Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Metriset pultit löytyy jo MY1980 Oldsmobilestakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Millimetrihän on metrisen järjestelmän yksikkö.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Amerikassa kaikki on isoa

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vaikka perinteinen jenkki Lincoln onkin, niin kuitenkin Fordin brändi ja universaali tuotos. Nuo tuubin opetusvideoissa turisevat amerikkalaiset, pääosin, puhuvat pulttien ja mutterien kohdalla kyllä ihan eurooppalaisen ymmärrettävissä olevista mitoista. Se on hyvä se.
Hirveää kesäkeliä pitänyt, vettä tullut kuin Esterin peräpäästä taas pari päivää. Olenkin ajellut Hiacella nämä päivät, se on sitä varten. Lincoln tulille huomenna, kun pitäisi olla asiallinen keli.
Hiacesta sen verran, että viimeisen, tiukan hinnan kyselijöitä on ollut ihan tarpeeksi, mutta mitään valmista ei tule. Vaihdoin huumoripitoisemman tekstin myynti-ilmoon, oli ainakin itsellä hauskaa. Jos ei nyt mene, tullen toisiin aatoksiin enkä myy sitä ikinä, vaan pajotan kuntoon vähin erin. Museoon 10v päästä uudelleen maalattuna, alusta kunnostettuna, kone trimmattuna jne. Kyseessä on kuitenkin tavarankuljetuksen Graalin Malja, automaattivaihteinen Hiace, Maailman Kahdeksas Ihme.
Hirveää kesäkeliä pitänyt, vettä tullut kuin Esterin peräpäästä taas pari päivää. Olenkin ajellut Hiacella nämä päivät, se on sitä varten. Lincoln tulille huomenna, kun pitäisi olla asiallinen keli.
Hiacesta sen verran, että viimeisen, tiukan hinnan kyselijöitä on ollut ihan tarpeeksi, mutta mitään valmista ei tule. Vaihdoin huumoripitoisemman tekstin myynti-ilmoon, oli ainakin itsellä hauskaa. Jos ei nyt mene, tullen toisiin aatoksiin enkä myy sitä ikinä, vaan pajotan kuntoon vähin erin. Museoon 10v päästä uudelleen maalattuna, alusta kunnostettuna, kone trimmattuna jne. Kyseessä on kuitenkin tavarankuljetuksen Graalin Malja, automaattivaihteinen Hiace, Maailman Kahdeksas Ihme.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itsehän olen sitä mieltä että pyramidit Gizan tasangolla tehtiin Hiaceilla, työnjohdon seuratessa Hiluxeilla. Faarao ite kävi paikalla Crownilla tarvittaessa
.

Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sulla on Henri ihan oikeat aatokset, näin siinä on varmasti käynyt. Kenties faaraon hätäisin poika ajeli pyramidien valmistuttua kahdeksikkoa niiden ympäri turbo-Saabilla !?
Lincoln muistutti minua tänään siitä, että kanssaan tarvitaan harrastuneisuutta. Jätti nimittäin käynnistymättä, kun ajattelin startata töistä kotiin. Vaan minäpä tätä olin vähän aavistellut ja ekasta päivästä lähtien mukana on kulkenut Nocon boosteri. Sillä saatiin vekotin tulille helposti. Parin kilometrin siirtymä, vartti kaupassa ja lähti käyntiin ongelmitta.
Ihan ekasta käynnistyksestä saakka minua on hieman häirinnyt tietty terävyyden puute startissa. Hiukka laiska, mielestäni. Akkua kun olen Defalla pariin otteeseen lataillut, niin on olevinaan latautunut normaalisti täyteen, mutta tuntuu ns. kyykkäävän todella nopeasti, eli kun vaikka availee ovia pari kertaa niin että sisävalot syttyvät, avaa tavaratilan sähköisesti tai vaikka laittaa avaimen virtalukkoon niin että kuskin penkki siirtyy ajo-asentoon, alkaa Defa puhkua tämän jälkeen kakkospykälästä ylöspäin, mikä ei ole vaikuttanut hyvältä.
Autoon on kesäkuussa 2023 vaihdettu laturi ja starttikaapeli, akun vaihdosta ei ole mitään mainintaa sen reilun 6v ajalta jonka auto on ollut ajossa Suomessa. Jos laturi on oireillut jonkun aikaa, niin lienee akkukin ottanut aikoinaan siipeensä jonkun verran. Sen lisäksi auto on viimeisimmällä omistajallaan viimeisen parin vuoden aikana ollut paljon seisonnassa ja sillä on ajettu vähän. Niin että saattaapi akku olla uransa ehtoossa, siitä taas lähdetään.
Tuntuu, että melkein joka auton kanssa saa alkuun jumpata virtojen kanssa ! Olisko nyt kolmas peräkkäin, musta Accord, automaagi-Hiace ja nyt tämä.
Aamulla parkkeerasin normaalisti työpaikan päässä vain todetakseni, etten mahdu autosta ulos. Ajoin auton aivan ruudun keskelle, mutta kummallakin puolella vieressä olleet autot olivat kallellaan reunaa kohti, niin kapeat ruudut + Lincolnin 2m leveys, ei mahdu ulos. Siispä käynnistin auton uudestaan ja pyöräytin ympäri toiseen paikkaan. Taisi tämä toinen käynnistys ja minuutin paikoitus riittää siihen, että varaus laski liikaa.
No, en ryntää uutta akkua ostamaan vielä, ajellaan toistaiseksi Nocon kanssa edelleen ja varmistetaan diagnoosi. Mulla on 3pv nyt vapaata, niin voin aikani kuluksi putsailla liitoksia ja ladata akkua ym.
Lincoln muistutti minua tänään siitä, että kanssaan tarvitaan harrastuneisuutta. Jätti nimittäin käynnistymättä, kun ajattelin startata töistä kotiin. Vaan minäpä tätä olin vähän aavistellut ja ekasta päivästä lähtien mukana on kulkenut Nocon boosteri. Sillä saatiin vekotin tulille helposti. Parin kilometrin siirtymä, vartti kaupassa ja lähti käyntiin ongelmitta.
Ihan ekasta käynnistyksestä saakka minua on hieman häirinnyt tietty terävyyden puute startissa. Hiukka laiska, mielestäni. Akkua kun olen Defalla pariin otteeseen lataillut, niin on olevinaan latautunut normaalisti täyteen, mutta tuntuu ns. kyykkäävän todella nopeasti, eli kun vaikka availee ovia pari kertaa niin että sisävalot syttyvät, avaa tavaratilan sähköisesti tai vaikka laittaa avaimen virtalukkoon niin että kuskin penkki siirtyy ajo-asentoon, alkaa Defa puhkua tämän jälkeen kakkospykälästä ylöspäin, mikä ei ole vaikuttanut hyvältä.
Autoon on kesäkuussa 2023 vaihdettu laturi ja starttikaapeli, akun vaihdosta ei ole mitään mainintaa sen reilun 6v ajalta jonka auto on ollut ajossa Suomessa. Jos laturi on oireillut jonkun aikaa, niin lienee akkukin ottanut aikoinaan siipeensä jonkun verran. Sen lisäksi auto on viimeisimmällä omistajallaan viimeisen parin vuoden aikana ollut paljon seisonnassa ja sillä on ajettu vähän. Niin että saattaapi akku olla uransa ehtoossa, siitä taas lähdetään.
Tuntuu, että melkein joka auton kanssa saa alkuun jumpata virtojen kanssa ! Olisko nyt kolmas peräkkäin, musta Accord, automaagi-Hiace ja nyt tämä.
Aamulla parkkeerasin normaalisti työpaikan päässä vain todetakseni, etten mahdu autosta ulos. Ajoin auton aivan ruudun keskelle, mutta kummallakin puolella vieressä olleet autot olivat kallellaan reunaa kohti, niin kapeat ruudut + Lincolnin 2m leveys, ei mahdu ulos. Siispä käynnistin auton uudestaan ja pyöräytin ympäri toiseen paikkaan. Taisi tämä toinen käynnistys ja minuutin paikoitus riittää siihen, että varaus laski liikaa.
No, en ryntää uutta akkua ostamaan vielä, ajellaan toistaiseksi Nocon kanssa edelleen ja varmistetaan diagnoosi. Mulla on 3pv nyt vapaata, niin voin aikani kuluksi putsailla liitoksia ja ladata akkua ym.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuntuu nuo akut olevan niin kuin tuulilasit, originaali kestää sinne 200tkm, jos ei tule mitään ihmeitä. Sen jälkeen saa vaihdettua lasia/akkua uusia vuoden parin välein. Toki halpa tarvike on aina tarvike, mutta on mulle sattunut huonoja Bosch/Varta/Yuasa-akkujakin.
Kyllä noilla Defoilla ja muilla saa akun elvytettyä, jos se on vaan mahdollista eli akku ei ole ihan valmis.
Saabin akun sain elvytettyä talven aikana, kun latasin ylläpito-moodilla useampaan kertaan. Kymcoon ostin puuilosta talvella uuden AGM-akun ja se oli jo uutena huono. Latauskäyttäytyminen ei ollut siinä loogista mikä jo kielii akun kunnosta.
Pakko kysyä, paljonko Lincolnissa on verot vuodessa? Ja minkä mukaan lasketaan?
Cabbe on seissyt nyt noin 1,5 vuotta, kun jäi keräämään aikaa rahaa ja motivaatiota. Rakentelin nyt toissapäivänä putkiston uusiksi, kun vanhassa väliosa oli mätä ja vuoti ja vaati liitoksia ja sovitetta väliin. Seuraavaksi tarkoitus on laitella uudet jarrut eteen ja herkistellä takaset. Sitten tarkoitus olis vaihdattaa koneistettu kansi vanhan tilalle. Josko sitä minäkin pääsisin harrasteautolla ajamaan hetken tauon jälkeen?
Kyllä noilla Defoilla ja muilla saa akun elvytettyä, jos se on vaan mahdollista eli akku ei ole ihan valmis.
Saabin akun sain elvytettyä talven aikana, kun latasin ylläpito-moodilla useampaan kertaan. Kymcoon ostin puuilosta talvella uuden AGM-akun ja se oli jo uutena huono. Latauskäyttäytyminen ei ollut siinä loogista mikä jo kielii akun kunnosta.
Pakko kysyä, paljonko Lincolnissa on verot vuodessa? Ja minkä mukaan lasketaan?

Cabbe on seissyt nyt noin 1,5 vuotta, kun jäi keräämään aikaa rahaa ja motivaatiota. Rakentelin nyt toissapäivänä putkiston uusiksi, kun vanhassa väliosa oli mätä ja vuoti ja vaati liitoksia ja sovitetta väliin. Seuraavaksi tarkoitus on laitella uudet jarrut eteen ja herkistellä takaset. Sitten tarkoitus olis vaihdattaa koneistettu kansi vanhan tilalle. Josko sitä minäkin pääsisin harrasteautolla ajamaan hetken tauon jälkeen?

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Akkukuoleman juurisyyhän ei välttämättä ole pelkästään akussa, kuten automaagi-hiacen kohdalla näimme. Vuosien mittaan löystyneet liitokset, heikentyneet maapisteet yms voivat kurittaa latausta ja kuormittaa akkua siinä määrin, että akun vanheneminen nopeutuu merkittävästi.
Mutta jos (muita) oireita ei näy suoraan, ei niitä välttämättä edes etsitä, kunhan vaan uusitaan sitä akkua ja kirotaan että ovat paskoja. Automaattihiacen mittaus- ja tutkintaharjoitukset ovat tästä hyvä esimerkki, miten kohtuullisella vaivalla voi selvitä paljonkin lisää.
Mutta jos (muita) oireita ei näy suoraan, ei niitä välttämättä edes etsitä, kunhan vaan uusitaan sitä akkua ja kirotaan että ovat paskoja. Automaattihiacen mittaus- ja tutkintaharjoitukset ovat tästä hyvä esimerkki, miten kohtuullisella vaivalla voi selvitä paljonkin lisää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onhan tässä saanut parin auton verran jo oppia noista virran katoamisista, puhumattakaan siitä nuoremman pojan ensi autosta, mustasta Accordista, jonka kanssa sai jumpata ihan tosissaan, kunnes se BT-moduulin vika selvisi. Onneksi Lincoln on harraste, niin ei ole ajot sen varassa ja voi rauhassa tutkia. Pojat siirtyy nopeasti yhden yhteisen auton taktiikkaan, jos niin on tarvis
Kävin äsken kurkkaamassa, kuskin oven avaus herätti sisävalot, sen jälkeen yleismittari näytti varaukseksi 12.40V ja Defa näytti 2/5 kun kytkin kiinni ja alkoi vilkuttamaan kolmatta, kun aloitti hommat. Ei pitäisi olla noin, kun on vain yön seissyt. Jotain häikkää on. Ehkä nyppään akun irti ja vien sen perinteisesti pannuhuoneeseen, lataan täyteen ja katsotaan miten varaus pysyy.
OEM akku autoon on perusasetuksissaan tuollainen -> https://parts.ford.com/shop/en/us/batte ... p-bxt65650, käynnistysvirrat on ilmoitettu 650A ja 810A, olen ymmärtänyt, että ensin mainittu on -18 asteessa ja jälkimmäinen 0 asteessa. Eurooppalaiset ilmoittavat nimenomaan tuon -18 lukeman. Näin ollen autossa oleva Exide on käynnistysvirraltaan 30A parempi kuin tuo OEM-akku spekseiltään. Eli pitäisi olla riittävä. Ohjekirja mainitsee myös Heavy Duty-vaihtoehdon, siinä käynnistysvirrat ovat 750A ja 935A.
Mitat ovat OEM-akussa 303x190x190mm, korkeuden suhteen voi varmaan vähän joustaa jos esim. Optimaan päädyn, mutta muiden mittojen suhteen en lähde höökimään, kun nykyisen akun kiinnitystä katselin mitoilla 278x175x190mm.
Mahdollisimman halpa, riittävillä spekseillä ja mahdollisimman pitkällä takuulla oleva akku. Eli Biltemaan, kun semmoinen on nyt täälläkin avattu, eikös heillä ole 4v takuu akuissaan ? Exidessä on vain 12kk takuu, mikä on kyllä heikko.
Mutta, täytyy ensin vähän huoltaa kenkiä, kaapeleita, maapisteitä jne. Ensi kuussa on niin törkeän paljon laskuja jo maksupalvelussa, että menee koko tili kerralla, nyt ei oikein pysty investoimaan yhtään mihinkään. Paitsi jos Hiace menee kaupaksi.
Lincolnin verot, ne ovat muistaakseni 497 euroa, grammojen mukaan joita on 284. Vuoden lasku tuli jo, ei ollut kuin 209 euroa, kun oli vaihtuneiden autojen maksuja Traficomissa "pankissa". Lincoln on siis melkein 100e halvempi vuodessa kuin Hiace.
EDIT: Oisko tommonen kuorma-auton/traktorin akku -> https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000045935
Korkeus on 35mm enempi, muuten osuu hyvin, kapasiteettia löytyy ja CCA käynnistysvirta on 10A enempi kuin alkuperäisessä Heavy Dutyssa. Takuu 4v. Ei huono.

Kävin äsken kurkkaamassa, kuskin oven avaus herätti sisävalot, sen jälkeen yleismittari näytti varaukseksi 12.40V ja Defa näytti 2/5 kun kytkin kiinni ja alkoi vilkuttamaan kolmatta, kun aloitti hommat. Ei pitäisi olla noin, kun on vain yön seissyt. Jotain häikkää on. Ehkä nyppään akun irti ja vien sen perinteisesti pannuhuoneeseen, lataan täyteen ja katsotaan miten varaus pysyy.
OEM akku autoon on perusasetuksissaan tuollainen -> https://parts.ford.com/shop/en/us/batte ... p-bxt65650, käynnistysvirrat on ilmoitettu 650A ja 810A, olen ymmärtänyt, että ensin mainittu on -18 asteessa ja jälkimmäinen 0 asteessa. Eurooppalaiset ilmoittavat nimenomaan tuon -18 lukeman. Näin ollen autossa oleva Exide on käynnistysvirraltaan 30A parempi kuin tuo OEM-akku spekseiltään. Eli pitäisi olla riittävä. Ohjekirja mainitsee myös Heavy Duty-vaihtoehdon, siinä käynnistysvirrat ovat 750A ja 935A.
Mitat ovat OEM-akussa 303x190x190mm, korkeuden suhteen voi varmaan vähän joustaa jos esim. Optimaan päädyn, mutta muiden mittojen suhteen en lähde höökimään, kun nykyisen akun kiinnitystä katselin mitoilla 278x175x190mm.
Mahdollisimman halpa, riittävillä spekseillä ja mahdollisimman pitkällä takuulla oleva akku. Eli Biltemaan, kun semmoinen on nyt täälläkin avattu, eikös heillä ole 4v takuu akuissaan ? Exidessä on vain 12kk takuu, mikä on kyllä heikko.
Mutta, täytyy ensin vähän huoltaa kenkiä, kaapeleita, maapisteitä jne. Ensi kuussa on niin törkeän paljon laskuja jo maksupalvelussa, että menee koko tili kerralla, nyt ei oikein pysty investoimaan yhtään mihinkään. Paitsi jos Hiace menee kaupaksi.
Lincolnin verot, ne ovat muistaakseni 497 euroa, grammojen mukaan joita on 284. Vuoden lasku tuli jo, ei ollut kuin 209 euroa, kun oli vaihtuneiden autojen maksuja Traficomissa "pankissa". Lincoln on siis melkein 100e halvempi vuodessa kuin Hiace.
EDIT: Oisko tommonen kuorma-auton/traktorin akku -> https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000045935
Korkeus on 35mm enempi, muuten osuu hyvin, kapasiteettia löytyy ja CCA käynnistysvirta on 10A enempi kuin alkuperäisessä Heavy Dutyssa. Takuu 4v. Ei huono.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuo on esim. KIA Sorennossa käytettävä akku.IC1970 kirjoitti: ↑Pe Kesä 27, 2025 11:25
EDIT: Oisko tommonen kuorma-auton/traktorin akku -> https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000045935
Korkeus on 35mm enempi, muuten osuu hyvin, kapasiteettia löytyy ja CCA käynnistysvirta on 10A enempi kuin alkuperäisessä Heavy Dutyssa. Takuu 4v. Ei huono.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hiace poistuu kuvassa uuden omistajan ajamana kohti Vihtiä. Terveyttä ja pitkää ikää uudelle käskijälle ja autolle !

Hiacen poistuttua rivistä, Lincolnillekin saattaa olla aika ajoin enemmän tarvetta, joten lopetin arpomisen. Sopivan kokoista ja spekseihin osuvaa sekä ennenkaikkea napojen suhteen oikean kätisyyden akkua oli hemmetin vaikea löytää. Paitsi tilaamallla, odottamalla, pitkän matkaan takaa noutamalla jne. Niinpä kauppareissulla katselin Motonetissä ympärilleni ja hyllyssä oli yksi samanlainen Exide kuin vanhakin, semmoinen siis mukaan, 119 euroa. Sentään tarrat ja sitä kautta ulkonäkö oli uudistettu vanhaan verrattuna.

Tarran mukaan erittäin tuoretta tavaraa. Ensiasennusakku Lincolnissa on 70Ah ja 650A (käynnistysvirta kylmässä), tässä 74 Ah ja 680A, joten kelpaa. Olisin hankkinut tymäkämmän, jos olisi tähän hätään löytynyt, mutta ei löytynyt. Takuu Exidessä onkin 24kk, joten sitä säilyy seuraavallekin omistajalle.
Asennus kävi näpäkästi, irrotin 8mm avaimella akkua paikallaan pitävän stongan juuripaloineen ja 8mm lenkkiavaimella ensin miinuskengän ja sitten pluskengän. Ennen irrottamista kytkin kenkiin Nocon boosterin, ettei mene auto pimeäksi välillä ja pysyy esiasetukset penkin säädöissä jne.

Vanha akku pois, alustan puhdistus roskista, stongan kierteet ja vastakierteet voitelin, uusi akku paikoilleen, ensin pluskenkä ja sitten miinuskenkä, naparasvaa ja kaikki tarpeeksi, muttei liian tiukalle.

Uuden akun varaus oli irtonaisena 12.76V, eikä Defa suostunut lataamaan, täynnä kuin Turusen pyssy. Autoon laiton ja kenkien kytkennän jälkeen varaus näytti 12.70V ja oli muutaman minuutin jälkeen elpynyt jo kuvan 12.72V.
Vanha oli vajaassa vuorokaudessa vajentunut 12.70v->12.58V. Vertailukohtana vaikkapa 3pv seisseen Hiacen akut olivat 12.62V varauksessa. Vanha meni pannuhuoneeseen, laitoin sen lataukseen ja puoli tuntia Defa työnsi siihen virtaa, kunnes ilmoitti, että on täynnä. Katsellaan lähivuorokausina, miten käyttäytyy irtonaisena.
Toivon todella, että vika oli akussa, en oikeasti jaksaisi leikkiä mitään "Katoavan Virran Etsijää"... Mutta, Noco-boosteri jatkaa matkailuaan takajalkatilassa toistaiseksi, jos ongelmanratkaisu ei näin helppo ollutkaan. Jos startti uudella akulla on yhtä laiska kuin tähän saakka, on toki mahdollista, että starttimoottori vetelee viimeisiään, sitäkin tässä mietiskelin.
Mutta, mennään askel kerrallaan, helpoin askel on nyt otettu.
Superbiin ostin oikeaa lisäysöljyä, eli Vw 508/509.00 Mobilia. Km lukemalla 7190 lisäsin 2 desiä, nyt näyttää öljynäyttö 7/8 pykälää, täytyy vielä tsekata seuraavan reissun jälkeen. Varastoon ostin H7:n lähivalon, jos sattuu Linolnista kuskin puoli sammumaan, ostin myös jarrunestetesterin. Se taisi olla pelkkää paskaa, sain siinä palamaan kaikki valot kerralla

Yaris Crossin tankkasin kaupunkireissulla, ilmeisesti kun kulutusmittarin nollaa aina tankattua, niin tähän näyttöön jää päivämäärä ja sen tankillisen keskikulutus. Ihan hyvä homma. Toimintamatka näytti nyt jo 690 km, hitaasti adaptoituu meidän kulutuksille. Kuvasta näkee, että edellisen käyttäjän kulutukset olivat selvästi korkeammalla ja tuossahan näkyy myös tuo kuukausien ajamattomuus.


Hiacen poistuttua rivistä, Lincolnillekin saattaa olla aika ajoin enemmän tarvetta, joten lopetin arpomisen. Sopivan kokoista ja spekseihin osuvaa sekä ennenkaikkea napojen suhteen oikean kätisyyden akkua oli hemmetin vaikea löytää. Paitsi tilaamallla, odottamalla, pitkän matkaan takaa noutamalla jne. Niinpä kauppareissulla katselin Motonetissä ympärilleni ja hyllyssä oli yksi samanlainen Exide kuin vanhakin, semmoinen siis mukaan, 119 euroa. Sentään tarrat ja sitä kautta ulkonäkö oli uudistettu vanhaan verrattuna.

Tarran mukaan erittäin tuoretta tavaraa. Ensiasennusakku Lincolnissa on 70Ah ja 650A (käynnistysvirta kylmässä), tässä 74 Ah ja 680A, joten kelpaa. Olisin hankkinut tymäkämmän, jos olisi tähän hätään löytynyt, mutta ei löytynyt. Takuu Exidessä onkin 24kk, joten sitä säilyy seuraavallekin omistajalle.
Asennus kävi näpäkästi, irrotin 8mm avaimella akkua paikallaan pitävän stongan juuripaloineen ja 8mm lenkkiavaimella ensin miinuskengän ja sitten pluskengän. Ennen irrottamista kytkin kenkiin Nocon boosterin, ettei mene auto pimeäksi välillä ja pysyy esiasetukset penkin säädöissä jne.

Vanha akku pois, alustan puhdistus roskista, stongan kierteet ja vastakierteet voitelin, uusi akku paikoilleen, ensin pluskenkä ja sitten miinuskenkä, naparasvaa ja kaikki tarpeeksi, muttei liian tiukalle.

Uuden akun varaus oli irtonaisena 12.76V, eikä Defa suostunut lataamaan, täynnä kuin Turusen pyssy. Autoon laiton ja kenkien kytkennän jälkeen varaus näytti 12.70V ja oli muutaman minuutin jälkeen elpynyt jo kuvan 12.72V.
Vanha oli vajaassa vuorokaudessa vajentunut 12.70v->12.58V. Vertailukohtana vaikkapa 3pv seisseen Hiacen akut olivat 12.62V varauksessa. Vanha meni pannuhuoneeseen, laitoin sen lataukseen ja puoli tuntia Defa työnsi siihen virtaa, kunnes ilmoitti, että on täynnä. Katsellaan lähivuorokausina, miten käyttäytyy irtonaisena.
Toivon todella, että vika oli akussa, en oikeasti jaksaisi leikkiä mitään "Katoavan Virran Etsijää"... Mutta, Noco-boosteri jatkaa matkailuaan takajalkatilassa toistaiseksi, jos ongelmanratkaisu ei näin helppo ollutkaan. Jos startti uudella akulla on yhtä laiska kuin tähän saakka, on toki mahdollista, että starttimoottori vetelee viimeisiään, sitäkin tässä mietiskelin.
Mutta, mennään askel kerrallaan, helpoin askel on nyt otettu.
Superbiin ostin oikeaa lisäysöljyä, eli Vw 508/509.00 Mobilia. Km lukemalla 7190 lisäsin 2 desiä, nyt näyttää öljynäyttö 7/8 pykälää, täytyy vielä tsekata seuraavan reissun jälkeen. Varastoon ostin H7:n lähivalon, jos sattuu Linolnista kuskin puoli sammumaan, ostin myös jarrunestetesterin. Se taisi olla pelkkää paskaa, sain siinä palamaan kaikki valot kerralla


Yaris Crossin tankkasin kaupunkireissulla, ilmeisesti kun kulutusmittarin nollaa aina tankattua, niin tähän näyttöön jää päivämäärä ja sen tankillisen keskikulutus. Ihan hyvä homma. Toimintamatka näytti nyt jo 690 km, hitaasti adaptoituu meidän kulutuksille. Kuvasta näkee, että edellisen käyttäjän kulutukset olivat selvästi korkeammalla ja tuossahan näkyy myös tuo kuukausien ajamattomuus.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Olikos tässä joku freudilainen ku tuo kuulostaa et jo miettinyt luopumistaIC1970 kirjoitti: ↑La Kesä 28, 2025 17:56
Tarran mukaan erittäin tuoretta tavaraa. Ensiasennusakku Lincolnissa on 70Ah ja 650A (käynnistysvirta kylmässä), tässä 74 Ah ja 680A, joten kelpaa. Olisin hankkinut tymäkämmän, jos olisi tähän hätään löytynyt, mutta ei löytynyt. Takuu Exidessä onkin 24kk, joten sitä säilyy seuraavallekin omistajalle.

Jossei tuo kesäajossa riitä niin jossain on muuta vikaa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No kun minä olen kyseessä, niin ei ole poikkeus, vaan sääntö, että sattuu ja tapahtuu. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin jaksan 2-3 viikkoa katsella tuota Hiacen tyhjäksi jättämää paikkaa, jotain siihen on saatava
Pari vaihtoehtoa, pienellä budjetilla joku juuri katsastettu talvilintta, jota ei tarvitse sääliä pätkääkään ja joka toivottavasti kestää sen talven ja saa vielä keväällä jonkun euron takaisin. Todennäköisemmin kuitenkin naatiskelen, sen mitä ruuvaukselta pystyn, Lincolnista kesän ja alkusyksyn ja realisoin sen tai vaihdan esim. 4wd Hiaceen talveksi.
Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttelisi enemmän, koska silloin voisi laittaa Hiacen kesäteloille ja ostaa taas keväällä jotain "hauskaa" kesän ajaksi ja vaihto läpsystä syksyllä. Isoin kanto kaskessa on nelivetojen Haisujen järkyttävät hinnat, mutta se on toisaalta taas haaste.
Joku vanha Honda HR-V kävisi myös tms. Mutta katsellaan, toistaiseksi ajelen kaikki ajot Yarpalla ja rassailen Lincolnia, Lincoln ajoon jos sattuu pojan kanssa samalle päivälle menoja ja Yarppa on varattu. Siitä maksetaan sen verran pitkää hintaa, että pitää ajaa kilsat täyteen.
Tässä pihassa ei Status Quo viihdy kuin pienen hetken, tai musiikin muodossa. Whatever you want ? En todellakaan tiedä. Levoton.

Pari vaihtoehtoa, pienellä budjetilla joku juuri katsastettu talvilintta, jota ei tarvitse sääliä pätkääkään ja joka toivottavasti kestää sen talven ja saa vielä keväällä jonkun euron takaisin. Todennäköisemmin kuitenkin naatiskelen, sen mitä ruuvaukselta pystyn, Lincolnista kesän ja alkusyksyn ja realisoin sen tai vaihdan esim. 4wd Hiaceen talveksi.
Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttelisi enemmän, koska silloin voisi laittaa Hiacen kesäteloille ja ostaa taas keväällä jotain "hauskaa" kesän ajaksi ja vaihto läpsystä syksyllä. Isoin kanto kaskessa on nelivetojen Haisujen järkyttävät hinnat, mutta se on toisaalta taas haaste.
Joku vanha Honda HR-V kävisi myös tms. Mutta katsellaan, toistaiseksi ajelen kaikki ajot Yarpalla ja rassailen Lincolnia, Lincoln ajoon jos sattuu pojan kanssa samalle päivälle menoja ja Yarppa on varattu. Siitä maksetaan sen verran pitkää hintaa, että pitää ajaa kilsat täyteen.
Tässä pihassa ei Status Quo viihdy kuin pienen hetken, tai musiikin muodossa. Whatever you want ? En todellakaan tiedä. Levoton.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
IC1970 kirjoitti: ↑La Kesä 28, 2025 17:56
Asennus kävi näpäkästi, irrotin 8mm avaimella akkua paikallaan pitävän stongan juuripaloineen ja 8mm lenkkiavaimella ensin miinuskengän ja sitten pluskengän. Ennen irrottamista kytkin kenkiin Nocon boosterin, ettei mene auto pimeäksi välillä ja pysyy esiasetukset penkin säädöissä jne.
Jaaha, onko todellakin noin

Olen aina luullut, että tuosta 12V lähdöstä, mitä käytetään apukäynnistykseen, ei tule jännitettä ulos, mikäli ei ole vertailu (vasta) jännitettä avustettavasta akusta. Sitä ei siis voisi käyttää varavirtalahteenä. Tämä lähtö siis vaatii aina kytkettäväksi akun rinnalle. Ainoastaan näistä USB lähdöistä saa varavirtaa ulos.
Itselläni on myös Noco apukäynnistin. Lisäksi olen ostanut Nocon älylaturin, pienen 12V lyijyakun ja OBD- pistoke adapterin. Näillä hoituu akun vaihtohommatkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)