Vikaa pukkaa, vikaa pukkaa, Lincolniin. Ei kauaa kestänyt. Okei, oikea lähivalo, ei sen kummempaa
Nyt pukkaa sitten hemmetin tylsää kuvakertomusta. Vaan itseänihän tämä kiinnostaa, eikö se riitä ?
Minusta ajovalojen vaihtaminen on aina semmoinen juttu, joka kertoo jotain auton suunnitelleista insinööreistä.
Tämä kohdalla pitäisi varmaan amerikaksi jotenkin tiivistää asia, olisko vaikka I´m not impressed, but I can take it. Tai ihan lyhyesti, it is what it is.
Minähän ajattelin, että konehuoneessa on tilaa, vaihto on varmaan niks-naks kuten vaikkapa kaasari-satkussa. Vaan eipä ollut. Tämähän on Ford ! Itse asiassa ratkaisut myötäilevät aika lailla aikalaistensa perus-Fordien kuvioita.
Tuosta lähdettiin. Tässä vaiheessa olin jo poistanut 5 kpl muovisia lukitusnastoja.
Suoja pois ja alla on tämän näköistä.
Tuosta muuten kun katsoo konehuoneen reunalle, näkee vähän tätä body-on-frame-rakennetta, siellä ei meinaan iskarin yläpäät ole ylhäällä, vaan alempana, nuo kaaret tuossa työhanskojen vasemmalla puolella ovat muovia ja alla on pelkkää tyhjää ! Iskarit ovat omassa kuopassaan alempana, hieman erikoisemman rakenteen keskellä. Eka tämmöinen auto itsellä, mielenkiintoista on ollut tutkailla.
Kolme 8mm ruuvia irti, yksi muoviklipsu pois tieltä, pääliitin irti ja kas, umpion kohdalla on tyhjää. Nuo kolme mainittua ruuvia olivat sen näköisiä ja vaativat melkoisen liuotusoperaation, ennenkuin heltisivät. Väittäisin, ettei ole tarvinnut polttimoa vaihtaa tähän varmaankaan vuosiin.
Siinä koko komeus, eikä puhettakaan, että pääsisi polttimoihin käsiksi ilman työkaluja vieläkään...
Vielä piti liuottaa ja ruuvata irti 5 kpl kakskymppisiä torxeja.
Sitten jo näkyi lyhyet ja pitkät. Lyhyt on H7 ja pitkä oli joku numerosarja, 9005.
Voisihan tämän varmaan helpomminkin toteuttaa ? Pakkasessa, pimeässä ja reissun päällä jäisi varmaan useimmilta tekemättä. Olisin mielelläni vaihtanut kummankin puolen nyt samoin tein, mutta eihän mulla ollut kuin yksi vuosia hyllyllä lojunut avaamaton H7, joten vaihdoin nyt vaan sen palaneen. Täytyy hakea varastoon toinen, jos sattuvat olemaan tasalaatuisia, seuraava vaihto toki menee nopeasti, kun nyt oppi proseduurin.
Sen verran työläs homma kumminkin, että jos tämmösellä pidempään ajaa, niin Osramin Ultra Lifet tähänkin keulille, niin ei tarvitse alvariinsa touhuta. Samalla kun umpio oli irti, en voinut olla huomaamatta, että umpion takana lokasuojassa oli melkoinen epäpuhtauksien kolo, puhaltelin ja imuroin sen puhtaaksi ja suihkuttelin kotelosuojaa.
Umpio oli myös hinkuttanut lokarin reunaa pintaruosteelle, joten hioin ruskean pois, hapotin, ruosteenestomaalasin ja lopuksi kotelosuojaa vielä vahaksi päälle. Jos ei tuon pahemmaksi ollut mennyt 21 vuoden aikana, niin kestänee hamaan loppuun saakka.
Lähivalot taas ok, lisää ajoa. Kun aloitin, niin liimasin samalla kuskin oven peilin nurkilla olevan hieman irvistävän kromilistan kunnolla kiinni. Laitoin kakskomponentti epoksia. Kun ei muutakaan patenttia ollut, niin nojailin listaan kymmenkunta minuuttia, tuntui tarttuvan. Jää nähtäväksi pysyykö.
Ajosta sen verran huomioita, että pientä nykimistä on havaittavissa tietyissä tilanteissa. En osaa sanoa, onko laatikko, polttoaine/sytytyspuoli vai esim. moottorin tukikumit. Jotenkin tuntuu, että suurin ongelma on se, että suurimman osan työmatkasta ajan ilman kaasua tai aivan pintakaasulla. Tuo rullaa aivan tajuttoman hyvin, varmaan paremmin kuin mikään muu autoni tähän saakka. Johtuuko sitten massasta vai mistä, mutta tuntuu menevän mittari 60 km/h liki ilman kaasua, tyhjäkäynnillä ! Pienikin alamäki, kaasupoljin ylhäällä vauhti kiihtyy +10 km/h ja tasamaastossa kun inan verran painaa kaasua, pysyy vauhti yllä.
Pitää tarkkailla, en koe tuota tässä vaiheessa ongelmaksi, enemmänkin ominaisuudeksi. Laatikko toimii 95% hyvin, välillä nykäisee hieman, yleensä kun hellittää vetoa alamäkeen ja rullailee ja sitten joutuu painamaan nopeasti uudestaan, tuossa tilanteessa hieman pohdiskelin, että pääseekö moottoripaketti elämään liikaa = tukikumit, siltä se enemmän tuntuu. Tietenkin tässä korostuu kaikki mahdollinen, kun auto menee pääosin kuin sukkasillaan ja todella pehmeästi.
Kulutus näyttää pysyttelevän aika tasan 11 litran tuntumassa tässä omassa peruspyörityksessä. Toki ajelen tällä pääosin pisteiden A ja B välillä ja vältän turhaa kaupunkipyörittelyä, siihen minulla on Yaris. Lincoln vie varmaan n. 3 x sen mitä Yaris, ei tässä nyt ihan ehdoin tahdoin viitsi bensaa polttaa, kun voi valita.
Lincolnilla on kiva ajella sopivin välein. Efekti on paras, kun on pari-kolme reissua ajellut Toyotilla, sen jälkeen kun Lincolnilla lähtee, niin tulee semmoinen "ajelen vesisängyllä"-fiilis. Ihan mahtavaa

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634