaa ECU käskee jarruvalojen syttyä, mutta se voi olla ihan ohjelmistoversioeroja ja hyvinkin järkeenkäypää, koska näin avautuva kytkin toimii turvamekanismina sulkeutuvan kytkimen vialle.petrisa kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2025 21:48Kytkimessä on kaksi kytkintä: avautuva ja sulkeutuva.
Kun poljinta vähän hipaisee, niin ensin ottaa tuo avautuva kytkin, joka on kytketty moottorin ECU:un. ECU:lta katkeaa tämän liitännästä jännite ja vakkari kytkeytyy pois päältä. Jarruvalot eivät vielä tässä vaiheessa syty.
Poljinta painettaessa vähän pidempään sulketuva kytkin kytkee aiemmin maintun jännitteen noille; REC, ECU ja TCS/ESP.
No, lisämysteerinä on nyt se, että auto alkaa kuitenkin toimia aikansa käytyään. Jos johto olisi vaan poikki, niin tälläistä ei loogisesti kävisi. Mutta mitä tapahtuu kun auto käy? Auto, etenkin moottoritila lämpiää - jos linjan toisessa päässä on eism. murtunut juotos tai muuten heikko liitos, voi lämpiäminen ja liitoksessa olevan metallin lämpölaajelenimen parantaa liitosta tarpeeksi että tieto alkaa kulkea - tässähän ei kuljetella isoja virtoja, vaan pelkkää jännitettä joka antaa asentotietoa.
Johtopäätös: seuraisin sen avautuvan poljinkytkimen linjan kytkimeltä taaksepäin, tarkistaisin kaikki liitokset ja viime kädessä siis myös aivolaatikon - mitä ilmeisimmin ECU:n - johon johto menee kiinni ja jossa liitin on juotettuna piirilevylle. T8:n ECU ei tietääkseni ole kovinkaan helppo penkoa, joten jos vika jäljittyy sinne asti, voi edessä olla keikka elektroniikkahuoltoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Pitääpä tuo tänään vielä testa.petrisa kirjoitti: ↑Ma Kesä 02, 2025 08:25Kun vika päällä eli jarruvalot palavat yhtäjaksoisesti, niin kokeile ottaa ESP/ABS- yksikön moninapaliitin irti![]()
Katso sammuvatko silloin jarruvalot.
Yksikön liittimen irroitus toki poikii vikakoodia ja mittaristoon järjestelmän vikavaloja, mutta pistokkeen uudellen paikalleen laiton ja testauksen jälkeen Techillä voi vikakoodit poistaa.
Saisikos joku kaivettua tiedon, mihin pinneihin ESP/ABS-liittimelle menee jarrutieto ja samoin mihin ECU:n pinniin tulee jarrutietoa?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ei ole tässä nyt vielä olennaista tuota tietää. Kyse on testauksessa lähinnä selvittää, että onko ESP/ABS yksikkö sisäisesti vialla ja antaa P- väylään virheellisesti jarrutustietoa. Kun ottaa kokonaan sen pistokkeen irti ei yksikkö ole väylässä mitenkään. Toki periaatteessa saman voi tehdä irroittamalla ESP/ABS yksikön sulakkeet testin ajaksi. Sama ongelma voi tietenkin olla myös moottorin ECUssa ja seuraavaksi kannattaisi sitten irroittaa se pois pelistä.
Nämä molemmat yksiköt ovat yhteydessä P- väylään. ICM- yksikkö, vai mikä se nyt olikaan, on sitten yhdysyksikkö P- ja I-väylien välillä. REC- sähkökeskus on taas kiinni I- väylässä. Jostain nyt tulee jompaan kumpaan väylään aikansa tieto jarruvalojen sytyttämisestä. Jarruvalokytkin kyllä kuvausten mukaan näyttää olevan kunnossa.
Jonkin aikaisemman samanlaisen tapauksen mukaan vika oli ollut muistaakseni juuri tuossa ESP/ABS- yksikössä, joka oli lähettänyt virheellistä tietoa väylään. Senpä vuoksi se kannattaa nyt ensimmäisenä "eliminoida".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Sen verran nyt korjataan, että CIM (rattiakselin kannatin)- yksikkö on P- ja I- väylien välissä linkkinä.petrisa kirjoitti: ↑Ma Kesä 02, 2025 09:27Nämä molemmat yksiköt ovat yhteydessä P- väylään. ICM- yksikkö, vai mikä se nyt olikaan, on sitten yhdysyksikkö P- ja I-väylien välillä. REC- sähkökeskus on taas kiinni I- väylässä. Jostain nyt tulee jompaan kumpaan väylään aikansa tieto jarruvalojen sytyttämisestä. Jarruvalokytkin kyllä kuvausten mukaan näyttää olevan kunnossa.
ICM oli vanhemmissa alkupään malleissa näiden kahden muun ja optisen O- väylän linkkinä eikä sillä ole tässä osuutta ja uudemmissa koko yksikköä ei ole ollenkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
No niin. Äsken kävin testaamassa, niin kun nappas ESP/ABS töpselin irti, niin jarruvalot sammuivat ja kun laitoin paikalleen, niin luonnollisesti syttyivät takas. Eli ruvettava varmaan etsimään jarruhin uutta boksia?petrisa kirjoitti: ↑Ma Kesä 02, 2025 09:27Ei ole tässä nyt vielä olennaista tuota tietää. Kyse on testauksessa lähinnä selvittää, että onko ESP/ABS yksikkö sisäisesti vialla ja antaa P- väylään virheellisesti jarrutustietoa. Kun ottaa kokonaan sen pistokkeen irti ei yksikkö ole väylässä mitenkään. Toki periaatteessa saman voi tehdä irroittamalla ESP/ABS yksikön sulakkeet testin ajaksi. Sama ongelma voi tietenkin olla myös moottorin ECUssa ja seuraavaksi kannattaisi sitten irroittaa se pois pelistä.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
No niin, vika oli siis tässä mitä epäilinkin, kun jarruvalokytkin oli todettu toimivaksi.
Eipä siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin vaihtaa toiseen. Onhan näitä yksiköitä korjattukin, mutta tuo kyseinen vika on kyllä mystinen. Ainoastaan selkeä juotosvika voisi olla korjattavissa, mikäli se tämän tekee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Nyt ois uusi ESP/ABS boksi naitettu autoon ja vika edelleen päällä. Eli jarruvalot palaa..
Seuraavaks varmaan ECU uusittava?
Toki jos joku vinkkais ne jarruboksin ja ecun liittimien pinnien numerot, niin vois ne myös tarkistaa ja uusia??
Seuraavaks varmaan ECU uusittava?
Toki jos joku vinkkais ne jarruboksin ja ecun liittimien pinnien numerot, niin vois ne myös tarkistaa ja uusia??
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Jos kyseessä on diesel vehje niin kannattaa tarkastaa moottorin johtosarjan kunto. Mulla oli saman tapaista oireilua että jarruvalot paloi koko ajan. Taisivat kyllä sammua kun ajoi yli 80km/h. Ja näytteli Limited performancea. Vaihdoin ecunkin mutta ei apua.
Samalla voi tarkastaa ecun kunnon ulkoisesti ettei oo reikää syöpynyt kylkeen.
Lopulta selvisi että jarruvalo katkaisialta eculle menevä johto oli poikki tai lähes poikki jostain. Uuden piuhan rinnalle kun laittoi niin jarruvalot toimi normaalisti auton elämän loppuun asti.
Samalla voi tarkastaa ecun kunnon ulkoisesti ettei oo reikää syöpynyt kylkeen.
Lopulta selvisi että jarruvalo katkaisialta eculle menevä johto oli poikki tai lähes poikki jostain. Uuden piuhan rinnalle kun laittoi niin jarruvalot toimi normaalisti auton elämän loppuun asti.
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kiitos vinkistä. Kyseessä siis 2007 vuosimallin avo 2.0T automaatti vaihteistolla. Jarrupolkimen molempien kytkimien johta koitettu seurata ja kaikki näyttäisi ehjiltä.. Myös ECU näyttää ulkoisesti ehjältä.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951