https://saabwisonline.com/
9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kyllähän toi kovasti vaikuttaa että ECU:n antama väyläkomento ne valot sytyttää. Se polkimen toinen katkaisija menee ecu:lle ja kun katkaisija avautuu niin ecu tiputtaa cruisen pois ja lähettää väylään viestin "jarrua panettu".
Katkaisija siis avautuva, eli jännite ecu:lle jatkuva kun virrat päällä. Piuha ecu:lle kulkee akun alla,etupuolella olevan harmaan 24-napaisen liittimen kautta. Sama liitin joka poikii joskus myös kaasulappäongelmia.
Olisko nyt liittimesssa tämän katkaisija piuhan pinnit hapettuneet tai löystyneet niin että jännite tipahtaa ja ecu laittaa viestin liikkeelle.
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... 8-part-3-4
Katkaisija siis avautuva, eli jännite ecu:lle jatkuva kun virrat päällä. Piuha ecu:lle kulkee akun alla,etupuolella olevan harmaan 24-napaisen liittimen kautta. Sama liitin joka poikii joskus myös kaasulappäongelmia.
Olisko nyt liittimesssa tämän katkaisija piuhan pinnit hapettuneet tai löystyneet niin että jännite tipahtaa ja ecu laittaa viestin liikkeelle.
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... 8-part-3-4
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Se on kuitenkin tässä erikoista, että tuo avautuva jarrupolkimen katkaisija ei normaalisti sytytä jarruvaloja, eikä sen sitä kuulu tehdäkään. Se kyllä antaa ECU:lle tiedon "jarrupoljinta painetaan aavistuksen verran", mutta se ainoastaan kytkee pois vakkarin. Toki ECU jo tässä vaiheessa saattaa rajoittaa tehoja, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun sulkeutuva jarrupolkimen kytkin toimii ja jarruvalotkin syttyvät.
Omituisuutta vielä lisää se, että ABS/ESP yksikön johtosarjan irroitus sai jarruvalot sammumaan.
On ehkä kaukaa haettu, mutta voi olla mahdollista seuraava tapaus.
- johtosarja jarruvalokytkimen sulkeutuvalta kytkimeltä on pysyvästi poikki jostain kohtaa eikä mikään yksikkö saa sen tietoa
- johtosarjassa ECU:lle jarruvalokytkimen avautuvalta kytkimeltä on jossain kohtaa liittimessä hapettumaa ja se toimii satunnaisesti
- vikatilanteen takia, kun sulkeutuva kytkin ei ikinä toimi ja ajaessa kuitenkin jarrutetaan, niin ECU ottaa käyttöön jarruvaloihin avautuvan kytkimen
- tähän sitten kun tulee sitä katkosta niin jarruvalot syttyvät
- REC takakeskus ei saa myöskään koskaan sulkeutuvalta kytkimeltä tietoa, mutta väylässä on tieto "jarruvalot pälle"
- tämän jarruvalo tiedon I- väylälle lähettää CIM
- CIM taas lukee P- väylästä jarruvalotiedon vain sen minkä ABS/ESP yksikkö lähettää
- ABS/ESP yksikkö taas lukee ECU:n väylätietoa jarruvaloista
Edellä kuvattu tilanne johtaa siihen, että ottamalla irti ABS/ESP yksikön liitin, ei jarruvalot pala. Virheellisen tiedon lähde on kuitenkin ECU. Todellinen syy on kuitenkin jossain kohtaa johtosarjassa mikä vaikuttaa koko jarruvalokytkimen antamaan informaatioon.
En tiedä onko näin, mutta kunhan sitä arvailin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Tuolla kohdassa "Brake lights via bus message (substitute function)" kerrotu miten se toinen katkaisija ja ecu toimii:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... escription
Jarruvalon sammuminen ABS/ESP liittimen irrotuksen jälkeen johtuu siitä että P-väylä on sitten poikkki. Väylä kun kulkee tossa boksin piirilevyn kautta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kysymys joka tätä ketjua seuratessa on tullut nyt mieleen. En mielestäni ole kuullut vastaavanlaisesta viasta ns. Kovakattoisten kanssa, että tuleeko mieleen mitään cabbe-speciaalia joka voisi juuri tämän aiheuttaa? Eli voiko olla joku sellainen tilanne/paikkaä/tapahtumaketju joka on vain cabbessa?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Samanlainen on rakenne kuin sedanissa. Farkussaa jotain eroa, ledivalot kai näkyvin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Tätä itsekin heti ensin ajattelin, mutta WIS sähkökaavion mukaan ABS/ESP yksikköön ei tulisi kuin yksi P- väylä liitäntä. Lisäksi WIS lohkokaavion mukaan, missä on koko väylärakenne ja yksiköt, niin P-väylä on tähtimäinen, ei siis rengas. Vanha optinen O- väylä oli toki rengas.cc kirjoitti: ↑Ma Kesä 09, 2025 15:16
Tuolla kohdassa "Brake lights via bus message (substitute function)" kerrotu miten se toinen katkaisija ja ecu toimii:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... escription
Jarruvalon sammuminen ABS/ESP liittimen irrotuksen jälkeen johtuu siitä että P-väylä on sitten poikkki. Väylä kun kulkee tossa boksin piirilevyn kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Näitä ilmeisesti katsellut
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... n-p-bus-t8
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... th-tcs-esp
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... n-p-bus-t8
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... th-tcs-esp
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Jaa, kyllä se sittenkin sähkökaavion mukaan on niin, että ECM:n P- väylä kiertää ESP-yksikön kautta. Hämäsi ensin tuo ECM, kun katsoin sen väärin, vaan sehän on sama kuin ECU
Lohkokaaviokuvissa sitä vastoin väylän rakenteessa ei kuvata sitä, että ECM (ECU) on ESP:n kautta.
Jotain häikkää kai siinä ECU:n johtosarjassa on tai sitten pahimmassa tapauksessa itse ECU:n sisällä.

Lohkokaaviokuvissa sitä vastoin väylän rakenteessa ei kuvata sitä, että ECM (ECU) on ESP:n kautta.
Jotain häikkää kai siinä ECU:n johtosarjassa on tai sitten pahimmassa tapauksessa itse ECU:n sisällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ketjun alkupään viesteissä oli maininta että kojetaulun pään sulakekeskusta näpistellessä havaittu jotain outoa. Nämä jarrupolkimet katkaisijathan saavat molemmat jännitteen tuolta, oma sulake kumpaankin. Siinä kanssa mahdollinen vikapaikka: esim. avautuvalle katkaisijalle menevä piiri pätkisi, sulake löysä, hapettunut tms. Jos siellä sulakepohjassa isompaa vikaa niin se tarkoittaa sit body control modulen vaihtoa, sehän tuon boksin sisällä. Eli tarjolla pari tarkistetava paikkaa: akun alla oleva 24-napainen liitin ja nämä sulakkeiden kannat.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Jatkoa tuohon edelliseen.
Eli tuolla heiluttelulla oli vaikutusta puhaltimeen.
Lähteekö muuten siinä 15 min - 19 min kohdalla puhallin päälle tai muu isompi kuorma, kun jarruvalot sammuvat?
Herättäisikö tämä ko väylän osan, joka pysyy sitten päällä kunne pidempi tauko hukkaa sen.
hakuba2 kirjoitti: ↑To Touko 29, 2025 18:02Kaikki jarruihin viittaavat sulakkeet uusittu ja tuo abs/tcs liitin putsattu (oli jo siisti), mutta ei vaikutusta.
Pidin autoa tyhjäkäynnillä, kun jarruvalo vika päällä. Ja noin 19min tyhjäkäynnillä seisonnan jälkeen jarruvalot sammu ja kaikki toimi. Kolme koeajolenkkiä heitetty sen jälkeen ja kaikki toimii normaalisti. No aamulla varmaan taas sama homma, että jarruvalot palaa, kun töihin lähden.
...
pohdiskelua..hakuba2 kirjoitti: ↑To Touko 29, 2025 08:00Päivitystä tilanteeseen.
Kävin auton kaikki sulakkeet ja releet läpi. Kosketin pinnat olivat käytännössä mustia ja osin hapettunut vihreäksi. Tämän operaation jälkeen tilanne muuttui niin, että pitkän seisonnan (esim. Työpäivä tai yön yli) jarruvalot palavat jatkuvasti. Noin 15min ajon jälkeen tilanne normalisoituu. Uudet starttaukset muutaman tunnin sisään, niin auto toimii normaalisti. Mutta tosiaan esim. työpäivä on liian pitkä aika ja jarruvalot palavat jatkuvasti, kunnes olen ajanut sen noin 15min.
Ens siis vaihtanut vielä sulakkeita uusiin vaan putsasin vanhat. Seuraavaksi pitää ottaa syyniin se kojelaudan päässä oleva sulakekeskus. Koska siinä muutamia sulakkeita heilutellessa esim. mittarivalot syttyivät vaikka avain taskussa ja myös tuuletus piti outoja surinoita.
Eli tuolla heiluttelulla oli vaikutusta puhaltimeen.
Lähteekö muuten siinä 15 min - 19 min kohdalla puhallin päälle tai muu isompi kuorma, kun jarruvalot sammuvat?
Herättäisikö tämä ko väylän osan, joka pysyy sitten päällä kunne pidempi tauko hukkaa sen.
Tarkistatko sen alueen vielä uudelleen.se kojelaudan päässä oleva sulakekeskus
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Ei mene 15min, mutta automaattipuhallin nostaa puhallininnopeutta koneen saavuttaessa n. 60⁰C. Siihen asti puhallus on vaimeampi, ellei käännä manuaalisesti puh.nopeutta.
Jaa, tuo outo tuulettimen surina voi olla myös sisäkierronläpistä, ne sulkeutuvat hetki virtojen katkaisusta.
Jaa, tuo outo tuulettimen surina voi olla myös sisäkierronläpistä, ne sulkeutuvat hetki virtojen katkaisusta.
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Kiitos taas kaikille tärpeistä.
Tässä tänään tuli taas useampi tunti käytyä liittimiä eri paikoista ja johtoja lävite. Mitään hapettumia, nirhaumia tms. ei löytynyt. Ainut millä saatiin valot toimimaan normaalisti. Oli että ecun B-liittimen pinni nro.11 yhdistettiin maihin, kun autossa virrat päällä. Silloin kaikki toimi kuten kuuluukin. Mutta kun auton starttasi, niin jarruvalot jäi palamaan vaikka pinni maadoitetttu, paineli poljinta tai ei.
Jos oikein tulkittiin, niin tuohon pinniin pitäisi tulla cruisen tieto ja jännite, kun jarrua ei paineta? No siihen tuli 3V, kun virrat päällä ja jarrua ei paineta. Ja +7V kun virrat päällä ja jarrua painaa..
No nyt loppu into ja huomenna vielä mittaillaan molemmat ecun liittimet. Sen jälkeen nostan kädet pystyyn ja annan asian olla..
Semmonen asia, mitä en wis löytänyt. Oli se, että kumpi kytkin on jarru ja kumpi cruise? Tällä hetkellä oletus, että kuskinoven puoleinen cruise. Tässä siis nelinapaiset jarru-/cruisekytkimet.
Tässä tänään tuli taas useampi tunti käytyä liittimiä eri paikoista ja johtoja lävite. Mitään hapettumia, nirhaumia tms. ei löytynyt. Ainut millä saatiin valot toimimaan normaalisti. Oli että ecun B-liittimen pinni nro.11 yhdistettiin maihin, kun autossa virrat päällä. Silloin kaikki toimi kuten kuuluukin. Mutta kun auton starttasi, niin jarruvalot jäi palamaan vaikka pinni maadoitetttu, paineli poljinta tai ei.
Jos oikein tulkittiin, niin tuohon pinniin pitäisi tulla cruisen tieto ja jännite, kun jarrua ei paineta? No siihen tuli 3V, kun virrat päällä ja jarrua ei paineta. Ja +7V kun virrat päällä ja jarrua painaa..
No nyt loppu into ja huomenna vielä mittaillaan molemmat ecun liittimet. Sen jälkeen nostan kädet pystyyn ja annan asian olla..
Semmonen asia, mitä en wis löytänyt. Oli se, että kumpi kytkin on jarru ja kumpi cruise? Tällä hetkellä oletus, että kuskinoven puoleinen cruise. Tässä siis nelinapaiset jarru-/cruisekytkimet.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
Tota, joutunet mittaamaan uudestaan... se ecun B-11 kun on manuaalivaihteisen kytkinpolkimen katkaisijan (133) tulo. Irrottaa cruisen, mut ei pitäs vaikuttaa jarruvaloon. Wissin mukaan jarruvalokatkaisija se "virallinen" (29) tulee eculle pinniin A-14 ja avautuva cruisekatkaisija (134) pinniin A-27. Akun alla olevassa liittimessä (H24) noi on positioissa 10 ja 11
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... 8-part-3-4
https://saabwisonline.com/images/9-3-94 ... 7e16-3.svg
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... 8-part-3-4
https://saabwisonline.com/images/9-3-94 ... 7e16-3.svg
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti
No niin, taas useampi tunti pähkäilty ECU:n liittimiä.
Aluksi auto "lämpöseks", että kaikki toimii kuten kuuluu.
ECU:n liittimelle A14 ei tule jännitettä, mutta kun jarrua painaa, niin jännite tulee kuten kuuluukin auton olessa käynnissä. Nyt oikealle cruisen liittimelle A27 tulee jännite, mikä katkeaa jarrua painettaessa. Ja kaikki toimii, kuten kuuluu.
Auton "jäähdyttyä" ja jarruvalot palaa koko ajan.
ECU:n pinnin A14 jännite toimii kuten aiemmin, kun auto käynnissä. Pinnissä A27 ei ole mitään eloa painaa jarrua tai ei. Mutta kun ECU:n pinnin B11 maadoittaa, niin jarruvalo toimii, kuten kuuluukin.
Koeajolla pinni B11 maadoitettuna jarruvalot toimii normaalisti, mutta auto ei ahda, eikä cruise toimi. Myöskään jarrupolkimen painallustietoa ei tule ECU:lle, eli jarruvalot toimii cruise kytkimen tiedon mukaan (tämä päättely siitä, että eSid ei havaitse jarrupolkimen painallusta). Ilmeisesti?
Tuo ECU:n pinnin B11 piuha kun katkaistiin ja mitattiin jännite ECUN:n päästä, niin pinniin tulee +3V ECU:lta päin.
Sitten vielä tuon piuhan katkaisu ja sille lisämaan teon jälkeen. Niin jarruvalot "sykkii" ilmastoinnin kompuran käynnin tahtiin. Kun AC OFF, niin jarruvalot toimii, kuten kuuluukin poljinta painettaessa..
Aluksi auto "lämpöseks", että kaikki toimii kuten kuuluu.
ECU:n liittimelle A14 ei tule jännitettä, mutta kun jarrua painaa, niin jännite tulee kuten kuuluukin auton olessa käynnissä. Nyt oikealle cruisen liittimelle A27 tulee jännite, mikä katkeaa jarrua painettaessa. Ja kaikki toimii, kuten kuuluu.
Auton "jäähdyttyä" ja jarruvalot palaa koko ajan.
ECU:n pinnin A14 jännite toimii kuten aiemmin, kun auto käynnissä. Pinnissä A27 ei ole mitään eloa painaa jarrua tai ei. Mutta kun ECU:n pinnin B11 maadoittaa, niin jarruvalo toimii, kuten kuuluukin.
Koeajolla pinni B11 maadoitettuna jarruvalot toimii normaalisti, mutta auto ei ahda, eikä cruise toimi. Myöskään jarrupolkimen painallustietoa ei tule ECU:lle, eli jarruvalot toimii cruise kytkimen tiedon mukaan (tämä päättely siitä, että eSid ei havaitse jarrupolkimen painallusta). Ilmeisesti?
Tuo ECU:n pinnin B11 piuha kun katkaistiin ja mitattiin jännite ECUN:n päästä, niin pinniin tulee +3V ECU:lta päin.
Sitten vielä tuon piuhan katkaisu ja sille lisämaan teon jälkeen. Niin jarruvalot "sykkii" ilmastoinnin kompuran käynnin tahtiin. Kun AC OFF, niin jarruvalot toimii, kuten kuuluukin poljinta painettaessa..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951