Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

IC1970 kirjoitti:
Ma Kesä 16, 2025 17:17
Tobbanalle sinne sen verran, että minunhan on turha mitään vannoa minkään ajokin kohdalla, mieli muuttuu sitä vauhtia. Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että mielenkiintoa on kokeilla vähän pidempään, miten tuollainen täysikokoinen amerikkalainen soveltuu käyttöharrasteeksi.
Kovasti kieli poskessahan tuon heitin ja aika sen tosiaan näyttää miten tämänkertainen löytö pihassa viihtyy.

Kyllä itselläkin on ajoittain ikävä amöriikan hörpötintä. Mullahan oli joskus 15 vuotta sitten remppatarvekuljettimena dodge ram van 318 efi. Tekniikka oli hyvä, mutta kori alkoi lahota ympäriltä, niin pistin kiertoon ja se menikin tekniikanluovuttajaksi.

Onnea vain Lincolnin kanssa matkaten, on varmasti leppoisaa menoa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Saa vapaasti kommentoida, en minä sillä. Itsepähän taakkani valitsen ja oma valinta on myös niistä tarinoida.

Täytyypä koittaa mittailla takakontin kokoa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva

Aika paljon tuli vettä pari edellistä päivää. Harvoin, jos koskaan, on tähän aikaan vuodesta treenikenttä tämän näköinen.

Muutenkin on 6pv työputken aikana päässyt piha villiintymään, täytyy koittaa vähän siistiä tämän Juhannusviikonlopun aikana.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Avopuoliso lähti tänään pyörällä töihin, joten minulle avautui odottamaton tilaisuus vähän siistiä Superbia. Ihka ensimmäinen pesu siis. Luovutus kun oli 1.4, niin ei mennyt edes kolmea kuukautta ! Joku pinnoite tms. siihen on laitettu ennen luovutusta, sen verran liukas pinta oli ja oikeastaan mitään karkeuksia ei ollut pintaan tarttunut.

Katselin samalla öljyt näytöltä, mittarissa 6548 km.
Kuva

Kolme pykälää kahdeksasta on hävinnyt, täytyy käydä hakemassa pullo lisäysöljyä, laittaa pari desiä ja katsoa mitä vaikuttaa tuohon elektronisen tikun näyttöön. Konehuoneen lappu sanoo, että tommosta pitää olla.
Kuva

Mulla on vajaa pullo 0W-20, mutta sen speksit eivät osuneet, oli jotain GM-jutskaa eikä VW:tä mainittu ollenkaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Onko autoliike ollut niin saita ettei ole laittanut lisäysöljypulloa takakonttiin luovutuksen yhteydessä ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On noi öljynsyönnit kans tapauksia. Töis on rivi pari vuotta vanhoja bensavaggilaisia, siis samas eräs tilattuja ja eroja on väreis, ei tekniikas, ja työkaveri lisäilee öljyä hänen "kuittiautoonsa" ja mä vedin koko 30 tkm huoltovälin lisäämättä. Ja nyt tarkotan siis luovutuksesta alkaen, eli edes mitään "ekojen tonnien kulutusta" ei esiintynyt. Muistaakseni ekan 30 tkm aikana tippu taso n. 1/3 maksimista. Ajoprofiiliki on kaikilla kutakuinki sama, eli siitä se ei oo kii.

Toki tuolla vaimosi autolla ajais varmaan normaalin 15 tkm huoltovälin lisäämättä? Tai ei se kauas jäisi tavotteena.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Itse asiassa en ole katsonut, onko siellä pulloa ! Pitääpä kurkata.

Tässähän on 2v tai 30 tkm huoltoväli, eli meidän tapauksessa käy kerta vuoteen, kun kilsoja tulee se vajaat 30 tuhatta. Samaan tahtiin näyttää tämän alun perusteella kuluvan kuin edellisessäkin, jossa se noin vajaa 1 litra lisättiin aina huoltojen välillä ja öljynvaihtojen väliksi tuli keskimäärin n. 28 tkm. Saman verran vei koko sen reilut 140 tkm mitä sillä ajoimme.
Tuttua hommaa sinänsä, verkkainen tahtihan tuo on eikä mitään isoja ryntäyksiä ainakaan edellisessä tullut, eli parin-kolmen kuukauden välein kun kurkkaa, niin hyvä.

Tänään piti leikata nurmikoita, mutta niin vaan alkoi taas satamaan heti kympin jälkeen joten se siitä. Makasin pari tuntia Lincolnin alla ja tsekkailin paikkoja. Takalokarien kaarien kulumapaikat tuli kotelosuojattua, tankinluukun alareunassa oleva vedenpoistoaukkokin oli avoinna, mutta puhaltelin paineilmalla paikat kunnolla puhtaaksi. Samalla puhaltelin tankin täyttöputken ja ympäristön puhtaaksi, kun näytti olevan metallia kyseinen osa, pintaruostetta oli ja ok kunnossa, nyt on kotelosuojassa.

Rapsuttelin takapyörien takana teräsharjan kanssa pintahilettä pois ja käsittelin koteloita ym. rakenteita kotelosuojalla sisältä ja päältä. Semmoista pientä. Eilen piti ajella anoppilareissu Lincolnilla, mutta koska piti viedä Helga kaupunkiin, niin mentiin sitten Yarpalla. En jaksanut alkaa suojata takapenkkiä tai vaihtaa kamoja Yarpasta.

Tässä on vielä kuutisen viikkoa töitä ennen parin viikon kesälomaa, joten mitään ihmeempiä juttuja ei ole suunnitelmissa tehdä. Pikku tsekkauksia ja normaalia ylläpitoa kaikkiin tasapuolisesti ja ajoa.

Hiacesta on alkanut tulla kyselyitä kun olen hintaa hiljaksiin tiputellut, mutta ei mitään valmista. Kovin paljoa en enää tiputa, saa jäädä tuohon toiseksi käyttöharrasteeksi jos ei kohtapuoliin liikahda. Onpahan ainakin noissa kahdessa tekemistä jos vaan inspiraatiota riittää. Tai rahat :lol: No, jos alkaa laarin pohja näkyä, niin laitetaan romut seisontaan ja ajellaan Yarpalla !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 13, 2025 21:53
Samalta omistajalta tuli Sakalle kolme autoa, kaksi Lincolnia ja yksi Mersu, vaihtoi harrasteensa yhteen käyttikseen. Toinen Lincoln oli Mark VIII, mutta se ei minua 2-ovisena coupena ja -93 vuosimallina niin kiinnostanut, hinta jäi vain 3090 euroon kun tästä jouduin pulittamaan kuluineen 7300 euroa.
Tuo toinen Lincoln hylättiin katsastuksessa kuluneella viikolla likaisen jarrunesteen takia, joten kannattanee kurkata onko tähänkään nesteitä koskaan vaihdettu.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pitää tarkistaa, 28.11.2023 on uusittu etu-ja takajarrut, sekä käsijarruvaijerit. Luulisi siinä yhteydessä myös nesteet vaihtuneen. Mitä tänään tarkastelin, niin levyt ja palat ovat hiljattain vaihdetun näköiset ja ne käsijarruvaijeritkin ovat uudehkot, tuon päivämäärän jälkeen autolla on ajettu joku 6-7 tkm. Mä olen tuota huolto-ja kuittihistoriaa seuraillut kun olen tsekannut autoa ja melkein väittäisin, että se mitä autolle väitetään tehdyn ja on laskutettu, on myös tehty.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4058
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vikaa pukkaa, vikaa pukkaa, Lincolniin. Ei kauaa kestänyt. Okei, oikea lähivalo, ei sen kummempaa :D
Nyt pukkaa sitten hemmetin tylsää kuvakertomusta. Vaan itseänihän tämä kiinnostaa, eikö se riitä ?
Minusta ajovalojen vaihtaminen on aina semmoinen juttu, joka kertoo jotain auton suunnitelleista insinööreistä.

Tämä kohdalla pitäisi varmaan amerikaksi jotenkin tiivistää asia, olisko vaikka I´m not impressed, but I can take it. Tai ihan lyhyesti, it is what it is.

Minähän ajattelin, että konehuoneessa on tilaa, vaihto on varmaan niks-naks kuten vaikkapa kaasari-satkussa. Vaan eipä ollut. Tämähän on Ford ! Itse asiassa ratkaisut myötäilevät aika lailla aikalaistensa perus-Fordien kuvioita.

Tuosta lähdettiin. Tässä vaiheessa olin jo poistanut 5 kpl muovisia lukitusnastoja.
Kuva

Suoja pois ja alla on tämän näköistä.
Kuva

Tuosta muuten kun katsoo konehuoneen reunalle, näkee vähän tätä body-on-frame-rakennetta, siellä ei meinaan iskarin yläpäät ole ylhäällä, vaan alempana, nuo kaaret tuossa työhanskojen vasemmalla puolella ovat muovia ja alla on pelkkää tyhjää ! Iskarit ovat omassa kuopassaan alempana, hieman erikoisemman rakenteen keskellä. Eka tämmöinen auto itsellä, mielenkiintoista on ollut tutkailla.

Kolme 8mm ruuvia irti, yksi muoviklipsu pois tieltä, pääliitin irti ja kas, umpion kohdalla on tyhjää. Nuo kolme mainittua ruuvia olivat sen näköisiä ja vaativat melkoisen liuotusoperaation, ennenkuin heltisivät. Väittäisin, ettei ole tarvinnut polttimoa vaihtaa tähän varmaankaan vuosiin.
Kuva

Siinä koko komeus, eikä puhettakaan, että pääsisi polttimoihin käsiksi ilman työkaluja vieläkään...
Kuva

Vielä piti liuottaa ja ruuvata irti 5 kpl kakskymppisiä torxeja.
Kuva

Sitten jo näkyi lyhyet ja pitkät. Lyhyt on H7 ja pitkä oli joku numerosarja, 9005.
Kuva

Voisihan tämän varmaan helpomminkin toteuttaa ? Pakkasessa, pimeässä ja reissun päällä jäisi varmaan useimmilta tekemättä. Olisin mielelläni vaihtanut kummankin puolen nyt samoin tein, mutta eihän mulla ollut kuin yksi vuosia hyllyllä lojunut avaamaton H7, joten vaihdoin nyt vaan sen palaneen. Täytyy hakea varastoon toinen, jos sattuvat olemaan tasalaatuisia, seuraava vaihto toki menee nopeasti, kun nyt oppi proseduurin.
Kuva

Sen verran työläs homma kumminkin, että jos tämmösellä pidempään ajaa, niin Osramin Ultra Lifet tähänkin keulille, niin ei tarvitse alvariinsa touhuta. Samalla kun umpio oli irti, en voinut olla huomaamatta, että umpion takana lokasuojassa oli melkoinen epäpuhtauksien kolo, puhaltelin ja imuroin sen puhtaaksi ja suihkuttelin kotelosuojaa.
Kuva

Umpio oli myös hinkuttanut lokarin reunaa pintaruosteelle, joten hioin ruskean pois, hapotin, ruosteenestomaalasin ja lopuksi kotelosuojaa vielä vahaksi päälle. Jos ei tuon pahemmaksi ollut mennyt 21 vuoden aikana, niin kestänee hamaan loppuun saakka.
Kuva

Lähivalot taas ok, lisää ajoa. Kun aloitin, niin liimasin samalla kuskin oven peilin nurkilla olevan hieman irvistävän kromilistan kunnolla kiinni. Laitoin kakskomponentti epoksia. Kun ei muutakaan patenttia ollut, niin nojailin listaan kymmenkunta minuuttia, tuntui tarttuvan. Jää nähtäväksi pysyykö.

Ajosta sen verran huomioita, että pientä nykimistä on havaittavissa tietyissä tilanteissa. En osaa sanoa, onko laatikko, polttoaine/sytytyspuoli vai esim. moottorin tukikumit. Jotenkin tuntuu, että suurin ongelma on se, että suurimman osan työmatkasta ajan ilman kaasua tai aivan pintakaasulla. Tuo rullaa aivan tajuttoman hyvin, varmaan paremmin kuin mikään muu autoni tähän saakka. Johtuuko sitten massasta vai mistä, mutta tuntuu menevän mittari 60 km/h liki ilman kaasua, tyhjäkäynnillä ! Pienikin alamäki, kaasupoljin ylhäällä vauhti kiihtyy +10 km/h ja tasamaastossa kun inan verran painaa kaasua, pysyy vauhti yllä.

Pitää tarkkailla, en koe tuota tässä vaiheessa ongelmaksi, enemmänkin ominaisuudeksi. Laatikko toimii 95% hyvin, välillä nykäisee hieman, yleensä kun hellittää vetoa alamäkeen ja rullailee ja sitten joutuu painamaan nopeasti uudestaan, tuossa tilanteessa hieman pohdiskelin, että pääseekö moottoripaketti elämään liikaa = tukikumit, siltä se enemmän tuntuu. Tietenkin tässä korostuu kaikki mahdollinen, kun auto menee pääosin kuin sukkasillaan ja todella pehmeästi.

Kulutus näyttää pysyttelevän aika tasan 11 litran tuntumassa tässä omassa peruspyörityksessä. Toki ajelen tällä pääosin pisteiden A ja B välillä ja vältän turhaa kaupunkipyörittelyä, siihen minulla on Yaris. Lincoln vie varmaan n. 3 x sen mitä Yaris, ei tässä nyt ihan ehdoin tahdoin viitsi bensaa polttaa, kun voi valita.

Lincolnilla on kiva ajella sopivin välein. Efekti on paras, kun on pari-kolme reissua ajellut Toyotilla, sen jälkeen kun Lincolnilla lähtee, niin tulee semmoinen "ajelen vesisängyllä"-fiilis. Ihan mahtavaa 8)
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin