Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

JoKa00 kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 14:08
Meillä on tehty sillain että ensin poistettu kaikki korikitti saumoista ja sen jälkeen hitsattu uudet pellit ja lopuksi saumat täytetty koritinalla ja siihen päälle maali ja massa/kotelosuoja ainelopuksi kaiken päälle ja alle. Ollaan nyt kaksi femmaa tehty tuolla tavalla eikä ainakaan vielä tullu takaisin ruoste. Tehtiin nyt samalla tavalla tonnariin tuulilasin kehyksen alareuna.
Hienoa, kiitos. Tämän tyyppistä keskustelua olin vailla. Saadaan niitä hyvin toimineita toimintamalleja esille. Kyselin tosin eiemmin noista takakaarista ja sisälokasuojista, mutta kaikkihan tämä on hyvää asiaa. 👍🏻👍🏻👍🏻
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8120
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep se mikä tehdessä oikaistaan lankeaa seuraavan omistajan murheeksi, :D
mutta jos meinaa auto pitää oikopolut kannattaa unohtaa.
pakkelia säästämättä ja lasikuidusta tinkimättä vai miten se nyt menikään 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Takakaaret ja sisäreunat on tehty tuolla tavalla omasta aerosta ja yhestä toisesta viirusta ja molemmat on kestänyt tähän asti
9-5 Aero Sedan -01 (nykyään 5-v automaatti)
9000 CSE -97 "Melkein Aero"
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Vector 2.0T XWD -09
9-3 1.8t BP SC -10
9000 2.0t Jubi -97
9-5 vector -06
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 löytyy
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Tuossahan tuo tuli auto peltikorjaamolta. Varsin hyväkuntoinenhan tuo oli ollut. Ei hitsattavaa, selvittiin ruosteiden poishionnalla ja muilla asianmukaisilla tempuilla. Selvästikin ensimmäisen omistajan tekemä ruostesuojaus on varjellut pahimmilta murheilta. Nöyrä kiitos hänelle, klubilainen hänkin on.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja always BB »

Pesusta se lähti, otin takaa sisälokarit pois että pesen ja massaan että säilyisi edes vähän alaruuvit pyöri tyhjää. Arvas heti että hommia tiedossa ja eikun tekemään. Pirullinen korjattava kun on monien peltien yhdys kohta. Tämä kohta säilys paremmin kun muistas suojata siellä päässä oli kyllä tutit sitä varten. Ajettu kuitenkin vaan 190tkm

Ja tallissa volle 1998 kanssa otin saman homman helmat, sisälokarit. Ei ruoste pilkkuukaan ollut
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Aika kuluu nopeaan, viisi vuotta sitten laitoin viestin samasta aiheesta. Toista Saabbia samasta kohdasta parsin silloin, nyt keväällä laitoin sen seisontaan vara autoksi. Tämä "parempi" nyt pitää parsia joka jo 7v ja 120tkm ollut. Jo ostettaessa meni meisseli läpi pyöräkotelon saumasta, nyt pitää korjailla kun alkaa näkyä jo leimalla..

Otin videota alusta
https://youtube.com/shorts/G9btqxvUFQQ? ... 6FgztKh-e5

Ja päätös aloittaa, paaliin tai maaliin
https://youtube.com/shorts/2aPVqqUnlgU? ... oiR71jDK3q

Kohtuu helppohan tuo on hitsata, kunhan viitsii putsailla ja reilusti leikkaa huonot pois. Iskarin/jousen alla vähän hankalampi kohta vääntää. Olisipa saatavilla korjauspelti, niin säästäisi aikaa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pistehitsejä porailee auki vaan niin pääsee helpoimmalla ja tulee ns. oikeaoppinen korjaus. Omaan lasikeulaan vääntelin keväällä nuo kaaret ja kontinkulmia, sitä puuhaa löytyypi yllättävän paljon sieltä. Tarkista myös "runkopalkit", eli ne mihin apurunko tulee kiinni. Sieläkin saattaa reikä löytyä kaiken paskan seasta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Siihen tyylin koitin, ruosteita palkin saumoissa ja ruostelevyjä koputtelin pois. Vielä ei muualta läheltä löytynyt läpireikiä.

Kuva

Kuva

Sinkki maalia, ja muita kilikoleja mitä oli hyllyssä, pintaan ohut massa. Sisäpuolelle Sinkki ja pitää vielä saumakitti laittaa sinne minne kuuluu.

Toinen puoli vielä.. ja ei ole priimaa, vajaan sentin taas pellit päälle, perus leimaremppa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

-JS kirjoitti:
To Kesä 19, 2025 16:13
Siihen tyylin koitin, ruosteita palkin saumoissa ja ruostelevyjä koputtelin pois. Vielä ei muualta läheltä löytynyt läpireikiä.

Kuva

Kuva

Sinkki maalia, ja muita kilikoleja mitä oli hyllyssä, pintaan ohut massa. Sisäpuolelle Sinkki ja pitää vielä saumakitti laittaa sinne minne kuuluu.

Toinen puoli vielä.. ja ei ole priimaa, vajaan sentin taas pellit päälle, perus leimaremppa.
Päittäisliitoshan se paras on muhimisen välttämiseksi, mutta eihän tuo huonon näköistä saumaa ole ollenkaan, pisteisiin muistaa käyttää lämpöä että pysyy kiinni. Itselle tuli hyvinkin samannäköinen ratkaisu, tosin tekemistä oli enempi kun esim iskarin alemmista korvakoista toinen oli jo läpeensä laho.

Ihan noheva tahti on ollut jos päivään tuon väänsit, könyäminen käy paikkojen päälle nopsaan noissa hommissa. Tosin kun vauhdin saa päälle niin aika jouhevasti tuo menee. Ja eritoten auttaa kun tekee ns. kunnolla puhtaaseen peltiin hitsaten niin ei edes ala ärsyttämään homma.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Totta, puhdistamiseen kun käyttää aikaa niin tulee jotain.
Hiekkapuhallus vehkeet kun olisi voisi tulla hyväkin, nyt vaan 330tkm ajettuun pari vuotta lisäaikaa.
https://youtube.com/shorts/imHk2pdn8_s? ... ocgSAhChcQ
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

-JS kirjoitti:
Pe Kesä 20, 2025 17:29
Totta, puhdistamiseen kun käyttää aikaa niin tulee jotain.
Hiekkapuhallus vehkeet kun olisi voisi tulla hyväkin, nyt vaan 330tkm ajettuun pari vuotta lisäaikaa.
https://youtube.com/shorts/imHk2pdn8_s? ... ocgSAhChcQ
Kyllä noilla kunnolla suojatuilla paikoilla pääsee aika pitkällekin, varmaan lähemmäs 10v voi tulla lisäaikaa jos hyvin hitsaa ja suojaa. Ja mieluiten vielä muutaman vuoden jälkeen tarkistaa tilannetta ja lisäsuojaus jos tarpeen. Itse pistin vielä ulkopuolelle maalin päälle kotelosuojaa ja tämän jälkeen massan. Ja sisäpuolelle ihan törkeästi kotelosuoja hitsisaumoihin ja noihin pistehitsattuihin liitoksiin (lattian ja kaaren sauma) ennen saumakittiä. Käytitkö mitä saumakittiä noiden pistehitsien tukkimiseen? Itse pistin wurthin koriakryylia, aika löysäksi tuntui jäävän mutta aika näyttänee miten saumat kestää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Bilteman korikitillä ja pellillä mitä ostin. Menee korjatut kohdat vuosia, tai siihen asti kun emäntä päättää hankkia toisen auton. Nyt valmista ja sisusta kasassa. Vielä takajarrut uusiksi niin ei ole tiedossa olevia isompia vikoja. Helman takaosat oli ok, ruiskin koteloöljyä.
Kuva
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En halua pilata onnistumisen iloa hitsausurakan loppuunsaattamisesta mutta omat kokemukseni kaikista korikiteistä hitsaussaumoissa ovat tosi huonoja. Ruostuvat sieltä korikitin alta, ja suojaamattomat (eli lähinnä kotelosuojalla ja massaspraylla (molemmat Dinitrol)) suojatut saumat pysyvät terveinä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Monikossa
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Kotioloissa tehtynä kuumailmapuhaltimella kosteus pois aina kun uutta pintaa ruvetaan laittamaan.
Ilmankosteus on myös siellä tallin sisällä sama kuin ulkona ja sade/ukkossäällä ei toinna edes aloittaa.
Pohjamaaliin/kitin kun vetää ei sitä saa jättää päiviksi ilman pintaa, se imee kaiken kosteuden itseensä.
Huomaa paikka kohtaan kun pyyhkäsee kuumailmapuhaltimella miten kosteus poistuu pellin pinnasta ja varsinkin uuden pinnoittamattoman.

Nämä on makuasioita,mutta esim. maalipintojen väliin tai alle jäävä kostea huntu ei paranna kestävyyttä.
Mitä karkeampi maali tjms. sitä enemmän jää aineeseen kosteutta mikä ei poistu ulos päin kun se suljetaan pinnoitteella joka ei läpäise kosteutta, se menee alas päin niin pitkälle kun pääsee ja viimeisenä pelin läpi.
Omista virheistä oppineena ja muiden neuvoja hyväksikäyttäen tekee seuraavalla kerralla sitten eritavalla jos ei ruostesuojaus onnistunut.
Tuommosta dinnitrol annitrol meni yhden osin ruosteisen femman pohjaan pienellä ruiskulla ~2019 ja kotelosuoja päälle minkä pintaan massa, on edelleenkin siisti ja kova.
Oliko tuuria vai sattu vaan hyvät aineet en tiedä, suolaa kilsoja on pohja saanut.
Kori lahoo muualta ja joutaa kohta muuten paaliin.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

ng900aero kirjoitti:
Su Kesä 22, 2025 01:20
En halua pilata onnistumisen iloa hitsausurakan loppuunsaattamisesta mutta omat kokemukseni kaikista korikiteistä hitsaussaumoissa ovat tosi huonoja. Ruostuvat sieltä korikitin alta, ja suojaamattomat (eli lähinnä kotelosuojalla ja massaspraylla (molemmat Dinitrol)) suojatut saumat pysyvät terveinä.
Pakkohan sinne pistehitsattuun pokkaukseen on jotain laittaa tiivistämään ettei suolavellit pääse sisään. Itse tosiaan tungin maalia siihen pokkaukseen sen mitä sitä saa sinne laitettua. Tämän perään kotelosuojaa sauma täyteen, ylimääräset pois ja korikittiä siihen sitten päälle tiivistämään. Ja kotelosuojatessa toki kittasin alaosan saumasta ensin umpeen ettei kotelosuojat karkaa sieltä peltien välistä.

Tapoja on varmasti miljoona ja maaleja ym. myös. Tuntuu omaan järkeen melkein tärkeimmältä, että kotelosuojaa on paikkojen päällä mahdollisimman monessa paikkaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin